Fråga - vad kan detta vara?

kbtravare

Trådstartare
Vovven har efter helgens äventyr blivit mer och mer irriterad i ögat. Av det jag fått se är det en brun längre rand i hinnan men den täcks som över av en annan hinna..

Behöver man fara till vettis eller kan det läka av sig självt?
 

Bifogade filer

  • 20230711_143710_resized.jpg
    20230711_143710_resized.jpg
    54,5 KB · Visningar: 83
Hade antagligen kollat upp hos veterinär omgående.
Svårt att se på bilden så jag vill inte sia om allvarlighetsgrad.

Är hunden ljuskänslig, kniper med ögat eller är svullen eller det rinner mycket hade jag sett det som akut.
Det kan snabbt bli en stor grej av ögonskador (infektioner tex).
 
Vovven har efter helgens äventyr blivit mer och mer irriterad i ögat. Av det jag fått se är det en brun längre rand i hinnan men den täcks som över av en annan hinna..

Behöver man fara till vettis eller kan det läka av sig självt?
Bilden är alldeles för dålig för att kunna göra en bedömning men rekommenderar dig att åka in med hunden för att få det kollat så snart som möjligt om den bruna randen inte försvinner och hunden blir besvärsfri när du spolat ur ögat med koksaltlösning. Om det är något som fastnat i ögat kan det bli sår och en kraftig inflammation, i värsta fall spricker ögat.
 
Tycker det bruna sträcket ser ut som att hornhinnan blivit skadad. Det ser ut som ojämna kanter.
Och dessutom lite mjökigt/vitgrymligt i området. Det grumliga är typiskt vid skador på hornhinnan
Chansa inte när det gäller ögon. Ska väldigt lite till för att det snabbt blir illa

Håller tummarna för att det inte är något större
 
Uppdatering;
Vi far till vet imorgon. (idag? på dagen idag?)
Tvättade med koksalt och det lindrade väldigt mycket. Förstår att bilden blir dålig kvalité men kan tyvärr inte göra bättre.
Garanterat en skada i hinnan nu när det gått att se bättre efter tvätt. Antagligen efter en pinne eller liknande. Hon är en liten rövare. Tack hörni 😄
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
552
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Kropp & Själ Innan någon skriver någonting eller hinner tänka det så vill jag säga, JA jag har sökt hjälp och har fått en remiss till läkare! Jag har...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Dagbok Lägenheten är helt kaos. Så till helgen ska jag röja lite vilket jag måste för jag ska få hit en diskmaskin som jag insåg jag nog måste...
Svar
6
· Visningar
1 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp