Bukefalos 28 år!

Fråga om benställning *bilder*

Evergreen

Trådstartare
Vad anser ni om benställningen på denna häst?

pic_5166712bddf2b36f752afb7e_zps8dfe6921.jpg


pic_51667113ddf2b36f545995f1_zps9327a44e.jpg
4-år

Benstaumlllning1_zps2a73c4f0.jpg
3-år

pic_516670f2e087c3705d5a0d14_zps4ceb0b66.jpg
2-år

Han är utställd som 2 och 3 åring och även visad på 3-årstest, alltid fått 8-or på benen och inga speciella anmärkningar.

Jag börjar dock bli nojjig över hans benställning bak, där han i mina ögon ser "konstig" ut. Rakhasig, med veka kotor?!
Jag är dock långt ifrån en expert i ämnet.
Därför är jag nyfiken på vad ni tänker när ni ser dessa bilder?
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Som tvååring ser den fin ut, sen blir den sämre i bakkotorna som 3-åring, och på bilderna som 4-åring ser den långt ifrån rolig ut.
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Håller med CK! Som 4 åring tycker jag också att den ser rakhasig ut, med veka kotor.
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Svår fråga att svara på kanske, men hur tusan "sker" en sådan försämring?

Mellan bilden som 3-åring och bilderna som 4-åring har hästen endast vilat.
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Normalt brukar man ju se en sån här försvagning när de är betydligt äldre än 4 år.
Vad säger dín hovslagare? Att ha skodd med långa traktarmar på skorna borde hjälpa hästen.

Synd på en så fin häst.
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Jag kanske är helt ute o cyklar men på de två tidigaste bilderna så ser det ut som om hästen står och lutar sig fram. Detta innebär kanske att kotorna och haserna inte ser så "hemska" ut?
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Faktum är att det är först de senaste månaderna som jag har reagerat på benställningen. Det har aldrig varit någon annan som har påpekat detta.
Sist hovslagaren var ute bad jag honom korta tån lite extra på grund av kotorna. Jag var dock inte med när skoningen ägde rum.

Det är snart dags att sko om igen, och jag ska ringa och konsultera med honom innan och höra vilka alternativ som han finner lämpliga. Jag funderar lite på ringskor.

Ponnyn är ganska tjock i dagsläget, vilket självklart inte gör saken bättre.
Dock under igångsättning nu, och jag hoppas att en slankare figur och någon slags stabiliserande skoning kan få det att bli något bättre.
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Haserna ser jag ingen större skillnad på, de ser snäppet raka ut genom åren. Däremot har ju bakkotorna blivit ordentligt vekare och även framkotorna ser ut att ha blivit mer "brutna". Jag skulle ha ett ordentligt snack med hovslagaren och kanske ta ut en annan utbildad hovslagare för att få en andra åsikt.
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Det är ju jättesvårt att uttala sig om från bilder. De visar ju exakt en halv sekund av hur hästen står precis då. Men hur ser det ut när han rör sig? Går han med stela hasleder och trampar genom kotan?
Unghästar är ju gärna lite "rakbenta" och börjar vinkla lederna mer efter hand som de tränas, om de tränas på rätt sätt d v s.
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Jag kan hålla med dig om att det tycks finnas en liten tendens till rakhsighet och björnfot, som ofta hänger ihop av någon anledning. Men så länge det inte är värre än sådär behöver du nog inte oroa dig så mycket. Jag har sett betydligt värre exemplar - hittar inte min bild på det just nu bara...

Vad säger dín hovslagare? Att ha skodd med långa traktarmar på skorna borde hjälpa hästen.
Alltså, grejen med just sån här benställning är att man inte kan säga att "det där borde hjälpa" utan det kan vara så att ena hästen blir hjälpt av korta tår och höga trakter medan nästa behöver lång tå och låg trakt för att stadga upp sig.
Jag håller med om att man vid första anblicken skulle vilja ha lite längre traktarmar, men man ska inte vara bombsäker på att det ger den önskade effekten...
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Unghästar är ju gärna lite "rakbenta" och börjar vinkla lederna mer efter hand som de tränas, om de tränas på rätt sätt d v s.

Första april var för ett par veckor sen...
Du kan inte seriös mena att det du skriver gäller uppställda hästar? Isåfall skulle väl mankhöjden minska i takt med träning.
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Vad tror du...? Nä, det är väl därför jag frågar hur det ser ut när den rör sig. Bilden kan ju "råkat" knäppa precis i ett ögonblick när den inte står jämnt på alla fyra.
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Du får ursäkta, men jag fattar inte vad du menar.
Du påstår att hästar med träning får mer vinklade leder. Jag kan möjligen hålla med dig att man kan få en häst att böja benen mer vid ridning, om man nu skulle vilja det.
Men du kan inte ställa upp en häst korrekt, och säga att en 1-åring har rakare vinklar, för att sen "med rätt träning" stå med krokhas och björnfot.
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Svår fråga att svara på kanske, men hur tusan "sker" en sådan försämring?

Mellan bilden som 3-åring och bilderna som 4-åring har hästen endast vilat.

Det finns en genetisk sjukdom som heter Degenerative Suspensory Ligament Desmitis (DSLD) som kan ge den utveckligen. Googla på det och se om du känner igen det...
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Jag tycker det är svårare att se när jag inte ser hela hästen, håller med om att den har raka hasor och hamnar i dålig vinkel i kotorna. En sak jag funderar på och som inte nämnts är om den står lite långt bakom sig med bakbenen hela tiden. Alltså inte har en fot i varje hörn eller hur man ska uttrycka det. Funderar om det har varit en indikation sedan tidig ålder. Spånar lite här. Har du någon helbild på hästen där den står parallellt med bakbenen?
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Jag menar bara att det är svårt utifrån en stillbild avgöra hur vinklarna på en häst är. DÄrför frågade jag om den går lika rakbent som ägen tycker sig se?

Enligt vår tränare, som också är beridare på en av de största anläggningarna i Sverige, menar att träningen av unghästen går ut på att den sak lära sig vinkla bak mer och på så sätt kunna sätta under sig och lätta fram. Så min tanke är att även om hästen är något rak när den står kan den genom träning vinkla mer när man rider och därmed minska slitaget.
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Enligt vår tränare, som också är beridare på en av de största anläggningarna i Sverige, menar att träningen av unghästen går ut på att den sak lära sig vinkla bak mer och på så sätt kunna sätta under sig och lätta fram.

Men att vinkla benen och sätta under sig handlar ju främst om has och knä och att hästen ska böja benen "åt rätt håll". Att hästen ska "sätta sig" och komma i arbete bak. Att få större vinklar åt "fel" håll som i kotorna är knappas vad det handlar om..... Tror du gjort en tankevurpa där.
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Hästen har långa (och mjuka) kotor. Ger mjuk gång (svikt) men när det är så mycket som den här hästen har vid så tidig ålder kan det bli problem. Prata med en kunnig hovslagare.
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

För att ytterligare förtydliga...jag pratar om hasleden vilket kanske inte är helt tydligt i mina inlägg. Men grundfrågan står kvar - hur rör sig hästen?
 
Sv: Fråga om benställning *bilder*

Han är inte rakbent när han rör sig.
Under ryttare verkar han ha väldigt lätt för sig(inte riden jättemycket), och söker sig självmant till en trevlig form.


Några fler bilder där han står lite mer jämt med bakbenen, den första är från idag och de andra från i somras/höstas.
Inga kanonbilder, men lite kan man kanske se.


pic_516aaeda9606ee3121a9e072.jpg


pic_516aaee49606ee31784820ba.jpg

pic_516aaeb6ddf2b32614f0e4f1.jpg


Hittade en till exteriörbild från 3-årstestet också. Precis efter han fått sin tredje 8-a på benen.
willie.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 299
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp