Första hund?

Gallileo

Trådstartare
Vilken hundras är en bra första hund? har funderat på:

Saluki
Golden retriever
Collie
Greyhound

men är inte riktigt säker på om de är bra första hund?
Vad hade ni som första hund? har ni några bättre förslag på hundar än de jag skrivit?:)
 
Sv: Första hund?

Beror helt och hållet på vad man vill göra med hunden, vad man har för förkunskaper och hur man är som person. Skillnaden i mentaliteten mellan de raser du räknat upp är stor.
 
Sv: Första hund?

En bättre fråga du måste ställa dig är snarare vad du vill ha ut av hunden? Bara sällskap? Joggingkompis? Träna lydnad, agility, bruks? Tävla? Alla raser har ju sina förutsättningar och det är omöjligt att säga vad som blir en bra "första hund" när man inte vet vad du vill göra med den. Av de raser du nämnt är två vinhundar och två bruksraser, dvs vitt skilda i aktiveringsbehov.

Är man bara ärlig mot sig själv om vad man förväntar sig, vad man kan och hur mycket tid man faktiskt vill lägga på hunden så passar i princip vilken hundras som helst.
 
Sv: Första hund?

Ingen av dessa raser är "svåra" och är därför tveklöst bra som första hund om man som person är beredd att lyssna på människor med erfarenhet, gå kurser och lära sig mer.
 
Sv: Första hund?

Jag vill gå långa promenader, har testat på agility och det är fruktansvärt kul så det är också något jag skulle kunna göra med hunden, men även en bra sällskapshund ska självklart vara

Jag vill ha en smidig hund som kan följa med överallt och som man kan göra mycket med. Det kan man med de flesta hundar, men vissa är mer eller mindre smidiga.
 
Sv: Första hund?

Jag tycker det låter som en vinthund skulle passa dig bra. Saluki, whippet eller greyhound av mindre modell.
 
Sv: Första hund?

Tack för svaren! ska fundera på det där med vinthudar ;)

Men hur ofta behöver en vinthund springa av sig?
 
Sv: Första hund?

Flera gånger i veckan ska en vinthund få sträcka ut på stor yta. Jag tycker antingen vinthund eller sällskapshund, grupp 9.
 
Sv: Första hund?

Tack för svaren! ska fundera på det där med vinthudar ;)

Men hur ofta behöver en vinthund springa av sig?

Så ofta som bara möjligt! Oftast nöjer dom sig med att få rusa av sig ordentligt några gånger i veckan (utöver vanliga promenader självklart), men det bästa är givetvis om man får till sådan lydnad att hunden kan gå lös i skogen.
 
Sv: Första hund?

Tack för svaren:D
nu blir det till att tänka vad som är bäst, hur som helst så blir det inget hundköp fören i sommar någon gång och det kanske tar ännu längre tid beroende om jag kommer in på den skolan jag vill komma in på.
 
Sv: Första hund?

Min försthund var en greyhound. Härliga hundar som älskar att ligga i soffan och springa fort.

Men de tar plats, jag skulle föreslå en vippet i stället. Lite och behändig, med vinthundsmentalitet.

En sån vill jag gärna ha någon gång i livet:love:
 
Sv: Första hund?

Men hur ofta behöver en vinthund springa av sig?

Som unga: hela tiden... de är hopplösa fram tills de är två år gamla, sedan är det som om någon plötsligt ger dem en hjärna och de får lite värdighet, lugnar ner sig och blir fantastiska :D Min gamla saluki är lugn och "nöjd" oavsett om hon får springa en gång om året eller om hon får springa varje dag, meen, man märker helt klart att hon blir gladare ju mer hon får springa och busa. Mina två får i dagsläget springa lösa som minst 3 gånger i veckan. Blir det mer sällan så märker jag på dem att de inte alls är lika glada.
 
Sv: Första hund?

Familjen hade en greyhound för ett tag sedan på foder han var väl runt ett år och ville springa hela tiden, tyvärr så var de tvungna att lämna tillbaka honom för att han morrade små barn, även oss äldre:crazy: Men fastna för rasen trots det tråkiga. Hade vi haft honom tills han var två och äldre hade han kanske lugnat ner sig mot barnen också?
 
Sv: Första hund?

Tack för svaren:D
nu blir det till att tänka vad som är bäst, hur som helst så blir det inget hundköp fören i sommar någon gång och det kanske tar ännu längre tid beroende om jag kommer in på den skolan jag vill komma in på.

Rasval är noga och ska få ta tid, men ska du köpa hund till sommaren är det hög tid att börja planera :)
 
Sv: Första hund?

Hej!
De raser du räknat upp känner jag inte till så jag kan inte uttala mig om dem, men jag köpte iaf en dvärgpinscher som första hund och det fungerar jättebra! :laugh:

Kan tillägga att jag är hundvan sedan tidigare..
 
Sv: Första hund?

Jag har en Whippet tjej som nu är 8 1/2 månad. Hon går antingen lös eller i långlina varje dag, och får möjlighet att rusa av sig varje dag. Att se sin vinthund springa i maxfart är ren lycka! man ser på dom att dom älskar det:love:
Än så länge tycker inte jag att jag har märkt av vinthunds-unghundens "galenskap" än. Hon är supertrevlig och sover mest när hon är inne, eller leker med sina leksaker.
Det svåra för mig med Miiko är att jag är van vid brukshunds lydnad, och en vinthund är inte en brukshund! Jag har fått lära om mig från början med lydnaden, för att om jag tränar Miiko på samma sätt jag har tränat andra hundar så protesterar hon på en gång genom att inte lyssna över huvud taget. Istället har jag gett henne lite mer utrymme att tänka och välja själv, och det funkar superbra!
Självklart kan du tävla och träna bruksgrenar med din vinthund, men man får anstränga sig lite mer och kanske gå in med en annan inställning.
Vinthundarna har tagit mig med storm, och jag kommer nog alltid ha mins en hemma!
Så jag tycker självklart att du ska skaffa en vinthund! och Whippet är en bra början då dom är den ras i gruppen som är mest förig.
(Vinthundar tillhör för övrigt grupp 10).

Lycka till med ditt rasval!

Bjuder på en bild av en fri, lycklig vinthunds bäbis!
DSC_0120.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 546
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 083
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 916
Senast: Milosari
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 841
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp