Bukefalos 28 år!

Första resan till USA - åka själv

Men tänk så utvecklande att anta utmaningen och växa i dig själv! :D Jättebra att du åker.

Det är ju inte annorlunda att åka själv än att åka med andra, förutom att du inte har ett säkert kort vad gäller resesällskap. Men oavsett så funkar ju en flygplats precis likadant över hela världen, har du sett en har du sett alla typ. Du kommer dit, checkar in om du inte redan gjort det online, lämnar in bagaget, går igenom security checken och kollar på skrämen vilken gate ditt plan går ifrån. Är du nervös var hellre där i god tid och ha tid att gå lite i affärerna (du får ju handla taxfree när du åker till USA dessutom) än att stressa ihjäl dig innan. Själva flygresan är ju lika tråkig och seg oavsett om man har sällskap eller inte, men oftast är de som åker brevid rätt så intresserade av att prata om de åker själva också. Annars får du poppa en sömntablett och sova bort resan.

Innan så är det reseförsäkring (kolla sjukvård där också) som är viktigt. Har du kollat ditt pass så att det inte går ut snart?

Tänk på att inte packa för mycket, för du kommer vilja shoppa en del i USA. :D

Jag är van tågpendlare och jag brukar försöka påminna mig själv om att flyga egentligen är ännu lättare, men kan ju liksom inte kliva på fel (ja jag har åkt åt fel håll med tåget några gånger :rofl:)

Passet gäller till sista juni nästa år så det borde väl vara lugnt? Åker augusti i år.

Jag räknar med att ha med mig mängder med nya roliga saker hem!
 
Jag hänger mest i californien och det senaste året även runt Chicago. Cash är inte king utan kort är king men få ställen har chipläsare som är färdiginstallerade så man får dra. Men koden funkar oftast o annars är det skriva på som gäller. Har själv haft visa och Mastercard.

Gillar dock att ha lite cash till typ kaffe eller dricka.

Har varit väldigt lite i north Carolina själv men har släkt och vänner där. Det som slår mig är att min morbror som ser sig som sjukt liberal är skrämmande konservativ. Vänner vi har där är sjukt konservativa. Så kanske lite kulturkrocksförvarning bara?

Det har kompisen flaggat för lite med, men jag tror det ska gå bra. Jag har med åren blivit bättre på att hålla klaffen om sånt som inte rör mig :D
 
Tusen tack allesammans för input! Har jobbat massa övertid i veckan (extra reskassa :D) så jag har inte varit människa att svara ordentligt förrän nu.
 
Det där med ESTAt har du nog missförstått. :) Det rekommenderas att göras minst 72 timmar innan avresa, ifall bekymmer skulle uppstå. Ett ESTA är giltigt i två år, så ska du åka i sommar kan du lika gärna göra det nu och få det gjort. Tänk på att bara gå genom den officiella ambassaden, så du inte blir lurad av andra sidor som ska "hjälpa dig" med att fylla i för dyra pengar.

Varför ska du skaffa ett nytt kort? Sålänge kortet är kopplat till samma konto så spelar det ju ingen roll. Eller ska du ha någon form av kreditkort menar du? Oavsett, se till att du kan handla för det i hela världen. Kan finnas inställningar på det hos din internetbank.

Ska definitivt gå via ambassaden då :) Bra tips!

Jag tänker mig något slags kreditkort att ha specifikt för resor (även i framtiden) så jag inte får mitt vanliga bankkort stulet, skimmat eller whatever. Kanske helt enkelt borde ringa min bank.
 
Jag har bara kollat litegrann än så länge på sidor som dyker upp när jag googlar "flyga till USA" :p Slutdestinationen blir Charlotte, men flera av resorna verkar vara med byte i Washington. Det känns lite läskigt :nailbiting:

Normalt sett ar antingen Chicago eller Newark knutpunkter nar man kommer fran Sverige och flyger vidare soderut langs ostkusten.
Washington (DC!)antar jag ar Dulles (IAD) eller mojligen Baltimore/Washington DC (BWI) ... Jag har inte flugit mer an nagra ganger pa IAD nar jag bodde i Maryland utan valde da BWI i stallet. De ar bada tamligen ordinara flygplatser och personalen ar vana vid utlanningar som inte vet var man tar vagen och brukar vara mycket hjalpsamma.
Oavsett vilken flygplats du landar pa nar du kommer fran Sverige sa maste du ga igenom passkontrollen och tullen. Vid passkontrollen maste du ha adressen dit du ska och tala om nar du ska aka tillbaka.
Sedan hamtar du ditt bagage och gar igenom tullen. Efter tullen lamnar du in vaskan igen till (vart det nu kan vara pa IAD:confused:) ett stalle dar den lastas pa nasta flyg. (SE TILL ATT DET STAR SISTA DESTINATION PA BANDET DE SATTER PA VASKAN DAR DU STARTAR, inte bara den flygplats du forst landar pa)
Sedan tar du dig antingen till check-in for att fa nya boarding pass eller sa har du dem redan med dig hemmifran (det beror lite pa vilket bolag man flyger med) och gar till Gaten.
Det ar val skyltat pa de allra flesta flygplatser och, som sagt, fraga!
Charlotte ar enkelt ... det ar litet och latt att hitta.
Det kommer att ga aldels utmarkt. Ha sa kul pa resan. :cool:
 
Jag sitter och fyller i min ESTA-ansökan. Dum fråga, bara för att;

"Observera att eventuella svenska bokstäver i ditt namn måste föras in ESTA som de står skrivna i den maskinläsbara delen av ditt pass (se längst ner på ID-sidan, mellan << >>). Bokstaven ”Å” måste skrivas som ”AA”, ”Ä” måste skrivas som ”AE” och ”Ö” skall skrivas som ”OE”."

Det måste betyda att i övriga fält är det okej med å, ä, ö? Har det i t.ex. födelseort, bostadsort och state/province/region (för den sistnämnda lär väl vara län antar jag?).
 
Hej! Jag ska till USA i sommar och hälsa på en vän. Kommer att resa både dit och hem själv och är redan så himla nervös! Jag har aldrig rest själv och aldrig så långt förut. North Carolina år destinationen.

Vad ska man tänka på när man bokar flyg? Vad ska jag se upp för?

ESTA - läste nånstans att man helst ska boka tre dagar före avresa men det känns ju jättetätt inpå :nailbiting:

Pengar och sånt, är det kort eller kontant som är att föredra? Tänkte skaffa ett extra kort och inte använda mitt vanliga.

Ska se över mina försäkringar och så också. Tror jag har någon form av reseförsäkring i min hemförsäkring till exempel.

Vad ska jag mer tänka på? Se upp med? Väl där kommer min vän se efter mig, jag är mest nervös för at jag måste sköta själv :o

Du kan skaffa ett esta redan nu. Dom är giltiga i 2 år.

Allt går elektroniskt via ditt pass idag men jag gillar att ha dokument utskrivna också, speciellt om jag reser till ett nytt land första gången.

Din hemförsäkring har förmodligen en 45 dagars reseförsäkring men kolla upp villkoren innan du åker.

Har du frågor på flygplatser så fråga de som jobbar där. De är där för att hjälpa. Om du inte hittar din gate, rätt utgång till var din vän kommer möta dig, väskhantering, ja och nej vad du får ha i handbagage osv... flygplatspersonal är oftast väldigt hjälpsamma!
När jag var i usa för 2 år sedan hade jag bästa upplevelsen i vanliga 'info-desk" verkligen då de hjälpte mig att boka om min buss så jag inte skulle behöva vänta 6h osv...

Se allt som en upplevelse och ha roligt!!
 
Jag har varken å ä eller ö i mitt namn men jag skriver aldrig "aa" "ae" eller "oe".

Tex Norrtälje skriver jag Norrtalje
Lidingö som Lidingo
Åland skulle jag skriva som Aland tex...

Men ja, det står ju uttryckligen kolla ditt pass, så se vad det står där.

Städer och orter hade jag använt å ä ö eller a och o
 
Jag sitter och fyller i min ESTA-ansökan. Dum fråga, bara för att;

"Observera att eventuella svenska bokstäver i ditt namn måste föras in ESTA som de står skrivna i den maskinläsbara delen av ditt pass (se längst ner på ID-sidan, mellan << >>). Bokstaven ”Å” måste skrivas som ”AA”, ”Ä” måste skrivas som ”AE” och ”Ö” skall skrivas som ”OE”."

Det måste betyda att i övriga fält är det okej med å, ä, ö? Har det i t.ex. födelseort, bostadsort och state/province/region (för den sistnämnda lär väl vara län antar jag?).
Jag har för mig (99% säker) att jag fyllde i det på "svenska" med stad och län o.s.v. :)
 
Jag har aldrig fyllt i en ESTA ansokan, men om du inte har de Svenska bokstaverna i ditt namn skulle jag anvanda A och O (som jag skriver:D) i alla andra falt.
 
(Tänk att inte ens i en till synes heeelt opolitisk tråd som bara gäller fråga om resande, kan inte folk hålla sig ifrån att dra in sina politiska åsikter och kräksar över ffa Trump. Hade frågan gällt solresa till Turkiet hade med största säkerhet ingen på bukefalos nämnt det rådande politiska läget i diktaturen där.)

Ang ESTA, fyll bara i utan prickarna. Det fungerar bra.
 
(Tänk att inte ens i en till synes heeelt opolitisk tråd som bara gäller fråga om resande, kan inte folk hålla sig ifrån att dra in sina politiska åsikter och kräksar över ffa Trump. Hade frågan gällt solresa till Turkiet hade med största säkerhet ingen på bukefalos nämnt det rådande politiska läget i diktaturen där.)

Ang ESTA, fyll bara i utan prickarna. Det fungerar bra.
Vem har kräkts över Trump i den här tråden? Det enda jag kan se om det är att nån säger att det kanske kan ta lite längre tid med ESTA på grund av nya inreseregler.
 
Jag hjälpte min granne att fylla i ansökan och det vara bara bökigt med alla uppgifterna på alla sidorna men det tog bara nån minut så var det godkänt och betalat. Jag har ingen erfarenhet pre-trump men jag tyckte det gick smidigt.
 
Jag hjälpte min granne att fylla i ansökan och det vara bara bökigt med alla uppgifterna på alla sidorna men det tog bara nån minut så var det godkänt och betalat. Jag har ingen erfarenhet pre-trump men jag tyckte det gick smidigt.

Hur gjorde ni med eventuella å, ä, ö?
 
@Pancakes
Baserat på hur det ser ut i mitt giltiga ESTA så skrev jag det bara utan prickar. (Bl.a. arbetsgivare och länen jag är född respektive bosatt i.)

Screenshot_20180709-205143.png
 

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag kan absolut ingenting om USA. Jag vet knappt vart nåt ligger och har aldrig varit särskilt pigg på att åka dit. Men - i år fyller...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 224
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Lämnade Australien den 22 januari för att åka till Niseko (Japan) och snowboarda. Efter 4 dagar där var det dags att åka till Tokyo och...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: Seabaz
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 163
Senast: cirkus
·
Äldre I juli ska min man och jag åka två veckor till USA. I fjol i maj sålde jag nämligen en häst till Florida och hon ska nu tävla med nya...
Svar
11
· Visningar
1 615
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp