Förvånansvärt dålig?

Baka kladdkaka. Jag lyckas med allt UTOM att göra den ätbar :p

Att hantera många snabba ändringar i livet och många nya intryck på en gång. Då vill jag bara gå och lägga mig och sova bort alltihop. :o
 
Att prestera bra när något är för lätt och förutsägbart. Fruktansvärt ineffektivt när hjärnan inte klarar att fokusera utan vandrar iväg för att lösa svårare problem.
 
Tre saker jag är förvånansvärt dålig på:

1. Hantera en stekpanna. Eftersom jag är luktblind är jag ingen mästerkock överlag, men att koka något eller laga något i ugnen klarar jag i nödfall. Stekpannan går bara inte att bli kompis med, det blir bränt, det blir rått, det blir både bränt och rått, men framför allt aldrig ätligt.

2. Visualisera saker. Jag skulle så gärna vilja vara bra på att inreda och dylikt, men jag kan omöjligt skapa en bild i huvudet över hur något kommer att se ut. Efteråt kan jag säga om jag tyckte något blev bra eller inte, men jag är helt hopplös på att välja färg, tapeter, möbler eller överhuvudtaget organisera ett rum så att det ser bra ut.

3. Engelska språket. Jag ser mig som rätt intellektuell i övrigt, jag har ett antal års universitetsstudier i bagaget, jag läser mycket och ser en del serier och filmer. Jag har tämligen lätt för tyska och även spanska var kul och begripligt det lilla jag har läst, men jag är hopplöst handikappad på engelska. Det ligger inte för mig alls, jag sluddrar, hittar inte ens ord för vanliga vardagssamtal och kan definitivt inte korrigera min kraftiga brytning trots ihärdiga försök.
 
Min koordinationsförmåga o grovmotorik är usel. Jag kan inte cykla och svänga över en väg, för jag trillar om jag ska titta bakåt. Så jag måste stanna, titta och sen cykla över vägen när jag vet att det är fritt. Att jag faktiskt kan rida utan att trilla av direkt är fantastiskt, men det krävs också en tränare med förståelse för hur jag fungerar och att jag inte kan ta 17 olika instruktioner på en gång. Tragiskt, men sant!

Jag är fantastiskt o-kreativ. Jag tycker om att baka, men är helt urusel på att dekorera kakor osv, det blir aldrig som det ser ut i mitt huvud - därför bakar jag typ bara muffins och kladdkaka ;)
 
Då är vi två i den klubben. Och jag bor med en oerhört tävlingsinriktad individ....måste ju balansera upp det.

Haha, det gör jag med! Han kan bli oerhört frustrerad på mig och uttrycker ofta att jag "inte kan ge upp så lätt". Pfft, vänta bara så ska du se hur bra det går att ge upp.
Jag hoppas att våra eventuella framtida barn kan få någon lite mer rimlig mängd.
 
Jag har också uselt lokalsinne, i en okänd stad där jag inte känner igen riktmärkena kan jag utan vidare gå längs en gata, gå in i en butik, gå ut och gå tillbaka samma väg jag kom, utan att inse att jag bytt riktning 180 grader, utan tro att jag fortsätter gatan fram. Däremot kan jag ofta läsa en karta, men jag har ingen känsla för riktning och måste i princip alltid titta på vilken hand min vigselring sitter på för att kunna skilja på höger och vänster. Just höger och vänster fastnar helt enkelt inte, det är helt slumpartat vad som känns som höger eller vänster.
 
Jag är så otroligt dålig på att känna igen folk. Kan sätta mig och prata med en vilt främmande person i tron att det nog är någon jag känner, samt låta bli att hälsa på folk som jag "inte har en aning om vilka de är" och så är det någon bekant. Är däremot skitbra på att minnas namn, men det har ju inget större värde när man ändå inte kan koppla ihop det med ett utseende...

Det är inte så att du är ansiktsblind?
 
Dåligt lokalasnne här med :( kan liksom inte få ngn överblick över platser eller tänka logislt hur vägarna går... Har oftast gps redo fast jag eg vet vägen...

Sen så har jag grymt dåligt sifferminne! Alla slsgs siffror och nummer... Arbetar i butik och kan en emda kod utantill (alla frukter har en kod man slår in dom på i kassan.. Jobbar m frukt o ibland kassa...)
 
Är sjukt dålig på att gissa folks ålder. Lyckades en gång med att säga "han är nog i pappas ålder" min pappa va då 55+ och personen va 36..
 
Härligt att det inte bara är jag som är väldigt dålig på en hel del saker:D
Även jag har dåligt lokalsinne, som flera andra skrivit; om jag går emot min egen känsla så kommer jag oftast rätt.
Att läsa av gps:en i bilen är ett helvete, när jag är gps-läsare svänger vi alltid av för sent
 
Jag är riktigt dålig på matte och siffror. Har jag ingen miniräknare när jag är på reashopping så ringer jag jag en - min man. Jag fattar inte hur han får ihop allt? :confused:
Jag kan rabbla upp allt i ett kör och så vet han vad det ska kosta, även om det på ett plagg är 23% rabatt, 37% på ett annat och 62% på det tredje. Hur fixar man det på huvudräkning :crazy: Jag shoppar dock bra på 50% rea :D
Jag är likadan. Huvudräkning av något mer avancerad form än tvåsiffriga additioner och 1,2,5,10-gångertabellerna går bara inte. Lägger man dessutom till stress så försvinner allting, då kan en femma och en sexa vara samma sak och 4+2 känns som hög universitetsnivå.
Tack gode gud för miniräknaren i mobilen säger jag bara! Jag vet ju rent teoretiskt hur man gör, jag kan bara inte utföra det i huvudet.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag är likadan. Huvudräkning av något mer avancerad form än tvåsiffriga additioner och 1,2,5,10-gångertabellerna går bara inte. Lägger man dessutom till stress så försvinner allting, då kan en femma och en sexa vara samma sak och 4+2 känns som hög universitetsnivå.
Tack gode gud för miniräknaren i mobilen säger jag bara! Jag vet ju rent teoretiskt hur man gör, jag kan bara inte utföra det i huvudet.

Vad skönt att jag inte är ensam :p
Han har dessutom förklarat så många gånger hur jag ska tänka men det går inte in!
Han måste ha en supersifferhjärna för han fixar det där på en sekund O_o
Jag älskar miniräknaren i mobilen :love: :D
 
Att minnas årtal.

Jag har ingen aning om vilket år saker hände. Vet inte vilket år jag gifte mig t.ex. eller vilka år människor i min närhet dog. Att jag vet vilket år mitt barn är född beror på att jag kan personnumret. Men vilka saker som hände samma år har jag noll koll på. Beundra oerhört när människor kan säga "det var det året som .."

Va? Jag har inte en aning när saker hände.
 
Jag har jättesvårt att memorera manliga dubbel-namn! Hette han Per-Erik, Sven-Erik eller möjligtvis Per-Åke...? Det kan ju också ha varit nåt heeeelt annat... :cool::p
 
Jag är riiiiktigt dålig på namn. Alltså pinsamt dålig. Om jag hälsar på någon har jag ofta glömt vad personen heter 10 sekunder senare trots att jag använder alla minnesknep jag kan komma på.

Sen kan jag inte heller lära mig läsa noter. Jag spelade piano i 5 år och var tvungen att lära mig vartenda stycke utantill för jag kunde aldrig lära mig tolka noterna. Trots att jag gjorde läxor och övningar och hej och hå. Typ notdyslexi?
 
Jag är väldig dålig på att städa och hålla ordning. Jag röjer hemma så man faktiskt ser bordsytorna och 2 dagar senare är det kaos igen.
Jag är också väldigt dålig på namn. Ansikten känner jag igen och jag kommer ihåg detaljer om folk, men deras namn är helt borta. I jobbet när vi diskuterar kollegors klienter har jag ingen aning om vem de pratar om innan de nämner en detalj jag känner igen, då fattar jag vem vi pratar om.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag insåg ,efter ett besök hos kompis med mysig altan, att anledningen till att jag inte är så ofta på altanen nog beror på att den...
Svar
2
· Visningar
651
Senast: Luff
·
Tjatter Oj, någon i kommunen har vunnit 173 miljoner. Inte dåligt! Undrar just vad man skulle göra med så mycket pengar.
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 732
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte. På...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
19 879
Senast: bettysmatte
·
Kultur Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är...
2
Svar
20
· Visningar
1 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp