Förlovning??

När vi gick i högstadiet var det mode att förlova sig till höger och vänster, som en symbol för att man var ihop på riktigt.

Det var det när jag gick i högstadiet/gymnasiet också - vilket lär ha varit 20-30 år efter dig...
Trodde förlovning, åtminstone i "modern" bemärkelse var just att visa att man var ihop "på riktigt"......
 
Min man och jag visste efter tre veckor att vi ville gifta oss. Men vi var överens om att inte skynda för snabbt. Förlovningen var viktig för oss, vi förlovade oss efter sex månader ihop och gifte oss efter drygt 1,5 år ihop.
 
Det var det när jag gick i högstadiet/gymnasiet också - vilket lär ha varit 20-30 år efter dig...
Trodde förlovning, åtminstone i "modern" bemärkelse var just att visa att man var ihop "på riktigt"......

Somliga förlovade sig även när jag fick på gymnasiet men ärligt så trodde jag inte då heller att de skulle hålla ihop ändå. Vilket jag inte tror något par gjorde heller. Det är väl knappt jag kan kalla dökära 17åringar för förlovade i den bemärkelsen jag menar. Inte de flesta iaf....
 
Mina små tankar om det hela.
Förlovning och Vigsel. Lite småborgerligt och gulligt men inget nödvändigt.
Köpa ringar. det är kul. Jag designade alltid en egen ring som inte var off the rack. Men det var den tiden jag hade råd att ge en ring till någon man tyckte om. Det är en dyr hobby!
 
Varför förlovar man sig?? Jag är född 1970 och har alltid tyckt att förlovning är uråldrigt, men fortfarande ser jag här att folk förlovar sig, whats the point? Vad är det för skillnad mellan att vara och inte vara förlovad när man har bestämt datum för vigsel? Är det mer en landsortsgrej?

Ingen aning.
 
Jag har alltid sett allvarligt på det här med förlovning och giftermål vilket resulterat i att jag aldrig varit förlovad. När någon frågat har jag sagt nej i och med känslan att jag inte vill leva resten av mitt liv med just den människan.
Nu har jag för första gången (född -73) träffat någon där jag absolut skulle kunna tänka mig att binda mig med mening att leva resten av livet tillsammans. Det lär tyvärr inte hända men är en rätt mäktig känsla ändå.

När jag växte upp förlovade sig par till höger och vänster. Nu på senare år verkar alla ha lättare för att skaffa barn än att "binda sig för livet" med ringar vilket jag tycker är sjukt konstigt.
 
Att man lovar att gifta sig.

Fast om man är så där löjligt kär och vill leva resten av sitt liv med sin partner så är ett löfte om ett framtida bröllop inget negativt eller nåt som betungar på nåt sätt utan tvärtom! Iaf för mig. Det gjorde mig enbart lyckligare än jag redan var och tanken på att gifta mig med mitt livs kärlek var underbar!

Om man ser det som ett ett jobbigt krav så ska man nog inte förlova sig...
 
Min sambo vill köra hela grejen "gå ner på knä och fria när jag inte har den minsta aning".

Själv är jag mer att jag vill ha en fin ring och dröjer det för länge kommer jag köpa mig en egen ring :angel:

Jag tyckte vi kunde skaffa ringar ihop och ''bara göra't''. Men ja, han vill ju att de ska va en överraskning så nu lär det ju aldrig hända :meh:
 
Men det finns olika sätt att binda sig. Det ena behöver inte motsäga det andra.

//Förlovad tre gånger, gift två av dessa och skild en ;)

Ah du är en lantis :love:

Jag har för övrigt också varit förlovad - men bara en gång, gift ingen gång. Barn med två olika pappor, inte förlovad med nån av dom sambo med den ena. Vad är jag då måntro?
 
För mig är en förlovning att man bestämmer sig för att gifta sig och egentligen inom relativt snar framtid. Jag förstår inte de som förlovar sig, men inte har någon tanke på att gifta sig. Men var och en får ju göra som den vill. Jag och sambon är förlovade och planen är giftemål nästa sommar. Jag hade inte förlovat mig, och inte sambon heller, om inte vi pratat och planerat bröllop.
 
Varför förlovar man sig?? Jag är född 1970 och har alltid tyckt att förlovning är uråldrigt, men fortfarande ser jag här att folk förlovar sig, whats the point? Vad är det för skillnad mellan att vara och inte vara förlovad när man har bestämt datum för vigsel? Är det mer en landsortsgrej?
Tja, vad är vitsen med att fira jul och annat, om man inte aktivt utövar den religion den är knuten till?
Det är ju en lika uråldrig tradition som förlovning?

Förlovningen var väl från början en trolovning som gav samma rättigheter som giftermålet.
Det var kanske inte så lätt att få till ett bröllop alla tider på året? Krig, vårbruk, skörd osv.
Det fina var att ev. barn som föddes under trolovningen, fick rättigheter som arv och slapp födas som horungar.
Kanske ganska praktiskt då man var himlastormande kär och preventivmedel ännu inte var uppfunnet?

Jag bor lantligt, är förlovad, gift och ska snart leta fram några påskägg och fylla med massor av onyttigheter. Vi ser fram emot lite påskledigt nästa fredag/mån, och kommer troligen att äta ägg på längden och tvären under påskhelgen och skölja ned med ett flak påskmust.
Så jag stämmer absolut in på att jag gör uråldriga saker och det kan absolut vara att jag gör det för att jag bor på landet. Men jag har för uppfattning att mina vänner i storstäderna gör det med, t.o.m. i större utsträckning än jag, det är ett jäkla tjat på dom vad vi ska göra i påsk i alla fall.
 
Tja, vad är vitsen med att fira jul och annat, om man inte aktivt utövar den religion den är knuten till?
Det är ju en lika uråldrig tradition som förlovning?

Förlovningen var väl från början en trolovning som gav samma rättigheter som giftermålet.
Det var kanske inte så lätt att få till ett bröllop alla tider på året? Krig, vårbruk, skörd osv.
Det fina var att ev. barn som föddes under trolovningen, fick rättigheter som arv och slapp födas som horungar.
Kanske ganska praktiskt då man var himlastormande kär och preventivmedel ännu inte var uppfunnet?

Jag bor lantligt, är förlovad, gift och ska snart leta fram några påskägg och fylla med massor av onyttigheter. Vi ser fram emot lite påskledigt nästa fredag/mån, och kommer troligen att äta ägg på längden och tvären under påskhelgen och skölja ned med ett flak påskmust.
Så jag stämmer absolut in på att jag gör uråldriga saker och det kan absolut vara att jag gör det för att jag bor på landet. Men jag har för uppfattning att mina vänner i storstäderna gör det med. t.o.m. i större utsträckning än jag, det är ett jäkla tjat på dom vad vi ska göra i påsk i alla fall.

Det känns verkligen inte som en landet vs. stan - grej.

Förstår fortfarande inte trådens frågeställning:

"Varför väljer vissa personer att följa en tradition?"

För att de vill? Tycker det är kul? Gillar traditioner? Gillar den traditionen?
 
Jag och min exsambo förlovade oss utan att nån utav oss ville gifta sig. För oss hade det lite djupare mening än att "bara" vara tillsammans. Fortsatte att kalla honom för sambo så byte av titel vet jag inte om förlovning innebär.
Tja, vad är vitsen med att fira jul och annat, om man inte aktivt utövar den religion den är knuten till?
Det är ju en lika uråldrig tradition som förlovning?

Förlovningen var väl från början en trolovning som gav samma rättigheter som giftermålet.
Det var kanske inte så lätt att få till ett bröllop alla tider på året? Krig, vårbruk, skörd osv.
Det fina var att ev. barn som föddes under trolovningen, fick rättigheter som arv och slapp födas som horungar.
Kanske ganska praktiskt då man var himlastormande kär och preventivmedel ännu inte var uppfunnet?

Jag bor lantligt, är förlovad, gift och ska snart leta fram några påskägg och fylla med massor av onyttigheter. Vi ser fram emot lite påskledigt nästa fredag/mån, och kommer troligen att äta ägg på längden och tvären under påskhelgen och skölja ned med ett flak påskmust.
Så jag stämmer absolut in på att jag gör uråldriga saker och det kan absolut vara att jag gör det för att jag bor på landet. Men jag har för uppfattning att mina vänner i storstäderna gör det med. t.o.m. i större utsträckning än jag, det är ett jäkla tjat på dom vad vi ska göra i påsk i alla fall.
Dåså :)
Hur är du både förlovad och gift? Går inte förlovningen över till gift?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 891
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 477
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp