Försäljningsstall/Hästhandlare

Min häst hade aldrig ens varit utanför sin stallplan förut, aldrig stått på gång, gick knappt att lyfta hovarna på, var allmänt respektlös osv. Så det var en hel del nytt (verkligen en hel del) när jag tog med han på promenader, uppfostrade honom och introducerade han till nya saker. Men ja, det är individuellt också. Jag tror min tog lite längre tid på sig än vissa andra (men då var han som värst de första 3 veckorna vilket inte var jätteilla, men inte förrän ca 2 månader så klickade det verkligen som "oj han står faktiskt still när vi borstar").
Min hade inte gjort mycket mer, däremot så var det lilla som var gjort med henne rätt gjort. Hade respekt för människor tex. och vi gjorde typ samma grejer som ni, lärde sig stå på gången tex. Men ja, det är individuellt.
 
Jag föredrar säljare som har några hästar och sälja så man inte behöver åka runt så mycket.

Detta med att testa hästarna både högt, lågt och på tvären nä inte min grej har förmåga bekanta som köpt lunga hästar som blivit riktigt elaka och halvgalna som några veckor senare har gott på nybörjar lektioner,

kommer aldrig glömma en häst jag skodde som med ägare hoppade högt vid minsta lilla ljud men med medryttaren så skulle det inte förvåna mig om hästen bra rörde lite på örat om en bomb detonerade bakom rumpan på hästen.

Där i mot vill jag alltid se hästen innan köp för jag vill se ögonen tycker det säger det mesta om hästen.
 
Fel prefix kanske, men hittar inte något jag tycker passar? :confused:

Skulle du föredra att köpa häst privat av en för dig helt okänd person eller skulle du hellre köpa av en "hästhandlare"? Varför är det ena eller andra bättre?

Jag har hittills bara haft hästar på foder som jag känt till sedan tidigare antingen själv eller via bekanta som känner ägaren och hästen och går i god för dem. Självklart ska hästen veterinärbesiktigas och övrigt enl vanlig standard vid köp.

Känner dock att hästhandlaren vill tjäna snabba pengar och inte har hela bakgrunden till hästen och att man köper den till överpris. De måste få betalt för själva förmedlingen. Samtidigt kan privatägaren lika gärna påstå att hästen är en sån pålitlig och säker häst, men kanske inte påpekar att den blir galen av att se typ gröna träd på sommaren eller annat man inte märker när man provrider den mitt i vintern i ett ridhus...

Vilket sätt ska man tänka på så man nu hittar den häst man verkligen söker?! Jag vill inte vara för naiv, inte "chansa och se" för att ev byta häst senare. Jag vill ju ha en "kompis för livet" och att det ska bli rätt på en gång. Klart det kan komma fram problem som inte gått att förutse men då är det ju en helt annan fråga än att man inte blivit informerad av olika skäl.

Hur resonerar du? Fördelar och nackdelar? Känns som ett lotteri att köpa häst...
:o
För egen del så har jag inte köpt särskilt många hästar och alla utom en är köpt privat. Den från hästhandlaren blev jag lurad på... Men det är nästan 30 år sedan, så det får väl anses vara preskriberat.
(däremot säljer jag mina uppfödningar och det sker bara privat)

Jag har bara ett par råd att komma med.
- Köp INTE häst av en hästhandlare som erbjuder bytesrätt. Risken du tar är att du inte funkar med hästen och ska byta tillbaka, så finns det inga andra hästar i din prisklass där utan du måste antingen lägga mellan mer pengar eller stå helt utan häst i evigheter om du inte vill förlora dina pengar.
- Köp INTE häst av en säljare som inte låter dig göra de undersökningar du vill göra på hästen. Vill de inte att du ska röntga den, så har de antingen inte rent mjöl i påsen, alternativt kan de på detta vis få det till att du inte undersökt hästen ordentligt om du behöver reklamera den, så att det helt enkelt blir omöjligt att reklamera.
- Köp INTE en häst av en säljare som har så bråttom att bli av med den att du inte hinner tänka efter eller undersöka hästen ordentligt!
- Se till att provrida den flera gånger i olika miljöer, så du vet någorlunda hur den brukar fungera.
- Var med själv när den besiktigas, så du kan ställa frågor till veterinären.
 
Har visserligen aldrig köpt någon häst men "sett många historier på nära håll", så att säga.
Har bara dåliga erfarenheter av försäljningsstall och bara positiva dito av privatpersoner.

Handlarnas hästar har haft fel identiteter alt. saknat papper-pass och/eller varit skadade. Vet knappt en enda person som blivit nöjd med en handlar-köpt häst.

Privatpersonerna som sålt har däremot varit ärliga, hästarna har haft rätt papper och inga skador/skador som inte säljaren informerat om.

Nu pratar vi hästar i uppskattningsvis 50-100 000 kr klassen, så varken de handlar- eller privatköpta hästarna har ju varit några "billiga konstiga" hästar direkt.
 
Har visserligen aldrig köpt någon häst men "sett många historier på nära håll", så att säga.
Har bara dåliga erfarenheter av försäljningsstall och bara positiva dito av privatpersoner.

Handlarnas hästar har haft fel identiteter alt. saknat papper-pass och/eller varit skadade. Vet knappt en enda person som blivit nöjd med en handlar-köpt häst.

Privatpersonerna som sålt har däremot varit ärliga, hästarna har haft rätt papper och inga skador/skador som inte säljaren informerat om.

Nu pratar vi hästar i uppskattningsvis 50-100 000 kr klassen, så varken de handlar- eller privatköpta hästarna har ju varit några "billiga konstiga" hästar direkt.
Ja, det är väl så här stereotypen och rykten ser ut... :)
 
Ja, det är väl så här stereotypen och rykten ser ut... :)

Kanske ;)

Men i mångt och mycket är det sanning också, tyvärr :(
Sure, inga regler utan undantag. Men om vi bara tar "historier" jag kommer såhär på rak arm nu (känner till många fler, men om vi bara tar de jag spontant kommer på nu!), så blir det ungefär 15 privatköpta hästar och 25 handelsstallsdito. Av dessa 15 privatköpta hästar är alla köpare nöjda, medan av de 25 handelsstallsköpta är endast 3 st nöjda.
Visst, detta är ju ur ett statistiskt perspektiv inga stora urvalsgrupper eller så, absolut inte. Men något säger det ju iaf om situationen....
 
Kanske ;)

Men i mångt och mycket är det sanning också, tyvärr :(
Sure, inga regler utan undantag. Men om vi bara tar "historier" jag kommer såhär på rak arm nu (känner till många fler, men om vi bara tar de jag spontant kommer på nu!), så blir det ungefär 15 privatköpta hästar och 25 handelsstallsdito. Av dessa 15 privatköpta hästar är alla köpare nöjda, medan av de 25 handelsstallsköpta är endast 3 st nöjda.
Visst, detta är ju ur ett statistiskt perspektiv inga stora urvalsgrupper eller så, absolut inte. Men något säger det ju iaf om situationen....

Jag tycker inte alls att det säger något om situationen. För att kunna säga det behöver man veta hur mycket hästkunskap personerna som köpte har. Jag upplever att de med låg kunskap oftare känner sig lurade än de med gedigen kunskap. Det är vanligt att folk säger saker och ting i efterhand för att inte framstå som naiva och okunniga och skyller på säljaren när det blir fel trots att de själva borde ha kollat upp saker och ting innan köpet. Idag är det enkelt att googla på hästhandlaren och har hen då skumraskaffärer bakom sig så gör man helt enkelt inte affär. Då är det svårare att kolla upp om en privatperson är ärlig.

På ridskolan jag jobbade på köptes många hästar från hästhandlare och det var aldrig några problem med dem. Däremot var det problem med privatsäljarnas hästar på olika sätt. Jag själv har köpt från både privata säljare och hästhandlare och det har inte varit några problem med hästarna från hästhandlarna. Däremot med en privatsäljare.
 
Jag upplever idag att hästhandlarna är rädda om sina rykten och därför noga med hur de säljer. De har även lagen lite emot sig vilket gör dem mer försiktiga för att undvika krångel. Här ikring är vi bara nöjda med våra importer, köpta både osedda direkt från Tyskland via nån förmedlare och de som privridits en gång i handelsstallen. Men då räknar vi också med att hästarna ändras i nya/annorlunda miljöer. Problem kommer att uppstå, hästen kanske kommer att testa osv. Dessa problem rids igenom och sen har man sin drömhäst. Visar den sig ha några dolda fel gäller konsumentköplagen. Antingen pengar tillbaka eller byta till en likvärdig häst. En av mina bekostade hästhandlaren op för att jag skulle kunna ha kvar henne o han slippa få tillbaka henne.

Har gjort ett köp även från privatperson och det har också funkat bra. Denhär hästen tog det dock huuuur lång tid som helst innan hon hittat sig själv och landat i den nya miljön.
 
Tack för alla kloka svar! :up:
Jag vill ju att det ska bli ett köp och rätt på en gång. Det verkar ju alltid vara så bråttom när de ska sälja hästar. "Vid snabb affär... " "Måste bort snarast" osv. Hinner man verkligen med att ta hästen till klinik? Det kostar väl en förmögenhet även om det absolut skulle vara det bästa? Med pytteliten plånbok så darrar underläppen bara vid tanken. Helst skulle jag vilja ha hela hästen röntgad och genomgången med sjuklig millimeter precision. (Och så var hela hästköparbudgeten slut... :( )
Finns protokoll från veterinär där man kan se sjuk- och skadehistorik? Jag är ju rädd att det ska dyka upp några gamla skador som ingen berättat om osv.

Jag har hittat annonser på ett par hästar som verkat passa mig. "Brevvänner undanbedes". Vill inte bli "jobbig" redan innan det är aktuellt att slå till. Har då funderat igenom var hästen finns, kollat transporter och känt efter om det verkar rätt. Bara att åka och titta på en häst som står 40-60 mil härifrån är ju ett projekt samt hitta en god vän och hästmänniska som kan tänka sig att följa med. Ringt ett par dagar efter att annonsen kommit ut och två av hästarna varit sålda dagen efter. Hur har de människorna hunnit besiktiga, provridit i olika miljöer mm? Jag kan inte köpa häst efter att bara sett film, som en föreslog. Samtidigt undrar jag då om de hästar som finns kvar kanske inte är helt OK? :confused:
Ursäkta alla funderingar men jag blir inte klok på detta... O_o
Man är helt enkelt olika.
Som jag ser det, är det alltid en risk i att köpa en häst.
Du har inga garantier... hästen kan ha varit fullt frisk och välfungerande hos säljaren, så trampar den till fel i transporten och är halt när den kommer hem till dig.
Ja, det är ett helt projekt att åka 40-60 mil enkel väg för att titta på häst.
Risken är stor att någon annan "hunnit före" innan du tar dig iväg - om det är en marknadsmässigt attraktiv häst som säljs.
Jag tror inte det behöver vara fel på de hästar som blir kvar; felet kanske är att det är lite svårare att hitta rätt matchning mellan häst och ägare.

"vid snabb affär" och liknande är ju ett sätt att locka köpare: man lägger ut ett pris som är något reducerat "vid snabb affär". Det kan ju mycket väl bero på att man hellre går ner lite i pris än försörjer och sköter och tränar hästen i väntan på annan köpare.
 
Sant varenda ord, Gimlan. Begriper inte hur folk kan köpa häst efter att bara sett film? Jag måste ju klappa och klia och känna med händerna över hela hästen och prata med den och titta den djupt i ögonen... Filmköp är ju som att köpa en radiostyrd bil på internet. Vad har man för syn på hästen då? Endast tävling?
..
Det är naturligtvis olika.
Jag har köpt några hästar osedda. En såg jag per film, oinriden unghingst. Ganska ohanterad också, visade det sig, men han blev trevlig.
En annan som jag sett på film, filmen var kanske inte helt representativ (hästen var lite marigare än filmen antydde men jag känner säljare/uppfödare och när jag frågade om hästen kan passa mig, fick jag svaret att "jag tror att du kan klara av honom") men jag är nöjd.
Föl har jag köpt helt osedda enbart per telefon eller mail eller vid senaste tillfället också prat i samband med en premiering.
Nej, jag tänker inte endast tävling.
Jag tänker träning, projekt, kompisar.
Men jag är inte så noga med att förutsättningarna ska vara de perfekta från start, köper helst projekthästar eftersom jag är lite otålig och vill ha utmaningar.
Tävling är också ett mål - sedan.
Men slitochsläng är de inte trots att jag köpt osett.
Jag har vetat vad jag ville ha för något och har då gjort upp affär utan att klia och klappa en massa först.
 
Man kan ha en bra hästsyn ändå. Jag har köpt osett, alltså endast över bild. Faktum är att tre av mina fyra hästar har detta skett med, samt en till som gick bort. Har kvar samtliga, älskar dem mer än livet självt. Har tatuerat in två av hästarnas namn. Ibland säger det bara klick över bild/film, och köper man t.ex. en unghäst/föl så vet man ändå inte riktigt vad man kommer få i slutändan. Nästa år har jag haft mitt första osedda köp i tio år. Han var 24 timmar gammal på bilderna, hämtade honom ett halvår senare.
Ja, så kan det verkligen vara.
När jag köpte Lester, såg jag en annons på Hastnet. Då skulle jag verkligen inte ha fler hästar (stod installad med fyra hästar och det kostar ju rätt mycket) men fotot i annonsen kunde jag inte släppa. Det var något med blicken hos pålle.
Så självklart blev det en till... och han är fortfarande allra finast i världen.
 
Vet när jag fick hem min häst så hade min tränare sagt att det tar ca 3-4 veckor innan hästen landar och visar sitt sanna jag. Denne hade råkat ur för en sådan häst, som var lugn och trygg de första 3-4 veckorna och sen blev en testande häst, sen finns det såklart den omvända modellen, t ex min egen häst, som var nervös och orolig de första veckorna, men när hon väl landat hur trygg som helst.

Så man kan nog räkna med att hästen troligen inte kommer vara exakt likadan som den var på provridningen, när den byter miljö. Vissa hästar klarar miljöombyte bättre än andra, precis som det är för människor. :)
och ibland är det tvärt om.
I somras köpte jag ett "monster" (en häst som attackerade stegrande och huggande) men här har han inte visat sådana takter alls.
 
Kanske ;)

Men i mångt och mycket är det sanning också, tyvärr :(
Sure, inga regler utan undantag. Men om vi bara tar "historier" jag kommer såhär på rak arm nu (känner till många fler, men om vi bara tar de jag spontant kommer på nu!), så blir det ungefär 15 privatköpta hästar och 25 handelsstallsdito. Av dessa 15 privatköpta hästar är alla köpare nöjda, medan av de 25 handelsstallsköpta är endast 3 st nöjda.
Visst, detta är ju ur ett statistiskt perspektiv inga stora urvalsgrupper eller så, absolut inte. Men något säger det ju iaf om situationen....
Det säger något om varje unik affär - men går inte att dra slutsatser av.
Man kan tänka sig att de som vänder sig till ett handelsstall har andra förväntningar än de som köper privat, eller att det är 25 olika "dåliga" handelsstall eller ett dåligt som sålt 25 hästar.
 
Jag har tyvärr haft insyn i ett handelsstall, där jag bara genom att titta på hästarna förstod att något inte var osm det skulle. Hästar som i friskt tillstånd skulle kosta 250 000 kr, såldes för 50 000 kr. Varför? Jo, efter ett par år var det ju landsflykt och konkurs som gällde. Trasiga hästar från Tyskland som vilades i form, medicineraes och såldes.

En del av dem var rena livsfaran redan vid besiktningen, men unga tjejer ville gärna "få rätt" på dem, och ursäktade t o m avbruten besiktning (p g a oböjbar, oridbar häst).

En snabb googling gav redan efter ett par månader en bra bild av hästhandlaren, men ändå kunde affärerna fortsätta i flera år. Varför? För att folk vill tro att de gör ett klipp. Och det går helt enkelt inte att lura någon som inte vill tro.

Vid större investeringar är det bra att ha i tanke att SÄLJAREN inte har något som helst ansvar för köparens ekonomi. Någonsin, Oavsett affär.
 
Jag upplever idag att hästhandlarna är rädda om sina rykten och därför noga med hur de säljer. De har även lagen lite emot sig vilket gör dem mer försiktiga för att undvika krångel. Här ikring är vi bara nöjda med våra importer, köpta både osedda direkt från Tyskland via nån förmedlare och de som privridits en gång i handelsstallen. Men då räknar vi också med att hästarna ändras i nya/annorlunda miljöer. Problem kommer att uppstå, hästen kanske kommer att testa osv. Dessa problem rids igenom och sen har man sin drömhäst. Visar den sig ha några dolda fel gäller konsumentköplagen. Antingen pengar tillbaka eller byta till en likvärdig häst. En av mina bekostade hästhandlaren op för att jag skulle kunna ha kvar henne o han slippa få tillbaka henne.

Har gjort ett köp även från privatperson och det har också funkat bra. Denhär hästen tog det dock huuuur lång tid som helst innan hon hittat sig själv och landat i den nya miljön.
Ja jag har också upplevt att hästhandlarna är mycket mer försiktiga nu. Nu kan ju ryktet förstöras jättesnabbt genom att folk lägger upp saker på internet osv.

Min ena häst är köpt av hästhandlare, (billig häst, import från Polen..). Visst, det krävdes lite jobb innan han var trygg, men det var inga fysiska fel på hästen, iaf inte som jag märkt av än, har haft honom i fyra år nu :) Röntgade inte innan köp. Provred två gånger, en på ridbanan och en uteritt, gick helt åt skogen men dum som jag var så ville jag ha honom ändå (jag var egentligen för orutinerad för en sådan grön häst). Men det gick det med, underbara stallkamrater och mycket slit :D
 
Lovisaleonora, exakt som du skriver är jag rädd att det kan vara! Säger jag att jag vill ha en sansad promenadhäst lär det väl sedera halva stallet innan jag dyker upp! ;)

Ofta står det att priset är lågt för att hästen inte är igångsatt. Kanske då pga gammal skada de inte vill berätta om!? Det har ju inte jag begripit! Livrädd att köpa trasig häst! Livrädd för att bli lurad! Är det då bättre att köpa svensk häst? Hur funkar det med passen? Registreras inte skador, medicinering etc i dem?
 
Påminner om att man inte får diskutera enskilda näringsidkare, så det är ett brott mot forumreglerna att svara på din fråga. Man får inte diskutera olika försäljningsstall.
 
Lovisaleonora, exakt som du skriver är jag rädd att det kan vara! Säger jag att jag vill ha en sansad promenadhäst lär det väl sedera halva stallet innan jag dyker upp! ;)

Ofta står det att priset är lågt för att hästen inte är igångsatt. Kanske då pga gammal skada de inte vill berätta om!? Det har ju inte jag begripit! Livrädd att köpa trasig häst! Livrädd för att bli lurad! Är det då bättre att köpa svensk häst? Hur funkar det med passen? Registreras inte skador, medicinering etc i dem?

Nej skador registreras inte i passen, inte heller medicinering om det inte är sådan medicin som gör att hästen inte får ingå i livsmedelskedjan. Och har hästen redan den noteringen i passet görs förstås inga nya noteringar om hästen får ännu mer sådan medicin.
 
Lovisaleonora, exakt som du skriver är jag rädd att det kan vara! Säger jag att jag vill ha en sansad promenadhäst lär det väl sedera halva stallet innan jag dyker upp! ;)

Ofta står det att priset är lågt för att hästen inte är igångsatt. Kanske då pga gammal skada de inte vill berätta om!? Det har ju inte jag begripit! Livrädd att köpa trasig häst! Livrädd för att bli lurad! Är det då bättre att köpa svensk häst? Hur funkar det med passen? Registreras inte skador, medicinering etc i dem?

Är du så livrädd för att bli lurad, anser jag att du inte är redo att köpa häst. Du har inte tillräcklig erfarenhet och tillräcklig kunskap för att kunna göra en vettig affär. Det är bra att ta med sig någon erfaren, men det är ju inte deras köp, deras ansvar och deras ekonomi. Jag vet de som haft med sig sin tränare, och fått med sig en superbra häst hem. Men det har varit helt fel häst för DEM, men helt rätt för tränaren...

Du missförstår nog mitt inlägg om ridskolehästen totalt. Jag menar inte att alla var sederade, jag menar tvärtom att det inte finns några garantier att hästen är en lugn ko på bortaplan, för att den var det på hemmaplan. Är du inte beredd att ta itu med det, förändringar hos din häst, avstå från att köpa till du har bättre erfarenhet och mer kunskap.
 
Påminner om att man inte får diskutera enskilda näringsidkare, så det är ett brott mot forumreglerna att svara på din fråga. Man får inte diskutera olika försäljningsstall.

Ber om ursäkt! Visste inte det, ny här och har ingen koll!
(Va synd, jag hade gärna velat ha tips om bra säljare... :o )
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 377
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 229
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 188
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp