Bukefalos 28 år!

Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

Jag tror att grejjen med att föräldrar vill låta sina barn risa och inte är rädda om sina barn, särskilt pappor, det är nog för att de själva är okunniga och tror att alla hästar är små och söta och totalt ofarliga som småtjejer lätt kan hantera och att de är små glädjemaskiner utan egen vilja, som karusellhästar, som bara går på...
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

KL

Jag säger faktiskt oftast ja när någon frågar. Helt enkelt för att det inte känns som att det finns någon vettig anledning för mig att säga nej. Min häst är otroligt schysst, tycker om barn, älskar berömmet och uppmärksamheten har får, och så känner han väl att matte blir lite stolt också när han beter sig som en pärla med en ängels tålamod. :love: Han är verkligen genomsnäll mot alla som är snälla mot honom.

Sedan ser jag ju såklart till att inte utsätta honom för något heller, om det är det någon annan än mig som rider (som jag inte vet är jätteduktig, litar på och som vet hur min häst fungerar) blir det oftast barbacka med sidepull, (absolut inga sporrar och inget spö) Då vet jag att dom inte kan göra någon skada eller förstöra något alls, dom brukar tycka att det är jättekul och lite lagom svårt, och vågar oftast inte ens trava, varav inget skumpande :D

En kompis till mig som tävlar L:b i både hoppning och dressyr och som jag alltid har tyckt varit väldigt duktig, däremot, fick rida lite med sadel och vanligt tränsbett. Herregud vad han bockade :eek:
(nej, min häst har aldrig gjort ett bocksprång av obehag under ryttare i hela sitt liv)
- SLÄPP EFTER PÅ TYGELN OCH SLUTA SPARKA! slutade det med att jag stod och skrek åt henne :crazy: Allt tycker jag handlar om attityden, hon skulle minsann sitta upp och visa vem som bestämmer :o nejnej, aldrig mer.

Jag vill inte ha en galen häst som bara jag kan hantera, jag vill ha en häst som är trygg i sig själv, litar på mig och tycker om människor.

:idea:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Jag gillar inte heller tanken på att någon skulle rida min ponny utan lov, men jag måste erkänna att när jag var mindre, typ 11-12 år så var jag for jag ofta till en kvinna som iof har egen familj men då alla barn är vuxna, och klappade hennes hästar. Hon hade väl kring 9hästar och det var både föl, äldre pållar, travare m.m men eftersom hon sysslade med trav var nästan inga hästar inridna. Jag minns hur jag älskade att vara där, gosandes med alla hästar och ibland frågade jag ifall hon kunde tänkas mig rida på ett av russen även fast han var en hingst men han var alldeles för vild, vilket faktist stämde med tanke på att han kastat av hennes dotter flera gånger. Jag var mest där på somrarna eftersom att vi har stuga i närheten.
Men sommaren därpå fick jag faktist prova rida ett gammalt varmblod som var supersnäll och jag tror att det var bland det bästa som nånsin hänt mig.
Jag känner riktigt synd om henne för jag tjatade ibland om att få rida men hon ville ju inte sätta mig på nån galen häst..

Fast jag kompletterade ju ridningen med att hjälpa henne med att mocka, borsta alla hästar, ta ut dom på promenader, fodra m.m :) Det var väldigt lärorikt och det händer väl att jag hälsar på där nu också ibland..
Nu känner jag mig riktigt jobbig och tycker ärligt talat synd om henne. menmen, jag tjuvred iaf inte..
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Min arbetskamrat frågade mej om inte hans dotter på 8 år kunde komma och provrida min travare (som var ett nervvrak för ett år sen och som bara jag har ridit sen dess).
Men jag sa Visst, hon kan väl få komma och prova på om det är nåt hon skulle vara intresserad av. Men det bästa är att om hon nu skulle vilja fortsätta, att dom tar henne till en ridskola, för jag är ingen lärare. Men om hon ska rida min häst i mitt stall ska hon minsann göra det andra också så som att mocka, borsta sadla osv... Hon ska veta att det är inte bara roliga saker det handlar om. Heheh
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

kom hon och red dåd då?
Eller var det inte intresserade länger? :angel:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Tvärtom för mig här! :D Jag blir ofta tillfrågad om jag vill rida deras häst/bli medryttare. Nu får t.o.m min dotter dessa förfrågningar och hon kan inte ens speciellt mycket då hon inte är så gammal och har så värst mycket ridvana... Har tackat nej vid ett flertal tillfällen.
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Jag tycker det är rätt roligt när de kommer och är intresserade, tyvärr har jag en stor släkt som verkar bara vara intresserade när det är födelsedagar eller liknande "evenemang" så de blir det alla på en gång och det tycker jag är jättejobbigt, speciellt om någon blir utanför eftersom det inte kan rida 20 stycken på samma häst där och då. Speciellt min farbrors familj. Har fem ungar varav två är helt hästgalna men de kan aldrig ta sig tiden att skjussa ner ungarna till oss någon gång (de bor en mil bort), utan det ska jämt ske när alla andra släktingar kommer, som oxå har ungar som vill rida men som inte bor lika nära. Jag förstår inte vad det är med dem egentligen. Om ungarna är så hästkära kan man väl ta sig den tiden och skjusa dem så de får rida. Förstår faktiskt inte.
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Alltså... Min 'berättelse' är ju ingenting i jämförelse mot vissa här! :eek: Men här kommer den iaf: Jag och min familj åkte och hälsade på några släktingar i Dalarna för ett tag sen. De släktingarna har en dotter som är 9-10 år någonting. Hon har ridit på riskola ungefär ett år, men hon vet verkligen INGENTING om hästar. När jag råkade nämna att jag hade skaffat häst så sa hon, som om det vore en självklarhet att; "Åh, då kommer jag hem till dig på sommarlovet och tar med mig ridkläder så att jag kan rida då". Alltså... jag är väldigt 'ingen-får-peta-på-min-häst-den-är-bara-min', så jag fick typ en chock över att man ens kan säga något så dumt! Bara helt sådär: JAG SKA RIDA. Och hon frågade INGENTING om hästen, sa bara att hon skulle rida... Men visst kan hon få göra det; ponnyn är nämligen väääldigt testig i början, så det vore intressant att se hur länge den lilla skitungen sitter kvar :devil: När jag läser dom andra inläggen fattar jag att jag överreagerar, men jag blir bara så arg... :angel:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Har nu läst igenom hela (!!!) tråden och har ett par funderingar.

* Finns det över huvud taget inga "snälla" hästar alls i Sverige? Här är 16 sidor "min bralliga häst som bockar" "nervösa halvblod" etc. etc. Jag kan förstå att man inte vill ha folk på sin häst, men nånting här är snett... Är det så att ägare till nervösa hästar reagerar på sånt här, medan ägare till filbunkar inte upplever det som så farligt? Eller upplever nästan alla ägare att just deras häst är nervig?

* Det finns massor med skräckexempel på okunniga människor som inte har en aning om hur hästar fungerar. Men här är också en massa exempel på hästägare som är rent utsagt otrevliga mot dessa okunniga, som kanske, med rätt information, hade förstått läget. (Istället för en massa cynismer som kanske går dem helt förbi?)

* En sak som jag dock tycker är rent förj*****, men som inte många reagerar på här, är när föräldrar lånar ut sina barns hästar utan barnets medgivande! Usch.

Det finns massor av snälla hästar!

Min förra häst tex var god som guld (trots att hon var tävlingshäst) och jag satte mer än gärna upp min mamma/lillasyster/pojkvän/kompisar mm på henne, men inte fan hade jag låtit nån som stoppade mig på ridturen eller släntrade förbi stallet och tyckte det hade varit trevligt med en ridtur bara sitta upp och åka en runda! Faktiskt. I en sån situation är det lätt att bara säga att "den är så svår, du kommer bara åka av!".
Hade nån främmande ryckt upp bildörren vid ett rödljus och sagt "snälla, får jag köra lite med din bil?" hade jag inte heller sagt varsågod oavsett om det var en gammal volvo eller en alfa. Eller cykel. Det är liksom underförstått att man inte GÖR så, men fattar inte folk att en häst också är privat egendom (och ganska dyr sådan dessutom) så förstår jag varför folk lätt blir lite otrevliga.

Dessutom har de allra flesta hästägare en plan med sina hästar, ett veckoschema eller träningsschema som de vill hålla sig till. Det förklarar jag mer än gärna för eventuella förhoppningsfulla provryttare.

Vet jag hur en person rider (och det är ok) föreslår jag gärna att de ska få provrida (kanske inte på hästen jag har nu, en jättesnäll, men explosiv och valpig 4åring), men man känner sig automatiskt lite stött om någon faktiskt tar för givet att det är fritt att ta sig en provtur bara för att man har en häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Folk tror att de ska få rida

*knapplån*

Mitt halvblod är en sådan dam som vackert får finna sig i "ponnyridning". Både från små barn och vuxna. Det är inget de dör utav att lunka några varv i paddocken. Vissa brukar vilja pröva på trav men de brukar komma ner på jorden (dock inte bokstavligt :D) illa kvikt och nöjer sig med att bara skritta runt.

Har också råkat ut för att främmande folk har frågat om barnen får lov att rida lite på den snälla hästen. Finns inget som är så roligt som när en liten sjuåring får sitta på en häst för första gången. Efter en liten ridtur så brukar hela ansiktet lysa som en sol.

Bara folk är trevliga så gör det absolut inget om de frågar om de får lov att rida lite. Det är alltid lika kul att kunna sprida lite hästglädje runt sig.

Mvh

Tora

Jag håller med :)
Jag brukar tom tråga folk om dom kan rida o har lust att komma över på en tur i skogen .
Det är alltid kul med sällskap .
Ju fler man kan frälsa till hästmänniskor desto flera hästar får ett hem.
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Alltså... Min 'berättelse' är ju ingenting i jämförelse mot vissa här! :eek: Men här kommer den iaf: Jag och min familj åkte och hälsade på några släktingar i Dalarna för ett tag sen. De släktingarna har en dotter som är 9-10 år någonting. Hon har ridit på riskola ungefär ett år, men hon vet verkligen INGENTING om hästar. När jag råkade nämna att jag hade skaffat häst så sa hon, som om det vore en självklarhet att; "Åh, då kommer jag hem till dig på sommarlovet och tar med mig ridkläder så att jag kan rida då". Alltså... jag är väldigt 'ingen-får-peta-på-min-häst-den-är-bara-min', så jag fick typ en chock över att man ens kan säga något så dumt! Bara helt sådär: JAG SKA RIDA. Och hon frågade INGENTING om hästen, sa bara att hon skulle rida... Men visst kan hon få göra det; ponnyn är nämligen väääldigt testig i början, så det vore intressant att se hur länge den lilla skitungen sitter kvar :devil: När jag läser dom andra inläggen fattar jag att jag överreagerar, men jag blir bara så arg... :angel:


Självklart förstår jag att det är irriterande att de bara antar att de ska få rida, då skulle även jag reagera. Men samtidigt tycker jag det är roligt att de kommer och vill dela intresset med mig.
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Självklart förstår jag att det är irriterande att de bara antar att de ska få rida, då skulle även jag reagera. Men samtidigt tycker jag det är roligt att de kommer och vill dela intresset med mig.


Jag skulle också tycka att det var roligt om hon hade frågat istället för att ta det förgivet.
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

gud vilken hemsk tråd!! har aldrig tänkt på att de kunnat vara så mycket tjuvridning / "tjuvmatande" .. vilka människor alltså :O
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Jag brukar vara ganska bestämd med min ponny . Vill några yngre kusiner skritta lite så visst får dom det om jag är med , det tar han ingen skada av . Har någon gång låtit en annan liten tjej skritta lite med inte mer än så ;) Händer väl att mina kompisar som jag anser rider bra får prova honom lite , men frågar dom själva blir jag oftast sur och säger att han inte är någon ridskoleponny :P Och så är jag sträng med maxvikten , max 60-65 kg på min D-ponny och inte ett gram över det !

Men som är skrivet tidigare , att se ett solskensleende i en liten unges ansikte efter att ha fått skritta en liten sväng är väldigt härligt :)
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

KL

Jisses! Jag har många exempel på det här.

De positiva upplevelser jag har haft är mestadels grannens barnbarn som har fått rida på mina hästar. Från början har de bara fått rida på ponnie men några som ridit lite och varit duktiga har fått små lektioner på både hästen och ponnyn. Vilket har gått bra under mitt överseende. Ponnie är som ponnyer kan vara mest; bestämd men stadig och säker. Som tidigare sagt kan barn skina upp som en sol när de fått skritta 5 minuter runt hagen.

För att gå till negativa upplevelser. Mina hästar bor på landet, nära havet där det således finns en del sommargäster. På sommaren är tydligen vår hage allmän egendom. Jag har hittat barn på ca 4-6 år som glatt spatserat runt i hagen medans föräldrarna stått utanför och tittat på.

Otaliga ggr så har jag kommit på folk med att mata ponnie. Ponnie är en fånghäst, som för närvarande klarar sig bra utan några utbrott men då med väldigt kontrollerad foderstat. Men självklart är det ´"synd" om min häst som får gå på magert bete och betesmask. Då är det ju en väldig tur att de snälla sommargästerna hjälper mig och står och matar henne.. :grin:

Okända personer vill gärna komma och rida på mina hästar hur som helst. Allra helst vill de ju rida araben, som verkligen är en enmanshäst. Som jag tidigare skrev kan barn gå utmärkt när jag är med. Gäller det däremot större ungdomar eller vuxna kan han helt sonika resa sig på bakbenen eller snurra runt tills de far som vantar.

På den tiden jag hade fjording så var den en grannflicka som tjatade om at hon skulle få rida. Min fjorda var ju rätt speciell och tuff att rida. Hennes pappa ville dock inte höra på det örat utan tyckte jag var dum som sade ifrån "J... kan faktiskt rida!" Sagt och gjort. J.. fick hoppa upp på fjordan. De red längst bort i hagen där fjordan gjorde en tvärvänding och galopperade rätt mot vattenkaret, kastade sig åt sidan och stannade glatt vid publiken vid hagens grind. J stortjöt och sade att hösten var dum. Pappan gormade och menade att hästen var farlig. Men hallå.. Var det inte jag som sade att hon var svår och då sade du att J minsann kunde rida..? Nej. Det var minsann hästen det var fel på, inte J's ridning inte. :grin:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Jopp!har hänt ungefär samma sak.fast en liten kille i stallet som tror att han ska få rida min shettis hela tiden.och om jag säger nej så springer han till sin mamma och säger att jag sakt nej.Och då kommer mamman ner och blänger snett på mig,är så J*VLA TRÖTT PÅ DET!!!:mad:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

kl

Det var nån som skrev om att inga hästar är snälla. Jo, det finns snälla hästar, men ägarna till dem blir inte lika upprörda när folk tror de ska få rida!
Jag har ett annat problem. Min mamma vet att jag har en väluppfostrad häst och tror därför att hon hursomhelst kan låta folk rida på min häst.. Utan att fråga mig först!!!!! Dvs jag får finna mig i att leda runt dem, oftast såna dagar när jag tänkt mig göra nåt speciellt också...

Jag HATAR alla som säger "men åh! då måste jag komma och rida" när man säger att man har en häst.. hänt mig rätt många gånger men olyckligtvis har ingen sån jobbig människa åkt av :devil:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Har både lite småroliga och obehagliga erfarenheter av folk som tror att hästar är allmängods. Det var mindre kul när två av den lokala ridskolans hästar hittades tränsade och genomsvettiga, den ena i hagen den andra utanför, för några veckor sedan precis bredvid våran beteshage.:eek:. Å andra sidan var det svårt att hålla sig för skratt när det på en ridtur kom fram en pappa med en liten flicka och frågade om flickan fick klappa hästen och ge den ett tuggummi. Egentligen har jag inte nåt emot att folk frågar om dom/ deras barn får klappa,mata el rida. Det kan jag gärna bjuda på. Det är när folk tar för givet att dom får som det blir irriterande.:devil:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Det finns människor till allt.*suck*
För en vecka sedan när jag tittade ut genom fönstret stog det en hel familj utanför min "shettis" hage. Dom hade tagit ut den minsta och står och borstar den, jag blev så chokad att jag inte visste vad jag skulle göra först. Gick sen ut och pratade med dom och frågade vad dom gjorde.
Ja, men den är ju så söt och barnen ville klappa och borsta lite, är det ok om vi rider förresten?
Så fräcka människor.
Hur kan man ens fråga det? och hur kan man bara gå in i någons stall, hämtar grimma och borstar och sen gå ut och hämta en häst. Tur att det va den minsta som är snäll som dom tog ut och inte den andra.. Då hade dom fått jaga häst resten av dagen.. Vad hade dom gjort om jag inte såg dom? sadlat på med fel sadel(?) och ridit? Har inte sett till dom efter det där och det kanske inte är så konstigt heller.:devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 404
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp