Bukefalos 28 år!

Försäljningsstall/Hästhandlare

jag kände mig ju lite lurad i början av ägandet av min häst.

Genomsnäll häst som var bussig i hoppningen förvandlades till bockmaskin som stegrade på uteritter, sprang först kollade sen, stegrade out of the blue när jag skrittade fram på långa tyglar, bockade i skritt i collecting ring så till den grad att jag inte kunde genomföra träningsritten...

Men så ändrades han ju successivt också när jag lärde känna honom och han lärde känna mig. Idag är jag inte lika rädd för honom längre, hyssen kom tillsammans med ökade krav och var en helt naturlig reaktion såhär i efterhand, på att flytta ifrån allt tryggt och öka aktivitetsgraden sådär tio nivåer över en vecka. En del har möjlighet att ta sig igenom the bumpy road i början, andra har bumpier road och sämre möjlighet till hjälp och de tar sig inte igenom det. så är det ju, alla funkar inte ihop trots att det på papper eller på provridningen känns som en bra matchning.
 
Jo, givetvis! De kunde dem, men eftersom att de var importer var det svårt att verifiera tävlingsresultaten....
Som sagt, jag känner inte till fallen på minsta detaljnivå, men jag känner till de här hästarna, och de mer väsentliga detaljerna. Och i mitt tycke gjorde ägarna allt rätt; Googlade historik, veterinärbesiktigade på klinik m.m. Ändå gick det åt farskogen...
Nyligen importerade billiga hästar att sälja i syfte att tjäna snabba pengar.

Du sa att hästarna kostade 50-100.000

Först ska hästen veterinärbesiktiga/röntgas, transporteras till Sverige kostnad 5-10.000, därefter ska säljaren i sverige ha en hacka -5-10.000 för att det ska vara värt besväret och så måste man räkna uppehälle i Sverige att par månader för ytterligare 5.000. Och så har vi momsen och så behöver säljaren ta höjd för att klara reklamationer och konflikter.

Inköpspris i Sverige på 50.000 ger ett värde i hemlandet på max 20.000 men troligen snarare 10.000. Tänkte dina vänmer som köpte importhästen på det? Okej kostade hästen 100.000 så kanske den kan ha kostat 40-60.000 i hemlandet som mest.

Gäller det såpass billiga hästar är omkostandera en stor bit av hästems pris, det mesta är fasta kostnader oavsett vad hästen är värd.

Oxh som tidigare sagts, det är enkelt att kolla utbildninsnivån även för en amatör.
 
Nyligen importerade billiga hästar att sälja i syfte att tjäna snabba pengar.

Du sa att hästarna kostade 50-100.000

Först ska hästen veterinärbesiktiga/röntgas, transporteras till Sverige kostnad 5-10.000, därefter ska säljaren i sverige ha en hacka -5-10.000 för att det ska vara värt besväret och så måste man räkna uppehälle i Sverige att par månader för ytterligare 5.000. Och så har vi momsen och så behöver säljaren ta höjd för att klara reklamationer och konflikter.

Inköpspris i Sverige på 50.000 ger ett värde i hemlandet på max 20.000 men troligen snarare 10.000. Tänkte dina vänmer som köpte importhästen på det? Okej kostade hästen 100.000 så kanske den kan ha kostat 40-60.000 i hemlandet som mest.

Gäller det såpass billiga hästar är omkostandera en stor bit av hästems pris, det mesta är fasta kostnader oavsett vad hästen är värd.

Oxh som tidigare sagts, det är enkelt att kolla utbildninsnivån även för en amatör.

Mycket intressant uträkning! Det visste jag inte! :eek:
Tack för mycket intressant svar! :bow:

Nej, för jag förstår ju givetvis att hästarna köps in billigare, och säljs dyrare. Absolut! Men jag trodde typ att om den såldes för 50 000 kr i Sverige, köpte handlaren den för 25 000 kr, såldes den för 100 000 kr köptes den för 50 och vice versa. Inte att såpass "dyra" hästar bara kostade kanske 10-40 000 kr att köpa in för säljaren. Väldigt intressant!
 
Gimlan, jag har ingen som helst aning om hur dressyrtjejen-99 känner till dessa hästaffärer, och vad som har hänt. Det brukar vara två sidor på myntet. Men OM det nu är så, så tycker jag att det är hemskt. Och det är synd om alla inblandade. Ingen blir glad av en misslyckad affär. Speciellt inte hästar som måste flyttas runt till olika ställen, oavsett om det är köparen eller säljaren som inte vet bättre. Jag drar inga snabba slutsatser, jag bara beklagar att det är synd om hästarna.

Lobelia, såldes hästen igen för att den hade regnskållor? Men egentligen för att de inte klarade av hästen och inte kunde erkänna det? Jag bli verklighet inte klok på människor. Stackars hästar... :(

LenaH; det här med BBF, det är ju inte en på miljonen direkt. Tex ett stall jag jobbade i skulle jag av de 9-10 hästar som fanns där, kunna bli lycklig ägare av dem allihop utom en, en hingstig buffel. Den gillade jag inte för han var kaxig och hade en jäkla attityd, om man får säga så. De andra var hur mysiga och fina som helst. Ett annat stall där det både var uppfödning och hopphästar i träning/tävling, samt försäljning, så hade vi ca 7-10 hästar i ena stallet och lika många i det andra, samt en herrans massa ston, föl och unghästar i hagar. Av dessa var det en hingst jag inte tyckte om, fin att rida, men den rackarn högg så fort han kom åt. Hemsk. Han skulle jag inte heller vilja ha, men resten var mysiga. Klart det fanns nån surmärr, men de är ju som folk, vissa är lite griniga ibland. Kan ju vara en bussig häst ändå. De flesta hästar är ju trevliga och goa om man tar sig lite tid. Nog kan jag hitta en älskling alltid. Att den är mysig kan man ju se, men om den har trasiga ben ed är ju värre. Det gäller väl bara att sova på saken när det verkar stämma på alla plan, och sen slå till om det känns rätt.
:)
 
Gimlan, jag har ingen som helst aning om hur dressyrtjejen-99 känner till dessa hästaffärer, och vad som har hänt. Det brukar vara två sidor på myntet. Men OM det nu är så, så tycker jag att det är hemskt. Och det är synd om alla inblandade. Ingen blir glad av en misslyckad affär. Speciellt inte hästar som måste flyttas runt till olika ställen, oavsett om det är köparen eller säljaren som inte vet bättre. Jag drar inga snabba slutsatser, jag bara beklagar att det är synd om hästarna.

Lobelia, såldes hästen igen för att den hade regnskållor? Men egentligen för att de inte klarade av hästen och inte kunde erkänna det? Jag bli verklighet inte klok på människor. Stackars hästar... :(

LenaH; det här med BBF, det är ju inte en på miljonen direkt. Tex ett stall jag jobbade i skulle jag av de 9-10 hästar som fanns där, kunna bli lycklig ägare av dem allihop utom en, en hingstig buffel. Den gillade jag inte för han var kaxig och hade en jäkla attityd, om man får säga så. De andra var hur mysiga och fina som helst. Ett annat stall där det både var uppfödning och hopphästar i träning/tävling, samt försäljning, så hade vi ca 7-10 hästar i ena stallet och lika många i det andra, samt en herrans massa ston, föl och unghästar i hagar. Av dessa var det en hingst jag inte tyckte om, fin att rida, men den rackarn högg så fort han kom åt. Hemsk. Han skulle jag inte heller vilja ha, men resten var mysiga. Klart det fanns nån surmärr, men de är ju som folk, vissa är lite griniga ibland. Kan ju vara en bussig häst ändå. De flesta hästar är ju trevliga och goa om man tar sig lite tid. Nog kan jag hitta en älskling alltid. Att den är mysig kan man ju se, men om den har trasiga ben ed är ju värre. Det gäller väl bara att sova på saken när det verkar stämma på alla plan, och sen slå till om det känns rätt.
:)
Fast det var just just slutsatser utifrån hennes berättelse du drog. Att det var synd om hästarna och även varför...
 
Fast det var just just slutsatser utifrån hennes berättelse du drog. Att det var synd om hästarna och även varför...

Tycker inte du att det är synd och onödigt att hästar ska flyttas runt och bli missförstådda av nya ägare? Om nu folk är klantiga eller oärliga eller inte vet bättre och häststackarn knappt hinner landa innan den ska lastas iväg till nästa nya stall, det tycker jag är olyckligt för hästen. Oavsett vem som brustit i köpet. Om den dessutom inte är helt frisk är det ju ännu värre. Hur det nu var med hästarnas kapaciteten osv kan jag inte uttala mig om... inte ens gissa.
 
Tycker inte du att det är synd och onödigt att hästar ska flyttas runt och bli missförstådda av nya ägare? Om nu folk är klantiga eller oärliga eller inte vet bättre och häststackarn knappt hinner landa innan den ska lastas iväg till nästa nya stall, det tycker jag är olyckligt för hästen. Oavsett vem som brustit i köpet. Om den dessutom inte är helt frisk är det ju ännu värre. Hur det nu var med hästarnas kapaciteten osv kan jag inte uttala mig om... inte ens gissa.
Jo, det tycker alla, det kan jag garantera, men jag drar inte slutsatser på det viset som du gjorde vilket var det jag kritiserade, inget annat.
 
Ni som köpt hästar, hur har ni gjort med veterinärbesiktningen? I vissa annonser står det att de är bes x dagar/veckor sedan utan anmärkning. Hade ni nöjt er med det eller tagit dit en annan vet så ni varit med på själva besiktningen?
 
Jo, det tycker alla, det kan jag garantera, men jag drar inte slutsatser på det viset som du gjorde vilket var det jag kritiserade, inget annat.

OK, ber om ursäkt. Begriper inte riktigt vad jag gjort fel, men jag ville inget illa. Är dock galet blödig och avskyr när det är hästar, djur, barn, gamla eller vad som helst som kommer ikläm för att nån annan inte tänker till efter bästa förmåga.
 
OK, ber om ursäkt. Begriper inte riktigt vad jag gjort fel, men jag ville inget illa. Är dock galet blödig och avskyr när det är hästar, djur, barn, gamla eller vad som helst som kommer ikläm för att nån annan inte tänker till efter bästa förmåga.
Det är ett diskussionsforum, jag påpekade bara att du på väldigt lösa grunder drog slutsatser, det får man absolut, men på ett diskussionsforum kan man få mothugg.
 
Det är ett diskussionsforum, jag påpekade bara att du på väldigt lösa grunder drog slutsatser, det får man absolut, men på ett diskussionsforum kan man få mothugg.

Ja, jag har förstått att du tycker det nu. Igen. Ska aldrig mer skriva så.
 
Ja, jag har förstått att du tycker det nu. Igen. Ska aldrig mer skriva så.
Varför inte? För att du inte vill ha mothugg? Isf är inte diskussionsforum ett bra ställe att hänga på. Självklart ska du skriva det du känner för, men nån annan kan alltid tycka annat.
 
Läser annonser; "besiktad ua på böjprov den.... ." Varför skriver man att den har gjort böjprov? Är det standard? Eller beror det på något tidigare som hänt med benen? :confused:
 
Jag har köpt några vuxna hästar tidigare samt haft en del foderhästar samt någon tillridningshäst. Har passerat ett antal genom mitt stall så här långt och jag har fött upp några individer själv också. Så, jag väljer idag att köpa åring/unghäst som jag jobbar med från början. Jag har en rätt klar bild av vad jag vill ha och känner då uppfödare i landet som jag vet har bra och sund avel. Sen kanske jag snubblar över en vuxen individ som råkar passa men jag söker inte direkt efter någon sådan. Jag har två hästar idag varav den yngre, valack-07, är egen uppfödning. Stoet-04 köpte jag som tvååring.
 
Jag har köpt några vuxna hästar tidigare samt haft en del foderhästar samt någon tillridningshäst. Har passerat ett antal genom mitt stall så här långt och jag har fött upp några individer själv också. Så, jag väljer idag att köpa åring/unghäst som jag jobbar med från början. Jag har en rätt klar bild av vad jag vill ha och känner då uppfödare i landet som jag vet har bra och sund avel. Sen kanske jag snubblar över en vuxen individ som råkar passa men jag söker inte direkt efter någon sådan. Jag har två hästar idag varav den yngre, valack-07, är egen uppfödning. Stoet-04 köpte jag som tvååring.
Vad har du för hästar? Tävlar du och på vilken nivå?
 
Läser annonser; "besiktad ua på böjprov den.... ." Varför skriver man att den har gjort böjprov? Är det standard? Eller beror det på något tidigare som hänt med benen? :confused:
Man brukar göra böjprov under veterinärbesiktningar. Och även om det står att hästen redan gått igenom en veterinärbesiktning så visar det bara hästens hälsostatus den dagen. Vill jag ha hästen skulle jag veterinärbesikta igen.
 
Läser annonser; "besiktad ua på böjprov den.... ." Varför skriver man att den har gjort böjprov? Är det standard? Eller beror det på något tidigare som hänt med benen? :confused:
Ni som köpt hästar, hur har ni gjort med veterinärbesiktningen? I vissa annonser står det att de är bes x dagar/veckor sedan utan anmärkning. Hade ni nöjt er med det eller tagit dit en annan vet så ni varit med på själva besiktningen?

Du ska alltid göra en egen besiktning. I annat fall anses du inte ha fullgjort din undersökningsplikt och det blir då näst intill omöjligt att få rätt om det faktiskt skulle visa sig vara något fel på hästen efter köpet.

Det är väldigt bra om man själv är med på besiktningen så att man kan fråga om det är något man undrar men även för att se hur hästen beter sig i ett sådant läge. Det bästa är självklart om man har en duktig hästveterinär som man känner väl och litar på. Jag hade inte tagit ut en distriktare för besiktning och finns ingen hästveterinär att tillgå så är det bättre att besiktiga hästen på klinik. För en dyrare häst hade jag inte nöjt mig med en gårdsbesiktning utan köpt en klinikbesiktning. Samma sak om jag inte visste någon hästveterinär som verkligen är duktig. En besiktning är en bedömning och det kan vara en stor skillnad på vad en duktig hästveterinär ser mot vad en distriktare som inte jobbar med hästar hela dagarna ser.

Endel väljer att besiktiga hästen innan hen läggs ut till försäljning för att veta att hästen är okej. Den besiktningen kan dock aldrig ersätta den du själv beställer och betalar för. Det är bara beställaren/betalaren som har rätt att se besiktningsprotokollet. Du kan alltså undanhålla resultatet även för nuvarande ägare om du skulle vilja det.
 
Fördelen med att veta att den nyligen har besiktigats UA är att det finns goda förutsättningar att den är frisk och kommer gå igenom en ny besiktning när du genomför den, vilket innebär att risken är betydligt mindre att du provrider och faller för en häst som sen inte går igenom besiktningen.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 556
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 479
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 455
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp