Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Status
Stängd för vidare inlägg.
(DT)
Hästen Gilda utsattes för övergrepp i sitt stall i Vikarbyn och veterinären kunde konstatera yttre skador på hästen. Polisen har inlett förundersökning och tagit DNA-prov i jakten på förrövaren. Flera förhör gjordes under tisdagen, men ännu har ingen misstänkt gripits.

http://www.dt.se/nyheter/rattvik/article386207.ece
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Jag förordar lobotomering istället, det lär garanterat hindra dem från att göra om ngt liknande. :idea:
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Hästen hade ju inga nämvärda skador. :confused::confused:
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Och då borde ju de ston som inseminerats stå och skaka av skräck efter och knappt vara hanterbara, jämförelsevis med vad en liten snopp har ställt till med.
Men mina ston har varit jättelugna efter inseminering och haft fullt förtroende för mig trots att jag har varit med under "behandlingen."
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Men mina ston har varit jättelugna efter inseminering och haft fullt förtroende för mig trots att jag har varit med under "behandlingen."



Så du menar att dina ston inte skulle reagera alls om en kunnig person går in i ditt stall på natten, binder upp hästen och utför gynekologisk undersökning, givetvis på samma varsamma sätt som en kunnig person gör i seminspilta, på dagtid?
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Så du menar att dina ston inte skulle reagera alls om en kunnig person går in i ditt stall på natten, binder upp hästen och utför gynekologisk undersökning, givetvis på samma varsamma sätt som en kunnig person gör i seminspilta, på dagtid?

Hur ska du ha det?! Ena stunden ska du jämföra sexuella övergrepp på häst med det en veterinär gör vid insemination och nästa stund ska du ha det till att en insemination går till så att en främmande person går in i boxen mitt i natten och börjar inseminera. Det förekommer inte i min värld och en så oseriös inseminatör skulle inte få komma i närheten av mina hästar. Och självklart skulle mina hästar reagera. Men inte om jag var med.
Men i dina tidigare jämförelser så är det kanske inte just såna förutsättningar som man räknar med vid en veterinärundersökning eller insemination. Nu har nog du gjort en frivolt igen i dina försök att få rätt.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Och självklart skulle mina hästar reagera. Men inte om jag var med.
Men i dina tidigare jämförelser så är det kanske inte just såna förutsättningar som man räknar med vid en veterinärundersökning eller insemination. Nu har nog du gjort en frivolt igen i dina försök att få rätt.


Nej då, ingen frivolt alls, jag fick precis det svar jag väntade mig att få, du gick liksom i fällan.:p

"Men inte om jag var med".

Ditt sto, som står så snällt i seminspitan, delvis för att du är med, och inte får några men, skulle antagligen inte heller få det om veterinärens arm byttes ut mot en k*k, under förutsättning då givetvis att tvånget höll sig kvar på den nivå som det görs när det semineras och inte ökades.

Den enda som skulle få men är du.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Hur menar du att en veterinär skulle byta ut sin arm mot en kuk i syfte att inseminera en häst? Eller menar du att de som förgriper sig sexuellt på hästar har samma tillvägagångssätt som en seminör har, samt låter matte stå bredvid och lugna hästen?

Den fällan som teres gick i skulle jag gärna vilja se, kan du precisera?
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Uppenbarligen är det inte hälsosamt för en häst att utsättas för sexuella övergrepp, liksom det inte är bra för en hund, katt, get eller människa heller. Seminering är en sak, övergrepp en annan, eftersom en person som begår ett övergrepp mer eller mindre alltid har tillhyggen med sig UTÖVER sitt eget lilla verktyg. En seminering innebär att veterinären stoppar in hela armen för att nå rätt, men eftersom hästens könsorgan är så mycket större än människans, så går det bra med försiktighetsåtgärder vidtagna, som den speciella semineringsspilta de ställs i t ex. SJÄLVKLART har inte någon som har övergrepp i åtanke samma varsamma handlag med hästen som veterinären, och därför kan det inte på minsta vis ens LIKNAS med ett övergrepp. För övrigt finns det gott om ston som lugnas med brems eller i värsta fall plegisil innan de genomgår en gynundersökning för att t ex konstatera dräktighet eller semineras. Jag vet, har jobbat på stuteri.
Låt oss konstatera att man behöver börja övervaka sina hästar mer ingående än innan, eftersom det verkar som tidelag "är på modet" och sprider sig som en löpeld. I första hand skydda hästarna, i andra hand diskutera med hjälp av "fällor" osv. Är inte hästarnas väl och ve det viktigaste i frågan, sen hur varje enskild ägare väljer att agera är väl individuellt..
En sak har jag lärt mig under mina 25 år med hästar: Det finns INGEN hästägare som är den andra lik. Alla gör olika, alla tycker de själva har rätt, och nåde den som ifrågasätter. Mitt råd i det hela: Använd sunt förnuft.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Nej då, ingen frivolt alls, jag fick precis det svar jag väntade mig att få, du gick liksom i fällan.:p

"Men inte om jag var med".

Ditt sto, som står så snällt i seminspitan, delvis för att du är med, och inte får några men, skulle antagligen inte heller få det om veterinärens arm byttes ut mot en k*k, under förutsättning då givetvis att tvånget höll sig kvar på den nivå som det görs när det semineras och inte ökades.

Den enda som skulle få men är du.

Jag tror faktiskt inte att hästägarna är med när folk smyger in i stallen och begår tidelag. Så helt ärligt vet jag inte vart du vill komma med ditt inlägg. En ny frivolt kanske. :angel:
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Hörde ryktesvägen att de hittat kroppsvätskor här med, hoppas de kan binda ännu en person till dessa avskyvärda dåd.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Seminering är en sak, övergrepp en annan, eftersom en person som begår ett övergrepp mer eller mindre alltid har tillhyggen med sig UTÖVER sitt eget lilla verktyg.



[/B] SJÄLVKLART har inte någon som har övergrepp i åtanke samma varsamma handlag med hästen som veterinären, och därför kan det inte på minsta vis ens LIKNAS med ett övergrepp.




Men om man bortser från de som har tillhyggen, (då är det inte enbart ett sexuellt övergrepp det rör sig om, utan även grov misshandel),hur mycket skadar det "lilla" verktyget enbart?


Och sedan undrar jag, hur vet hästen skillnad på en seminering med arm i båda hålen, kanske plegad, än om det istället var en k*k?, att vi människor inte liknar en seminering vid ett övergrepp är för att vi har bestämt att det inte är ett övergrepp, men för hästens del-hur förstår och vet de skillnaden på en arm och en, som du själv säger, liten kuk (under förutsättning att inte mer tvång att det som krävs för seminering tillkommer)?
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Eller menar du att de som förgriper sig sexuellt på hästar har samma tillvägagångssätt som en seminör har, samt låter matte stå bredvid och lugna hästen?


Nej, jag vet inget om det du skriver.Jag bara gjorde jämförelsen med obehaget hos en häst, för obehag är det med seminering, och det obehag som hästen menas på få av en yttepyttek*k, om man inte har tillhyggen och inte mer tvång än seminering används, äckligt, javisst, men inte värre för hästen än en arm.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Jag tror faktiskt inte att hästägarna är med när folk smyger in i stallen och begår tidelag. Så helt ärligt vet jag inte vart du vill komma med ditt inlägg. En ny frivolt kanske. :angel:


Läs svaren ovan och sedan,
inte alls, du menar att din häst inte skulle få men av en k*k om du samtidigt stod och lugnade henne?
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Läs svaren ovan och sedan,
inte alls, du menar att din häst inte skulle få men av en k*k om du samtidigt stod och lugnade henne?

Absolut inte. Det är dina egna påhittade ord och tolkningar. Jag har ca 25 ggr i olika trådar hävdat att hästar får men av att utsättas för sexuella övergrepp. Jag har aldrig sagt något annat. Och jag skulle inte heller släppa in en inseminatör mitt i natten och under halvtaskiga förhållanden. Dessutom så skulle jag heller aldrig hålla min häst när den utsattes för sexuella övergrepp så det är ett mycket hypotetiskt påhopp du kommer med. Lite lågvattenvarning. :angel:
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Visst är det sjukt att *sätta* på en häst men jag tror i och för sig inte att en häst tycker det är mkt trevligare med en halv arm instoppad.... eller ???
Men absolut det ena är fel och det andra rätt... det senare görs förhoppningsvis på ett professionellt sätt.
Men när vi kolla våra shettisar om de skulle ha föl så kan jag inte påstå att de tyckte det var speciellt trevligt heller ....

Bara en liten funderare ...
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Absolut inte. Jag har ca 25 ggr i olika trådar hävdat att hästar får men av att utsättas för sexuella övergrepp. Jag har aldrig sagt något annat.

Jag vet, jag är också emot sexuella övergrepp på alla djur, även utnyttjande, men jag undrar om du någon gång kan förklara varför ett sto inte uppfattar en seminering och undersökning därtill som ett övergrepp, men gör det såfort det ändras till en k*k, fortfarande under förutsättning att inte mer tvång används vid senare tillfället?

Men jag tror inte du kan förklara varför.
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Visst är det sjukt att *sätta* på en häst men jag tror i och för sig inte att en häst tycker det är mkt trevligare med en halv arm instoppad.... eller ???



Jag håller med, det är sjukt och äckligt, men för stoets del är det inte mindre sjukt och äckligt med en arm i båda hålen, som till skillnad från ett litet organ, förs hela vägen in i ena hålet, vid seminering och vissa kontroller, och rätt långt in i det andra, avföringsborttagning och ultraljud.

Det förekommer att ston avlider för tarmen blivit punkterad.
Det finns ston som protesterar så de slår runt i seminspiltan när någon börjar gräva i baken och som det ges Domosedan till för att det överhuvudtaget ska gå att få dräktiga.

Varför ser ingen att det faktiskt också kan vara övergrepp?
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Håller med för hästarnas del är det nog nästan mindre hemskt med bara en k*k för den är så liten , men börjar man andvända tillhyggen då är det lika hemskt som att göra det på en människa absolut. Men det kvittar nog vad man gör för hästarna är garanterat inte med på det i vilket fall som.
Skillnad på gravida kvinnor som får välja själv om de vill bli undersökta.
Jag menar borde inte en häst protestera mer isf??Borde den inte bli mer förbannad ?? Varför har man aldrig hört att de sparkat ner nån som försökt sätta på dom???
Är den inte lite "våldtäkt" över seminering också??? När den inte får bestämma själv om den vill, träffar den en levande hingst är det ju mer naturligt då ser man om dom är med på det då eller inte .... annars väntar man ju tills stoet vill ..... eller har jag fel ??? !!!
 
Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Jag menar borde inte en häst protestera mer isf??Borde den inte bli mer förbannad ?? Varför har man aldrig hört att de sparkat ner nån som försökt sätta på dom???

Har du inte hört talas om att dessa förövare använder språnglinor eller rep för att oskadliggöra hästarna innan de förgriper sig på dem?
Att ingen sett att de gör motstånd beror förmodligen på att förövaren inte brukar anmäla sin ankomst så att folk kan titta på. Att man inte hört att en häst försökt sparka ner en person som försökt förgripa sig på hästen beror förmodligen på samma sak - h*n talar knappast om att en häst h*n försökte sätta på sparkade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) För en månad sedan utsattes två hästar för övergrepp i Vikarbyn. Polisen har ännu inte hittat något som kan peka ut...
Svar
0
· Visningar
699
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Drabbade kräver att polis och åklagare ser till att misstänkt åker fast VIKARBYN Oron för fortsatta hästövergrepp...
Svar
0
· Visningar
905
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DT) En man är skäligen misstänkt för två konstaterade övergreppen på hästar i Vikarbyn för några månader sedan. - Vi har nu fått...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Mindre kombi?
  • Bärstol

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp