Bukefalos 28 år!

Försäkringsfråga

Sv: Försäkringsfråga

Bara att läsa innantill på deras mycket lätt-tillgängliga villkor:

---
A.5 Omfattning
Försäkringen omfattar invaliditetskapital vid medicinsk invaliditet, läkekostnader, tandskadekostnader, resekostnader, merkostnader vid kostnad för hjälpmedel vid invaliditet.
---

Även kostander för skadade kläder, glasögon, klockor etc kan lämnas, men det är ingen sakförsäkring. Det är en olycksfallsförsäkring och jag tycker villkoren är nästan identiska med övriga förekommande olycksfallsförsäkringar. Det handlar främst om personskador, inte sakskador.
 
Sv: Försäkringsfråga

Vissa punkter i denna tråd... Om hästen sparkar din egen bil så är det inte hemförsäkring. Det är i den som du har ett ansvarsmoment. Det finns många som har en Allrisk men tror till 99% inte att denna tar en skada som hästen gjort. Det är för personer i hushållet aom oavsiktligt råkar ha sönder ngt. Typ tappat tv:n.
Bilens försäkring är en vagnskadeförsäkring (dvs helförsäkring) där har du ersättning om du kör i diket så det blir skador på din bil. Skadegörelse tex om någon repar lacken, smitningsolyckor är det genom trafikförsäkr förening . Tror till 99% att inget där heller täcker eftersom det är din häst...
Agrias försäkring enl ovanst är en olycksfallsförsäkring där du får ersättning för skadade kläder som går sönder i samband med olyckan... Inte en ouppfostrad häst som sparkar...
Polisen har oxå rätt - varje bilförare skall kunna stanna före varje oförutsätt hinder! Ta och läs ditt villkor för det skiljer sig mellan olika försäkringsbolag och ring ditt bolag o fråga. Det enda som försäkringsbolag kan konkurrera med är villkor och premier. Därför har de olika saker som villkoret gäller för...
 
Sv: Försäkringsfråga

Din häst demolerar din bil.
Vilken försäkring träder in? Din hemförsäkring eller din bilförsäkring?

Din hemförsäkring skulle jag säga.

Jag kollade detta nyligen. Min fråga gällde om min häst försör nåt eller skadar nån annan (häst eller människa) där den står inackorderad. Enligt uppgift jag fick så ersätter mitt hemförsäkringsbolag då med upp till 3 mille.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkringsfråga

Vissa punkter i denna tråd... Om hästen sparkar din egen bil så är det inte hemförsäkring. Det är i den som du har ett ansvarsmoment. Det finns många som har en Allrisk men tror till 99% inte att denna tar en skada som hästen gjort. Det är för personer i hushållet aom oavsiktligt råkar ha sönder ngt. Typ tappat tv:n.
Bilens försäkring är en vagnskadeförsäkring (dvs helförsäkring) där har du ersättning om du kör i diket så det blir skador på din bil. Skadegörelse tex om någon repar lacken, smitningsolyckor är det genom trafikförsäkr förening . Tror till 99% att inget där heller täcker eftersom det är din häst...
Agrias försäkring enl ovanst är en olycksfallsförsäkring där du får ersättning för skadade kläder som går sönder i samband med olyckan... Inte en ouppfostrad häst som sparkar...
Polisen har oxå rätt - varje bilförare skall kunna stanna före varje oförutsätt hinder! Ta och läs ditt villkor för det skiljer sig mellan olika försäkringsbolag och ring ditt bolag o fråga. Det enda som försäkringsbolag kan konkurrera med är villkor och premier. Därför har de olika saker som villkoret gäller för...

Jag har ett tillägg i min hästförsäkring (Folksam), de ersätter skador jag kan råka ut för i samband med hantering av hästen, hemma eller på tävling. Och den gäller om hästen sparkar mig men sannolikt inte om den sparkar min bil.
 
Sv: Försäkringsfråga

Din häst demolerar din bil.
Vilken försäkring träder in? Din hemförsäkring eller din bilförsäkring?
Ingendera, hoppas jag. Möjligen med reservation för om man s k drulletillägg.
Man får annars stå för vad man ställer till med egna grejer.

LIA
 
Sv: Försäkringsfråga

Varför gick inte försäkringen genom B-licensen in?
 
Sv: Försäkringsfråga

Ingendera, hoppas jag. Möjligen med reservation för om man s k drulletillägg.
Man får annars stå för vad man ställer till med egna grejer.

LIA

???

Varför hoppas du det, det är väl inte dina skattepengar som betalar skadan hur som helst.

Om jag har min bil helförsäkrad och kraschar den så får jag naturligtvis ut på försäkringen (förutsatt att jag inte varit full och det går att bevisa) trots att jag "ställt till det med mina egna grejor".
 
Sv: Försäkringsfråga

Varför hoppas du det, det är väl inte dina skattepengar som betalar skadan hur som helst.
Var kommer skatten in i bilden? :confused:

Om jag har min bil helförsäkrad och kraschar den så får jag naturligtvis ut på försäkringen (förutsatt att jag inte varit full och det går att bevisa) trots att jag "ställt till det med mina egna grejor".
Ja, eftersom du tecknat och betalat för den försäkringen mot den typen av skador.

LIA
 
Sv: Försäkringsfråga

Frågan är om skador gjorda av häst är medräknade i "den typen av skador" eller inte, är de det har man betalat för det likväl som andra skador.
 
Sv: Försäkringsfråga

Därför jag nämnde drulletillägg.
Annars är väl principen att man inte kan använda försäkringar som riktar sig mot annans skada till att ersätta sig själv?

LIA
 
Sv: Försäkringsfråga

Var kommer skatten in i bilden? :confused:

Ja, eftersom du tecknat och betalat för den försäkringen mot den typen av skador.

LIA

Ja jag förstår inte varför du "hoppas" att ingen av försäkringarna täcker annat än om det på nåt sätt påverkar dig personligen.
 
Sv: Försäkringsfråga

Frågan är om skador gjorda av häst är medräknade i "den typen av skador" eller inte, är de det har man betalat för det likväl som andra skador.

Ja alltså om jag i min hemförsäkring (vilket jag kollade med Länsförsäkringa i höstar) har ett skydd på upp till 3 miljoner kr om min häst skadar annan person eller egendom så måste det ju vara applicerbart även om det är min egendom som blir demolerad. På samma sätt som att min olycksfallsförsäkring täcker om jag blir sparkad. Men det kan ju vara så att hästen räknas som vilt och det då är bilförsäkringen som går in och täcker, fast då kanske man måste ha en speciell viltförsäkring i sin bilförsäkring (nån nämnde tidigare i tråden att bilägarens (bil)viltförsäkring täckt skada orsakad av häst)...
 
Sv: Försäkringsfråga

Jag har Agria och där finns något som heter Agria Incident - jag trodde att den tog såna skador iaf om det är någon annans bil.

Det trodde jag med - men det gör den inte. (Pållen satte en broddad bakfot i en bildörr bredvid ridbanan. Inte min bil).

Drulledelen på hemförsäkringen fungerar inte heller - möjligtvis kan de tänka sig att ersätta via ansvarsförsäkringen. Har inte skickat in försäkringspappren än så jag vet inte hur det blir än.
 
Sv: Försäkringsfråga

Ja jag förstår inte varför du "hoppas" att ingen av försäkringarna täcker annat än om det på nåt sätt påverkar dig personligen.
Självklart påverkar det mig personligen såsom försäkringstagare. Ju fler och större skadeersättningar desto sämre villkor för mig.
Givetvis ska ersättningar betalas ut enligt försäkringsvillkor, men i det här fallet tror jag inte försäkringarna ska träda in.

Förklara gärna vad skatten har med det här att göra.

Ja alltså om jag i min hemförsäkring (vilket jag kollade med Länsförsäkringa i höstar) har ett skydd på upp till 3 miljoner kr om min häst skadar annan person eller egendom så måste det ju vara applicerbart även om det är min egendom som blir demolerad.
Ansvarsförsäkringen gäller just skada mot annan (själva vitsen med försäkringen) och inte mot ens egen egendom.
Egna tabbar får man själv stå för, vilket jag tycker är helt rätt.

LIA
 
Sv: Försäkringsfråga

KL

Har TS fått svart på vitt från försäkringsbolaget?

Jag har en bil som min egen hund demolerat (repat). Ingen försäkring täckte i mitt fall. Bil, hus och hundförsäkring finns... Ingen försäkring vid eget husdjur och egen egendom. Fast häst kanske ej finns under kategorin husdjur?

Hade för några år sedan en häst som sprang in i en parkerad bil. Krossade ett lyktglas och repade den. Hemförsäkringen täckte detta.
 
Sv: Försäkringsfråga

Självklart påverkar det mig personligen såsom försäkringstagare. Ju fler och större skadeersättningar desto sämre villkor för mig.
Givetvis ska ersättningar betalas ut enligt försäkringsvillkor, men i det här fallet tror jag inte försäkringarna ska träda in.

Förklara gärna vad skatten har med det här att göra.

Ansvarsförsäkringen gäller just skada mot annan (själva vitsen med försäkringen) och inte mot ens egen egendom.
Egna tabbar får man själv stå för, vilket jag tycker är helt rätt.

LIA

Ja fast jag kan ju försäkra mig mot andra tabbar jag kan göra mot mig själv, varför skulle man inte kunna försäkra si mot att ens häst demolerar ens bil?
 
Sv: Försäkringsfråga

Självklart påverkar det mig personligen såsom försäkringstagare. Ju fler och större skadeersättningar desto sämre villkor för mig.
Givetvis ska ersättningar betalas ut enligt försäkringsvillkor, men i det här fallet tror jag inte försäkringarna ska träda in.

Förklara gärna vad skatten har med det här att göra.

Ansvarsförsäkringen gäller just skada mot annan (själva vitsen med försäkringen) och inte mot ens egen egendom.
Egna tabbar får man själv stå för, vilket jag tycker är helt rätt.

LIA

Skatten drog jag upp efersom det skulle kunna vara en anledning till att man tycker att folk inte ska få ersättning för det ena eller andra eftersom de tror att staten (skattebetalarna) går in och täcker.

Du tror inte att försäkringen ska träda in. Men varför HOPPAS du att ingen av försäkringarna ska träda in? Om de träder in så är det ju enlig försäkringsvillkoren och då finns det inget mer att diskutera.
Precis som om jag skulle hoppas att grannen inte ska få ut nåt på hemförsäkringen när de får en vattenläcka för att om dom får ut på försäkringen får jag dyrare premie, eller vad?


Hästar räknas ju som vilt vid olyckor, man har inte strikt ägaransvar för dem så varför skulle inte bilens försäkring kunna träda in?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej, Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner...
Svar
14
· Visningar
716
Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
8 564
Senast: Sesca
·
Fordon Bilen är på verkstad med trasig lambdasond. Bilförsäkringen ersätter hyrbil om skadan omfattas av villkoren i bilden. Verkstaden ringde...
Svar
8
· Visningar
877
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Vet ni vilka träd/sly/osv man kan slänga in i hagen till hästarna för att ge dem något att gnaga på?:)
Svar
12
· Visningar
1 228
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp