Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Nä men det mesta faktiskt! Rätt uppfostrade hästar från början blir riktigt trevliga individer.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Självklart. det gäller samtliga raser och kön.
Men hur uppfostrad en hingst än är så KAN den få hormonöverslag och då kvittar det hur bra uppffostran den har.
Att tro någonting annat är bara naivt.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Visst kan den få det men med rätt uppfostran är det 100 gånger lättare att få den på rätt köl igen...
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!


"Men hur uppfostrad en hingst än är så KAN den få hormonöverslag och då kvittar det hur bra uppffostran den har."



Det är ett felaktigt uttalande. Ledarskap och uppfostran är av högsta prioritet och såklart att man kan hindra "överslag" med det. Givetvis så handlar det om säkerhet och säkerhetstänk hela tiden, men fortfarande är det inga maskiner eller monster vi har att göra med. De har ett utpräglat flockbeteende och kan du kommunicera med hästen på hästen sätt och har visat din ståndpunkt i er relation i rättan tid, så kan du avvärja oönskade beteenden.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Kan jag inte hålla med om.
Bara undrar..Har du någonsin råkat ut för en hingst som är totalt blockerad pga hormoner?

Och hur många kan egentligen ha ordentlig pli på sin hingst. Med handen på hjärtat...

Det är dessutom viss skillnad på ponnyhingstar både humörmässigt och framför allt storleksmässigt.
Personligen skulle jag nog inte ha några större problem med en flippad russhingst. Går ju liksom knuffa omkull.:rofl:
Men Nevele Pride avkomman på tjurigt humör..Nej, tack. Där har man ta mig tusan ögon i nacken. För sin egen skull..

Om du ser till att läsa hela tråden ser du att jag vid flertalet tillfällen (och de flesta med mig) skriver att det inte är fel att ha hingst. Så länge man vet varför och framför allt VAD man har.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Toppen
Synd att en av "mina pojkar" inte hade läst ditt inlägg innan han försökte tugga i sig NH experten..:(

Och det var ingen liten tugga jag talar om. Så jävla nära att halspulsådern rök...:cry:
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Det är väl inte ett dugg konstigt att din hingst ger sig på "NH experten". Det är ju inte din hingsts flockledare och din hingst är inte hans följeslagare.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

"Och hur många kan egentligen ha ordentlig pli på sin hingst. Med handen på hjärtat..."



Det håller jag däremot med om! Men det gäller hästar i allmänhet. Det är VÄLDIGT många människor som har VÄLDIGT dålig koll på sina hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Det var inte min hingst heller. Han stod på station...

Har du läst hela tråden? Om inte så gör det så ser du mina ståndpunkter och jag slipper upprepa mig.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Har inte träffat så många hingstar i mina dar, med dom jag träffat har varit trevliga. Min farbror har en varmblodshingst, som är, tja.. typ 23 nu :) Och han har egentligen aldrig varit hingstig. Var med en gång när han skulle lösbetäcka i hagen. Det var bara att gå in och hämta honom när man ville.. HAn va inte bråkig alls..

Hingsten stod hos oss i typ ett år, tills vi köpte en ny häst (hingsten stod där som sällskap) och han fick för sig att rida på valacken vi köpte.. Inte så kul.
Vet inte varför han gör det, har inte gjort det för. Våran Pålle uppförde sig också weird..

Men iaf så är hingsten trevlig. En mys häst..

Så hingstar kan vara snälla :D fast själv så föredrar jag valacker.. Lite jämnare i humöret än ston, och inte lika.. tja.. speciella.. Dom kan gå med allt och alla :D

Hoppas det går bra med din lille hingst :P
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Folk har ganska stor hingstskräck, men dom värsta jag har stött på är faktiskt andra sorten.
Dom som inte är rädda för hingstar alls.

Jag hade en frieserhingst hos mig för några år sedan, han kom till mig på fredag natten. På Söndagen red jag honom på en clinic då min valack var ofräsch att rida.

Hingsten var gudasnäll, och jag kände honom inte alls.

Det som var läskigt var folk som själv hade hingstar, envisades med att under tiden dom värmde upp sina hästar, tvunget rida ned i min "hörna" (stort ridhus) , gena in framför nosen på hingsten så han började humma & instinken började ta över.
Dom ansåg jag skulle ha koll på "min" hingst, trots jag tydligt klargjort när jag kom att hingsten var främmande, ledarskapet var inte fastställt mellan oss. Dock var han snäll som ett lamm men definitivt inte lobotomerad.

Lagom spännande....

Nu har jag hingstvana sen tidigare, jag visste vem hingsten var & har full förtrodende för ägaren.

Nu fick vi ett hingstföl i våras efter vårt halvblodssto, han är visad & fick bra kritik, tanken är att han ska bli min nya ridhäst.
Jag är sugen att behålla honom som hingst, har egen gård. Men kommer att kastrera när han är minst 2, helst som 3 åring så han får lite hingst karaktär.
Jag vill inte ha huvudbryet, dels med andra människors väderingar & tyvärr har jag grannar vars hästar är ute på vift lite då & då... :grin: Sen är det enklare om man har en valack eller sto helt enkelt.

Jag har inte tänkt satsa på att få honom godkänd som hingst = onödigt att låta honom vara hingst.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Måste bara inflika att jag håller med dig fullständigt i det mesta du skriver i denna tråd Älgen (fattar inte hur du orkar bara :bow:)

Det är dessutom viss skillnad på ponnyhingstar både humörmässigt och framför allt storleksmässigt.
Personligen skulle jag nog inte ha några större problem med en flippad russhingst. Går ju liksom knuffa omkull.:rofl:

Detta kan jag verkligen skriva under på. Om vår ponnyhingst varit storhäst skulle han varit rätt tröttsam i vissa lägen...nu är han B-ponny så det gör inte så himla mycket om han stökar lite, man kan ha bra koll ändå ;)
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Om man tillåter sina hästar "stöka" så har man ingen bra koll på dem.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Står inte att den tillåts stöka.
Däremot säger det sig självt att en liten ras är "lättare att rå på".
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Olyckan hade inget som helst samband med ledarskap.
Däremot att veta VAD man handskas med.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

för att avelsförbundet i Sverige godkänner alla som har kulor etc

Eller de som inte ens bryr sig om att få dem godkända utan skapar sin egen lilla station där hemma... Och de som väljer att betäcka med de hingstarna för den delen.

Håller med dig, inget fel i att ha hingst, men det ska vara av rätt anledning.

En tidigare granne till mig sysslade med det jag skrev ovan, betäckte sina egna och många andras hästar med sin hingst. Han såg bedrövlig ut och hade inte gjort ett smack under sin livstid, men billigt och bra tyckte många och hon gillade att tjäna nån tusenlapp här och där.
Hon hade heller ingen erfarenhet av hingsthållning och både hållningen och betäckningarna kunde se (höras...) riktigt otrevliga ut.

FEL.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Hur tolkar du då "nu är han B-ponny så det gör inte så himla mycket om han stökar lite, man kan ha bra koll ändå"?

Olyckan hade inget som helst samband med ledarskap.
Däremot att veta VAD man handskas med.


VAD hade då olyckan att göra med? Ett djur är inte sinnessjuk eller innehar lynnesfel p.ga människan inte klarar av att hantera den. Hästar, hundar, djur öht kan bitas, sparkas osv och de GÖR det om de känner att personen som hanterar dem inte klarar av dem - det är så deras flock är uppbyggd. Kan man plocka ner "ledaren" och inta högsta position på egen hand, ja då gör man det. Sen är det givetivs väldigt olika från individ till individ hur pass stor denna driften är, men en flock i allmänhet fungerar så.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Olyckan skedde därför att personen inte följde säkerhetsföreskrifterna. Och trodde att en hingst kunde behandlas som stadiga "brunte".

Jag tolkar det precis osm jag skrev. Att trots att ponnyn på hingstars vis kan vara stökig så är det lättare att hantera pga storleken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 410
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 689
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 764
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp