funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Dagis/förskola/dagmamma ja, kalla det vad ni vill, men det är bra för barnen!
MEN... det viktigaste för barnen är FÖRÄLDRARNA :bow:
Som fröken är jag bara ett surrogat, jag hoppas jag varit ett bra surrogat, men bättre än en mamma eller pappa blir jag inte!!!!!

Barnen vill gärna till sina kompsar och leka, men vill dom vara 8-16 alla dagar?
Om ni nu kallar det dagis, skulle jag kalla det barnens jobb, och många gånger har barnen MYCKET längre tid på dagis än vad föräldrarna har på sitt jobb....
HELA LIVET kanske barnen jobbar heltid????
från ett års ålder.....

Och det är ju inte alltid med "jobbarkompisar" som barnet skulle ha valt, om den har haft möjlighet att välja, utan i en arbetsgrupp som både till storleken, och sammansättningen är bestämd av en tjänsteman på kommunen...

min önskan ( efter att varit dagisfröken i snart 20 år) är att föräldrarna strävar efter att ha så lite tid på dagis som möjligt, inte bara för barnens skull, dom är överlevare och klarar det mesta, utanför också för vår egen skull :crazy:
Vi föräldrar som med brott mod skaffade dessa guldklimpar, och sedan ber vi dom jobba heltid hela livet???
Och kanske bara ha några få vakna timmar tillsammans med föräldrarna under veckan, en stressig timme före dagis, och kanske tre i bästa fall på kvällen.... :crazy:

Den tid som barnen behöver oss är så kort, räknat i en livsläng, och den tid vi INTE tog tillvara på ihop med våra barn, kommer inte i repris, hur många barn vi än skaffar...

Barnen är det viktigaste vi har!!!! :love: :love: :love:
Och tänk, vi träffar faktiskt föräldrar som har mage att gnälla över att behöver vara hemma med sina barn, för att dom vet inte hur dom ska aktiveras... HALLÅ!!! har du skaffat barn, men inte fattar att det inte behövs så mycket aktiviteter för barn, utan bara att mamma eller pappa är hemma, och stökar i köket är kvalitetstid för ett barn!

Jag blir lessen å barnens vägnar, när jag märker hur lite föräldrar vet om livet med barn, att det aldrig blir sig likt, men aldrig så underbart som småbarns åren :love:

Jag är stolt över att vara dagisfröken, men ändå inte haft min son i barnomsorgen en enda dag, jag har vågat lita på att jag varit bäst på att uppfostra honom, och jag har tagit mej den tid som behövts, att söka upp andra föräldrar med barn i samma ålder för att han skulle få "social" kompetens... (Vilket jäkla ord, det är medfött hos barn! )

Jag vill absolut inte dömma någon! jag är övertygad om att ALLA gör så gott det går, men jag vill mana till eftertanke!
Njut av den eventuella ledighet ni får med barnen under denna korta julhelg!
Krama era barn en extra gång, och sätt denna kram på "bonuskontot" till ni sitter på "hemmet i gungstolen".
Just den kramen kan vara viktig att minnas!

*Jenny* dagisfröken, som aldrig tröttnar på barnen, men det händer att jag tröttnar på föräldrar! * skämt*
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Jag är stolt över att vara dagisfröken, men ändå inte haft min son i barnomsorgen en enda dag, jag har vågat lita på att jag varit bäst på att uppfostra honom, och jag har tagit mej den tid som behövts, att söka upp andra föräldrar med barn i samma ålder för att han skulle få "social" kompetens... (Vilket jäkla ord, det är medfött hos barn! )

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: (till citatet ovan och din örviga text som var mycket klok!)

Många är så institutionaliserade att de glömmer bort att föräldrarskap är något man har/tar ansvar för/utövar/lär sig av och utvecklar.

Det är också lätt att glömma bort att det kan vara ganska enkelt... alla pedagogiska mål, till trots. ;)

Tack för ett fantastiskt fint inlägg! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Jösses va glad jag blev att du gillade mitt inlägg!
Som dagisfröken tassar man ju lite på tå när det gäller andras barn, Man ska inte moralisera, inte dömma, inte bestämma... en himla massa INTE...

Jag älskar verkligen mitt jobb :love: :love:
Tänk att så många föräldrar har valt att lämna sitt/sina guldklimpar i just min vård, TACK :bow:

Jag får höra/uppleva så enormt mycket med barnen, lär mej varje dag något nytt, speciellt om livet...och hoppas att jag kan tillföra något till barnen också ;)

I dag var det en pojke som sa: hoppas du får många klappar av tomten Jenny! sånt värmer!


MEN... samtidigt kan jag inte låta bli att tycka synd om föräldrar som inte tar tillvara på tiden med barn!
Jobb, fritid, kompisar är inte hela världen dessa år, ibland får man välja bort, även om man inte ska sluta ha "egen tid"
Svårt fall sa doktorn och grät...

* Jenny *
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Men det behöver väl inte vara antingen-eller? Det kan väl vara både-och? Jag tror att min dotter (ensambarn, som jag skrivit ovan) får HELT olika saker av dagis och av oss, och jag tror att BÅDA är viktiga. Jag jobbar 75%, vilket innebär att dottern är på dagis ca 7.30 - 16.00 fyra dagar i veckan. Där får hon det där som jag tycker är svårt att ge henne - en social gemenskap med jämnåriga, socialt samspel med andra, kontakt med andra vuxna än föräldrarna m.m., m.m. Plus att de gör en del som jag inte är så bra på/intresserad av. Sjunga, till exempel (nä, jag KAN bara inte det....) En dag i veckan är hon "bara" med mig, sin mamma, och då är vi antingen hemma utan att göra något särskilt, eller så tar vi med hunden på promenad vid havet, eller så gör vi nåt i stallet (rider, mockar, tar emot hovslagare/veterinär), dvs oftast saker som de INTE gör på dagis. Och så blir det ju då helgen med både mamma och pappa hemma. Ibland utan aktiviteter alls, annars det vi "måste" i form av städning och handling, och ibland lite utflykter, sociala aktiviteter etc. Jag inbillar mig nog att den här blandningen är ganska bra....

Sedan skall jag inte sticka under stol med att jag faktiskt inte vill vara hemma på heltid för att mitt barn skall "slippa" barnomsorg. Det fanns aldrig som plan när vi fick barn att en av oss skulle sluta jobba (längre än föräldraledigheten, alltså). Kanske hade vi omprövat det beslutet om det inte hade funkat alls med dagis, men eftersom det gått så bra hela tiden, så inbillar vi oss att dottern mår bra av att ha det så här. Och jag tycker nog faktiskt att vi HAR tid för varandra.
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Visst är mina barn på dagis därför att vi arbetar. Men jag anser att de får mer på dagis än vad jag skulle kunna ge dem hemma så jag har inte så dåligt samvete.

När vi var hemma med vår nummer två fick vi ha storebror på dagis tre dagar i veckan och fem timmar, har ni fråga kommunen om det inte går?
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Basilika skrev:
När vi var hemma med vår nummer två fick vi ha storebror på dagis tre dagar i veckan och fem timmar, har ni fråga kommunen om det inte går?
Vi har medvetet valt bort dagis helt så nej, jaghar inte frågat kommunen. Hade tänkt göra det OM det blir aktuellt. Just nu är det tydligen lite kärvt med platser ändå (hör jag på öppna förskolan) så jag ser ingen anledning att härja om det, eftersom vi tycker att vi har en fungerande plan ändå.
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Lånar knapp OBS! inte menat mot någon speciell!!!

Vad exakt får barnen mer av på dagis?
Matro? Inte så ofta....
En stunds vila i lugn och ro? Knappast....
En trygg famn att krypa upp i när det känns tungt? jo, om någon fröken är "ledig" just då...

Att barn sjunger på dagis? jo, men sätt igång radion så fixar barnet det själv!
Att barnen är ute mycket? jo, men det skulle vi också behöva vara...

Jag kan fortsätta i all evinnerlighet, med argument...
Men då skulle det säkert bara låta som om jag vore MOT dagis, och det är jag förståss inte! utan jag är emot alla föräldrar som ser sig själv som så lågt stående varelser, att dom inte skulle vara det bästa för sina barn!!!!!!

Ni är det absolut bästa barnen har, det kan komma någon liten "knadd" och med längtansfull blick meddela: jag vill till mamma, eller jag skulle vilja vara med pappa idag, och då är det inte svårt att se kärleken i deras ögon, och längtan efter er...

Den stund ert barn har ont i magen, eller har slagit huvudet i golvet vid någon vurpa, tårarna trillar, och det finns "bara" fröknar där, inte mamma och pappa!!!
Eller alla gånger det serveras dålig mat!!!! det passar inte unga fröken/herrn alls... Jag vill HEEEMMMM..............

Det är så många stunder under en dag som jag ser barnens "utsatthet" (undra om det blev rätt ord förresten?) alltså den stund jag inser att, hur bra fröken jag än är, kommer jag aldrig att bli det bästa för det här barnet, Alltså FÖRÄLDER!!!!!!

Snälla söta allihopa! känn ingen skuld för att ni lämnar bort barnen, alla vill ha egen tid, och känna sig vuxna, men ta samtidigt tillvara på all tid ni har med barnen!! NI ÄR BÄST! NI KAN BARNET BÄST! Livet behöver inte gå i turbo fart.

Va rädd om er!
* Jenny *
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 724
Senast: vallhund
·
Småbarn Sonen är nu tre månader gammal och även fast det dröjer ett bra tag tills det är dags för honom att börja på förskolan, så har vi redan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 063
Senast: Raderad medlem 19815
·
Småbarn Jag är så irriterad just nu, så jag ber om ursäkt för dåligt språk och eventuell snurrighet i inlägget redan nu. Till saken. Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Brandgul
·
Småbarn Hej Är mamma till en 4 åring som just nu står under utredning för av Autistiska drag eller Asperger. Just nu jobbar jag 76% men...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 590
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp