Försäljningsstall/Hästhandlare

Att köpa häst är lite "shit happens". Det finns försäkringsbolag och veterinärer så att man ska kunna vara tryggare som hästägare. Sen hjälper en portion sunt förnuft också.

Ska man ha en hobbyhäst där första prio är en frisk häst finns det ju friskare raser, islänningarna här hemma är aldrig halta tex.
 
Ber om ursäkt! Visste inte det, ny här och har ingen koll!
(Va synd, jag hade gärna velat ha tips om bra säljare... :o )

Fast eftersom du nyligen registrerade dig och godkände reglerna borde du ha dem i färskare minne än de som registrerade sig för flera år sedan :)
 
Är du så livrädd för att bli lurad, anser jag att du inte är redo att köpa häst. Du har inte tillräcklig erfarenhet och tillräcklig kunskap för att kunna göra en vettig affär. Det är bra att ta med sig någon erfaren, men det är ju inte deras köp, deras ansvar och deras ekonomi. Jag vet de som haft med sig sin tränare, och fått med sig en superbra häst hem. Men det har varit helt fel häst för DEM, men helt rätt för tränaren...

Du missförstår nog mitt inlägg om ridskolehästen totalt. Jag menar inte att alla var sederade, jag menar tvärtom att det inte finns några garantier att hästen är en lugn ko på bortaplan, för att den var det på hemmaplan. Är du inte beredd att ta itu med det, förändringar hos din häst, avstå från att köpa till du har bättre erfarenhet och mer kunskap.

Instämmer i varenda ord.

Jag har också köpt en f d ridskolehäst. Hon var inte känd för att vara snäll och okomplicerad, och hon är inte okomplicerad så här mer än tio år senare heller, men hon är väldigt annorlunda i sitt sätt mot människor.

Om man inte förstår att levande varelser kan förändra sig beroende på omständigheter är man nog inte mogen att skaffa häst.
 
Kanske ;)

Men i mångt och mycket är det sanning också, tyvärr :(
Sure, inga regler utan undantag. Men om vi bara tar "historier" jag kommer såhär på rak arm nu (känner till många fler, men om vi bara tar de jag spontant kommer på nu!), så blir det ungefär 15 privatköpta hästar och 25 handelsstallsdito. Av dessa 15 privatköpta hästar är alla köpare nöjda, medan av de 25 handelsstallsköpta är endast 3 st nöjda.
Visst, detta är ju ur ett statistiskt perspektiv inga stora urvalsgrupper eller så, absolut inte. Men något säger det ju iaf om situationen....

Det kanske säger mer om dig och vem du umgås med än om hästhandlare respektive privatpersoner som säljare.

Den som, vill göra ett fynd och köpa sin kommande stjärna till ett vrakpris och vänder sig till en hästhandlare lär bli missnöja 99 gånger av 100, en kunnig person säljer inte en lovande hopphäst för 40.000 eller så, hästhandlaren har i allmähet kunskap att bedöma vädet, vissa privatpersoner har det inte eller bryr sig inte utansöker ett gott hem.

Har man en mer realistisk förväntan på vad budgeten räcker till och kollar upp säljaren så är det kanske säkrare hos en hästhandlare. Ryktet sprider sig snabbt om de är oärliga medan en privatperson sällan säljer mer än enstaka hästar och är svårare att bedöma ur den synvinkeln.
 
Lovisaeleonora, det är själva köpet som bekymrar mig. Dålda fel. Det verkar vara sån stress från att annonsen läggs ut till att hästen är såld, är orolig att jag inte ska hinna med hela checklistan, men det kanske är överdrivet? Hästhållningen i sig är inga problem. Jag har ridit i många år och haft hand om hästar som om de vore mina egna. Har jobbat som groom i tävlingsstall. Är medryttare nu. Är galet noga när det gäller säkerhet och det är jag oavsett om det gäller mina djur, barn eller familj och vänner, och det är väl lite det som lyser igenom här. Gäller allt från reflexer på barn och djur till kvalitet på säkerhetsstigbyglar oc dubbdäck. Om hästen skuttar eller busar gör inte mig nånting. Men jag vill (när tiden är mogen, inte första veckan precis) kunna sätta upp min elvaåring på hästen och även låta sambon få prova att rida. Är lika osäker om jag ska köpa bil... Jag har haft tur med friska hästar men blir ju bekymrad över att läsa om köpare som inte har det. Mitt största problem kanske är att jag inte törs lita på mig själv utan alltid vill rådfråga om "stora val" som att köpa just häst. Måste lära mig att lita på min egen magkänsla...

Ps. Skämtade om sederingen, klart de inte gör så! ;)
 
Lovisaeleonora, det är själva köpet som bekymrar mig. Dålda fel. Det verkar vara sån stress från att annonsen läggs ut till att hästen är såld, är orolig att jag inte ska hinna med hela checklistan, men det kanske är överdrivet? Hästhållningen i sig är inga problem. Jag har ridit i många år och haft hand om hästar som om de vore mina egna. Har jobbat som groom i tävlingsstall. Är medryttare nu. Är galet noga när det gäller säkerhet och det är jag oavsett om det gäller mina djur, barn eller familj och vänner, och det är väl lite det som lyser igenom här. Gäller allt från reflexer på barn och djur till kvalitet på säkerhetsstigbyglar oc dubbdäck. Om hästen skuttar eller busar gör inte mig nånting. Men jag vill (när tiden är mogen, inte första veckan precis) kunna sätta upp min elvaåring på hästen och även låta sambon få prova att rida. Är lika osäker om jag ska köpa bil... Jag har haft tur med friska hästar men blir ju bekymrad över att läsa om köpare som inte har det. Mitt största problem kanske är att jag inte törs lita på mig själv utan alltid vill rådfråga om "stora val" som att köpa just häst. Måste lära mig att lita på min egen magkänsla...

Ps. Skämtade om sederingen, klart de inte gör så! ;)
Fast skit i stressannonserna! Eller ring på dem och berätta hur du vill göra. Jag har köpt alla mina i godan ro.
 
Lovisaeleonora, det är själva köpet som bekymrar mig. Dålda fel. Det verkar vara sån stress från att annonsen läggs ut till att hästen är såld, är orolig att jag inte ska hinna med hela checklistan, men det kanske är överdrivet? Hästhållningen i sig är inga problem. Jag har ridit i många år och haft hand om hästar som om de vore mina egna. Har jobbat som groom i tävlingsstall. Är medryttare nu. Är galet noga när det gäller säkerhet och det är jag oavsett om det gäller mina djur, barn eller familj och vänner, och det är väl lite det som lyser igenom här. Gäller allt från reflexer på barn och djur till kvalitet på säkerhetsstigbyglar oc dubbdäck. Om hästen skuttar eller busar gör inte mig nånting. Men jag vill (när tiden är mogen, inte första veckan precis) kunna sätta upp min elvaåring på hästen och även låta sambon få prova att rida. Är lika osäker om jag ska köpa bil... Jag har haft tur med friska hästar men blir ju bekymrad över att läsa om köpare som inte har det. Mitt största problem kanske är att jag inte törs lita på mig själv utan alltid vill rådfråga om "stora val" som att köpa just häst. Måste lära mig att lita på min egen magkänsla...

Ps. Skämtade om sederingen, klart de inte gör så! ;)

Jag håller på att köpa häst nu och är också stressad då mitt förra köp (15 år sen) kostade mig många hundra tusen i veterinär. Han var dock världens bästa häst och värd det men jag tänker inte hamna där igen!

Jag har satt ut egen annons där jag skriver utförligt vad jag söker och även påpekar att det är klinikbesiktning och ev. röntgen som gäller. Det är inte många som svarar på annonsen men de som har gjort det är också beredda på en rejäl granskning av hästen ifråga.

Lycka till!
 
Fast skit i stressannonserna! Eller ring på dem och berätta hur du vill göra. Jag har köpt alla mina i godan ro.
Eller hur! Det finns säljare som inte vill stressa, de vill att det ska kännas lika rätt för dem som för dig @Plantan :)

Jag har faktiskt varit med om en som ville köpa min ene ponny. Hon fick komma och titta (hon bodde nära), men jag hade varit tydlig med att jag ville inte att vi skulle bestämma oss på plats, utan man skulle hem och fundera först och känna efter så att inget blir stressat och gjort på impuls.
Ändå säger hon när hon ska åka hem igen, att hon vill köpa och undrar hur jag känner.

Hon fick inte köpa.
 
Har visserligen aldrig köpt någon häst men "sett många historier på nära håll", så att säga.
Har bara dåliga erfarenheter av försäljningsstall och bara positiva dito av privatpersoner.

Handlarnas hästar har haft fel identiteter alt. saknat papper-pass och/eller varit skadade. Vet knappt en enda person som blivit nöjd med en handlar-köpt häst.

Privatpersonerna som sålt har däremot varit ärliga, hästarna har haft rätt papper och inga skador/skador som inte säljaren informerat om.

Nu pratar vi hästar i uppskattningsvis 50-100 000 kr klassen, så varken de handlar- eller privatköpta hästarna har ju varit några "billiga konstiga" hästar direkt.
Visst är hästhandlade konstiga typer några säljer hästar för summor dödliga bara kan drömma om lika ofta som jag byter bh, andra som köper unghästar för att kvala till bla Falsterbo och sedan sälja.
 
Jag håller med här, det brukar ta ett tag!
Min häst som aldrig bytt hem sedan han var 5 månader flyttade hem till mig som 4 åring. Tog ca 2 månader innan han lugnade ner sig helt. Och sen var det inte förrän 8 månader senare när sommaren kom som han verkligen växte upp och blev ännu lugnare i sinnet.
Precis, ser jag till mig själv så skulle jag också vara lite orolig nervös, när jag kommer till ett nytt ställe innan jag vågar lita på omgivningen och hittar in i rutinerna så jag kan känna mig trygg. Så vissa likheter finns det mellan oss och hästarna. :)
 
Båda hästarna jag har nu har jag köpt efter att ha satt in en egen köpes-annons :)

Dotterns d-ponny för två år sen och min pälsboll i somras. Båda två har passat oss som handen i handsken och jag har fått dem för väldigt bra priser då ägarna bara velat ha bra hem till sina hästar. :)

Pälsbollen skulle egentligen inte ens säljas nu men när förra ägaren såg min annons så tyckte hon det lät som att vi skulle vara perfekta för varann. Åkte 35 mil för att provrida.
Surtant körde de 18 mil till dotterns ridskola för att hon skulle kunna provrida för sin ridlärare. Jag hade skadat mig illa då och hade sålt mina hästar och kunde inte vara igång så mycket så kunde inte köra upp och titta på henne.
Hon är mycket tävlad så kunde kolla resultat och visste att hon var van vid alla möjliga situationer. Man känner ganska omgående om hästen är något som passar en tycker jag. Det viktigaste för mig är hästens ögon, att den har vänliga ögon. :heart

Sen är surtant som hon är på vissa vis, men hon är helt underbar på sitt eget tjuriga vis.
 
Tack för alla goda råd.
Skönt att höra att fler tänker som jag och behöver tid för sitt köp och att säljarna accepterar det. Då kan jag nog i lugn och ro hitta min BBF! Som några skriver, det är ögonen man vill se... Det är lika viktigt för mig att hästen är mysig i stallet som den är att rida.
 
Det kanske säger mer om dig och vem du umgås med än om hästhandlare respektive privatpersoner som säljare.

Den som, vill göra ett fynd och köpa sin kommande stjärna till ett vrakpris och vänder sig till en hästhandlare lär bli missnöja 99 gånger av 100, en kunnig person säljer inte en lovande hopphäst för 40.000 eller så, hästhandlaren har i allmähet kunskap att bedöma vädet, vissa privatpersoner har det inte eller bryr sig inte utansöker ett gott hem.

Har man en mer realistisk förväntan på vad budgeten räcker till och kollar upp säljaren så är det kanske säkrare hos en hästhandlare. Ryktet sprider sig snabbt om de är oärliga medan en privatperson sällan säljer mer än enstaka hästar och är svårare att bedöma ur den synvinkeln.

Absolut sant, men jag håller inte riktigt med.
I de fallen jag känner till har det inte handlat om några påstådda topphästar för 50 000 kr. Utan det har handlat om ponnyer och hästar, med påstådd nivå LB-LA i dressyr och ca. LB i hoppning, med prislapp runt 50-100 000 kr, som antingen haft fel identitet eller dolda märkliga skador. Visst, jag är absolut inte så kunnig, men jag tycker inte alls det är naivt att tro att man ska kunna få en sund häst på LB nivå för 70 000 kr. Sen har jag inte exakt alla detaljer i alla fallen, men det har inte föregåtts av några uppenbara klantigheter från köparna heller. Utan folk har bara på ren svenska blivit lurade.

Och ja, ryktena sprider sig som löpeldar, och dessa handlare inge vidare rykten. Men ändå fortsätter folk att handla hos dem :down:
 
Dressyrtjejen-99
Så tråkigt att höra, både för köparna och för de hästar som sålts. Antagligen har de sen ridits för hårt innan deras gamla skador märkts av och därmed fått lida helt i onödan. Varför inte ge hästen ett drägligt liv som promenadhäst eller säljas som sällskapshäst om den är i riktigt dåligt skick. Det kommer ju tillbaka till den som sålde, han får ju ta smällen när en arg och besviken köpare kommer tillbaka. Dessvärre kanske de hästhandlarna är så hårdhudade att de fullkomligt struntar i hästens väl och ve och bara ser till sin egna feta plånbok. Onda människor. Stackars djur. :down:
 
Absolut sant, men jag håller inte riktigt med.
I de fallen jag känner till har det inte handlat om några påstådda topphästar för 50 000 kr. Utan det har handlat om ponnyer och hästar, med påstådd nivå LB-LA i dressyr och ca. LB i hoppning, med prislapp runt 50-100 000 kr, som antingen haft fel identitet eller dolda märkliga skador. Visst, jag är absolut inte så kunnig, men jag tycker inte alls det är naivt att tro att man ska kunna få en sund häst på LB nivå för 70 000 kr. Sen har jag inte exakt alla detaljer i alla fallen, men det har inte föregåtts av några uppenbara klantigheter från köparna heller. Utan folk har bara på ren svenska blivit lurade.

Och ja, ryktena sprider sig som löpeldar, och dessa handlare inge vidare rykten. Men ändå fortsätter folk att handla hos dem :down:

Dressyrtjejen-99
Så tråkigt att höra, både för köparna och för de hästar som sålts. Antagligen har de sen ridits för hårt innan deras gamla skador märkts av och därmed fått lida helt i onödan. Varför inte ge hästen ett drägligt liv som promenadhäst eller säljas som sällskapshäst om den är i riktigt dåligt skick. Det kommer ju tillbaka till den som sålde, han får ju ta smällen när en arg och besviken köpare kommer tillbaka. Dessvärre kanske de hästhandlarna är så hårdhudade att de fullkomligt struntar i hästens väl och ve och bara ser till sin egna feta plånbok. Onda människor. Stackars djur. :down:

Tycker ni båda drar för snabba slutsatser utan att veta detaljerna. En hästaffär är komplicerad och bara för att man känner sig lurad betyder det inte att man faktiskt är det.
 
Tack för alla goda råd.
Skönt att höra att fler tänker som jag och behöver tid för sitt köp och att säljarna accepterar det. Då kan jag nog i lugn och ro hitta min BBF! Som några skriver, det är ögonen man vill se... Det är lika viktigt för mig att hästen är mysig i stallet som den är att rida.
Jag tror kanske att det också är sunt att sänka sina förväntningar något, det kanske inte alls blir din BFF även om det känns så just då. Det behöver dock inte bli katastrof heller men man behöver faktiskt inte gå in i en hästaffär med tanken att det ska vara ett livslångt commitment.
 
Absolut sant, men jag håller inte riktigt med.
I de fallen jag känner till har det inte handlat om några påstådda topphästar för 50 000 kr. Utan det har handlat om ponnyer och hästar, med påstådd nivå LB-LA i dressyr och ca. LB i hoppning, med prislapp runt 50-100 000 kr, som antingen haft fel identitet eller dolda märkliga skador. Visst, jag är absolut inte så kunnig, men jag tycker inte alls det är naivt att tro att man ska kunna få en sund häst på LB nivå för 70 000 kr. Sen har jag inte exakt alla detaljer i alla fallen, men det har inte föregåtts av några uppenbara klantigheter från köparna heller. Utan folk har bara på ren svenska blivit lurade.

Och ja, ryktena sprider sig som löpeldar, och dessa handlare inge vidare rykten. Men ändå fortsätter folk att handla hos dem :down:

En påstådd nivå ridmässigt? Kollades det inte upp? Och har man inte full insyn så är det mycket svårt att uttala sig om vad som egentligen skett., det finns folk som skyller på hästen och säljaren när det handlar om deras egna tillkortakommande eller letar dolda fel där de inte finns.

Jag känner exempelvis till en frisk och sund häst som förmedlades genom en firma. Nya ägaren hade inte kunskaper att klara hästen och riktigt letade efter fel men hittade endast lindriga lättbehandlade åkommor ( typ regnskållor). Hästen såldes igen och efter att den hämtade sig fungerar den fint som ridhäst. Ur första köparens synvinkel och som hon säkerligen delgav omgivningen var det fel på hästen och hon hade blivit lurad.
 
En påstådd nivå ridmässigt? Kollades det inte upp? Och har man inte full insyn så är det mycket svårt att uttala sig om vad som egentligen skett., det finns folk som skyller på hästen och säljaren när det handlar om deras egna tillkortakommande eller letar dolda fel där de inte finns.

Jag känner exempelvis till en frisk och sund häst som förmedlades genom en firma. Nya ägaren hade inte kunskaper att klara hästen och riktigt letade efter fel men hittade endast lindriga lättbehandlade åkommor ( typ regnskållor). Hästen såldes igen och efter att den hämtade sig fungerar den fint som ridhäst. Ur första köparens synvinkel och som hon säkerligen delgav omgivningen var det fel på hästen och hon hade blivit lurad.

Jo, givetvis! De kunde dem, men eftersom att de var importer var det svårt att verifiera tävlingsresultaten....
Som sagt, jag känner inte till fallen på minsta detaljnivå, men jag känner till de här hästarna, och de mer väsentliga detaljerna. Och i mitt tycke gjorde ägarna allt rätt; Googlade historik, veterinärbesiktigade på klinik m.m. Ändå gick det åt farskogen...
 
Jo, givetvis! De kunde dem, men eftersom att de var importer var det svårt att verifiera tävlingsresultaten.

Men alltså: va?! Tävlingsreslutat i LB/LA, det är väl inget som behöver verifieras? Det är ju bara att hoppa upp på hästen och konstatera att den är på rätt nivå i rätt form? Det är ju inte direkt GP-nivå.

Problemet är väl snarare om RYTTAREN är på en nivå där denne kan få den genomsnittliga hästen prestera i LB/LA. För mig är det en grundriden unghäst i rätt form, för att vara ärlig. Kort sagt: inget underligt alls, och inget som gör sig särskilt på priset normalt sett.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 378
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 232
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 193
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp