Bukefalos 28 år!

Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

söt han är! OCH vilken härlig vinter ni har! :love:

här är det ju vår liksom och vi har inte haft nån snö alls i vinter i princip :(
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Ja vi har mer vinter än vi haft på ett par år just nu liksom! :love:
Jag älskar sån här RIKTIG vinter med massor av pudersnö ute i skogen och solsken och kallt. Tidigare i år och så ett par år innan dess har det ju varit så knasigt med mycket is och slask och väldigt lite snö.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Han ser ut att vara mycket lik sin far! Gillar färgen mycket, speciellt det där blåa ögat (för visst hade han ett sånt?). Vilket färg har han på pappren/vilken raskod har han? Han fick inte starta i treårstest som ridponny va? Gäller samma för kvalitets och ungponnychampionaten då?
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

han är inte reggad än och om jag har förstått det rätt får han om han reggas som ridponny; svenskfödd ponny e.ej kval.hingst så får han starta 3årstest i mån av plats men får ej gå till final.
(vet inte om det samma gäller för ungponnychamp.?)
men det vore väldigt kul att starta honom.

men det verkar krångligt att regga honom så det ska ta DNAprover och grejer och jag vet inte om jag hinner det till maj, annars kanske det blir 3-års i augusti ist.

jag ska ju ev. sälja honom till hösten så då vore det ju bra om han gått 3års.
:)

färgen gillar jag också! han har ett "glosöga" eller vad det kallas på vänster.
det roliga är att min förra ungponny (f01) har exakt samma färg och likadant öga på samma sida. ;)

sura5.jpg



jag saknar verkligen vintern, det är så härligt och rida i snön, dels pulsa i djupsnön samt när det är plogat och så bra underlag på grusvägarna :love:.
en slaskvinter är ju så hemskt :(
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Vet inte om så många hann kolla på de två löshoppningsfilmerna på Peia, slänger in länkarna igen :)

http://www.youtube.com/watch?v=NtxUGjJya-M&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=RABaVL6tgo0&feature=related

Peia hade också tandläkarbesök i måndags, han plockade bort några mjölktänder men var i övrigt fin i munnen. I förrgår fick hon också sin årliga influensavaccination så nu är allt sånt ordnat för året :)
Hovslagarbesök blir det ett till innan treårstestet, och så ska ju man ryckas osv då förstås ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Jag tycker det ser så högt ut! :D
Hur högt hoppar hon? Hon ser ut att ha trevliga bakben över hinder!

Min plutt ska om jag förstår det bara hoppa upp emot 80 cm på treårs (mer om de vill testa kapacitet, men så bra hoppar han inte så jag tror inte det blir så för honom) och på 70 hoppar han ju knappt upp sej något, det känns lite lågt. Knasigt :confused:

Fast det kan vara så att jag inte hinner med att bedöma ordentligt också, har egentligen inte tänkt så mycket på hur han hoppar, bara att han gör det ;).
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Ja det är det som är tråkigt när de inte har kvalificerad stam, att man inte får vara med på ungponnyaktiviteterna. Jag är himla glad åt att ha en renrasig och möjlighet att ställa upp i alla de där aktiviteterna, det har jag inte haft innan! :)
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur går det för er?
Vi har haft vila ett tag. Men nu ska vi ta tag i det hela igen. Hon har inte velat stå still när jag ska sitta upp så vi får börja om från början igen.

Hur stora är era 3-åringar?
Skulle tro 165 - 168 cm-

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Blir till och börja med sadel på varje dag sen ska jag aktivera henne varannan dag om hon orkar med det.

Och vad är framtidsplanerna?
[/QUOTE]
Om hon är redo så ska hon visas på 3 års. När hon blir stor häst ska hon förhoppningsvis bli mattes dressyrhäst:love:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/18910000-18919999/640x480/18912184.jpg
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

:love:Phigalle:love: Arabisktfullblodsvallack född i majmånad.

Hur går det för er?
Det går jättebra men vi hinner inte riktigt träna konternuerligt då jag skiftar på jobbet. Annars är han en fröjd att arbeta med.Har äntligen fått hem honom till mitt eget stall där han varit i en vecka nu.

Hur stora är era 3-åringar?
Ca 146-147

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
från 0-5 gånger i veckan. Ibland står han 2 veckor pga jobb,husrenovering och barn. Riden ca 16-17 gånger i år,är alltså under inridning. Riden i alla gångarter på volt i ridhus. Riden två gånger själv i skogen. annars skogspromenader,longering,halterträning och miljöträning.

Och vad är framtidsplanerna?

Min westernhäst och trogna följeslagare genom hela livet. Blivande stjärna i Reining,pleasure och barrelrace. Just nu är målet att komma ut på lite showmanshiptävlingar till våren ,hinna rida lite mer och ev vara med på någon pleasure w&t för skojsskull.

I890221W718H539V20080222T130533Z

I894589W718H539V20080224T140036Z
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

:love:BH Gone Electric:love:Appaloosavallack född i junimånad.

Hur går det för er?
Under ev köp. Handpenning erlagd men under vet.besiktning idag visad 1/2grad hälta höger fram + puls så vi funderar..men han är så himla goo men självklart blir vi lite osäkra nu..

Hur stora är era 3-åringar?
Ca 147

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Han har stått sedan sommras/vintras ?

Och vad är framtidsplanerna?
Reining! ev roping med samobon om måååååååånga år. En underbar familjemedlem.

som 3-åring
I902932W718H539V20080228T150849Z


som 2-åring
I902926W400H345V20080228T150426Z
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Det är bara dryga metern ;) Hon har hoppat något högre också, något mellan 1,05 och 1,10. Hon är liten D-ponny, eller var senast vi mätte iaf. På treårstestet ska hon hoppa upp till 1,00 meter till att börja med.
Hoppar hon som hon brukar kan hon kanske få hoppa högre också *hoppas hoppas*

Bakbenen är vi mycket imponerade av :D Kör man i slow-motion eller pausar ser man att bakbenen då och då är uppe vid hinderstödens övre kant och vänder, mkt spänstig liten dam.
Hans Barkevall, som är med och håller koll under löshoppningen, är väldigt förtjust i Peias attityd till hinder. Hon gör det lätt och obekymrat och med öronen spetsade :)
Bara att hoppas att hon kan hoppa såhär på treårstestet sen också. Mest nervös är jag nog ändå för gångarterna, Peia är oftast ganska ointresserad av att springa i snöre ;) Tömkörning, ridas och springa lös är mycket mer intressant :p

Har du inte möjlighet att filma, eller iaf fota, när han hoppar då? Film gör jättemycket när man kan se vad som är bra och vad som kan förbättras.
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur går det för er?

Jonson var på inridning i 5 veckor i november. Har nu varit hemma och vilat och haft det mys och busat lite :rofl:
Nu har han åkt tillbaka till Sandra Sterntorp och ska stanna där tills 3 års är avklarat. Så nu är det förberedelser som gäller ;)

Hur stora är era 3-åringar?
Jonson var nu runt 1.61 i mkh när jag mätte honom för några veckor sedan men växer fortfarande. Kommer nog att bli runt 1.65 kanske lite till men ganska lagom till mig som bara är 1.62 själv :smirk:

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Nu rids han, löshoppas och har allmäna förberedelser. har själv ridit honom en gång direkt efter inridningen och vilken känsla att trava runt på sin bebis :d

Och vad är framtidsplanerna?
[/QUOTE]
Nu är det 3 års sen siktar vi framåt på championaten och så sen är han min blivande dressyrstjärna och det ser ljust ut! :love:
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur går det för er?
Det går bra, hon är jätteduktig :)
Hur stora är era 3-åringar?
Just nu är hon runt 130, jag har inte mätt henne så exakt.
Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Olika, det brukar bli 4-5 dagar i veckan. Vi gör allt möjligt, tömkörning, ridning, lösgalopp, löshoppning, går på promenader mm.
Och vad är framtidsplanerna?
Att hon ska bli en bra körhäst till mig men egentligen bara att vi ska ha kul :)

yu.jpg
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Alltså jag har ett problem, vid ridning är Classic så jävla känslig för skänkel, tror dte beror på att hon är inkörd och mkt arbetad med tömmar, men vid minsta beröring förvinner hon i skänkelvikning och blir förböjd. Jag kan inte få henne att förstå yttertygelns verkan och bli rakställd, Har ni några tips?

dscn1791_1204983830.jpg

dscn1789_1204983810.jpg
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Nu är Ricky hemma på prov, tyvärr är han halt och har en liten spricka men hoppas han ska bli bättre med skor och han ska även haltutredas på clinik sedan. Bilder på ihopsläppet idag.
daisy005.jpg

daisy007.jpg

daisy033.jpg

daisy035.jpg

daisy037.jpg

daisy043.jpg
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Till Pegija1 och Classic.

Jag skulle rida massor med schulter fore (osäker på stavningen) Men alltså skuldran före. Om du är bekant med den övningen. Jag tycker personligen att det är det absolut enklaste sättet att rida till en yttersida på hästen. Hästen får ju så otroligt mycket hjälp att hitta sin yttersida då, och jag har aldrig varit med om att en häst inte förstått vad jag är ute efter. För när du väl hittat yttersidan så kommer hon nog inte att vara förböjd ej heller flytta mot yttersidans skänkels tryck.

Sedan kan man ju ej heller begära att dom inte ska vara känsliga, men dom ska ju helst inte föregå hjälpernas direkta inverkan. Så rid massvis med Schulter fore. ( i förhållande till hur mycket man nu kan rida så klart)

Om du inte vet vad det är så kommer förklaring om än kanske ngt luddig:angel:

Rid längs lånsidan och när du kommer till mitt linjen så lägger du en volt, stor nog att hästen behåller takt och tempo (skritt som trav) Sedan fångar du upp hästen i en lätt tvärande öppna, låter så hästen gå i öppna ca hälften av vad som är kvar av långsidan, då lägger du på en tydlig, men ej överdriven ytterskänkel och kramar till i yttertygeln, hästen ska då räta upp sig och gå spikrak ur öppnan (kommer ut mitt ca mitt på kortsidan) Möjligen fattar den galopp eller ökar då det blir samma hjälper. Men efter några gånger så ska du om övningen genomförs korrekt hittat en yttersida på din häst. Och då ska du kunna forma hästen bättre runt dina skänklar, samt att hästen för hoppningsvis lär sig acceptera skänkels tryck. Min erfarenhet är då att man inte ska vara rädd för att använda skänklarna på en "skänkelrädd" häst. Dom är ju trots allt inte så gamla än våra pållar. Men schulter fore är en toppenövning för remonterna. Man kan ju även rida den längs en väg som helst är otraffikerad. Rid då öppna längs ena sidan och lägg på ytterskänkel och hästen ska gå rakt ur öppnan och över vägen där man åter förbereder och rider in hästen i en ny öppna och gör samma sak åt andra hållet.

Denna övning är nog den jag använt mig mest av på alla hästar.

Lycka Till! :d
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur går det för er?
Jodå,det går frammåt,men saaakta! :o Min är kolugn i alla situationer,och trygg i sig själv,men trots det så har vi inte kommit längre än att han är sadel/tränsvan,och att jag hängt på honom lite i stallet...


Hur stora är era 3-åringar?
Ca 152 enligt tumstocken.

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Borstar,tränar på att stå still i gången (lös) tränar på röstkomandon,rycka manen,lasttränar lite ibland,promenader,sen går han i hagen från ca 8-18,längtar tills det blir bättre väder så dom kan få stå ute lite mer,men jusst nu så pissar det ner..


Och vad är framtidsplanerna?
Inget speciellt,en bra kompis,skogsmulle,och åka iväg på träningar i bland om lusten faller på! :D

Bilder:

6/6-06,1 år gammal,samma dag som jag hämtade hem honom:
http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/100_6489.jpg?t=1205140912


Tror denna bild togs i slutet av augusti samma år:
http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Hasse036.jpg?t=1205140947

Nu,snart 3 år:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/79419_1204396148.jpg?t=1205141044
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

hur går det
Jo då det går bra med Dacke, jag har ridit honom ca 10 gånger nu men har ännu inte ridit i manege, jag rider mest ut nu till en början och jag har då haft ledare som går vid sidan av mig, så hästen går själv igentligen.. men det är skönt att ha någon vid sin sida som kan hjälpa till i fall det behövs.. Det bästa är att han är så cool när man är ute med honom, han tycker verkligen det är roligt :)
ska snart rida i manege med honom och då rida själv.

Hur stora är era 3 åringar

I dag mäter han 167 men jag tror att han blir upp till 170.

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?

Han rids ca 1 gång i veckan en kort stund, blir mer senare men jag tycker att han är lite valpig fortfarande.. växer på höjden än så länge men jag kollad på kort på honom från en månad tillbaks och han har allt blivit lite bredar :) så det är bara att vänta..
Har tänkt att åka på löshoppningskurs med honom också, dels för att komma i väg till något annat ställe och sen för att få lite hjälp med löshoppningen. sen så klart borstas han varja dag och de dagar jag inte rider är vi ute å promenerar i skogen! :)


Vad är framtidsplanerna?

Har tänkt att ha honom som en skogsmulle och träna och tävla lite smått med honom om vi har lust :p
Vi tar det som det kommer!
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hur går det för er?
Vi har haft massor av otur. Började med en sparkskada på betet-07. Knäledsinfektion med operation(spolning), lång konvalecent. Riktigt bra ett tag. Började med lite löshoppning, tömkörning och longering med sadel och träns. Han blev sämre igen i början på året och har precis gjort en ny operation(artroskopi), där de jämnat till en broskyta och ett meniskligament. Prognosen för fullt tillfrisknande är mycket god. Men nu väntar ännu en lång konvalecent. Och det blir inget 3-årstest som tänkt, vilket inte gör något iof. bara han får bli bra.

Hur stora är era 3-åringar?
167, men blir nog några cm till.

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Just nu ingenting pga. lång boxvila. Annars har vi endast påbörjat ovanstående. Hoppas kunna börja med inridningen till hösten.

Och vad är framtidsplanerna?
Bli frisk, inridning. Ev. championaten. Hoppas på en framtida tävlingshäst i framförallt dressyr.

Bilder från 27 januari 2008:

m2.jpg


m3.jpg
 
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

*kl*

Jag kan bjuda på en liten fölbild på den svarta lillprinsen som "MatildaRosen" är fodervärd åt, som en liten kontrast till de stora pållar de faktiskt har växt till idag ;).
Vet att hon tittar in i 05 tråden och uppdaterar lite då och då.


IM000092.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
24 539
Senast: Gunnar
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 866
Senast: Fibusen
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
633
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp