Bukefalos 28 år!

Förtydliga brännmärkningen

S

skw

Hejsan!

Tänkte kolla om någon har ett bra tips på hur man kan förtydliga en brännmärkning?

Jag har en skimmel som är märkt.
Jag har rakat, borstat, tvättat, kollat när hästen är svettig...
...något mer förslag på hur jag kan få fram märkningen?

:bow:
 
Sv: Förtydliga brännmärkningen

Gå ut i kyla så pälsen reser sig :idea:
 
Sv: Förtydliga brännmärkningen

Alla mina araber ar FRYSmarkta, dels med deras US registrationnumber under manen samt att jag har min ranch brand pa vanster hoft. Jag vet att i Sverige gor man inte det men kommer i alla fall att "ranchbrand" dem nar det blir varmare.

Pa en gra hast kan man raka av allt haret dar brandet sitter och sa lasa ut det. Jag rekommenderar inte att du gor det nu nar hasten behover allt har den kan fa, men till sommaren, och haret vaxer ut ganska snabbt igen.

Nasta fragor ar: Ar det en brannbrand eller frysbrand? stor skillnad och var sitter det? Och varfor vill du fa fram det?
 
Sv: Förtydliga brännmärkningen

Moholm, du vet att det är förbjudet enligt svensk lag att brännmärka hästar i sverige?
Fast du kanske har hästarna i USA fortfarande?

Eller medar du frysmärkt med "ranchbrand"? :)


Edited: Jag hade nämligen lite svårt att förstå när du menade bränd som i märkt och bränd som i bränd med järn.
 
Senast ändrad:
Sv: Förtydliga brännmärkningen

Undrar detsamma. Ska du brännmärka hästarna hemma själv? eller menar du frysmärkning?
 
Sv: Förtydliga brännmärkningen

Jag förstod inte vad hon menade med "min ranch brand pa vanster hoft"

Det kan betyda både ranch bränd (dvs brändmärkt) på höger höft.
Eller så kan det betyda ranch brand (=märke) på höger höft vilket kan betyda att hon ska frysmärka in sin ranch märke på hästens höft (vilket är helt ok enligt svensk lag tror jag).
 
Sv: Förtydliga brännmärkningen

Tror hon menar Frysmarka in ranchbrandet... eftersom hon skrev "FRYS" som hon gjorde ;)

Till TS: har inga riktiga tips for hur du kan fa fram det... ar det en frysmarkning ar det nog lite knepigare an en brannmarkning. Vi har brannmarkta hastar har (obs - bor -inte- i sverige) och markningarna syns mkt tydligt, oavsett om markningen gett ljusare pals eller ej. Men just frysmarkning verkar ge en mer otydlig markning. Pa mork hast rakar man ju bara av lite av haret med klippmaskin, enkelt o latt... men pa skimmel vette sjutton... hmm.. ehum, tja.. onskar dig lycka till i alla fall! :)
 
Sv: Förtydliga brännmärkningen

Jag skulle testa att ta ett foto på märkningen och sedan ändra bl.a kontrasterna i t.ex. photoshop eller något annat fotoredigeringsverktyg.

Lägg ut en bild så kanske vi kan hjälpa dig. :)
 
Sv: Förtydliga brännmärkningen

Mycket enkelt. Ta lite svart hovsmörja eller skokräm och borsta på mothårs, så framträder brännmärket tydligt :idea:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 059
Senast: MiniLi
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 456
Utrustning Jag har en Delaval HCP65 (använd ca 10-15 ggr men haft den 5-6 år). Sist jag klippte så slutade den funka när jag var klar och skulle...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: Corax
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 768
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp