Bukefalos 28 år!

Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Valet var att ha en enda slinga på 30 km, eller två kortare slingor med grind i mitten.
Eftrsom vi vill att det ska vara så tävlingslikt som möjligt, för att känna på alla moment på distansritt, valde vi att ta en grind i mitten.

Bansträckningen gör att det blir samma slinga två varv, men det är inte så tråkigt som det låter. Hästarna brukar uppskatta att känna igen sig, särskilt på slutet.

Slingan har dessutom det bästa underlaget på ritten och en av de vackraste sträckningarna. Det är ju att komma in i grind som är det roliga och att rida samma vända en gång till är bra för hästen. Mot slutet av ritten vet hästen att den snart är i grind. Det peppar.

Hälsning Maja
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Oki :) Man lär sig nåt nytt varje dag :D
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Hej Linnea!

Nu idag har jag o pållen varit hos Maja o ridit, så blir för mycket för oss att åka iväg på söndag också. Men nån annan gång kommer jag gärna till dig o rider ut långt! Sen efter Fornaboda kan jag hitta på annat med pållen igen :D
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Tack så mycket för idag det var mycket trevligt! :D
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Ja det ska det verkligen bli! Idag har jag anmält mig! :D

Är det nån mer här som ska vara med i Prova På ritten? :)

HEj! Jag ska vara med i Prova Pån!
Jag och min klasskompis Camilla, vi var tydligen bara 4 st.
Jag har ett haflingersto, vad ska du vara med me?
Både hennes brorsa och mamma har ju tävlat i distans så ja tänkte prova bara för att prova Fniss..
MVH/ Jessica
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

*kl*

Överskriften var "fornaboda, vilka träffar man där?"

Mit svar är: Uppenbarligen bara tjejer...

Jag har nämligen tillbringat kvällen med att skriva adresser på över 70kuvert som ska skickas till ryttare, domare, veterinärer. Plötsligt slog det mig att jag inte skrivit så många mansnamn...
En enda man startar.
Domare och veterinärer är damer.

Detta måste väl vara den enda ridsportgren som är så ruskigt ojämn?
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

å va bra då får ja mitt brev i lådan snart då.. *spännande* jag har letat febrilt efter förra årets kartor, vi fick ju eftersom vi var markägare men jag har inte hittat dem..
Men jag tror jag har ridit en bit på den vägen det kommer var hmm
 
Senast ändrad:
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

HEj! Jag ska vara med i Prova Pån!
Jag och min klasskompis Camilla, vi var tydligen bara 4 st.
Jag har ett haflingersto, vad ska du vara med me?
Både hennes brorsa och mamma har ju tävlat i distans så ja tänkte prova bara för att prova Fniss..
MVH/ Jessica

Hej!

Bara fyra stycken överhuvudtaget i PP alltså? Det blir du, jag, din kompis och Maja Stopek då :D

Jag rider en New Forest valack som är väldigt orutinerad överlag vad det gäller tävling :D Han älskar att vara ute i skogen, speciellt med sällskap, så ska bli kul att se hur han reagerar med så mycket hästar på en o samma plats! :D
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

*kl*

Överskriften var "fornaboda, vilka träffar man där?"

Mit svar är: Uppenbarligen bara tjejer...

Jag har nämligen tillbringat kvällen med att skriva adresser på över 70kuvert som ska skickas till ryttare, domare, veterinärer. Plötsligt slog det mig att jag inte skrivit så många mansnamn...
En enda man startar.
Domare och veterinärer är damer.

Detta måste väl vara den enda ridsportgren som är så ruskigt ojämn?

:rofl: Ja det kan man kalla ojämnt fördelat!

Kul det ska bli att få brevet! Hoppas på mycket information så jag inte behöver känna mig så bortkommen o förvirrad :)
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Va;) då! Räknas inte vi groomar!!!!!!!!!
Vad vore en D-tävling utan oss!!!!:banana::banana:
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Det är jag som är mannen. Jag ska rida Robin H i 120 km och räknar med priset som bäste manlige ryttare.
Lasse
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Det är jag som är mannen. Jag ska rida Robin H i 120 km och räknar med priset som bäste manlige ryttare.
Lasse

Märks att du inte är närking. För då hade du sagt "sämste manlige ryttare" ;) Aj, nu får jag väl skäll från alla närkingar runt mig.

*kl* Det var ju riktigt illa det här att det är så få män. Innan så har det varit fler män och många "vuxna". Hästtjejerna verkar nu även upptäcka distansen och de är ju långt fler i antalet än andra "vuxna" skogsmulleryttare som är både kvinnor och män.

Tidigare har man kunnat säga att distansen lockar både kvinnor och män, men inte nu längre tydligen. Fast kul är det ju med att allt fler yngre upptäcker distansen. I vår klubb så är de flesta som rider mer aktivt för tillfället unga tjejer (ung tjejdefinition enligt mig ej fyllda 30 år).

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

ja, startlistorna ligger ju ute på hemsidan..
Men vi startar ju tillsammans me clear roundarna 50km så vi vart väl typ 12 eller nå som startar samtidigt..
Ja.., jag har inte heller ridit ut så mycket i grupp förut, en gång på en trectävling men frågan är hur knäpp hon blir om hon blir omsprungen av nån galen 12-milare hihi, tror ja inte hon gillar..
Kramiz
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

en sak bara: 12 mils hästarna är oftast lugnare än de som går lägre klasser.. För de har mer rutin och vet oftast vart energin ska. Och framförallt så vet även ryttarna vad de håller på med lite mer.
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Om du är orolig för att hästen kommer att bli stressad så har du 15 min på dig att passera startlinjen från att du fått startsignal.
Så det ger god tid till en lugn start.


/Linnea
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Jag visste inte att startlistorna finns på nätet, ska jag kolla på direkt :) Skoj! :D
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Ja, du kan rida i valfritt tempo.

Men detta är ju fel svar då det nu står på hemsidan att alla måste följa stopptiderna:confused:
Borde stå tydligare i proppen, på A9 gällde det ju de som red i Cupen enbart.........
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

PS. Om man vill vänta i starten tex 12 minuter efter för att inte rida i en klunga med hästar så betyder det att CR som startar redan 10.15 kan rida i fri fart 15km (bara de såklart håller minimunhastigehten för hela ritten) och således kan rida om oss 50km T och inte bli stoppade vid stopptiderna.............:crazy:
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Vadå stopptiderna? Ännu ett uttryck jag inte känner igen... :(
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Men detta är ju fel svar då det nu står på hemsidan att alla måste följa stopptiderna:confused:
Borde stå tydligare i proppen, på A9 gällde det ju de som red i Cupen enbart.........

När proppen skrevs hade vi ingen aning om att det skulle bli nya regler i Folksam Cup.
Skulle vi dela klassen i två, för ryttare som väljer Folksam Cup, och ryttare som tävlar utanför cupen, så hade vi fått köra två separata klasser med två olika prisutdelningar.
Nåt som inte gjordes på A9.

Jag vill inte ha ansvar för att någon funktionär ute i skogen kan se skillnad på de olika ekipagen och stoppa vissa och inte andra. Jag känner att risken för att det blir strul är för stor.
Så vi beslutade i dag att vi kör hela klassen som Folksam Cup. (vilket också stod i proppen).

Jag förstår att det verkar krångligt, ogenomtänkt och dumt, men nu är det som det är, och när jag funderat på det ett tag så känns det som att detta är den bästa lösningen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 804
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 398
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 412
Senast: ako
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp