Bukefalos 28 år!

Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Boj skrev:
Det låter hårt, varför? :confused:
Det står i tråden, runt sidan 6-7-8 tror jag.

Men kortfattat så kom hästen in i sin trotsperiod kombinerad med vila och en längre tid av mindre hantering (jag hade skadat ryggen och kunde knappt gåm på 9 veckor, jag litade på att min medryttare hjälpte mig och gjorde rätt för sig, men så var det inte....) gjorde att det slog slint i skallen på han. Var helt vild ett tag. Och de var det enda som funkade.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Men varför är det okej (nu ahr inte du sagt det, men L O och du kanske hålelr med, så då kan jag fråga dig också) att en överenergisk häst ser spöken men en rastlös häst får inte göra det?
Enligt ditt resonemang om hästars beteende borde en häst som ser spöken vara olydig. För d¨litar den inte på dig och ser den spöken kommer den inte gå på lugn och snällt, nåt kommer den göra.
Betyder det att hästen inte är väluppfostrad och att hästen itne respekterar dig som ledare?

Det är inte mer okej i det ena fallet. Det är aldrig okej annat än av ren rädsla att se spöken. Alltså, oavsett anledning är det aldrig okej att leta spöken/inbilla sig att man ser spöken. Den ENDA som får leta spöken är JAG. Så jag gör ingen skillnad om det är pga rastlöshet eller överenergi, det ska inte letas några spöken. Men hästen gör det gärna om han får i de lägena. (Däremot accepterar jag att han ser spöken, alltså de som han verkligen tycker är spöken och inte påhittade, sålänge han DIREKT 'släpper dem' när jag i egenskap av ledare 'kollat på dem' och sagt att det är inget att bry sig om).

han får gärna 'tala om' att där ser han en potentiell fara om han vill det, men JAG avgör om det är en fara eller ej, och säger jag att det inte är det så ska han omedelbart slappna av och anse det ofarligt. Precis som i en hästflock alltså. En häst blir lite rädd/skeptisk till något, kollar in hur flockledaren gör, och rättar sig efter det. Min herre är för alltid i 'vakta och varna'-stadiet (beroende på när han är kastrerad), och det är helt okej, sålänge avgörandet hur vi ska reagera på potentiell (i hans ögon) fara ligger hos mig.

Just det där 'kolla avd flockledaren anser' syns tydligt när jag har unghästen med som handhäst, och är en av de (enligt mig) STORA fördelarna med att ha en unghäst som handhäst med en äldre, mer erfaren och ranghögre häst. Kele ser något läskigt och fnyser och spänner upp sig och blåser, kanske tom taktar lite. Vision knallar oberört på och två sekunder senare slappnar Kele av och tycker 'jaha, var det inte farligt, men då så' och sen är det lugnt. Om däremot Vision då skulle säga 'aahh! Jättefarligt, fly för livet!' så skulle Kele fly som ett skållat troll. Samma sak gäller ju för vad JAG säger till hästarna i egenskap av flockledare, de ska följa mitt agerande i frågan (och det är ju alltid att tycka 'äsch, inget farligt' iofs..)

Hängde du med på skillnaden?

Så, se spöken behöver inte alltid vara olydnad, om det är olydnad eller ej beror helt på vad de gör nör jag säger 'inget farligt'. Och de ska TALA OM att de sett ett spöke och VÄNTA med att reagera tills jag sgat mitt. Dvs tvärnita, blåsa och kasta sig runt är inte någonsin ett godtagbart beteende. Däremot höja huvudet, fnysa och stelna till lite är helt okej.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Jag förstår vprecis vad du menar - så resonerar jag också. Jag tyckte bara det lät i ditt förra inlägg att det vore okej att hästen hittar spöken bara för att den är rastlös, men bra, då har vi klargjort det.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Hästen är inte halt, kan du inte läsa tråden är det ingen ide att du ger dig in i den.

:rofl: Nehej vad handlar tråden om då!? :rofl:
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Hästen är inte halt, kan du inte läsa tråden är det ingen ide att du ger dig in i den
Du får la ta och skapa en ny tråd nu då, eftersom han inte är halt. Svårt för någon som bara läst rubriken att veta det efter 40elva sidor.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag vidhåller att jag har brutit ner min häst psykiskt i vintras för att kunna kommunicera med honom. Men då du har svårt att förstå har vi ju sagt att vi ska kalla det disciplinerad, eller hur?
Och han ser mig som en ledare, utan tvekan.

Varför vill man BRYTA NER sin häst psykiskt?
Är det verkligen nödvändigt att göra det?
Räcker det inte med normal uppfostran?

Jag har själv en herre med mycket bestämda åsikter om hur saker ska vara och jag har accepterat mitt öde med honom.

Som jag förstår det så blir ju hästen "apatisk" och viljelös om man bryter ner den psyktiskt! Har ingen vana tack o lov av att mina hästbekanta bryter ner sina hästars psyke!

Vad vill man uppnå med detta?

Visst ska väl en häst respektera människan och andra levande ting, men från att respektera varandra till att bryta ner psykiskt tycker jag att det är milsvid skillnad.

Häst och ryttare ska väl jobba med varandra, jag kan aldrig tänka mig att man får ett harmoniskt förhållande till sin häst om man gör något sådant! Visst, kanske man får en helt viljelös häst som dessutom kanske är foglig av rädsla. Vill man ha det så?

Jag vet att jag vill det inte!

och på tal om jobbiga konvalescenter..

Min andra häst har vart konvalescent i 5 år, han har aldrig vart besvärlig att hantera trots den långa bristen på arbete. Vi har aktiverat oss med annat under tiden, enkla små saker som tex plocka äpple ur vatten o dyl när han har stått på boxvila. Han har visst busat till det en del gånger, men han är aldrig ohanterlig hur pigg han än är. Då är han dessutom en klapphingt och lite stursk ibland. Men han är stursk på ett kul sätt, lite lurig och full i fan.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Grängesberg skrev:
Varför vill man BRYTA NER sin häst psykiskt?
Är det verkligen nödvändigt att göra det?
Räcker det inte med normal uppfostran?
Som tur är så är det hitills ingen i tråden som hållit med om att man kan bete sig så. Det är en ruskigt skrämmande attityd. Nästan skräckfilmslik.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Eller rättare sagt så har alla som läst i tråden protesterat mot vad som skrivits ang att "bryta ner" en häst.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
gjorde att det slog slint i skallen på han. Var helt vild ett tag. Och de var det enda som funkade.

Slog slint i skallen på hästen??? Kan det bero på att det slagit slint i hästägarens skalle??? Hur mår du och vet du vad du delger här inför hela världen???

Du har ju hamnat helt OT utifrån vad tråden handlar om och trots påpekanden så fortsätter du med att glatt förespråka hur du bryter mot Djurskyddslagen utifrån din inkompitenta okunniga kunskap. Fortsätter du lite till så får du nog inte bli förvånad över ett besök då du tydligen redan är under uppsikt.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Det är inte fel på alla sadlar, var har jag skrivit det?
Hästen är inte halt, kan du inte läsa tråden är det ingen ide att du ger dig in i den.
Läser du själv vad du skriver? Minns du vad du skriver? :devil:
Idag när jag longerade min häst nickade han till när han satte ner höger fram. MEN han gjorde det bara när han travade lugnt/normal takt och när han var inspänd. Desto snabbare han travade desto mindre syntes hältan (syntes enligt mig ganska lite från början med) och när jag lät honom gå fri och lät hon trava snabbt syntes ingenting.
'

Din häst är/var halt. Du har problem som hästägare om du inte ens fattat det. Fast varför skriver du här? Du borde söka dej till hästkunniga vänner som kan hjälpa dej.

Blir bekymrad när du skriver att "din häst inte får hugga efter dej". Vad i hela friden? Det är ju självklart. Behöver ju inte ens diskuteras.

Kommentaren om sadeln, har jag lagt efter att läst vad du skrivit i sadeltrådarna. Du är otrolig. Jag har dej som exempel när jag föreläser om Forum. :angel:
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

asmodeus skrev:
Du får la ta och skapa en ny tråd nu då, eftersom han inte är halt. Svårt för någon som bara läst rubriken att veta det efter 40elva sidor.
Den personen har inte bara läst rubriken, hon har läst tråden men hon läsew bara vad hoin vill läsa.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Jag ser det inte som att hästen blir apatisk när man bryter ner den, eller disciplinerar den. Jag har skrivit tidigare i tråden om hur jag gjorde med min häst, tycker du att det är att misshandla sin häst så får du väl kommentera det då. Men varken jag eller någon i min närhet tycker att det är misshandel på nåt vis.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

hovis skrev:
Slog slint i skallen på hästen??? Kan det bero på att det slagit slint i hästägarens skalle??? Hur mår du och vet du vad du delger här inför hela världen???

Du har ju hamnat helt OT utifrån vad tråden handlar om och trots påpekanden så fortsätter du med att glatt förespråka hur du bryter mot Djurskyddslagen utifrån din inkompitenta okunniga kunskap. Fortsätter du lite till så får du nog inte bli förvånad över ett besök då du tydligen redan är under uppsikt.
Är jag under uppsikt? Okej, av vem då?
Vad konstigt, för min häst har aldrig råkat illa ut, han mår hur bra som helst.
Det är inte ett brott mot djurskyddslagen att disciplinera sin häst, du kanske först borde skaffa dig lite kunskap innan du börjar svamla.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Och jag vet om att han var halt, jag har inte förnekat att han VAR halt, men hasn ÄR inte halt. Det är en skillnad som du inte verkar förstå.

Blir du bekymrad för att jag förtydligar det? Mycket intressant... :rofl:

Uppenbarligen har du inte läst det mesta som skrivs i mina sadeltrådar, för där står klart och tydligt i många att det finns 5 dressyrsadlar som passar, men än en gång: jag är ute efter en hoppsadel, vilket du hade vetat om du hade läst trådarna.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag ser det inte som att hästen blir apatisk när man bryter ner den, eller disciplinerar den. Jag har skrivit tidigare i tråden om hur jag gjorde med min häst, tycker du att det är att misshandla sin häst så får du väl kommentera det då. Men varken jag eller någon i min närhet tycker att det är misshandel på nåt vis.

Men att du inte ser det så, det behöver inte betyda att det inte är så!
För jag tror ju som så här att om man behandlar sin häst på ett dåligt sätt så ser man det inte själv, man har inte kunsakapen att förstå att det är fel det man gör. Alltså så fortsätter man i samma bana och behandlar sin häst på ett dåligt sätt.

Självklart så hävdar man då också att det man gör är det rätta.

Sen att dina bekanta inte tycker att det är fel, det säger ju egentligen ingenting, dom kan ju vara på samma vis, eller så är det på det viset att dom inte orkar argumentera med dig öht i denna eller någon annan fråga, ty du har ju alltid rätt, oavsett hur himla uppenbart det än är att du har fel för oss vanliga dödliga.

Jag kan förstå dina bekanta om dom inte varken orkar eller har tiden att ta en diskussion med dig, då du hela tiden vrider och vänder på tidigare sagda saker, du är så här i forumen, bara att läsa dina egna gamla trådar, blir alltid milslånga, hur tror du det kan komma sig?

Är det för att du har så väldigt mycket intressant att tillföra oss andra eller är det för att några själar försöker att hjälpa dig att inse att du inte alltid har rätt.

Man tjänar på att vara självkritisk, det är nyttigt och lönar sig i längden. Det är sådana som lyssnar på andra och tar till sig de vettiga sakerna som kommer någon vart i livet.

De som envist håller fast vid sin linje, det är dom som alltid står och stampar på samma fläck!

Jag vet ju vilket jag väljer för egen del..
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Grängesberg skrev:
Man tjänar på att vara självkritisk, det är nyttigt och lönar sig i längden. Det är sådana som lyssnar på andra och tar till sig de vettiga sakerna som kommer någon vart i livet.

..

Mycket tänkvärt!! :bow: Å du kitten du behöver inte kommentera detta inlägg för det är inte till dig!
Det är bättre du står kvar och stampar,,,,
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Du får jättegärna komm och hälsa på mig och min häst när du vill, så kan du se själv att jag inte behandlar honom dåligt.
Det finns många trådar där jag har nytagna biolder på min häst, och inte ser han varken fysiskt eller psykiskt misshandlad ut.

Jag vrider inte på allt, jag kommenterar bara. Det finns vissa andra i den här tråden som inte kan annat än förvränga saker, men det är inte jag.

Så du tror att mina trådar handlar om vad som är rätt eller fel i vissa frågor? Då har du inte läst mina trådar...

Jag är självkritisk, men bara för att jag inte håller med Inte Ung i att rida varannan dag eller Alexandra med att hon inte tycker att man ska jobba när hästen inte lyder, betyder inte att jag står kvar på samma ställe. Jag har provat Alexandras teknik och jag tycker inte den leder till nånting. Och bara för att jag inte håller med vad alla skriver på¨ett forum betyder inte heller att jag inte tar åt mig, det betyder bara att jag inte håller med. Men det hade du inte trott eller? Så långt kan du inte tänka själv, att jag helt enkelt inte håller med? Jag tyckte det var alldeles uppenbart med tanke på hur många ggr jag har skrivit det, men jag måste visst skriva det en gång till.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Har du inte insett än att du bara är onödig? För varje inlägg du skriver blir du ännu mer patetisk. Det är väldigt underhållande att se hur länge du orkar, hur länge du kommer nedvärdera dig själv på det sättet.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Och jag vet om att han var halt, jag har inte förnekat att han VAR halt, men hasn ÄR inte halt. Det är en skillnad som du inte verkar förstå.

Blir du bekymrad för att jag förtydligar det? Mycket intressant... :rofl:

Uppenbarligen har du inte läst det mesta som skrivs i mina sadeltrådar, för där står klart och tydligt i många att det finns 5 dressyrsadlar som passar, men än en gång: jag är ute efter en hoppsadel, vilket du hade vetat om du hade läst trådarna.

Du är otrolig! Jag beundrar dej på något konstigt sätt. De flesta av oss hinner inte sitta här alltid. Då läser man tråden och deltar inte varje dag/timme i inlägg. :angel: JÄndå anser du att du bestämemr över vad andra ska skriva och när... ust detta är det jag tar upp på mina föreläsningar. Hur lite en del människor tänker, de bara skriver. Lever i nuet med sitt ego. Har väldigt lite förståelse för andra och andras tankar. Nöjda med att synas, vill inte ha negativ kritik. osv osv.
Fast sedan jag började ta upp om Buke i mina föreläsningar har jag legitimt skäl att vara här. ;)

Jag säger du har problem med det mesta. Speciellt din hästhantering. Jag hade ALDRIG sålt en häst till dej. Inte för att jag tror att du medvetet missköter den men med din inställning lever hästen inte tryggt! :devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
524
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
973
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 375
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp