Bukefalos 28 år!

Fotproblem.

Om det är en Jonesfraktur så kan det stämma, men inte att det skulle läka av sig själv om det inte gjort det hittills-
 
Om det är en Jonesfraktur så kan det stämma, men inte att det skulle läka av sig själv om det inte gjort det hittills-
Så känner jag också.
Ska be om ortopedremiss på måndag men risken är väl att jag får vänta läääänge. :(
 
Har mailat ett center som har ortoped som man inte behöver remiss till. Skrev min historik och skrev att jag önskar second opion och hjälp med ev inlägg osv för framtiden.
 
Jag har bestämt att jag ska sjukskriva mig till veckan eftersom jag ska vila och inte reta foten.
Ska ringa VC i morgon och fråga hur mycket belastning som är ok. Är det något mer jag bör fråga?
Jag har ju mailat ett ställe med ortoped som inte har remisskrav. Kan läkaren fixa remiss som går fortare?
 
VC har ingen aning, de kommer nog bara att säga att du ska vila. Det beror som sagt helt på vad det är för skada du har. Du gjorde ju illa dig för något år sen, vila hjälper knappast nu.
 
VC har ingen aning, de kommer nog bara att säga att du ska vila. Det beror som sagt helt på vad det är för skada du har. Du gjorde ju illa dig för något år sen, vila hjälper knappast nu.
Det är ju så jag känner och det jag försökte säga till läkaren. Men han sa att det kan vara gammalt eller nytt och att jag inte ska reta foten.
Men får jag gå ett varv på ICA? Gå en sväng inne?
Vad i helvete ska jag göra??? Hjälp
 
Det är ju så jag känner och det jag försökte säga till läkaren. Men han sa att det kan vara gammalt eller nytt och att jag inte ska reta foten.
Men får jag gå ett varv på ICA? Gå en sväng inne?
Vad i helvete ska jag göra??? Hjälp
Det får du säkert. Hade de ansett att du inte ska belasta foten så hade du nog fått kryckor.
 
Jag har bara lust att slå huvudet i väggen! Jag ställer frågor, får luddiga svar. Jag är inte läkare så jag behöver veta! Jag får belasta foten, göra det jag behöver, men inte i onödan. Jag får väl medhåll om att jag inte ska jobba den här veckan. Förra läkaren säger att det läker på 10 dgr, denna 6 veckor och jag ska ta det lugnt i sex veckor. Ska jag vara sjukskriven sex veckor? Nej det behöver jag nog inte. Får man gräva ner sig nu?
 
Fick väl mest bekräftat. Liten fraktur som kan bli mer fel om man försöker laga än om den får läka själv. Foten ska vila så gott det går i typ fyra veckor ( i bästa fall)
Har gjort avtryck till inlägg i förhoppning att det kan förebygga diverse smärtor i framtiden.
Hämtade ett par kryckor på VC på vägen hem, kan vara bra att ha.
Jag litar på vad dom säger men är ändå väldigt orolig.
 
@MarieJ
Jag skulle svara att det beror på användning av nämnda läkemedel men jag är inget proffs.
De är ju inflammationsdämpande och inflammation är också det som initierar läkningsprocessen. Dvs. bra att dämpa kraftig inflammation under en kortare tid för att minimera skada men inte bra att använda kontinuerligt på längre sikt.

Ring sjukvårdsupplysningen om du är osäker :)
 
Om man tar dem som febernedsättande kan det ta längre tid innan man blir frisk. Vet inte om det finns vetenskapliga studier på det dock.
Jag undviker febernedsättande och är sällan sjuk med feber länge.
 
@MarieJ
Jag skulle svara att det beror på användning av nämnda läkemedel men jag är inget proffs.
De är ju inflammationsdämpande och inflammation är också det som initierar läkningsprocessen. Dvs. bra att dämpa kraftig inflammation under en kortare tid för att minimera skada men inte bra att använda kontinuerligt på längre sikt.

Ring sjukvårdsupplysningen om du är osäker :)

Jag har en liten fraktur på ena foten. Känner inte att jag behöver ta för smärtan. Det jag känner kan vara bra att känna. Men jag tänkte om det påskyndade läkning att knapra piller men har istället hittat att det försämrar.
 
Om man tar dem som febernedsättande kan det ta längre tid innan man blir frisk. Vet inte om det finns vetenskapliga studier på det dock.
Jag undviker febernedsättande och är sällan sjuk med feber länge.

Om det inte finns vetenskapliga studier på detta, är det då din personliga eller professionella erfarenhet som står till grund för det första påståendet? Bara nyfiken:)
Eftersom immunförsvaret arbetar bättre och mikrober sämre vid högre temperatur så verkar feber vara en viktig mekanism, så visst kan det vara som du säger.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 042
Senast: lewellyn
·
Hästvård Det har nu snart gått ett år sedan min hästs "osynliga" skada på en terrängträning. Som några av er säkert redan läst i någon annan tråd...
2
Svar
25
· Visningar
4 828
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp