Bukefalos 28 år!

Fruktansvärt! Kamphund...

Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Jag tycker nog att kamphundsägare gärna går i försvar utan att det funnits några inlägg eller åsikter i tråden om att kamphundar borde förbjudas eller är allmänt dåliga/aggressiva hundar. Det är det jag syftar på. Att man informerar okunniga som påstår något som inte stämmer tycker jag dock inte är alls underligt. Det hade jag gjort också, oavsätt ras.

Jag vill klargöra att jag inte har något alls emot kamphundar och jag tycker att aggresivitet hos en hund skall tas på lika stort allvar oavsätt om det är en chiuaua eller en pitbull. Det största problemet är inte hotet som djuret utgör för människan utan hur hunden i sig mår av så pass dålig hundhållning att den skapar ett sådant beteende.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Jag har en fråga.
Skulle du låta ditt barn gå fram till en ras av kamphundstyp om du varken känner hunden eller ägaren? (Under förutsättning förstås att man frågat ägaren om det är ok)
Jag kan säga att jag inte skulle göra det.....
Däremot har jag inga problem om jag känner och litar på ägarens förmåga att läsa och styra sin hund.

Nej, mina barn ska lära sig att okända hundar hälsar man INTE på under INGA omständigheter.

Gäller inte bara kamphundar.

Däremot kan jag villigt erkänna att jag byter sida när jag möter andra kamphundar eller större tyngre hundar där jag inte litar på människan i kopplet.
Många ggr är det nog fördomar javisst, men jag vill inte riskera att min hund blir påhoppad tyvärr :crazy:

Bor i Göteborg och på sina ställen vimlar det av blandraser ( tuffare hundutseende ) som i många fall får agera penisförlängare.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Det är så mycket prat om kamphundar... En kamphund är ingen ras eller typ av hund utan det är en hund som används till kamp vilket alltså kan vara vilken ras som helts. En pitbull, amstaff m.m är alltså i sig ingen kamphund. dom är heller inte mer agressiva än andra raser, tvärt om. på 90-talet handlade det om shäfer, rottweiler och dobberman. Jag är trött att höra att dessa typer av hundar skulle vara kamphundar, att dom är farliga och agressiva. Jag har själv 2 st renrasiga Pitbull hanar hemma, kullsyskon och dom är helt underbara. Dom går hur bra som helst med andra hundar, hanar tikar, stora och små, unga och gamla. En pitbull ( det är oftast dom man brukar benämna som kamphundar) behöver en antagonist (unmanare) för att gå till "attack".
Det är sorligt allt prat om att dessa hundar skulle vara monster, dom hamnar hos människor som lär dom fel saker, och som oftast inte vet vad som är fram och bak på en hund. Dom tycker att dom är tuffa p.g.a av deras fysik. Det är en underbar hund som inte förtjänar detta ryckte!!!

Jag ska vara en av de farligaste hundarna tydligen. Jag är en renrasig amerikansk pitbullterrier, importerad från USA. Jag kan visa att jag är renrasig för jag har en stamtavla hemma som är så lång som sex generationer.
Jag finns på jorden av en anledning: för att ni skapade mig! Och ju farligare ni gör mig, desto fler av min ras hamnar i fel händer. I händer som lär oss fel saker.
Vi vet inget om kamp förrän ni lär oss!
Vi är av rasen terrier – det betyder att vi har en vilja som är starkare och större än vissa andra rasers. Men det gör oss inte till onda hundar!
Rädslan för oss är det som gör oss onda. Rädslan att vi är farliga är det som gör oss farliga.

Vi finns här för att ni skapade oss och för att ni ville ha oss här. Men när ni börjar tappa kontrollen över det ni skapat, föraktar ni oss och tänker inte på konsekvenserna av det föraktet.
Vi är kanske utmärkta för kamp då vi har en smidig kropp, bra storlek, relativt stort gap, tjock hud och kort hår. Men även om vi vore den ultimata kamphunden är det på oss det gör ont. De är vi som får ta alla smällar, alla sår och alla bett. Det är vi som får sitta i burar, får dåligt med mat, inte får besöka veterinären när vi har ont och ofta lämnas i skogen för att dö.
Jag var inte född till det där och jag har tur. Jag har tur som sluppit kamphundarnas hems¬ka värld.
En kamphund är ingen ras, en kamphund är en hund som hamnat i fel händer och blivit tränad till att göra något den tror är rätt, för att ni lärt dem det. Alla hundar kan bli kamphundar, det handlar bara om träning. Hur ska vi veta vad som är rätt och vad som är fel? Vi är hundar!

Vi är människans bästa vän. Och ändå sviker ni vår blinda tillit och vår villkorslösa kärlek.
Ni gör oss till något vi inte är, bara för att ni kan. Bara för att ni har makten att göra det – makten att slå oss, ta bort oss, sätta på oss el-halsband, halsband med piggar inåt, munkorg… ja, säg allt ni människor har kommit på för oss hundar, bara för att kunna hålla kvar just den makten.
Jag är inte född till kamp! Vi blir bara det ni valde att göra oss till! Och ju farligare ni gör oss, ju räddare ni blir för oss, desto mer makt ger ni åt fel händer!
Låt oss nu ha en tyst minut för alla hundar som används eller har använts i kamp. Och för alla djur som far illa på grund av er människor.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Jag tror inte att de är monster men jag är förvånad över att så många totalt ignorerar att pitbull/amstaff står för merparten av dödliga o svårt handikappande hundattacker i USA.
PL
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Om du är kille 17 år går på Gymnasiet och dina föräldar säger till dig att ni ska köpa hund.. säger du sjävmant då jaaa jag vill ha en Pudel.. (tog bara ett exempel) nä du vill ju så klart ha en staff de ville ALLA mina vänner ha när jag var 15-16 år de var därför jag började ställa dem jag ville också ha en, men pappa sa nej för att han tyckte samma sak som många av er gör!


Vem är det som har fördomar nu??? Jag jobbar med ungdomar och vet att de flesta vill ha något annat än dessa "kamphundar". Det kan vara pudel eller något annat. Jag har också tränat mina hundar i både lydnad och agility och har träffat många unga killar (men mest tjejer) som är mycket nöjda med den ras de har. Frågan är ju varför man vill ha hund och om man är 17 år och kille och inte har tagit reda på vad för typ av hund som passar en bäst antar jag att man tycker att det är tufft att ha en sk kamphund. Så då är vi tillbaka på fördomarna!

Jag beklagar djupt att det finns så otroligt många som skaffar en hund för att det är tufft och sedan klarar de inte av att fostra den. Det är bl.a. då sådant här händer.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Det är väldigt stor skillnad på att ha fördomar och att ta ett exempel.
Vilket jag gjorde!

Har själv jobbat med ungdomar,ungdomar med svår och tuff uppväxt med mycket kriminalitet innan jag utb mig till Undersköterska.
så de här med 17 årig kille vara bara ett exempel vilket jag trodde framgick i tråden!
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Klart det finns fördomar mot kamphundar, herregud det är väl inget mer att klaga på jag menar de är ju lixom framavlade till att kampa och då det är deras natur så jag menar.. det är inga fördomar utan ren fakta
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Jag tror inte att de är monster men jag är förvånad över att så många totalt ignorerar att pitbull/amstaff står för merparten av dödliga o svårt handikappande hundattacker i USA.
PL

Det finns med stor sannorlikhet ett antal renrasiga och registrerade pitbulls och amstaffs, som attackerat andra hundar/människor. Detta liksom det finns renrasiga pudlar, labradorer och golden retrievers, som attackerat.

En hund, som är en blandning av en pitbull/amstaff, är ingen renrasig pitbull eller amstaff. Det är en blandras och inget annat än en blandras. Där har man, i de flesta fall, inte haft samma koll på hundarna, som vid renrasig avel. Det innebär att mentaliteten har större risk att bli sämre på dessa hundar, än vid renrasig hundavel. Att jämföra en blandrashund, som är en MIX av vissa raser, MED just RENRASIGA hundar, är lönlöst. Blandrasen är alltid en blandras oavsett vilka raser den har i sig. En blandras är en "mix", som ofta kan ha blivit "felmixad". En renrasig hund är en renrasig hund och ingen "mix".
Innehållet i "mixen", d.v.s. raserna, är inte farliga i sig. Det är när dessa blandas, som det kan bli en farlig okontrollerad mix.

Stoppa blandrasaveln i allmänhet i stället och lägg ner snacket om pitbulls, amstaffs o.s.v. Renrasiga pitbulls och amstaff är ofta härliga hundar, liksom renrasiga pudlar, goldens o.s.v. Nu är det ju dock så att pitbulls och amstaffs blivit populära penisförlängare och kamphundar. Det gör att de ofta hamnar hos idioter, som behandlar dem fel.
Blandrasaveln och idioter, som skaffar hund för att vara "cool" eller för att kampa med, borde tas hand om i stället för att man trackar ner på vissa specifika raser. Ja, dessa hundraser kanske ofta hamnar i fel kretsar, men det gör dem väl för tusan inte till en dålig hundras? Det är ju människorna som gör den dålig!
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

men vad är det som gör att blandningar med dessa raser blir helt bäng i huvudet? blandningar med t ex schäfer och labbe hamnar ju inte alls lika ofta på löpsedlarna? varför är det bara pitbull/amstaff-renraser/blandraser som käkar småhundar på löpande band? de är knappast ensamma om att hamna hos "dåliga" ägare? tänk på alla stora bruksblandningar, som byter hem som en annan byter strumpor. eller alla goldens, som köps som gosedjur åt småbarnen i familjen. vad är det som gör att dessa (mycket vanligare!) hundar inte flippar ut lite då och då?
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

*kl* Har bläddrat igenom tråden och inte lusläst alla inlägg men gör ändå ett eget.

Det handlar ju i grund och botten om att veta vad man själv har i kopplet. VET man att man har en hund som lätt (rent fysiskt) skulle kunna döda både annan hund och annan människa om den blev provocerad på fel sätt så får man ju vidta de försiktighetsåtgärder som krävs för att förhindra det. Tror man att man har en gulligullvovve i kopplet som aldrig skulle kunna döda en annan hund så är man en mycket farligare hundägare än om man är medveten av vilka krafter ens hund besitter. Jag är inte överförtjust i de sk. "kamphundarna" och jag har i många fall ifrågasatt om det verkligen inte finns raser som är lika "trevliga, lättlärda" osv. men som inte är potentiella mördarmaskiner MEN jag tror att om alla "kamphundsägare" skulle ha samma inställning som calazirya så tror jag att farligheten i dessa hundar skulle minska drastiskt.

Jag har själv ingen kamphund men jag har en vinthund, snabb som vinden avlad för att springa ikapp och döda småvilt (främst hare). Detta får jag ha i åtanke när jag släpper henne, dels får jag se till så att hon inte kan få tag i en hare/kanin mm men jag måste även hålla koll på henne när hon leker med mindre hundar eftersom jaktinstinkten KAN väckas och en liten hund blir ett lätt byte. Skulle hon hugga en liten hund vid lek så skulle det ju inte vara för att hon är en elak blodtörstig best utan just för att hon är en jakthund, avlad för jakt i många hundra år. Det måste jag tänka på, hela tiden när jag hanterar min hund men gör jag det är hon inte alls farlig för småhundar. Samma måste gälla för "kamphundar" vet man vad man har, vad hunden har för ursprungsanvändning, vad som ligger i gener och man tänker på det i vardagen så behöver hunden inte alls vara farlig. Men en hund som är avlad för att hugga, hugga hårt och aldrig släppa ÄR mycket farligare än en liten tvåkilos hund som man kan dunka ihjäl med tummen om det behövs, oavsett agressiviteten i hunden.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Jag var på föreställning igår med Björn Gustafsson, Måns Möller, Öss Nuyen och Soran Ismail.

Rätt vad det är så ringer mobilen, jag hade den i fickan med bara vibrationssignal. Det är mamma. Hon och hennes hund, softisen Conrad, har blivit överfallna av en kamphund!

Mamma och Conrad kom gåendes längs en gata i närheten där de bor, då kommer det en granne springandes och skriker att det är en lös hund. Då får mamma se att det är en kamphund, och skriker försök få tag på honom, men hunden har inget halsband och så fort han får syn på Conrad så anfaller han honom!

Kamphunden högg tag runt Conrads strupe och de försökte få loss honom, men det gick inte...De slog på hunden med en häcksax, men det gick inte att få loss honom. Till slut så försöker mamma få av Conrad reflexvästen och då släpper slutligen hunden.

Det var bara att åka raka vägen med Conrad till djursjukhuset och där fick han sy i halsen och fick ett dränage insatt.

När hunden anföll så välte han omkull mamma också, så när hon ringde så kunde hon inte röra armen, men det kom i andra hand. Conrad-pojken var viktigare för henne!

Under tumultet så kom ägarna till hunden och även polisen, så jag vet inte vad som hänt mer...

Fortsättning följer...

Jag måste verkligen fråga: vad är en kamphund?
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Det finns med stor sannorlikhet ett antal renrasiga och registrerade pitbulls och amstaffs, som attackerat andra hundar/människor. Detta liksom det finns renrasiga pudlar, labradorer och golden retrievers, som attackerat.

En hund, som är en blandning av en pitbull/amstaff, är ingen renrasig pitbull eller amstaff. Det är en blandras och inget annat än en blandras. Där har man, i de flesta fall, inte haft samma koll på hundarna, som vid renrasig avel. Det innebär att mentaliteten har större risk att bli sämre på dessa hundar, än vid renrasig hundavel. Att jämföra en blandrashund, som är en MIX av vissa raser, MED just RENRASIGA hundar, är lönlöst. Blandrasen är alltid en blandras oavsett vilka raser den har i sig. En blandras är en "mix", som ofta kan ha blivit "felmixad". En renrasig hund är en renrasig hund och ingen "mix".
Innehållet i "mixen", d.v.s. raserna, är inte farliga i sig. Det är när dessa blandas, som det kan bli en farlig okontrollerad mix.

Stoppa blandrasaveln i allmänhet i stället och lägg ner snacket om pitbulls, amstaffs o.s.v. Renrasiga pitbulls och amstaff är ofta härliga hundar, liksom renrasiga pudlar, goldens o.s.v. Nu är det ju dock så att pitbulls och amstaffs blivit populära penisförlängare och kamphundar. Det gör att de ofta hamnar hos idioter, som behandlar dem fel.
Blandrasaveln och idioter, som skaffar hund för att vara "cool" eller för att kampa med, borde tas hand om i stället för att man trackar ner på vissa specifika raser. Ja, dessa hundraser kanske ofta hamnar i fel kretsar, men det gör dem väl för tusan inte till en dålig hundras? Det är ju människorna som gör den dålig!

:bow::bow::bow:
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

*kl*
Av ren lathet har jag inte läst hela tråden men skriver ändå.

Det är väl självklart att vissa rasen kräver mer av sin förare än andra? Det är väl självklart att vissa hundar gör större skada om de biter än andra? Det är väl självklart att vissa hundar lättare provoceras till att bita? Det är väl självklart att vissa hundar är svårare att avbryta i ett spänt läge?

Har man en hund av rasen/raserna "farlig i fel händer" så måste man vara medveten om det. Man måste ha extra bra koll på sin hund OCH sin omgivning utan tvekan.

Man skall alltid vara medveten om vad man har i kopplet och att hävda att en amstaff/pitbull/rottis eller liknande är precis lika go och lätthanterlig som en pudel är bara korkat. Har man den attityden ja det är då man blir en farlig hunägare. Är man däremot medveten om sin hunds drifter och jobbar utifrån det ja då kan man ha vilken hund man vill för min del.

Sen skulle jag inte kalla en hund frö kamphund för att den liknar en pitbull, inte heller skulle jag säga mördare om en hund...hundar kan inte mörda...men de kan döda.

/Matte till 2 rottishannar med erfarenhet av både amstaff, bullterrier o "pitbull"
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Men grundproblemet är ju fortvarande den speciella kamplusten hos amstaff/pitbull od. Att folk dessutom korsar dessa förminskar väl inte ursprungsproblemet?
PL
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

*KL*

Inte läst hela tråden, men även om mkt beror på ägaren mm, så är det ju ändå så som skrivits, att alla raser har ju olika gener och användningsområde, vilket gör dom farligare! Det finns ju en anledning till att dom kallas just kamphundar! Cecar M som verkligen gillar rottweiler, amstaffhundar osv säger ju det, att det krävs lite extra för att kunna hantera en sådan hund! (han vet väl inte allt, men jobbar ju verkligen med problemhundar och har mkt erfarenhet) Vem blir lika rädd för en chihuahua som en dobermann/schäfer/pittbull? Och som skrivits, i Usa toppar dom listan över värsta skadorna. Att dom är förbjudna i vissa stater i Usa beror ju på något...
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

sen är det ju det att hundrana söer efetr en vissty lust..
Jag träffa på en kä..ing häromdan och hon påstod att ena våran hund va en kamphund mn då sa jag nej dt är hon inte då sa hon joo det är hon då peka jag på våran ena golden och sa- att han skulle kunna vara en kamphund men då säger hno nej det kan han inte bara hu som står där..
och den hon peka på var en gatublanding från spaninen och den ena hunden jag penka på va en golden.. det är så stört att folk inte kan saker
 

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 913
Senast: Lickety
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 436
Senast: em-pirre
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 768
Senast: Armani__
·
Övr. Hund Min mamma har ett litet (?) problem med sin hund och därför tänkte jag lägga ut en tråd och be kloka bukare om hjälp :) I höstas fick...
Svar
2
· Visningar
737
Senast: Ishtar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp