Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Status
Stängd för vidare inlägg.
(DT)
Hästen Gilda utsattes för övergrepp i sitt stall i Vikarbyn och veterinären kunde konstatera yttre skador på hästen. Polisen har inlett förundersökning och tagit DNA-prov i jakten på förrövaren. Flera förhör gjordes under tisdagen, men ännu har ingen misstänkt gripits.

http://www.dt.se/nyheter/rattvik/article386207.ece
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Men vad f*n är det som händer egentligen? vart kommer alla sjuka människor ifrån? :confused: :cry: :cry:
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Det undrar jag oxå men ibland funderar vi på om det är så att det kommer fram mera än förr.

Vi har sedan några år tillbaka larm på både hagar och stall och i våras även kamera övervakning på några ställen. Bryst strömmen i någon av hagarna (räcker med att man öppnar en av grindtrådarna när det är aktiverat) eller stalldörren öppnas så går alarmet.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Kan du berätta mer om det larmet. Det är ju bara att inse att man får skaffa larm och kamera i stallet om man ska kunna sova gott om nätterna. Och på hagarna vore ju perfekt också.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Nyfiken på vad det är för larm du har? Vill du berätta mer?
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Är egentligen flera system och sådant man kan köpa utan en massa krångel.

Det i stallet är samma som inbrottslarm i hus med kontakter i dörrarna och fönster. Så bryts kontakten så tjuter det i huset.

Kamerorna är vanliga övervakningskameror som man har när bla passar fölning. Ingen inspelning men man kan snappt se vad som händer.

Det i hagen är kopplat så när spänningen ändras så låter det som he...te men praktiskt om någon häst går igenom tråden så vaknar man garanterat.

Det mesta är faktiskt som skrämselvarning om någon skulle få för sig något för det mesta är öppet och markerat.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Det som jag känner är det enda positiva i allt det här när man får höra fler och fler historier att det verkar som om polisen tar detta på mer allvar. Dom samlar in dna och andra bevismaterial. Det tror jag inte har varit så vanligt att man gjort innan.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Det man funderar på är om är om brottet ökat, eller om det helt enkelt uppmärksammas mer nu av både media och polis...
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Det har jag också funderat över. Jag hoppas det senare.

Det jag tänker på också är att en del i andra trådar om ämnet, pekat på det högst ovanliga i dessa av mänsklig hand tillfogade skador och att de oftast är tillfogat av hästarna själva... :angel:
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Det jag tänker på också är att en del i andra trådar om ämnet, pekat på det högst ovanliga i dessa av mänsklig hand tillfogade skador och att de oftast är tillfogat av hästarna själva... :angel:

Ja, och det har även sagts att en häst inte far illa av att bli sexuellt utnyttjad av en människa. Det har t o m påpekats att de kunde njuta av det. I artikeln stog det att hästen inte var sig själv utan höll sig i ett hörn. Och den här gången var det inga större skador hos hästen.
Men den kanske tryckte i hörnet pga av den enorma sexuella njutning den varit med om. :devil:
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Jag blir ytterst fundersam över tidningscitatet: "Polisen kom till platsen på lördagen, men misstänkte inte djurplågeri, en anmälan gjordes, men några omfattande skador kunde inte konstateras."

När man i två stycken ovanför det hämtade citatet kan läsa: ..."men hästen hade rispskador på buken och på båda sidor om slidingången var hästen mycket svullen."

??? Hur bevisar man i så fall djurplågeri undrar jag???
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Hoppas att veterinär undersökt hästen ordentligt också, då det kan finnas skador invärtes.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Jamen precis. Å andra sidan har ju en hästägare i skåne låtit sin häst stå med maskangripen rasp tills myndigheter var tvungna att avliva den. Experter har bedömt att omfattningen av raspen tar åratal att utveckla - detta anser man heller inte vara djurplågeri. Så man kan verkligen undra vad som av vissa instanser anses vara djurplågeri:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Ja, och det har även sagts att en häst inte far illa av att bli sexuellt utnyttjad av en människa. Det har t o m påpekats att de kunde njuta av det. I artikeln stog det att hästen inte var sig själv utan höll sig i ett hörn. Och den här gången var det inga större skador hos hästen.
Men den kanske tryckte i hörnet pga av den enorma sexuella njutning den varit med om. :devil:

Det är nog knappast det sexuella i det hela - om sådant förekommit - som gjorde att den stod så upptryckt, utan snarare att någon skadat den fyskiskt. (detta förutsatt att den inte skadat sig själv på ett hittills okänt sätt, ungefär som ett klipp för någon månad sedan när man först trodde att en häst blivit skjuten i huvudet men där det senare visade sig vara spark med brodd från annan häst)
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Det jag tänker på också är att en del i andra trådar om ämnet, pekat på det högst ovanliga i dessa av mänsklig hand tillfogade skador och att de oftast är tillfogat av hästarna själva... :angel:


Ja, än en gång kan man undra hur du väljer att läsa, jag med flera har sagt att man ska vara försiktig med att gapa förövare direkt, alla oförklarliga skador på häst beror inte på en förövare, visst finns undantag som ex extremt svåra skador djupt i tarm, vagina, men visst kan de få oförklarliga skador, även inne i vagina, utan att ett människa gjort det, eller har jag fel?
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Ja, och det har även sagts att en häst inte far illa av att bli sexuellt utnyttjad av en människa.



Och samma här, diskussionen som gällde var hur en manskuk kunde skada ett sto, när ni samtidigt tycker att ett sto inte tar skada alls av att tryckas upp i en semineringsspilta och få en arm in och ut i båda hålen fram och tillbaka upprepade gånger.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Så tragiskt. Man kan ju inte sova om nätterna när man läser sånt här, stackars stackars häst.
Jag röstar på KASTRERING av den skyldige mannen!!!!! :mad:
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Så tragiskt. Man kan ju inte sova om nätterna när man läser sånt här, stackars stackars häst.
Jag röstar på KASTRERING av den skyldige mannen!!!!! :mad:

Kastrering av män som gör sig skyldiga till att stoppa in stora och vassa föremål i ston skulle hindra dem från att fortsätta stoppa in dessa stora och vassa föremål på vilket sätt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) För en månad sedan utsattes två hästar för övergrepp i Vikarbyn. Polisen har ännu inte hittat något som kan peka ut...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Drabbade kräver att polis och åklagare ser till att misstänkt åker fast VIKARBYN Oron för fortsatta hästövergrepp...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DT) En man är skäligen misstänkt för två konstaterade övergreppen på hästar i Vikarbyn för några månader sedan. - Vi har nu fått...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp