Spanska Ridskolan, ja eller nej?

Bapelsin

Trådstartare
Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är dåligt insatt i hur deras hästhållning ser ut. Vad säger Bukerådet?
 
Jag skulle själv inte vilja besöka den, just för att det inte alls motsvarar vad jag anser vara trevlig hästhållning.

Såg för några år sedan en show i Malmö när de var på turné. Mådde nästan dåligt av det.

Lite som att jag inte heller skulle vilja fotograferas med en drogad tiger eller elefant på en semester till Thailand
 
Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är dåligt insatt i hur deras hästhållning ser ut. Vad säger Bukerådet?
Hästarna står inne i spiltor till vardags, men sen går de på sommarbete på stuteriet. Såvitt jag vet.
 
Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är dåligt insatt i hur deras hästhållning ser ut. Vad säger Bukerådet?
De får en massa kritik på tyska för att ha ändrat ngt i ridningen och sparkat ett antal personer. Tror de även har lite kritik om hagar men att det är ändring o genvägar i ridning som det är mest diskussion om (de hade Anky som konsult ett tag tror jag). Tyska är tyvärr inte ngt jag kan läsa så jag har inte kunnat läsa artiklarna riktigt. Om du kan tyska tror jag det finns mycket material att bedöma själv.
 
Jag var där 2017. Jag såg morgonträningen och så hade vi rundvandring.

Alla hästar står i boxar och inga spiltor. Dom har ett Ridhus på innergården med en skrittmaskin längst ut. Alltså som en fyrkant och det är hyfsat med plats så dom kan röra sig fritt.
Sen går dom på bete hela sommaren.
Det är ju hingstar dom flesta vad jag fattade? Eller så fattade jag fel men dom flesta hingstar har väl inte heller ett bättre liv.

Det är inte försvarbart nej men jag var intresserad av hur dom tränade. Sitsarna är makalöst bra men dom rider hästarna i träning mkt rundare än förr Och bakom lod och det är väldigt mkt konflikter på träningspassen mellan hästar och ryttare.

Fanns en kvinna där som red fantastiskt bra med känsla och timing och hon hade inga konflikter med sina hästar.
 
De får en massa kritik på tyska för att ha ändrat ngt i ridningen och sparkat ett antal personer. Tror de även har lite kritik om hagar men att det är ändring o genvägar i ridning som det är mest diskussion om (de hade Anky som konsult ett tag tror jag). Tyska är tyvärr inte ngt jag kan läsa så jag har inte kunnat läsa artiklarna riktigt. Om du kan tyska tror jag det finns mycket material att bedöma själv.

Det var för en massa år sedan. Andreas Hausberger var chefsberidare eller vad det heter när jag var där , han hjälper bla Jessika von Bredow och hennes bror med träningen. Han är superklassisk. Han fick sluta för han vägrade gå med på diverse förändringar eller nått minns inte men det var typ ett riskkapitalbolag som köpte in sig i spanska ridskolan för några år sedan.

Det är ju väldigt dyrt för staten att driva och ryttarna har oxå enorma löner. Fick en chock över vad dom tjänade när jag forskade i det. 😅
Så ja.

Ligger några filmklipp på min Facebook fastän det var såklart foto och filmförbud. Kan lägga in dom så fattar ni vad jag menar med konfliktridning
 
Jag var på spanska ridskolan 2009. Det var väldigt intressant och givande. Till och med min icke-hästintresserade ex tyckte att det var kul. Sen ska man ju inte förväxla spanska ridskolan med modern ridning. Det är inte det som är deras grej. Deras grej, och det intressanta för oss andra, är att allting bygger på den klassiska dressyren och att de har ungefär samma traditioner sedan 1700-talet.

Jag hade inte haft hästar såsom spanska ridskolan har, men många hade inte haft hästar på min lösdrift med fri tillgång på grovfoder heller. Bara för att någonting är annorlunda från vad man själv tycker och tänker innebär det inte att det är fel, bara annorlunda.

Mest spännande var att se stallet med vattenautomater i marmor, sjuk ordning och reda i sadelkammaren, lilla ridhuset (som på 1700-talet måste varit helt outstanding), skrittmaskinen etc. Det är verkligen ett stall med anor.
 
Senast ändrad:
Det var för en massa år sedan. Andreas Hausberger var chefsberidare eller vad det heter när jag var där , han hjälper bla Jessika von Bredow och hennes bror med träningen. Han är superklassisk. Han fick sluta för han vägrade gå med på diverse förändringar eller nått minns inte men det var typ ett riskkapitalbolag som köpte in sig i spanska ridskolan för några år sedan.

Det är ju väldigt dyrt för staten att driva och ryttarna har oxå enorma löner. Fick en chock över vad dom tjänade när jag forskade i det. 😅
Så ja.

Ligger några filmklipp på min Facebook fastän det var såklart foto och filmförbud. Kan lägga in dom så fattar ni vad jag menar med konfliktridning
Det var något nytt för bara ett par år sedan också? Eller en gammal artikel som poppade upp såklart.
 
Det var något nytt för bara ett par år sedan också? Eller en gammal artikel som poppade upp såklart.
Ja, för 1-2 år sen var det en större konflikt just om avskedade tränare, hur spanska ridskolan skulle drivas osv. De som blev av med sina jobb var oroliga för hästarna.

_______

Även om jag bor i Österrike var det länge sen jag var på spanska ridskola men när jag var där upplevde jag att hästarna mådde bra, stora fina boxar. Även om dom aldrig fick gå ut i hgar dagligen så var min känsla att dom mådde bättre än många andra hästar. Alla hästar där är hingstar.

Men ngt som imponerade på mig var när vi besökte Pieber, stuteriet där hästarna födds upp. Där har fölen den bästa uppväxt dom kan önska sig.
 
Det är ju väldigt mycket om de går med förlust. Slår vad om att folk hade kunnat tänka sig rida även för en mer normal lön? Inte cheferna kanske och såklart inte om de gick med stor vinst (då är det väl som fotbollsspelare) men.
Grejen är väl att man blir ganska så livegen ett sånt där jobb. Det blir hela livet. Du kan ju tex inte flytta, du måste vara ute och turnera etc. Det är ju absolut självvalt att jobba där, men det är väldigt bundet.
 
Själv var jag där 2005 och släpade med sambon på både morgonträning, show och rundvandring i stallarna. Tyckte det var en fantastisk upplevelse att se (tror dock inte sambon var av riktigt samma entusiastiska uppfattning :D). Nu var det ju länge sen så hur det har förändrats har jag inte hängt med i alls. På ett galleri i Wien köpte jag den här fina tavlan (nej den hänger inte snett min förmåga att fota rakt kan dock ifrågasättas :rofl:)

De hade naturligtvis en del att köpa även på spanska ridskolan men jag tyckte det här var mer unikt och roligt att ta med hem. Kan inte så mycket om konst tror det är något tryck eftersom den är numrerad.

IMG_20240324_090911639~2.jpg
 

Liknande trådar

Kultur Vi ska till Wien i sommar. Är Spanska ridskolan värt ett besök? I så fall, vad ska en köpa för biljett? Vad vill en se? Från vilken...
2
Svar
23
· Visningar
2 585
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 817
Senast: bollen__
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 014
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 619
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp