Bukefalos 28 år!

Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Mirraya

Trådstartare
Vilka av er här startar i Fornbodaritten? Jag har precis anmält mig(om anmlan kom fram som den skulle:confused:)!

Ni som har ridit där tidigare, hur är banan? Mycket grusväg, mycket asfalt, mycket skog? berätta, berätta :bump::bump:

Nu blir det vår första 50km T ! I lugnt tempo... men ändå! :p
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Jag ska dit med mitt sto. 50T ska vi gå!

Red 120 där förra året och det ända jag minns är att det var VARMT... och att den nedrans hästen inte fattade att man MÅSTE dricka vatten.
Det var fina ridvägar med mestadels grusvägar.
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Jag ska också dit och rida 50T. Ser i proppen att man rekommenderar sulor.. Är det mycket makadam och större sten på grusvägarna där? Eller kan man rida utan sulor om man tar det lite lugnt/ rider i vägkanten etc?
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Bitvis är det mycket makadam.
Att vi rekommenderar sulor beror på att faktiskt många hästar har fått utgå pga hälta. Säkerligen till stor del uppkommet av underlaget i kombination med att ryttarna får uppfattningen att banan är lättriden.
Jag skulle vilja kalla den klurig. :idea:

Så har du möjlighet att få på sulor åtminstone fram så kommer du säkert att känna dig lugnare, och ha större chans att slippa stentramp.
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

okej, tack för tipset:bow: jag har aldrig haft sulor på mitt sto tidigare, men ska sko om i god tid före ritten så då får vi möjlighet att "prova oss fram".
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Hmm... då kanske jag ska ha boots runt om på denna ritt... Tackar för tipset :D !

Hur menar du med klurig annars? Är den kuperad eller är det stenarna på grusvägarna som är "kluriga"? Eller är det ätt terrängen verkar mer lättriden än vad den egentligen är.. :confused: ?

Jag rider ju inte för placering eller liknande, men det känns ändå bra att vara lite förberedd på vad som väntar :p !
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Åkte du ifrån Vallentuna? Hur lång tid tog resan i så fall...?
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Hur menar du med klurig annars? Är den kuperad eller är det stenarna på grusvägarna som är "kluriga"? Eller är det ätt terrängen verkar mer lättriden än vad den egentligen är.. :confused: ?

Den verkar lättriden, men uppenbarligen går det lite för fort, eftersom de flesta som åker för hälta just ridit lite fort.
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Jupp. Vi åker ifrån vallentuna! Kommer inte ihåg hur lång tid det tog. 3 timmar kanske.

Den var snabbriden, men eftersom värmen tog på min häst som började dricka efter 7 mil så fick jag dra ner på tempot. Plus att vi stod nästan hela 20 minuter vid varje grind innan vattnet kom ut i omloppet. Trodde faktiskt att vi skulle bli uteslutna flera ggr. Hade marginaler på ca 20-30 sekunder.
Sen var större delen av min ritt inriktad på att försöka få i honom vatten.
Tro inte att min häst blivit förståndigare av denna ritt. Nejdå.
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Vilka av er här startar i Fornbodaritten? Jag har precis anmält mig(om anmlan kom fram som den skulle:confused:)!

Ni som har ridit där tidigare, hur är banan? Mycket grusväg, mycket asfalt, mycket skog? berätta, berätta :bump::bump:

Nu blir det vår första 50km T ! I lugnt tempo... men ändå! :p

Lite asfalt, mycket grusväg, lite stenigt sulor rekommenderas. Fina skogstigar med och lite sandväg. Lite sjöar och inte allför kuperat. Alltid ökenklimat. :D Hoppas på sol i år med. Ett underlag som kan få en att tro att det bara är att dra på, men sådär mitt i sommaren är det lätt hårt i backen, så använda hjärnan allihop.

Jag skall dit och vet inte riktigt min roll än. Något skall jag göra. Kanske rida en tur på min nyförvärvade gamla fullblodsvalack. Jag har ju inte gjort annat än jobbat på Fornaboda förr.

Sveriges bästa tävlingsplats tycker jag som är jävig.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

jag har inte riktigt bestämt mig än...... men visst kan man rida t50, i "fritt tempo" (alltså inte med de kraven som folksam cup har på hastigheten...?)
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

....? hur menar du då?
Tänkte du ta längre tid på dig än maxtiden så blir du ju utesluten..? Fast det verkar vara en rätt så väl tilltagen maxtid så det är väl inga problem? Jag kanske missförstod dig helt? :confused:
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Jag ska anmäla mig till prova på ritten på fornaboda! :D Blir första gången jag o min pålle ska prova på distans :)
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Ja det ska det verkligen bli! Idag har jag anmält mig! :D

Är det nån mer här som ska vara med i Prova På ritten? :)
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Jag funderar också...har nu anmält mig till 50km men kan inte bestämma mig ifall jag hellre tar 80....bäst att anmäla till ngt så får jag väl byta klass sedan isåfall. Det går väl bra Camilla? Johan och dotter kommer vara med och så ska mannen vidare direkt till Oslo när jag är klar så jag får åka med häst och dotter själv hem sedan och vet inte om det blir för jobbigt med 80 då.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Visst kan du byta klass senare, inga större problem. (säger jag som inte har hand om datamaskinen...)
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Men klasserna kostar ju inte lika mycket? Kan man byta klass iaf och bara betala till mellanskillnaden?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 801
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 397
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 408
Senast: ako
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp