Bukefalos 28 år!

Försäkringsfråga

No1

Trådstartare
Din häst demolerar din bil.
Vilken försäkring träder in? Din hemförsäkring eller din bilförsäkring?
 
Sv: Försäkringsfråga

Jag vet inte hur det är när det din egen bil och den står stilla (för det misstänker jag att den har gjort), men om en bil passerar en häst på en väg och hästen skadar bilen (tex man leder hästen och hästen blir rädd/irriterad för att bilen kör för nära och sparkar på bilen), då räknas bilens förare som vållande. "Du ska hålla sådan hastighet att du kan väja/bromsa för alla oförutsedda händelser" el ngt sådant står det i trafiklagen.

Detta sa iaf polisen igår på teorin till BE-kort... :)
 
Sv: Försäkringsfråga

Dessutom bilens vagnskadeförs. som brukar ha en rätt fet självrisk. Är det däremot någon annans bil så träder hemförs. in. Om hemförs är kompletterad med sk allriskförs. så skulle den kunna gälla även på egen bil.
 
Sv: Försäkringsfråga

Är inte helt säker på att hemförsäkringen tar något alls. Väldigt många har regler som gör att de inte tar sådant som egna djur skadar.
 
Sv: Försäkringsfråga

Ja, självklart. Försäkringen måste ju täcka den typen av olyckor man råkar ut för (oavsett om det är en parkeringsskada eller häst)
 
Sv: Försäkringsfråga

Så här såg min bil ut efter att en häst sparkat på den. Skadan skulle gå på min bilförsäkring.

29509139.jpg
 
Sv: Försäkringsfråga

Jag har Agria och där finns något som heter Agria Incident - jag trodde att den tog såna skador iaf om det är någon annans bil.
 
Sv: Försäkringsfråga

Incident är en olycksfallsförsäkring för människor som umgås med hästen som är försäkrad, inte för ting (bilar etc)
---
När du tecknar en av Agrias hästförsäkringar ingår Agria Incident. Det är en olycksfallsförsäkring som gör det tryggare för människorna runt omkring din häst.

Hästar är snälla djur, men en ofrivillig avsittning eller missriktad spark gör inte bara ont. De kan även kosta pengar och i värsta fall ge men för livet.

Har du försäkrat din häst i Agria har du en försäkring som ersätter olyckor och personskador som hästen orsakar. Även besökare i stallet, medryttare och andra omfattas av försäkringen.

Agria Incident är unik på marknaden. Den har kallats ”världens första hästförsäkring för människor”.
---
www.agria.se
 
Sv: Försäkringsfråga

Dessutom bilens vagnskadeförs. som brukar ha en rätt fet självrisk. Är det däremot någon annans bil så träder hemförs. in. Om hemförs är kompletterad med sk allriskförs. så skulle den kunna gälla även på egen bil.

Nej inte riktigt så...

Det är ansvarsförsäkringen som ersätter skador på annans egendom - OM du som hästägare varit vårdslös på något sätt.

Allriskförsäkringen gäller inte för skador på fordon. Den gäller om du till exempel råkar tappa tv:n, kör mobiltelefonen i tvättmaskinen och liknande händelser - dvs för lösegendom (inte fordon mao)
 
Sv: Försäkringsfråga

I ett fall har vi utnyttjat båda.

Jag och min sambo var på ett kort besök hos några bekanta. Min båda hundar var kvar i bilen.
En av hundarna på gåren kommer lös och försöker ta sig in i bilen.
Vi upptäcker inte detta förrens efter ca 20 min.
Då är ALLT på bilen sönder repat (utom taket). Den röda bilen ser ut som en polkagris, repor ända ned genom grundlacken...:crazy:
Hela bilen måste lackas om (kostnad över 50 000:-:eek:).

När försäkringsbolagen har talat med varann så löste det sig på följande vis:
Det fanns en försäkring på bilen som täckt detta, självrisk ca 7000:-, den försäkringen skulle nyttjas.
Hundägarens hemförsäkring gick in och täckte den självrisken och det hela slutande med att hundägaren betalade 2400:- för hela kalaset (självrisken på sin hemförsäkring).


Jag har mina hästar hemma på gården och har ett tillägg i gårdsförsäkringen som täcker skador som hästarna kan tänkas orsaka, på bla bilar och liknande.
Frågade specifikt efter detta när försäkringen täcknades.
 
Sv: Försäkringsfråga

Vad är det för tillägg?

Är det inte en ansvarsförsäkring du talar om då? I så fall skyddar den ju DIG alldeles utmärkt och om du blivit skadeståndsskyldig ersätter försäkringen den skadelidande med skäligt belopp.

Eller finns det något bolag som har någon sorts annat tillägg?

Jag blir jättenyfiken! Om du inte vill skriva ut här får du gärna PM:a bolag och vad tillägget heter!
 
Sv: Försäkringsfråga

Vi har en gårdsförsäkring genom länsförsäkringar.
(har inte villkoren framför mig så jag kan inte ge exakt hänvisning)

Det finns flera delar att teckna.
Det finns bla. en ansvarsförsäkring men även en del som skyddar det som vi har på gården om djuren skulle göra något. (finns även så det täcker förlust av foder, strö och utrustning)

Finns massor att läsa på deras hemsida om villkoren.
Annars går det ju alltid att ringa, när jag har haft frågor och ringt till "mitt" kontor har jag fått bra svar.
Finns inte rätt person på plats så återkommer de senast dagen efter!
 
Sv: Försäkringsfråga

Ok men då är det ansvarsförsäkringen du menar i det fallet. För LF har inget annat tillägg på gårdsförsäkringen som skulle skydda personer/saker.

Ansvarsförsäkringen är ett skydd mot skadeståndsskydlighet. Med andra ord är den försäkrade jättebra skyddad mot krav men det innebär inte att den som fått bilen skadad till exempel får ersättning i alla lägen. Bara om skadeståndsskyldighet har uppkommit.

Det är rätt lustigt med skadeståndsskyldigheten. Om jag parkerar min bil på din gård när jag besöker dig och din hund springer ut och repar lacken får jag alltid ersättning eftersom hunden omfattas av ett strikt ansvar. Om det däremot är hästen som repar den är det väldigt tveksamt - det beror då helt på varför hästen kommit lös eller hur den nu kommit åt att repa bilen om jag får ersättning eller inte.

Förlåt min nyfikenhet... jag jobbar med ansvarsförsäkringar och blev bara nyfiken på om det kommit någon ny produkt på marknaden...

Tack för ditt svar!

/Fackidioten...
 
Sv: Försäkringsfråga

kl

Vår häst kom loss med sulky på en travbana, sprang ut på vägen och rämmade en annan bil som hade hunnit stanna (sulkyn slog i bilen) då var det bilförarens försäkring som gick in och tog det för det räknades som viltolycka. Detta var dock för fem år sedan typ.
 
Sv: Försäkringsfråga

MAN KAN INTE BEGÄRA SKADESTÅND AV SIG SJÄLV... som ts menar i första tråd...Om min häst skadar ngn annan egendom så kanske - men det beror på omständigheterna ...
Har oxå jobbat inom försäkringsbranschen i evigheter och inom hästförsäkring - har en kort resumé på min hemsida om just skadeståndslagen för hästägare...http://hos.sandnet.se/byange
 
Sv: Försäkringsfråga

Är du säker på att det bara gäller andra människor?
För jag har för mig att Agria sa till mig när jag tecknade den att det gällde skador på andra saker också.
 
Sv: Försäkringsfråga

Även jag är tämligen övertygad av det. Bilar ska jag låta vara osagt om, men glasögon, kläder o dyl täcker Agrias enligt infon jag fick iaf.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
8 564
Senast: Sesca
·
Fordon Bilen är på verkstad med trasig lambdasond. Bilförsäkringen ersätter hyrbil om skadan omfattas av villkoren i bilden. Verkstaden ringde...
Svar
8
· Visningar
877
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Vet ni vilka träd/sly/osv man kan slänga in i hagen till hästarna för att ge dem något att gnaga på?:)
Svar
12
· Visningar
1 228
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel
Hästnyheter Carolina Norén kraschade in i träd med häst och fördes till sjukhus under tisdagskvällen.
Svar
0
· Visningar
440
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp