Sv: Frustar

Beror lite på hur var och när... :angel:

Brukar räkna frust som avslappning som går genom kroppen, vilket brukar leda till form = lösgjordhet.

Sen finns det ju stressfrustningen...
 
Sv: Frustar

vore kul o höra vad man anser är "stress-frustning" samt "avslappnings-frustning"

(ja ni fattar nog)
 
Sv: Frustar

Stressfrusta kopplar jag med en häst som frustar fort och i varje steg. Avslappning kommer 1-2 lite efter varandra, typ... :angel: Luddigt såhär på kvällskanten... :D
 
Sv: Frustar

"Drakblåsningar", eller korta, småhetsiga frustningar, när hästen springer med spänd rygg, hög hals och är allmänt stirrig är inte särskilt lösgjort... och det är de dagarna min tant, visar arabblodet...

Men så finns det, de där trevliga skrittpromenaderna i lugn avspänt tempo, eller trevliga dressyr/skogspass där damen drar efter andan, sänker nacken och frustar en halvlång eller lång, nöjd frustning, som känns i hela kroppen.

Också väldigt luddigt, så här på nattkröken. :rofl:
 
Sv: Frustar

vore kul o höra vad man anser är "stress-frustning" samt "avslappnings-frustning"

(ja ni fattar nog)

Det är stor skillnad i hur hästen frustar. Korta frustningar som kommer tätt, eller i varje andetag t o m (tex i galopp) är pga hästen är uppjagad, stressad behöver den kanske inte vara, lika gärna är det upprymd och "på", men i båda fallen spänd. Hästen andas då kortare, liksom.

Den frustning som kommer när hästen är avspänd är mjukare och längre.

Kort sagt låter det inte alls på samma sätt. Den kommer mer ur "magen", som ur djupare andetag.
 
Sv: Frustar

Den kommer mer ur "magen", som ur djupare andetag.

Jag känner nästan alltid innan min häst börjar frusta, de är som att hon tar ett djupt andetag ibland och ibland hör man lite smågrymtningar innan. :D

För mig betyder frustningar att hästen tyckte det var skönt eller att den är mer avslappnad nu än innan, en del spänningar har släppt.

När hästen frustar i varje steg i galoppen så är iaf min häst rätt på och lite upphetsad.
 
Sv: Frustar

Ett lågt, ordentligt frust ser jag som att hästarna blir lösgjorda och börjar släppa till i sidan och formen=spänningar släpper.
Iaf är det så på min häst, hon börjar alltid frusta när bakkärran och ryggen hänger med och hon är helt mjuk och härlig i kroppen :love:
 
Sv: Frustar

*kl*
Då jag antar att inte enbart dressyrhästar frustar så flyttas denna tråd.

/B_A_L, moderator på dressyr
 
Sv: Frustar

För mig så är en frustande häst nöjd och avslappnad. De brukar komma när allting fungerar i dressyren, när man ger lång tygel efter hårt jobb, eller när hästen helt enkelt är glad! Jag tycker iaf det är jättepositivt när en häst frustar och verkar nöjd.

Sen har vi ju "älgblås" med högrest hals och superspänd kropp, eller "galoppfrustningar" i varje steg = stressad/taggad/spänd.
 
Sv: Frustar

frust med sänkt huvud och avslappnad = avslappnad häst
frust med höjt huvud och spänd = upphetsad häst

stämmer iaf på min pålla :p upphetsad kan vara antingen som stressad (t.ex rädd för presening) eller ivrig (t.ex när vi närmar oss backen där vi alltid galopperar full fräs)
 
Sv: Frustar

Man känner ju skillnad på olika frustningar. Det finns ju "rensa näsanfrustningar" och de är väl bra för snoken blir ju ren :D.

Sen finns det den där långa frustningen som man känner att hela hästen slappnar av, smaskar lite på bettet och är ganska nöjd. De frustningarna gillar jag. De är som belåtna suckar ungefär.
 
Sv: Frustar

Oftast när min häst frustar är det för att han njuter av att t.ex rullar sig, men gör han det under ett ridpass kan jag tänka mig att det är för att han börjar slappna av.
 
Sv: Frustar

Jag känner nästan alltid innan min häst börjar frusta, de är som att hon tar ett djupt andetag ibland och ibland hör man lite smågrymtningar innan. :D

de där smågrymtningarna känner ja igen :p
första gången hoppade jag av henne (hon gör mååånga smågrymtningar innan frustningen kommer) och trodde halft panikslaget att hon höll på å kvävas!:eek::p sen fatta ja vad det va ;):D

i övrigt har jag inget annat att tillägga till det alla andra skrivit om frustningar...:)
 
Sv: Frustar

Långa, djupa frustningar som är avslappnade och jämna = hästen slappnar av i kroppen och är tillfreds i situationen

Frustningar som låter som en trumpet. Korta, ljudliga, i samband med att hästen spänner sig och vidgar näsborrarna = hästen är rädd/nervös för något i närheten
 
Sv: Frustar

Min häst frustar alltid och länge när han börjar komma igång i kroppen och 'komma loss'.
Det påpekar mina tränare alltid.
Min dressyrtränare vill att man ska 'låta bli' hästen tills den frustat färdigt. Det är ett bra tecken och hästen börjar komma till ro och slappna av, då ska man släppa på trycker lite grann för att fortsätta när hästen är redo igen.
 
Sv: Frustar

min madame som jag hade liksom gnydde några ggr å sen som en stor lång frustning oftst med litet risk på huvet.. då visste jag att hon va nöjd å belåten.. oftast efter en lång galopp i bra tempo med ryggverkan när jag saktat av å skrittade på lång tygel..

på ridbanan fick jag ibland såna dära frustningenar i varje språng.. men har sett henne på film då och hon är lång å låg och i en avspänd form.. jag står upp i sadeln å låter henne galoppera igenom kroppen.. ine en tendens til att vara spänd/nervös/stressad.. så jag tror inte att de alltid kan betuda stress vid frustningar i varje språng..
 
Sv: Frustar

Så är hon jag har med.. Frustar i varje galoppsprång men med sänkt hals och helt avslappnad.. Så det varierar nog ganska mkt..
 
Sv: Frustar

tror de va på en kurs för några år sedan då jens fr*****on red en av hästarna som var med på kursen och den började frusta i galoppsprången han red den då på helt lång tygel å satt å viftade med armen å sa att här har du en helt å totalt genom arbetat å avslappnad häst.. å dom orden ahr jag haft med mig.. så blev rejält förvånad när jag läste att så många associerar detta med en stressad häst...
 
Sv: Frustar

När min dam frustar beror det oftast på att hon är förbannad på mig :rofl: Då är det en lång frust

Men när hon är stressad är det korta frustningar ( vilket jag inte hör så ofta)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Serpentinbågar är som alla vet en toppenbra övning för att få hästen mjuk, lösgjord och liksidig. Men ibland kan det kännas lite tjatigt...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: Gunnar
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 869
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter I tisdag möttes norska Marianne Ihlang av flera sår på hästen Eowyn. Hon ser inga andra alternativ än att det har varit rovdjur i...
Svar
7
· Visningar
656
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter En amerikansk studie har frågat hästägare när och varför de anser att deras häst är gammal samt hur de anpassar sig till hästens...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp