Frågor om Italiensk Vinthund

Ella_01

Trådstartare
Hej!
Jag är en tjej som planerar att skaffa min första egna hund inom en framtid och har fastnat lite extra för Italiensk Vinthund. Jag har dock lite funderingar om rasen och undrar om ni kan svara på dom. Jag förstår självklart att svaret skiljer sig från individ till individ men är tacksam för de svar jag kan få.

1. Är Italienska Vinthund svår(are) att få rumsrena?

Har läst mycket på olika forum att Italiensk Vinthund kan vara svår att få rumsren (även om man är snabb med att ta ut valpen), har ni någon erfarenhet av detta? Eller tycker ni kanske att påståendet är överdrivet? :)

2. Är Italienska Vinthundar svår(are) att lösa?

Har även hört att Italiensk Vinthund (eller vinthundar generellt) har ganska mycket jaktintresse som ihop med deras fart kan göra att de är svåra att ha lösa (på icke inhägnade platser såsom öppna fält, skogen mm). Hur är era hundar att ha lösa? Upplever ni att de har mycket jaktintresse? Märker ni någon skillnad när ni har en respektive flera lösa? :)

3. Hur är Italienska Vinthund när det kommer till att träffa nya människor och hundar, vara på nya platser såsom torg, gator, caféer mm?

Har era hundar varit lätta att miljö- och socialträna? Har de visat mycket rädsla för olika saker? Upplever ni att de är ängsliga och lite blyga eller glada och sociala i vardagliga situationer? Har de lätt för att skälla på människor/besökare/hundar eller är de mer tystlåtna? Har de vaktinstinkter? :)
 
Nu har jag inte italienare, utan saluki, men tack vare det så träffar jag ju en del andra vinthundar och då även italienare :)

Min bild av rasen är att de största nackdelarna är att de fryser extremt(!) lätt och att vissa av dem är så tunna i benstommen att de lätt skadar sig. Det är väl inte helt ovanligt att de tex bryter benen. En bekants valp tex, den bröt ett framben när den busade lite för ivrigt inomhus och gjorde något större hopp och då halkade. Frambenet gick rakt av. Lättfixat för att vara en fraktur, men ändå inget roligt att råka ut för såklart...

Jaktlust ska de ha, de är ju trots allt vinthundar. Men jag som är mycket på lure coursing (vinthundsjakt efter "låtsashare") blir ärligt förvånad om det går en tävling utan att åtminstone några italienare bryter för att de helt enkelt slutar jaga. Ägarna brukar klaga på lite allt möjligt vid varje tävling. Att trasan går för fort, att gräset är för högt, att det är för kallt, att det är för... någonting annat. Jag hör också regelbundet om italienare som går lösa ute mest hela tiden.

Så visst, de har och bör ha mer jaktlust än vanliga sällskapshundar, men generellt sett har de nog väldigt lite jaktlust jämfört med andra vinthundar.

Jag tycker mig också höra om rädda italienare, men ärligt talat så har samtliga jag träffat varit positiva till såväl människor som hundar och alla jag hälsat på lite närmare har varit sociala. Men, jag träffar främst italienare i samband med just lure coursing eller om mina vänner/bekanta (som alltså har lite samma hundtänk som mig) skaffar någon. Jag kan tänka mig att det ser ut på annat sätt om man kollar bland de som främst pysslar med utställning eller bara vill ha en söt sällskapshund. Kan tillägga att de jag träffat även har varit rumsrena, men jag vet inte huruvida det varit lätt eller svårt för ägarna att få till det.
 
Hej!
Jag är en tjej som planerar att skaffa min första egna hund inom en framtid och har fastnat lite extra för Italiensk Vinthund. Jag har dock lite funderingar om rasen och undrar om ni kan svara på dom. Jag förstår självklart att svaret skiljer sig från individ till individ men är tacksam för de svar jag kan få.

1. Är Italienska Vinthund svår(are) att få rumsrena?

Har läst mycket på olika forum att Italiensk Vinthund kan vara svår att få rumsren (även om man är snabb med att ta ut valpen), har ni någon erfarenhet av detta? Eller tycker ni kanske att påståendet är överdrivet? :)

2. Är Italienska Vinthundar svår(are) att lösa?

Har även hört att Italiensk Vinthund (eller vinthundar generellt) har ganska mycket jaktintresse som ihop med deras fart kan göra att de är svåra att ha lösa (på icke inhägnade platser såsom öppna fält, skogen mm). Hur är era hundar att ha lösa? Upplever ni att de har mycket jaktintresse? Märker ni någon skillnad när ni har en respektive flera lösa? :)

3. Hur är Italienska Vinthund när det kommer till att träffa nya människor och hundar, vara på nya platser såsom torg, gator, caféer mm?

Har era hundar varit lätta att miljö- och socialträna? Har de visat mycket rädsla för olika saker? Upplever ni att de är ängsliga och lite blyga eller glada och sociala i vardagliga situationer? Har de lätt för att skälla på människor/besökare/hundar eller är de mer tystlåtna? Har de vaktinstinkter? :)

En av mina bästa vänner hade en italienare. Hon har haft hundar hela livet. Men det här var första vinthunden.

De hade hört att de kunde vara svåra att få rumsrena. Det gick jättefort med honom. Inga problem!

Han hade mer jaktlust än vanliga sällskapshundar. Men med lite träning gick det utmärkt att ha honom lös bara man själv höll koll.

Han var jättebra med nya bekantskaper, både hundar och folk.
Han tränades dock rätt mycket och fick bli trött både fysiskt och psykiskt sas.
De åkte också ofta på rasträffar där hundarna fick leka med likasinnade sas. Det var alltid på inhägnat område. Det finns väl ngt skäl till det kan jag tro.
 
+1 på @Red_Chili s inlägg. Haha beskrivningen av ägare på LC var klockren!:rofl:

Sen är det ju alltså en viss skillnad på linjer
Tar man en ur racelinje är det ju självklart att den är annorlunda än en från en uppfödare som bara satsar på små utställningsprydnader.

De skäller ofta ganska mycket, och är som sagt ganska olycksdrabbade. Men roliga är dom!

Se upp för ep, tandproblem.
 
Hej!
Jag är en tjej som planerar att skaffa min första egna hund inom en framtid och har fastnat lite extra för Italiensk Vinthund. Jag har dock lite funderingar om rasen och undrar om ni kan svara på dom. Jag förstår självklart att svaret skiljer sig från individ till individ men är tacksam för de svar jag kan få.

1. Är Italienska Vinthund svår(are) att få rumsrena?

Har läst mycket på olika forum att Italiensk Vinthund kan vara svår att få rumsren (även om man är snabb med att ta ut valpen), har ni någon erfarenhet av detta? Eller tycker ni kanske att påståendet är överdrivet? :)

2. Är Italienska Vinthundar svår(are) att lösa?

Har även hört att Italiensk Vinthund (eller vinthundar generellt) har ganska mycket jaktintresse som ihop med deras fart kan göra att de är svåra att ha lösa (på icke inhägnade platser såsom öppna fält, skogen mm). Hur är era hundar att ha lösa? Upplever ni att de har mycket jaktintresse? Märker ni någon skillnad när ni har en respektive flera lösa? :)

3. Hur är Italienska Vinthund när det kommer till att träffa nya människor och hundar, vara på nya platser såsom torg, gator, caféer mm?

Har era hundar varit lätta att miljö- och socialträna? Har de visat mycket rädsla för olika saker? Upplever ni att de är ängsliga och lite blyga eller glada och sociala i vardagliga situationer? Har de lätt för att skälla på människor/besökare/hundar eller är de mer tystlåtna? Har de vaktinstinkter? :)
 
Hej!
Jag är en tjej som planerar att skaffa min första egna hund inom en framtid och har fastnat lite extra för Italiensk Vinthund. Jag har dock lite funderingar om rasen och undrar om ni kan svara på dom. Jag förstår självklart att svaret skiljer sig från individ till individ men är tacksam för de svar jag kan få.

1. Är Italienska Vinthund svår(are) att få rumsrena?

Pixi var 9 månader när jag tog över henne och hon var då inte rumsren. Det har tagit jättelång tid, räknar henne som 99 rumsren om det är ok väder. Spöregnar det eller är -15 så händer det att hon smyger i väg till ryamattan om jag inte har 100% koll. En del verkar aldrig bli helt rumsrena, hur mycket man än kämpar. Verkar vara ett större problem med hanarna då dom gärna markerar inomhus.

Har läst mycket på olika forum att Italiensk Vinthund kan vara svår att få rumsren (även om man är snabb med att ta ut valpen), har ni någon erfarenhet av detta? Eller tycker ni kanske att påståendet är överdrivet? :)

2. Är Italienska Vinthundar svår(are) att lösa?

Min Pixi har extrem jaktlust, känner ingen annan IG som är så tokig i vilt. Tyvärr vägrar hon kapplöpning, någon fjantig trasa jagar hon inte, det ska vara riktigt vilt! Jag har bara henne lös om vi är helt ensamma, så fort det är en annan hund med, drar hon.

Har även hört att Italiensk Vinthund (eller vinthundar generellt) har ganska mycket jaktintresse som ihop med deras fart kan göra att de är svåra att ha lösa (på icke inhägnade platser såsom öppna fält, skogen mm). Hur är era hundar att ha lösa? Upplever ni att de har mycket jaktintresse? Märker ni någon skillnad när ni har en respektive flera lösa? :)

3. Hur är Italienska Vinthund när det kommer till att träffa nya människor och hundar, vara på nya platser såsom torg, gator, caféer mm?

Pixi är en riktig mammagris! Hon kan vara lite nyfiken på folk, men är ganska så feg, man får inte tränga sig på henne, utan hon måste få ta initiativet. Andra vinthundar, även stora greys går bra, men hon är lite rädd för andra raser. Pixi är dock inte rädd för ljud, hon sover sig igenom nyårsafton och har inga problem att passera bullriga miljöer. Hon vaktar otroligt mycket här hemma, ingen tar sig in på tomten obemärkt! Hon är rätt bjäbbig av sig....

Har era hundar varit lätta att miljö- och socialträna? Har de visat mycket rädsla för olika saker? Upplever ni att de är ängsliga och lite blyga eller glada och sociala i vardagliga situationer? Har de lätt för att skälla på människor/besökare/hundar eller är de mer tystlåtna? Har de vaktinstinkter? :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 135
Senast: Migo
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 048
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Någon som har bra koll på dessa? Syrran funderar på att skaffa men har dålig koll och frågade mig som verkligen har väldigt liten koll...
Svar
7
· Visningar
3 044
Senast: Lenis
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 614
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp