Bukefalos 28 år!

Frogor om rådgivande utställning..

ZanMiguel

Trådstartare
Stava kan jag inte i alla fall:P
Ska ju stå frågor i rubriken;)

Ja det är en månad kvar tills jag ska visa på rådgivande med min hingst.
Har aldrig visat en häst förut, inte ens vart på en utställning.
Så lite råd om vad jag ska tänka på skulle vara snällt:)
Just nu frossar jag i filmer på yb som jag hittar för att förstå lite.
Länka gärna filmer om ni har från visningar.

Har även några frågor.

Är hästarna klippta eller är dom lurvbollar? Min börjar iaf bli det:p
Ska man se till att ha medhjälpare med sig som hjälper till inne på banan eller tillhandahåller dom med det?

Allmänna tips och trix tas tacksamt emot:D

Sanna som börjar bli lite nervös:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Frogor om rådgivande utställning..

om hästen är ridbar så skulle jag tycka att den ska vara klippt. För den kommer att bli svettig bara av stressen av att vara på en ny plats osv. Jag skulle även ha med mig egna medhjälpare om möjligt då de jag har sett har varit värre än värst! Typ sprungit med spöet o viftat framför hästen på löshoppning.. :S Ryck manen nu så slipper du ojämn o spretig man när du ska fläta sen. :)
 
Sv: Frogor om rådgivande utställning..

Öva ihop ett team på minst tre, gärna fyra personer. Det är bra att ha med sig medhjälpare som vet ifall hästen behöver extra spöhjälp över hindrena eller om den bara blir störd av det. Jag var med Mariaauto på uppvisningen där en av ställets medhjälpare viftade med spöet innan hästarna passerat och förstörde uppvisningarna, ingen häst är värd att få en sån behandling.
Öva också hästen på att galoppera löst i båda varven och att bli fångad efter hindrena och inte vända.
 
Sv: Frogor om rådgivande utställning..

Och jag säger bara ring och kontrollera med ASVH om galoppen skall visas på den nya åttvoltssättet som det stod i artikeln eller inte (framgår ju inte av råd och anvisningar). Löshoppningen visas på nya sättet med 3 hinder så att du inte har missat det. Tänk på att träna att han inte springer lös hela varvet inte helt lätt att få unghästarna att tända till så att de går igång i galopp direkt när de skall släppas så nära hindret om de inte är vana vid det.
För övrigt så behöver du inte klippa en 2 åring har du möjlighet så låt den ha täcke nu sista månaden fram till visningen så ser de inte lika lurvboll aktiga ut när pälsen håller sig lite plattare mot kroppen och inte reses som ragg varenda dag.
För övrigt så går det till ungefär som ett treårs test, lösgalopp och löshoppning först (upp till 110cm för 2 åringarna) därefter visar du honom vid hand uppställd och i skritt och trav.
 
Sv: Frogor om rådgivande utställning..

Hrmp, jag har missat att man kör igång med 3 hinder redan nu i höst!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642
Avel Min 2-åriga hingst ska visas på rådgivande bedömning i NWB i slutet på Augusti. I samband med det känner jag att det skulle vara...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 640
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund :bump: Nu har jag varit på ett par utställningar som besökare och blivit intresserad av att själv testa att ställa. Har fått goda råd...
Svar
2
· Visningar
509
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp