Bukefalos 28 år!

Folk tror att de ska få rida

Sv: Folk tror att de ska få rida

*kl*

Jag är glad över att mina hästar kräver en bra ryttare = många blir utsorterade efter 10 minuter ensam ridning.:devil:
Visst kan dom gå ponnyridning lite då & då. Men jag bedriver ingen turridningsverksamhet.
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

*kl*

Jag är glad över att mina hästar kräver en bra ryttare = många blir utsorterade efter 10 minuter ensam ridning.:devil:
Visst kan dom gå ponnyridning lite då & då. Men jag bedriver ingen turridningsverksamhet.

Säger som du... Det är inte så många som vågar rida min häst...
*hehe* Han som är så snäll... :D :love:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

*knapp*

Förstår inte hur vissa människor är funtade och tar för givet att de kan rida vilken häst de vill...

Jag har inte råkat ut för något speciellt faktiskt. Har blivit frågad några ggr av barn om de kan rida, men då har jag känt dessa barn, och de har fått rida om de haft en vuxen med.

Ibland kommer min mamma in och frågar om inte jag kan ställa upp till en av hennes arbetskollegors barn som såå gärna vill rida. Det är inte så jättespännande för mig, jag slipper helst att leda runt en unge. Men eftersom min mamma inte klarar det själv så kan jag ställa upp någon gång då och då. Det är trevligt om ungen blir glad. Synd bara att vissa är så bortskämda...


Nån gång hade vi besök av ett barn här hemma. Hon frågade om hon fick rida och min mamma har svårt att säga nej..., så jag fick ta mig tid för att leda runt ungen i paddocken.
Ungen klagade hela tiden på att hästen gick sååå långsamt, så jag frågar om hon ville trava, och det ville hon. Men hon skrek att det gick för fort efter att hästen tagit två steg typ... Sen återgick hon till att klaga på att det gick för långsamt i skritt... Well, sorry, jag har inte en häst med 18 växlar, snarare en med fyra (skritt, trav, galopp, och lite snabbare galopp). :cool:



En annan gång tog jag med min kompis för att hon ville testa rida. Hon var ganska spydig i tonen, hade ridit innan och var så bra. Jag hjälpte henne lite smått med att rykta, sadla och tränsa. Sen när det är dags att rida vill hon att jag sticker iväg, för hon kunde minsann rida och ville inte ha någon hjälp... Jag gick iväg en bit, men var tillräckligt nära för att se vad som skedde. Och ja, ingenting hände, hon fick inte ens fram hästen :angel: :grin: Så kan det gå om man vägrar hjälp ;)
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

* Finns det över huvud taget inga "snälla" hästar alls i Sverige? Här är 16 sidor "min bralliga häst som bockar" "nervösa halvblod" etc. etc. Jag kan förstå att man inte vill ha folk på sin häst, men nånting här är snett... Är det så att ägare till nervösa hästar reagerar på sånt här, medan ägare till filbunkar inte upplever det som så farligt? Eller upplever nästan alla ägare att just deras häst är nervig?

Jag kan säga att min häst är väldigt snäll, när jag är med. Finns jag inte där så testar han ryttaren för fullt, kastar av, vägrar ta ett steg eller om det är på marken, går på personen, eller bara rent allmänt går iväg (det är omöjligt att stoppa honom då).

Det måste alltså finnas en stark person som han anser är ledare, för att han ska sköta sig, annars är han riktigt elak. Men har han bara en ledare så är han gudasnäll.

Kanske så med andra hästar också? För vissa brukar det ju öht ta ett tag innan man lär känna hästen så bra att den börjar respektera en. Jag tror inte det funkar så lätt med unga... Visst, det finns barnvänliga hästar, men alla är det definitivt inte. Jag kan ju ta min ponny som exempel.
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Mja, kanske inte så extremt, men jag blir ändå less när folk far och ränner i sommarhagen och matar hästen med godsaker dagen lång. Det är inte svårt att lista ut varifrån hästen fått sina "tiggar-fasoner" iaf. Dock upptäckte jag en smått obehaglig sak för några veckor sedan då jag kom hem igen efter några dagars bortavistelse. Tränset hängde i pannbandet, med ena sidostycket öppnat och på bettet fanns gräsrester. Jag är absolut säker på att jag inte lämnade det så... :mad:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

jag har en jobbig grejj som kommer att hända i höst när jag ska hyra häst så kommer jätte många av mina kompisar vilja rida på honom och flera av dom är bättre en jag och det är en tjej som frågade om hon fick prova att rida honom EN gång, och nu säger hon att hon ska komma en gång i veckan och TRÄNA den pållen:eek: alltså jag vet int vad man ska säga till henne. jag sa till henne att det inte stämmer men då säger hon bara men du kan inte utbilda hästen själv:mad: och jag blev piss sur och sa att det kan jag vist! och hon baah nääh!! blir SÅÅÅ!!! sur på henne hur kan man säga så!:mad:

Hon har ingen som helst rätt att rida DIN hyrhäst. :mad: Tala om för henne att du vill träna hästen själv även fast du kanske inte är lika duktig som henne. Får man aldrig prova kommer man aldrig att lära sig, dessutom kan du ju be din ridlärare eller någon annan duktig person om hjälp.
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Vill förresten berätta en rolig sak :angel:
Min häst är världens snällaste, iof lite grinig när man spänner gjorden men annars supersnäll.
Syrrans häst är dock lite.. speciell. När man säger åt henne att göra nåt så typ fnyser/frustar hon argt och stryker öronen bakåt men väluppfostrad som hon är gör hon alltid allt man säger åt henne... hon blir väldigt stressad av nya människor, stegrar sig ibland när man rider och gör mindre attraktiva miner ibland. Så de flesta vågar inte hälsa på henne ens... Det kan ju vara bra för att eliminera eventuella tjuvryttare :devil:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Har nu läst igenom hela (!!!) tråden och har ett par funderingar.

* Finns det över huvud taget inga "snälla" hästar alls i Sverige? Här är 16 sidor "min bralliga häst som bockar" "nervösa halvblod" etc. etc. Jag kan förstå att man inte vill ha folk på sin häst, men nånting här är snett... Är det så att ägare till nervösa hästar reagerar på sånt här, medan ägare till filbunkar inte upplever det som så farligt? Eller upplever nästan alla ägare att just deras häst är nervig?
.

Mina hästar är jättesnälla, men dom är väldigt känsliga för sits & hand. Kommer någon upp som inte har kroppskontroll så blir dom nervösa & undrar vilket av 200 omedvetna kommandon som ryttaren ger som dom ska lyssna på, till sist försöker dom springa ifrån "obehaget".

Kallblodet har aldrig gjort ett bocksprång eller varit elak så länge jag haft honom, dock kan han gå över en om man inte passar sig.

Stoet är som många halvblod är, oj!, stod du där.. Sorry... ;)
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Haha, näe. jag har inte hört nånting mer om detta sen dess :P
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Har också varit med om detta.
Jag hade min häst uppstallad i ett litet privatstall på 4 hästar.
Sen när jag kom en eftermiddag och skulle rida så fanns inte min
häst att finna någonstans.
Såklart får man panik och letar överallt och börjar att halvspringa
ut på grusvägen.
Då kommer ägaren till stallet ridandes på sin häst och brevid kommer hennes
kompis på min.
Gissa om jag vart förbannad och flytta ifrån det stallet fort, hade
verkligen inte gett henne tillåtelse att låna ut min häst till sina vänner.:devil:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

KL

Jag hade flyttat min dåvarande häst till ett nytt stall, kom dit en dag och det var en yngre dam (ca 10år) som var på väg ut med min häst från hagen. Jag fråga vad hon höll på med och då fick jag till svar att det var henne häst och att hon var nyinflyttad till stallet. Snacka om att jag blev snopen, sa åt henne att det var ju konstigt eftersom det var min häst hon var på väg ut med.

Sen har jag vart med om en som kom till stallet varje dag och tjatade att hon skulle få rida hon hade minsan ridit på sin mammas fjording så hon kunde rida. Men jag förklarade för henne att min häst var dels en enmanshäst och att han inte var den snällaste om han kom på att det gick att göra som man ville osv. Men tjejen lyssnade inte så till slut tröttnade jag och sa åt henne att ta hästen och rid då. :devil:

Det slutade med att hon kom gåendes bredvid honom efter ca 15min men sen var det slut tjatat.
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

då jag läser detta blir jag så j*vla tacksam över att mitt stall är ganska konstigt till och folk som vet var det är respekterar att vi inte vill ha folk där i tid och otid. (min morbror som äger gården har lite rykte om sig at vara vresig *flinar*) ärligt talat flesta på orten vet inte att vi har hästar där :)...

det ända sk*t ungar vi har problem med är ett par idioter till småglin som mamma och pappa tyckte att då dom bor i närheten av skog så är kross och liten fyrhjuling bra leksaker att ha och fara efter vägarna med. (trotts att det är olagligt) och snorungarna tycker det är KUL att skrämma hästar i sken, har vid flera tillfällen kastat sten efter olika hästar.

oturligt nog måste vi passera där med våra då vi ska till ridhuset... älskar mina hästar ..inte ens lilla 6 månaders hingsten vart skrämd då snorungarna skränade och skrek på gården..vi ropade att kunde dom vara tysta... tro på f*n vart inte volymen högre--- :S

föräldrarna bryr sig inte... och troooo mig mer änn en person har pratat med dom. Föräldrarna har respekt för mig och min syster pga vår morbror.... men andra blir typ idiot förklararde.... " det är ju så pojkar är..."

grrrrrr sorry vart lite off topic behövde skriva av mig
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

kl

En granntjej här tjatade skitlänge om att få rida på min islännings. Han var inte ens inriden då, så fort hon såg mamma "När kan jag komma och rida Fengur då". Mamma blev förbannad tillslut! Vi köper inte häst för att en massa andra folk ska komma och rida dom, aldrig i h*lvete! Då blir jag vrång...samma när jag hade min shettis, då tyckte mina kompisar att dom kunde komma hem och rida på MIN häst precis när dom ville, men mocka skit va inge kul så dom slapp jag tillslut.. Jag blir arg bara jag tänker på det!

En annan rolig sak...:devil:
En annan bekant till mig (vuxen man) ville prova Fengur för ett par år sen. Jag sa att han är jääävligt pigg och het så han är inte bara bara att rida, man behöver veta vad som ska göras för att rida honom. Men han tjata och trodde inte ett dugg på vad jag sa "Han ser ju så lungn ut när du rider", ja precis, men jag känner honom, JAG har ridit in honom. Men jag lät honom prova, (han fick skylla sig själv). Han slängde sig upp och Fengur börja gå runt och sen stack han i väg i någon blandning av tölt, trav, pass, vet inte riktigt ;) Han fick stopp på han tillslut och kom tillbaka med tyglarna uppe vid hakan, jag sa till han att korta tyglarna så är det lättare att styra och bromsa, "Korta ännu mer!!??" sa han då...herregud!
Men men...alla överlevde haha :devil:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

tja , jag skulle sa garna vilja hitta nan som kunde hjalpa till och rida mitt pigga arab korsningsto, men har haft lite kompisar som velat provavoch efter en tur har dom lagt ned forsoken...men hon art faktiskt jatte snall, bara lite het..

skulle jag hitta nagra idioter som forsokte rida unghingsten eller ettaringn skulle dom bli uppforda till huset med harda nypor och anmalda till polisen pronto:cool:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

MEN!

Jag hade aldrig, aldrig, ALDRIG låtit någon jag inte kände rida henne! Det är ju mycket av det som är problemet för många här i tråden, att helt - eller nästan helt - okända människor kommer och vill rida deras hästar.

Detta mycket av hänsyn till min häst. Varför skulle hon behöva bära runt på okända människor titt som tätt? Hästarna är ju inget fordon som man kan låta folk provköra, utan ett levande djur. Detta tycker jag är en stor anledning till att inte låta "vem som helst" rida ens häst.

Well said! :bow::bow:

/Migo
som bara låter andra rida vid mycket speciella skäl.
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Håller också med mostermia.

Varför ska min ponny släpa runt på massa olika människor för?

Var en arbetskamrat till pappa dotter som har tjatat på mig hur länge som helst att hon ska få komma hit och rida. Och visst det får hon väl, bara hon slutar att försöka bestämma och tala om för mig vad som är rätt och inte efter att ha tagit några prova på lektioner på ridskolan....
Iaf så kom hon och hennes pappa hit(inte för att rida utav av någon annan anledning).
Och precis då höll jag på och grejade med ponnyn för skulle ut och rida. Och hon som tjatat hur länge som helst klappa knappt hästen utan lekte mest med hundarna.
Bra tänkte jag, Färdig tjatat då. Men nedå... Hon fortsätter tjata.... Så jag får väl ta hit henne så vi får det gjort nån gång.:devil:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

-kl-
Var med om detta i förra veckan, en ganska ny arbetskamrat frågade om inte hans fru, som ville lära sig rida, kunde komma till oss för vi har ju hästar...

Jag har ett sexårigt fullblod och en ponny, samt tre inackorderingar i stallet...

Jag tipsade väldigt snällt om ridskolorna runt omkring här:angel:

Det händer att andra får rida min häst, och dotterns ponny, men då erbjuder jag det till nån jag litar på.
 
Senast ändrad:
Sv: Folk tror att de ska få rida

*kl*

Ja vad säger man en del verkar ju inte ha nåt vett i skallen alls, tänker främst på de vuxna då som vill låta sina barn rida på vad som helst. Är de inte rädda om sina barn alls? Att man ens kan med att fråga. När jag var yngre och red så var det en kompis som fick sitt högdräktiga sto tjuvridit i hagen. Fruktansvärt obehagligt, det gick förvisso bra men vad som helst kunde ju ha hänt. Som tur var så var det några andra i det stallet som kom precis när de höll på och red.
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Det är ju så att man blir mörkrädd!

Min fröken är kanonsnäll, trevlig, väluppfostrad, MEN väldigt känslig!
Vi har haft våra vändor i början (hon blir spänd och löser problemen genom att springa ifrån dom).
Jag är inte den enda som kan rida henne (även om jag i alla fall inbillar mig att hon alltid ger det där lilla extra för sin matte =), men även om hon är god som guld så kräver hon sin ryttare.

Min familj och mina vänner får gärna prova lite om jag är med, men ALDRIG i livet att någon annan får.

Jag har fått frågan ett par gånger, men jag säger bara vänligt nej.
Någon har tyckt att "jag har ju sett dig rida henne, och hon är ju så snäll!" eller "man ser på henne att hon är snäll!".

Då förklarar jag varför, och att det ligger mycket jobb bakom.

Skulle jag hitta någon tjuvridandes på min, eller någon annans häst för den delen skulle jag inte vara lika vänlig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 404
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp