Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Om man tillåter sina hästar "stöka" så har man ingen bra koll på dem.

Ursäkta att jag väcker denna gamla tråd igen :P

Min lilla A-ponny tillåts aldrig att stöka. Han hanteras flera timmar varje dag och vet egentligen exakt vad han får och inte får. Trots detta så är han unghingst och glömmer sig ibland.

Det faktum att han glömmer sig accepterar jag, utan att för den sakens skull acceptera hans beteende. Han FÅR inte nafsa, bitas eller stegra sig. Han gör det inte särskilt ofta, men ibland glömmer han av sig, på unghästars vis. På det stora hela anser jag att han är väluppfostrad, men jag har respekt för att han är unghäst och hingst. De är inte beräkneliga.

En så liten häst kan jag hantera då det inte blir så stora "utslag" när han reser sig t ex. Gör han det mot mig, då knuffar jag ikull honom och han står förvånad och undrar vad som hände. Det beteendet har helt upphört att existera under det halvår jag haft honom.

En stor häst hade jag inte kunnat göra samma sak med, och jag har inte samma kunskaper att hantera en sådan stor häst som beter sig på det viset. En liten häst har jag större fysisk kraft över, och hästar är fysiska med varandra. Därför hade jag inte velat ha en stor hingst, jag misstänker att jag skulle bli rädd för en hingst som reser sig mot mig, och är man rädd ska man inte hantera hästar öht.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Jag har en 3års hingst, han bryr sig inte alls om ston. Han kan stå i boxen brevid att brunstigt sto. I vårat stall har vi 7 hingstar o alla e hur snälla som helst. Dom skriker lite. Men det e ju bara naturligt.
Hellre en hingst än en hormonsint sto!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 410
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 689
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 764
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 132
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp