Bukefalos 28 år!

Fruktansvärt! Kamphund...

Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Har i USA, och bade Amstaff och Pitbull kommer ju harifran, avlas de flesta pitbulls som ren kamphund. Det ar inte lika vanligt med Amstaff, mest darfor att det avlas sa manga farre Amstaff.
En van till mig ar chef pa en lokal "animal shelter", harom veckan fick de in ytterligare ett hundratal pitbulls from en "hemlig" uppfodare som avlar for hundslagsmal. Det ar illegalt, men manga, manga gor det anda och darifran kommer de flesta pitbulls har i USA. De drar ofta ut tander pa en 'breeding bitch' for att hon inte ska bita hanen och en "raping stand" anvands ofta ocksa. Oh, och en breeding bitch och stud ar naturligtvis hundar some vinnit stort i "pitten". DET ar den genetiska bakgrunden... och det hela ar helt fruktansvart.

Har ar en Pitbulls hemma hos vanliga manniskor ocksa ofta hundaggresiva, konstigt vore det annars. Jag misstanker att pitbulls runt om i varlden har tillrackligt mycket genetiskt med sitt ursprung for att ha atminstone tendenser att bli hundaggresiv ocksa. HOWEVER, pitbulls ar ocksa avlade att vara manniskovanliga. Manniskor maste kunna ga in i "pitten" for att avbryta 'fighter' och da kan inte hundarna vanda sig mot dem. Smeknamnet pa Pitbulls ar "the babysitting dog".

Tyvarr ar det dock sa att de manniskor jag sett i Sverige med pitbulls inte inger nagot storre fortroende for att ha upfostrat sina hundar pa ratt satt... I somras nar jag var i Stockholm's trakten motte jag ett par som var valdigt snalla men skramde slag pa de flesta som gick pa motionsparet da de sprang losa och glatt ville halsa pa folk. Jag raddade en man som var jatte radd och stod pa en stor sten med en av hundarna nedanfor med agaren en bit bort medan han vaxlande ropade hogt och halvt hysteriskt att hunden inte var farlig eller till hunden att den skulle komma. Nar jag kom valde hunden att komma till mig i stallet och da ifragasatte jag koppeltvanget som galler i omradet, samt undrade hur det gatt om jag haft min rottis med mig. Agaren valde da att koppla hunden, hur lange det rackte vet jag inte, men jag vet att jag skulle ha blivit rejalt nervos om jag haft min rottis med mig.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Fast det där är inte riktigt sant. Det finns MÅNGA uppfödare av Amstaff i USA, eftersom det är en ypperlig showhund. Likaså finns det otroligt många som föder upp APBT till utställning också. Förmodligen flest i hela världen.
Jag förnekar absolut inte att dom fortfarande har stora problem med hundkamperna, över hela landet. Det finns dock många tusentals hundar som enbart hålls bra, avlas för och används till utställning. Och många hundratals uppfödare av just Amstaff, vilket inte är så konstigt eftersom rasen skapades där.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Fast det där är inte riktigt sant. Det finns MÅNGA uppfödare av Amstaff i USA, eftersom det är en ypperlig showhund. Likaså finns det otroligt många som föder upp APBT till utställning också. Förmodligen flest i hela världen.
Jag förnekar absolut inte att dom fortfarande har stora problem med hundkamperna, över hela landet. Det finns dock många tusentals hundar som enbart hålls bra, avlas för och används till utställning. Och många hundratals uppfödare av just Amstaff, vilket inte är så konstigt eftersom rasen skapades där.


Helt ratt, det finns manga seriosa uppfodare av bade amstaff och pitbull har... det finns dock sa oandligt manga fler hundar fran mindre seriosa uppfodare och det ar tyvarr dom man ser. Det ar en helt annan hundkultur har, som ofta driver mig till vansinne. Det ar allt for ofta hundarna bara "ar" och tillbringar mesta tiden i pa en bakgard med staket runt om, manga har en hund lucka och gar in och ut som dom vill och gar sallan eller aldrig i koppel med husse eller matte. Det ar inte sarskilt ovanlight att dom inte alls far komma in utan bor ute helt utan uppfostran och med minimal mannisko kontakt.
Det har ar majoriteten av hundar har, dom vi ser. Renrasiga och "utstallningsbara" hundar ar mycket fa om vi tittar pa hundpopulationen har.
Jag har tva grannar med hundar som springer losa hur som helst och raknas formodligen som konstig for att jag har staket runt hela min mark som min hund inte gar utanfor. Jag forsokte fa grannarna ta hand om sina hundar genom att saga att min rottis borjar bli "territorial" och kan bli aggresiv om dom kommer in, varpa jag fick veta att det inte gjorde nagot om hon 'ater upp' deras hundar. Den andra grannen fragade mig var deras hundar gar ut nar jag papekade att deras border collie har attakerat min rottis pa min mark (tack och lov har jag tillracklig kontroll for att fa henne att stanna om deras backar, om den inte backar ar det kort). Det har ar normalt har... och fruktansvart frustrerande.

Sedan brukar jag saga att hundarna har har ingen uppfostran och hyfs jamfort med i Sverige... medan hastarna har har mer uppfostran och hyfs, men det ar en helt annan diskution. (Min skrivna Svenska ar absolutely fruktansvard... suck)
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

öhh, en förklaring vore nog på plats, vet inte om jag uppfattade dej rätt. vi drar ett snabb exempel. border-collie, andvänds till vallning, kan man inte använda den till att spåra med?

Jo, men du kan inte valla med en Borzoi, inte heller använda den till grytjakt.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

usch :S hoppas att det går bra för både hunden och din mamma.

hoppas att den ägaren inte längre får ha hunden, synd att folk inte kan hålla dom kopplade om dom inte har pli på hunden som dessutom biter andra. :/
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Tråden är alltså över 1 år gammal, så förhoppningsvis har TS mamma läkt sina sår nu.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

..den hundkulturen finns har uppe med och retar gallfeber pa mig med! Skont o veta att man inte ar ensam om att bli frustrerad over sant..!


Allmant: vet att traden ar gammal som gatan (hoppas andock att allt gatt val for de inblandade).. Ville mest faktiskt ge svenska hundagare en eloge! Overlag ar vi valdigt duktiga med vara hundar - det ser man nu nar man far lite distans till det hela... Visst har vi folk som inte borde ha hund, men har ar ouppfostrade, otranade, understimulerade hundar vardag. Jag tror jag raknas som en "besvarlig" svenska som ar valdigt "ambitios" :rofl: tackade harom dagen nej till en pb-korsning "Ja men du vill ju ha valp!" "Jopp, men det -ska- vara en schafervalp, med papper. Fran Den hanen" :angel:

Jag tror att svenskar, overlag, lagger mkt storre vikt vid sina hundar... Har ar de mer en "grej", som en bil eller en statussymbol - om de nu inte ar boskapshundar.. Housedogs fnyser man nastan pa, da ar de ju inte "hundar" utan "pets!"... och "pets" kan lika garna vara tranade pa att ga i lada och lamnar aldrig huset som faktiskt iaf bli tagna pa.. en 20 minuters promenad.

Tack sverige! Ni ar duktiga ni! :bow:
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

usch :S hoppas att det går bra för både hunden och din mamma.

hoppas att den ägaren inte längre får ha hunden, synd att folk inte kan hålla dom kopplade om dom inte har pli på hunden som dessutom biter andra. :/

Mamma är opererad i sin axel, det var flera muskelfästen som slets av vid överfallet...Det såg riktigt illa ut då läkarna inte tog henne på allvar, men de lyckades mot alla odds laga henne!

Conrad med matte och husse har flyttat ut på landet och han mår alldeles förträffligt och älskar fortfarande andra hundar. Han har inga men alls efter överfallet.

Som nån annan sa, ämnet är ständigt aktuellt. Hur det gått för amstaffen vet jag inte, det enda uppfödaren sa var att det är synd att avliva en hund med så bra stam.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Du är typexemplet på okunnig kamphundsägare som inget vet om genetik, kynologi eller vad du själv har i snöret!
PL
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Varför är det idiotiskt att tycka att det är synd att behöva avliva någon med en bra stamtavla?
Hade du tyckt att det var toppenkul och ett lördagsnöje eller?

Hade någon av mina uppfödningar gjort något liknande, hade jag också tyckt att det var SYND. Dels för att det är något jag kämpat för att få fram, dels för att hunden har en stamtavla som jag verkligen hade hoppats på med bra linjer och dels för att den förmodligen har haft det dåligt för att agera sådär.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Man kan tycka det är synd men ändå göra det som är vettigt!
Eller så kan man behålla en hund som inte bör behållas.
PL
PL
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Jag har vid flera tillfallen sett hur folk ar radda for rasen pa hunden och inte hunden sjalvt.
I princip alla som traffar var hund tycker hon ar urgo. De kelar och klappar och tycker hon ar saaaaa fin.
Sen fragar de om ras och jag sager som det ar - korsning labbe/pitbull.
Direkt drar de sig tillbaka och fragar igen om det verkligen ar pit i henne.
Efter det tycker de flesta hon ar laskig och opalitlig - hur i hela friden kommer det sig att var hund blir mer farlig nar de vet vilken ras hon ar? Hunden sjalvt har ju ingen som helst aning om det hela.
Och ja, hon har varit hund aggressiv tidigare. Inte sa att hon attackerar opprovokerat men iom att hon ar en mkt dominant hund har hon haft kort stubin mot hundar som visat aggressioner mot henne. Samma nar det galler mat men regeln ingen mat med andra hundar i narheten tycker iaf jag ar latt att folja. Hon ar dock idag mkt battre tack vare alder och mkt, mkt hundmoten (springer los har hemma men kopplad runt andra hundar. Pa farmen i Florida sprang hon dock los med 15-20 andra loshundar varje dag)
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

...det ar darfor man bara sager "korsning"... det gor vi med var pbkorsning. (Som f.o. har bade catahoula o greyhound i sig och ar varldens goaste gamle gubbe)

Min schafer fick med jamna mellanrum tituleras "Tysk herdehund" "Men han ser ju ut som en schafer.. men det var ju for val att det inte ar en schafer for jag ar saaa radd for schafrar" Eeehum...

Ibland ar det okey att modifiera sanningen lite, mest for att skona hunden fran folks forandrade attityder.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Sade jag någonting om att INTE göra det som är vettigt?
Nej, det gjorde jag inte. Jag påpekade bara att man såklart kan tycka det är synd, trots att hunden i fråga gjorde något som den inte skulle ha gjort.
 

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 910
Senast: Lickety
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 435
Senast: em-pirre
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 756
Senast: Armani__
·
Övr. Hund Min mamma har ett litet (?) problem med sin hund och därför tänkte jag lägga ut en tråd och be kloka bukare om hjälp :) I höstas fick...
Svar
2
· Visningar
737
Senast: Ishtar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Pysseltråden
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp