Bukefalos 28 år!

Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Tack men jag kommer nog inte krya på mig förrän efter tävlingen... :(

Ska dock se till att komma iväg på lite träningsritter framöver och vill gärna komma ut till andra i klubben o rida långritter :D Ska bara bli frisk från min körtelfeber först :) :(
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Nu är det ju ett hiskeligt tempo, drygt 25, men min tanke när jag ridit distans har alltid varit att rida så att hästen har gott om energi kvar till sista slingan. Om man rider i moderat tempo i början och sedan ökar på anser jag att det är god planering av sin ridning. Om nu Folksam Cup är till för att lära nybörjare att rida distans och att även ge dem en liten morot att få tävla i en Cup, så är gällade regler mycket lämpliga. Man tvingas till ett 12 tempo den första 1,5 milen.

Man måste ju även släppa fältet fritt till slut, annars blir det ju inte en tävling på snabbast tid.

Det betyder inte att jag rekommenderar ett 25 tempo på sista slingan i Folksam Cup. Men det hindrar åtminstone att någon startar upp i det tempot.

Hälsning Maja
Först vill jag säga att jag verkligen är förespråkare av skynda långsamt, hellre det säkra före det osäkra!;)
Jag håller med dig om att den bästa planen/genomförande är att starta i ett lägre tempo och sedan öka på slutet om hästen känns pigg och fräsch. Men det ska vara lagom mycket i tempohöjning och speciellt om det är orutinerade hästar.
Jag håller även med om att Folksam Cup är kanonbra, jag red den själv förra året och placerades på en 6 placering utan att rida någon av del tävlingarna speciellt fort.
Men, jag tror ändå inte att det är bra att ekipagen tvingas till ett visst tempo i 15 km av 50 km och sen så ska det jagas ikapp det man förlorat de första 15 km. Men det kanske fungerar bättre på Fornaboda där hastighetsbegränsningen gäller alla ekipage? Nackdelen med att hastighetsbegränsningen ska gälla alla ekipage är att då finns det helt plötsligt ingen "vanlig" T50 km för de som inte har några planer på att delta i Folksam Cup.
Detta kan nog vändas fram och tillbaka och hur man än gör så blir det fel, men reglerna ska nog vara klara och delges i tid så att folk vet vad de anmäler sig till och jag tror att det är en fördel om man är konsekvent.
På A9-ritten så gällde hastighetsbegränsningen bara de som deltog i cupen (man anmälde speciellt till det vid anmälan) och på Fornabodaritten så gäller det alla deltagare i T 50 km.
/Camilla
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

citat från reglerna på Folksam cup
"Vem får starta?
Hästar 6 år och äldre som inte har genomfört någon ritt på längre sträcka än 79 km under detta och föregående år. (Regeln tillkommen för att hästar som har varit bra men har blivit skadade eller bytt ägare skall kunna vara med). För ryttarna finns ingen begränsning, nya som gamla rutinerade ryttare får starta. Byte av häst får ske men tre ritter på samma häst ger tilläggspoäng. Häst får startas på 80 km efter sista tävlingen."

Det betyder ju att det finns hästar i klassen som egentligen inte skall få vara med =hästar som genomfört 80km och mer.

smartast är kanske att ha 3 klasser;
T50km
Folksam Cup ( då med hastighets begränsning- gillade tanken om närmast 12,3 vinner ett fint pris..)
CR50km

"häst får startas på 80km efter sista tävlingen" - Ha folksam Cup som en del av uppklassnings systemet. först 2 CR, sen folksam cup, sen 80km, 100 osv osv. ett tillfälle att ryttare och hästar verkligen får lära sig vad det är med distans och hur det går till- lååångt och lååångsamt :)

Känns som om att ämnet behöver en egen tråd snart och inte inkränka på Fornbodaritten. :D
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

kl
Jag och min hinknisse diskuterade mat igår och insåg att om det regnar så vill vi nog ha varm mat och inte kall pastasallad. Jag konstaterade att det finns lunch att köpa. Frågan är vad är det för mat? Är det typ korv med mos eller något mer tillagat. Är det kött, fågel eller veg?
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Nehe, verkar som jag får ringa o stryka mig. Jag är jättesjuk och tror inte jag kommer bli tillräckligt bra för att rida på lördag :(

Vad tråkigt Lisa. Hoppas dock på att du hinner bli frisk.

Hälsning Maja
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

kl
Jag och min hinknisse diskuterade mat igår och insåg att om det regnar så vill vi nog ha varm mat och inte kall pastasallad. Jag konstaterade att det finns lunch att köpa. Frågan är vad är det för mat? Är det typ korv med mos eller något mer tillagat. Är det kött, fågel eller veg?

Det är lagad mat. Vi har världens bästa kock och även vegetariskt.

Givetvis måste vi ha med lunchmenyn på ryttarmeddelandet nästa år. :)

Hälsning Maja
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Tyvärr är chansen att jag blir frisk minimal för jag mår skrutt fortfarande... Jag tar mig knappt upp ur soffan och idag kan jag inte prata för halsen är så svullen :(
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Det ska vara något i stil med kokt potatis och kassler/panbiff/veg grönsaker och så två olika såser till, en som är laktosfri.
Så fins det mackor hela dagen.
Det fins något för alla.

/Linnea
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Åh vad bra. Kommer ihåg en gång när jag var funktionär på en tävling och vi var lovade lunch. Eftersom vi skulle få mat så tog jag inte med något och det visade sig vara pulvermos med kokt korv. Jag var hungrig den dagen.
Det vore jättebra om ni skrev med på ryttarmeddelandet vad det är för mat. Ofta är ju maten på tävlingar inte så intressant vilket gör att många hellre tar med. Ser man att det finns bra mat sparar man nog hellre lite tid dan innan och ser till att man får varm god mat.
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Nu verkar vädret mer lovande för imorgon än det gjort tidigare i veckan. Regnet ska enbart komma på morgonen så förhoppningsvis får vi en helt ok dag med lagom mjukt underlag.
Shaggy som fortfarande konstaterar att det är mer praktiskt att handla lunch på plats.
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Lycka till nu allihop i morgon!:bump:
Vi får hoppas på lagom fint väder, lagom är alltid bäst!:angel:
/Camilla & El Sobra, startnummer 36 T80 km
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

ett hett tips! Maria Hagman- Eriksson rider för Rönninge nu och inte Folkärna. ;-)
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Godmorgon!
De flesta har väl åkt vid det här laget och jag ska strax åka. Det är bara lite mackor som ska bres och alldeles för mycket som ska bäras ut i bilen.
Vi ses i Fornaboda.
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

kl
Jag vill bara säga att det var jättebra med vetgrind även på pp:n! Då blev det ju mer "på riktigt"! Och iaf min häst och min kompis häst också, hade ju aldrig gått så långt förut! :D Kul var det!

Det var alltså min och hästens debut i distans, vi blev godkända 3,5mil pp! :D
//Camilla & Roxanne som hade nr 142 ;)
 
Sv: Fornbodaritten, vilka träffar man där?

Grattis! :D

Avundsjuk jag är nu då... Jag var för sjuk för att åka igår :( Men toppen att ni hade det bra :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 339
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 240
Senast: ako
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp