Bukefalos 28 år!

Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Jag ska anmäla mig till prova på ritten på fornaboda! :D Blir första gången jag o min pålle ska prova på distans :)

Vad trevligt jag med rider den distansen. Det blir myspysigt. Hoppas vi blir fler.

Hälsning Maja
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Men klasserna kostar ju inte lika mycket? Kan man byta klass iaf och bara betala till mellanskillnaden?


Ja, man får givetvis betala mellanskillnaden om man byter klass. Annars skulle vi nog ha många anmälda till PP :)
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Ja vad kul :) Jag har aldrig varit iväg på nåt liknande så det ska bli spännande :)

Jag såg nåt i en gammal tråd om att klubben (Nerikes distansryttarklubb, har sett ditt namn där ;)) ordnar träningsritter varannan vecka, är det aktuellt i dagsläget?
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Nu har jag också anmält mig och Sobra till T80 km! :eek:
Det är våran premiär på 80 km så det är med skräckblandad förtjusning som jag ser framemot den starten. Men det är säkert så det känns för många när man börjar på en ny distans? Jag minns att i början så tyckte jag att 50 km var mycket, men den inställningen har ändrats nu. :angel:
/Camilla
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Ja vad kul :) Jag har aldrig varit iväg på nåt liknande så det ska bli spännande :)

Jag såg nåt i en gammal tråd om att klubben (Nerikes distansryttarklubb, har sett ditt namn där ;)) ordnar träningsritter varannan vecka, är det aktuellt i dagsläget?


NU under sommaren blir det lite si och så med de arrangerade träningsritterna.
De flesta har fullt upp med sitt tävlande och semester, så det är svårt att få ihop nåt.
Däremot kan man alltid lägga en blänkare på gästboken, och se om det är nån som nappar på att man rider tillsammans.
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Oki då ska jag göra det :) Ska bara fixa lite foton så jag kan maila in en presentation till klubben först :D
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Ja vad kul :) Jag har aldrig varit iväg på nåt liknande så det ska bli spännande :)

Jag såg nåt i en gammal tråd om att klubben (Nerikes distansryttarklubb, har sett ditt namn där ;)) ordnar träningsritter varannan vecka, är det aktuellt i dagsläget?

Ja, du fick svar från CK. Själv är jag inte längre så aktiv med distansandet men hoppas på att ta mig runt på en trea med en gammal fullblodsvalack. Så byter du ej klass så kan vi ju göra sällskap. :D Skall bli trevligt att läsa din presentation.

Hälsning Maja
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Jag byter garanterat inte klass, ska ta det lugnt första gången :) Varken jag eller min pålle har så stor erfarenhet av tävlingar eller åka iväg o träna överhuvudtaget så ska ta babysteps ;) Vore toppen med sällskap!

Jag har mailat in min presentation nu, se när den kommer ut :)
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

*KL*

Vi har nu drygt 60 ekipage anmälda! Kul, men det finns plats för fler.:)
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Härligt! (Inte för att jag vet vilket antal som är normalt för en distansritt, men iaf ;))

En fråga: I propositionen står det "sulor rekommenderas", gäller det även den "korta" PP-banan? Är det så mycket grusvägar eller är det för att det är så vasst grus på de grusvägar som är eller vad?

Min häst är vanligt skodd runt om och van vid att trava och galoppera på grus, men om det är vassare grus vore det kanske en idé att sko med flappskor eller sulor före ritten... Råd någon?
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Härligt! (Inte för att jag vet vilket antal som är normalt för en distansritt, men iaf ;))

En fråga: I propositionen står det "sulor rekommenderas", gäller det även den "korta" PP-banan? Är det så mycket grusvägar eller är det för att det är så vasst grus på de grusvägar som är eller vad?

Min häst är vanligt skodd runt om och van vid att trava och galoppera på grus, men om det är vassare grus vore det kanske en idé att sko med flappskor eller sulor före ritten... Råd någon?

Det blir nog två varv på en runda som är relativat bra underlagsmässigt, då man bestämt sig för att ha vetgrind i mitten. Det finns en del stenkross, men inte värre än att en normalhästfot som inte är så ömfotad går bra om man bryter till skritt om man märker att det behövs. Det är ju gott om tid på PP. Däremot om man tävlar och tänker hävda sig då behövs sulor på de flesta hästar och då går det mer på stenigt underlag på femmilare och upp.

Jag har lagt banan de två tidigare åren.

Hälsning Maja
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Tack för svaret! Då borde jag inte behöva byta skor dåmin häst är inte direkt ömfotad (sålänge han inte tappar en sko så klart ;))

Blir det två varv på samma runda? Vad tråkigt trodde det var en 3 mil lång runda det skulle gå på... Men men. Blir ju nya vägar iaf första varvet :)
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Nån som vill träffas o sällskapa på en långritt innan Fornabodaritten? :D
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Jag tycler det är jätte bra att ni har med en grind. för det är faktiskt en stor del av sporten.

Jag och Z dyker upp på 50 km
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Jag missuppfattade kanske, jag förstod inte att det måste vara två varv på samma bana bara för att det är en veterinärgrind. Jag menade inte att förolämpa nån jag är bara okunnig om sporten överhuvudtaget. Det är därför jag ska prova på... ;)
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Jag missuppfattade kanske, jag förstod inte att det måste vara två varv på samma bana bara för att det är en veterinärgrind. Jag menade inte att förolämpa nån jag är bara okunnig om sporten överhuvudtaget. Det är därför jag ska prova på... ;)

Valet var att ha en enda slinga på 30 km, eller två kortare slingor med grind i mitten.
Eftrsom vi vill att det ska vara så tävlingslikt som möjligt, för att känna på alla moment på distansritt, valde vi att ta en grind i mitten.

Bansträckningen gör att det blir samma slinga två varv, men det är inte så tråkigt som det låter. Hästarna brukar uppskatta att känna igen sig, särskilt på slutet.
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Oki då förstår jag bättre. Tack för svaret. Då håller jag också med dig att det är bättre med en vet.grind i mitten för att få prova på det också.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 828
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 410
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 474
Senast: ako
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp