Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

När hingsten blir triggad prövar han ledarskapet. Det är inte så att ledarskap är något man förvärvar och därefter statiskt behåller genom hela relationen. Det är något man förtjänar och får upprätthålla. Det är - anser jag - den stora skillnaden mellan valacker/ston och hingst. Hingsten finner fler anledningar att testa ledarskapet.

I naturen ryker de två hingstarna ihop på liv & död när hormonerna rusar till. Den ena avgår med döden, den andra kanske med livet och segern. Men det är ingen frågesport, det är liv och död. När du som människa står där, med en hingst som ska döda (dig) då är jag oerhört nyfiken på vad du gör? Pratar omkull honom? Ber honom resonera förnuftigt och bortse från sina hormoner?

VISSA hingstar är fullt hanterbara även under hormonrusning. Andra är det inte. Men att se lederaskapet som något präktigt skydd tillsammans med uppfostran, då tror jag du är väldigt farligt ute om du tror det är svaret i alla hingstsituationer och med alla individer.

Det är just sådana resonemang som får mig att ha fördomar mot hingstar. Inte hästarna, men ekipaget.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

En hingst (häst) ska inte tillåtas stöka, oavsett storlek. Det handlar om att hästen ska visa respekt för sin handhållare och det gör denne inte om den stökar.

Så "NH-experten" klarade inte av att läsa av hingsten alltså?
 
Senast ändrad:
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Jag håller med om att ledarskap är en färskvara och det är någonting du kommer att få hävda dig för hela ditt (hästens) liv. Det jag menar är att däremot så är det BETYDLIGT enklare om man börjar hantera en hingst i hingstens ungdomsår och redan där sätter tydliga gränser för vad man tolererar och för vad man inte tolererar.
Det ÄR farligt att hantera hästar (djur öht), därför är det oerhört viktigt att man visar sin ståndpunkt redan från start. Okunskap och framförallt okunskap kring hantering kan få förödande konsekvenser. Jag tycker inte att det är okej att hålla hästar öht om man inte har bra kunskaper kring hur en häst beter sig och hur en flock fungerar.
Det handlar mycket om psykologi och kunna ta tag i situationer innan de inträffar - att hela tiden ligga steget före och kunna förutse beteenden. Man kommer aldrig att kunna plocka ner en häst fysiskt (oavsett kön) men om du hindrar oönskade beteenden i tid så bygger du hela tiden på din egen auktoritet och "vinner" över hästen.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

I naturen ryker de två hingstarna ihop på liv & död när hormonerna rusar till. Den ena avgår med döden, den andra kanske med livet och segern.

Hör inte det till undantagen att det är på liv och död? Har bara läst och sett att det hör till ovanligheten. I de "vilda" flockar som finns, Mustangerna i USA och Australian Brumbies för att ta exempel. Risken för skador är däremot stor givetvis. Har du något källmaterial som jag kunde ta del av?

*KL*
Jag vill, med en dåres envishet ;), fortsätta hävda att rätt hanterad och utan lynnesfel hingst/valack eller sto är inga problem.
Om man inte klarar av att vara ledare, som bygger på förtroende, konstant och utan undantag är det farligt oavsett hingst/valack eller sto. En spark eller att bli översprungen, tar lika hårt oavsett häst.

Rolle
IpL
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Eftersom du verkar ha svårt att förstå eller ta till dig vad jag skriver så föredrar jag att lägga ner diskutionen.
Har betydligt bättre saker för mig..;)
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

En hingst (häst) ska inte tillåtas stöka, oavsett storlek. Det handlar om att hästen ska visa respekt för sin handhållare och det gör denne inte om den stökar.


Jo, när vi kollar brunsten på märrarna låter vi naturligtvis hingsten få stöka och kråma sig lite, annars är det svårt att få någon reaktion.
Ponnyhingsten kan då tillåtas något yvigare gester eftersom han är betydligt lättare att hålla koll på i ett sådant läge.
Dom två stora har vi större restriktioner på.

Hur gör du själv vid brunstkoller, måste vara väldigt svårt att se något alls på märrarna om hingsten ska gå som ett tänt ljus, med hela sin uppmärksamhet på dig?
(utgår här ifrån att du sysslar med avel och hanterar avelshingstar dagligen, eftersom du tar dig friheten att läxa upp andra utifrån väldigt knapphändig information?)
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Jag måste fråga vad du menar med att "läxa upp andra"?
Jag hanterar dagligen mina egna hingstar, både bland ston, valacker, hemma på gården, på träningsplatser osv. Man måste se till hästens beteende och flockuppbyggnad och förstå hur man går tillväga för att få förtroende och ledarskap hos hästen. Sen kvittar det om det är ston, valacker eller hingstar - principen är densamma.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Jag har själv sett det hända, här i Sverige. Det fick dessvärre en tråkig utgång. Och jag tror inte alls att det är så ovanligt att hingsten vill ha ihjäl en rival, däremot så bereds de sällan tillfälle att trissa upp sig till den gränsen.

Andra här på forumet har ju också fått både valacker och andra hingstar ordentligt tilltufsade, så pass att det får betecknas som slump att det inte gick värre.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Har vi "vildhästar" i Sverige :eek: Möjligtvis avel utan hänsyn till lynnet :eek:

Om vi håller oss till hästens naturliga beteende i någorlunda naturlig miljö så är det en annan femma.

Jag vill, med en dåres envishet ;), fortsätta hävda att rätt hanterad och utan lynnesfel hingst/valack eller sto är inga problem.
Om man inte klarar av att vara ledare, som bygger på förtroende, konstant och utan undantag är det farligt oavsett hingst/valack eller sto. En spark eller att bli översprungen, tar lika hårt oavsett häst.


Rolle
IpL
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Hingstar är farligare att hantera än valacker. Vet man inte detta så har man inget i branchen att göra. Det finns naturligtvis massor av exempel på motsatsen men det förändrar inte sanningen.
Tänk om man sa samma sak till dåtidens bönder att ni behöver inte kastera tjuren innan ni spänner den för harven, det räcker att ni uppfostar den ordentligt!!!? I USA så är det förbjudet för ungdomar och nybörjaramatörer att tävla med hingstar inom AQHA och jag utgår ifrån att det finns en anledning till denna regel. Vill man ha hingst, fine! men håll inte på och tjata om hur "snäll" han är. Hingstar har inte egenskapen "snäll" som någon känt riktmärke. Hingstar är som hästar är mest tills dess att könsmognad, dominans och doften av brunstiga ston gör sig gällande, då kommer skillnaden att bli uppenbar över varför man faktiskt kastrerar sina hingstar.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Det handlar ju också om olika rasers lynne. Det finns ju uppfödare som har mer än en ras, och där den ena rasen är väldigt foglig, också som hingstar. Medan den andra rasen är mer livlig och snabbare att tända.

Så är det, och det är ju också därför vi inte har halvblod till kapplöpningar utan fullblod. Olika temperament tjänar olika syften.

Kan t ex tycka det är lite orättvist mot bägge att jämföra fullblod med islandshästar vad gäller temperament, även om det finns både likheter och skillnader.

Har man sett djuriska instinker att döda, tror jag man har respekt för vad som kan inträffa på 1/10 sekund.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Hingstar är farligare att hantera än valacker. Vet man inte detta så har man inget i branchen att göra.

Jag skrev:
Jag vill, med en dåres envishet , fortsätta hävda att rätt hanterad och utan lynnesfel är hingst/valack eller sto är inga problem.

Om man inte klarar av att vara ledare, som bygger på förtroende, konstant och utan undantag är det farligt oavsett hingst/valack eller sto. En spark eller att bli översprungen, tar lika hårt oavsett häst.


Vad är det i ovanstående som är oklart?

Ändå kommer hela tiden exempel på att amatörer och folk som säger hur snäll han är ska inte ha hingst. Är vi oense om det? Jag uppfattar det inte så.

Rolle
IpL
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Det handlar ju också om olika rasers lynne. Det finns ju uppfödare som har mer än en ras, och där den ena rasen är väldigt foglig, också som hingstar. Medan den andra rasen är mer livlig och snabbare att tända.

Visst har genetiken betydelse, man får vad man avlar på och inom vissa raser har man prioriterat spirit och framåtanda utan att ta hänsyn till lynnet för övrigt.
Men även inom islandhästvärlden eftersträvar vi explosivitet och fart när det gäller ex. passgrenarna där vi har flera framgångsrika hingstar utan att de är särskilt "stökiga" att hantera för övrigt.

Jag undrar fortfarande var fakta finns att studera om den där naturliga djuriska viljan att döda kommer ifrån? Okay att människans kanske snedvridna avel kan bidra med det men rent naturligt? I så fall är det ju lika med hundar och då skulle vi inte tillåta okastrerade hundar. Har själv ställt hundar och har Leonberger, 70-80 kg hanhund som vi har haft på utställningar med gott om tikar som löper. Precis som med hingstar går det bra men man måste hela tiden tänka på omgivningen och ligga steget före.

Min åsikt är fortfarande att om stökiga hästar blir söndagsstek, så som de har gjort och gör på Island, och de som vet vad de gör hanterar hingstar så ser jag inga problem. Jag tror att det är ett hjärnspöke hos många det där med rädslan för hingstar. Vet själv när våra små liv busar och leker i hagen kan man få kommentaren hos besökande "oj vad de slåss" och det är inte lätt att förklara att de faktiskt leker.

Rolle
IpL
 
Senast ändrad:
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Jag undrar fortfarande var fakta finns att studera om den där naturliga djuriska viljan att döda kommer ifrån? Okay att människans kanske snedvridna avel kan bidra med det men rent naturligt?

Det är snarare människans vana att stänga in sina djur som bär skulden. Vilda hingstar slåss tills en av dem ger upp och flyr, segraren attackerar tills förloraren flytt tillräckligt långt enligt honom. När rivalerna är jämnstarka kan det förståss bli svåra skador innan en av dem ger sig. Men ingen hingst förstår att den besegrade rivalen inte kan fly längre eftersom staketet är ivägen, utan fortsätter att banka skiten ur honom.

Så även om hingstar inte menar att döda rivaler kan det bli resultatet. Dessutom är svårt skadad=snart död i det vilda.

Min åsikt är fortfarande att om stökiga hästar blir söndagsstek, så som de har gjort och gör på Island, och de som vet vad de gör hanterar hingstar så ser jag inga problem.

I Sverige blir de inte söndagsstek, tyvärr. Alla som hanterar hingstar vet inte vad de gör, heller.

Jag tror att det är ett hjärnspöke hos många det där med rädslan för hingstar.

Mycket möjligt. För egen del, och vad jag kan läsa mig till för många andra, är det erfarenheter av både väluppfostrade och mindre:devil:väluppfostrade hingstar. När någon påstår att (vuxna) hingstar är precis lika lätthanterliga som valacker i alla lägen drar jag i alla fall öronen åt mig.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Det är snarare människans vana att stänga in sina djur som bär skulden. Vilda hingstar slåss tills en av dem ger upp och flyr, segraren attackerar tills förloraren flytt tillräckligt långt enligt honom. När rivalerna är jämnstarka kan det förståss bli svåra skador innan en av dem ger sig. Men ingen hingst förstår att den besegrade rivalen inte kan fly längre eftersom staketet är ivägen, utan fortsätter att banka skiten ur honom.

Så även om hingstar inte menar att döda rivaler kan det bli resultatet. Dessutom är svårt skadad=snart död i det vilda.

Det var just det som jag har kommit fram till efter ha studerat litteratur m.m. men det verkar inte vara alla som har gjort det ;)



I Sverige blir de inte söndagsstek, tyvärr. Alla som hanterar hingstar vet inte vad de gör, heller.

Just det, avelsmålen har glömt bort lynnet då prestanda och exteriör tycks vara viktigare :cool: Alla som hanterar hästar vet inte vad de gör, skulle jag vilja uttrycka det istället ;)



När någon påstår att (vuxna) hingstar är precis lika lätthanterliga som valacker i alla lägen drar jag i alla fall öronen åt mig.

Det är det väl ingen som inte gör....
Jag vill, med en dåres envishet , fortsätta hävda att rätt hanterad och utan lynnesfel är hingst/valack eller sto är inga problem om man hanterar dem utefter vad de är.
Om man inte klarar av att vara ledare, som bygger på förtroende, konstant och utan undantag är det farligt oavsett hingst/valack eller sto. En spark eller att bli översprungen, tar lika hårt oavsett häst.


Det är värt att citera vad som står i FEIF-regler för Islandshästavel:

- Hästen ska vara mycket villig, modig, glad och positiv, ha självförtroende samt
ge sitt bästa med mycket lite påverkan. Hästen är samarbetsvillig, lyhörd och lätt att hantera.


Vet inte vad det står i övriga avelsförbund men det bör väl vara liknande. Om alla följde detta så skulle nog oron för hingstar avta något ;)


Rolle
IpL
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

I den här tråden har åtskilliga hävdat att hingstar är precis lika lätthanterliga som valacker...eller till och med att ston är svårare.

Annars håller jag helt med dig!
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Hör inte det till undantagen att det är på liv och död? Har bara läst och sett att det hör till ovanligheten. I de "vilda" flockar som finns, Mustangerna i USA och Australian Brumbies för att ta exempel. Risken för skador är däremot stor givetvis. Har du något källmaterial som jag kunde ta del av?

*KL*
Jag vill, med en dåres envishet ;), fortsätta hävda att rätt hanterad och utan lynnesfel hingst/valack eller sto är inga problem.
Om man inte klarar av att vara ledare, som bygger på förtroende, konstant och utan undantag är det farligt oavsett hingst/valack eller sto. En spark eller att bli översprungen, tar lika hårt oavsett häst.

Rolle
IpL

Jag tror att du är mer än lovligt oerfaren och naiv tyvärr.

Jag har sett det som Lovisaleonora pratar om, vid ett par tillfällen. Jág skulle gissa att det finns mängder av litteratur där det finns beskrivet hur hingstar slåss när det är allvar för dem. Du pratar om USA:confused: Det har i alla fall tidigare funnits filmer utlagd även på buke som visar just dessa flockar och hur hingstarna slåss.
Skillnaden i vilt tillstånd är att de har stora ytor och hingsten jagar inte sina motståndare hur långt som helst, de har en chans att komma undan så länge de håller sig ifrån direkt konfrontation och slagsmål. Det har de inte som tamhästar, där finns staket som hindrar dem och ingen hage är så stor att inte en hingst skulle kunna jaga ikapp en annan för att slå ihjäl den. Och ja, de är ute efter att bli av med motståndaren, driva iväg den långt bort eller döda. Så går det till. I en hage kan den andre inte komma tillräckligt långt bort utan stannar inom "reviret" och attackeras då för det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Visst har genetiken betydelse, man får vad man avlar på och inom vissa raser har man prioriterat spirit och framåtanda utan att ta hänsyn till lynnet för övrigt.
Men även inom islandhästvärlden eftersträvar vi explosivitet och fart när det gäller ex. passgrenarna där vi har flera framgångsrika hingstar utan att de är särskilt "stökiga" att hantera för övrigt.

Jag undrar fortfarande var fakta finns att studera om den där naturliga djuriska viljan att döda kommer ifrån? Okay att människans kanske snedvridna avel kan bidra med det men rent naturligt? I så fall är det ju lika med hundar och då skulle vi inte tillåta okastrerade hundar. Har själv ställt hundar och har Leonberger, 70-80 kg hanhund som vi har haft på utställningar med gott om tikar som löper. Precis som med hingstar går det bra men man måste hela tiden tänka på omgivningen och ligga steget före.

Min åsikt är fortfarande att om stökiga hästar blir söndagsstek, så som de har gjort och gör på Island, och de som vet vad de gör hanterar hingstar så ser jag inga problem. Jag tror att det är ett hjärnspöke hos många det där med rädslan för hingstar. Vet själv när våra små liv busar och leker i hagen kan man få kommentaren hos besökande "oj vad de slåss" och det är inte lätt att förklara att de faktiskt leker.

Rolle
IpL


Det är väl ändå lite skillnad på att jämföra några hundra kilo häst med 70 -80 kilo hund.
 
Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Det är väl ändå lite skillnad på att jämföra några hundra kilo häst med 70 -80 kilo hund.

På följderna ja, men fråga andra hundägare när två i den klassen ryker ihop. :cool: Jag lovar att det blir folktomt på en radie av tio meter ;)
Det var inte följderna som var meningen med jämförelsen utan den vaksamhet som behövs beroende på vilket djur man har. Har man en så stor hund så måste man hela tiden vara vaksam och ligga steget före precis som med hingstar även om skadorna inte blir lika stora men jag lovar att de kan bli tillräckligt stora om ens hanhund vingklipper en SUCH (Svensk utställningsChampion) :eek: Har du försökt att stoppa en så stor hund med muskelkraft när han fått upp farten :crazy: Satt på en utställning med vår första Leonberger. Höll honom i kopplet och satt i en hopfällbar stol, som även kopplet var lindat runt. Det var ett intressant ekipage ute i ringen så jag var inte beredd när det kom en annan hanhund bakom oss som skulle flyga på vår hund. Jag for med stol och mina 85 kg flera meter innan jag fick stopp på honom :cool:Av stolen blev inget kvar men hundarna klarade sig utan skador eftersom båda jag och den andra hundägaren var van och vi tillsammans fick stopp på det snabbt.
Alltså, man måste alltid ligga steget före oavsett om det är häst eller hund ;)

Rolle
IpL
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 410
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 689
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 763
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 132
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp