Bukefalos 28 år!

Funderingar för hästköp

Allobosia

Trådstartare
Hej alla!
Jag har länge gått i tankar om att köpa en häst.. För mig inte vilken häst som hellst utan en på ridskolan där jag rider. Jag har länge sagt till dom att när hon ska säljas eller pensioneras så måste dom prata med mig. Och nu för ca 2 veckor sen så sa dom till mig att hon ska flytta efter sommaren.
Jag blev självklart superglad och började planera direkt och kolla efter stallplatser..
Det tråkiga med det hela är att verkligen ingen stöttar mig i detta beslut.
Alla som jag har pratat med (även vänner som haft eller har häst) säger att jag inte borde köpa häst..
Dom menar på att jag kommer ha så himla dålig ekonomi och vara låst osv..
Självklart förstår jag det men för mig så känns det väll ändå som att det är värt.

-*Jag är 21 år gammal och har jobb (inget toppenjobb men jag letar nytt)
Körkort är på g, ska gå intensivkurs efter sommaren.. (Det påverkar iofs inte hästen för det stallet jag vill ha henne i är så nära att jag kan gå dit.)
Jag har ridit på ridskola sen jag var ca 8 år.. Har varit medryttare och skötare på en del hästar*.-

Vad jag vill med denna tråd är väll egentligen att höra fler personers åsikter eftersom det kan väll inte vara möjligt att alla tycker det är så himla dåligt att skaffa häst.. :P
 
Sv: Funderingar för hästköp

Om ridskolan tycker att det är OK skulle jag inte lyssna på gnällspikarna, förutsatt att du gjort en ordentlig budget först och ser att du har råd. För det är inte billigt att ha häst.
 
Sv: Funderingar för hästköp

Hur länge man ridit har ofta ingen större betydelse för hur vida man är lämplig hästägare eller inte.

Man måste komma ihåg att hästar ÄR dyrt. Det är inte bara den löpande månadskostnaden man ska klara utan man måste också ha tillräckligt med klirr i kassan om hästen blir sjuk (även om den är försäkrad finns det ju alltid en självrisk som brukar ligga på ett par tre tusen beroende på vilken försäkring man har).

Vad händer om du nu köper hästen men inte får ett nytt bättre jobb med bättre lön? Har du fortfarande råd att ha hästen då?

Sen tycker jag personligen att man ska rannsaka sig själv lite. Finns det någon annan bakomliggande orsak till att flera olika personer avråder dig? Jag skriver inte detta för att vara taskig eller elak, men det kanske är så att dessa personer inte anser att du kanske är så lämplig att vara hästägare just nu? Vi här på buke känner ju inte dig och vet inte hur du är som person, vad du kan och hur din livssituation ser ut, så vi kan inte sitta här och avgöra om du är lämplig eller inte. Men det är en annan aspekt jag tycker man ska ta med i beräkningen innan man köper en häst, framförallt om man inte ägt en häst tidigare.

Hur kommer din ekonomi se ut efter att du tagit körkort? Körkort är långt ifrån gratis för de allra flesta och min ekonomi fick sig en rejäl törn när jag tog mitt. Såhär i efterhand är jag glad att jag inte var hästägare just då.
 
Sv: Funderingar för hästköp

Tack för svaren!
Det skulle funka med det jobbet jag har nu också, får ut en normal lön.
Men önskan om ett bättre jobb finns ändå.
Jag har faktiskt inget bra svar på varför dom avråder mig.. De som inte är intresserade av hästar själva säger det nog för att det inte är något dom själva skulle vilja. Och dom som har hästar vet jag inte säkert... Kanske att dom inte tror att jag har intresse nog eftersom att jag inte är intresserad av att tävla.
Körkortet har jag sparat undan pengar till så det är pengar jag inte kommer märka av egentligen..

Men visst jag lär tänka igenom det här 100 gånger till för det är ju ingen liten sak det handlar om. Dom på ridskolan lär ju tro att det kommer funka eftersom att dom frågade mig nu.
Hur som hellst, kom gärna med fler tips och råd.. :)
 
Sv: Funderingar för hästköp

Jag tycker du ska köra på! Finns ekonomin där och du själv känner att du skulle klara att ta hand om en häst 7 dagar i veckan året om så finns där väl inga hinder. Som jag förstod det så skulle du stå i ett stall med fler hästägare dessutom, så det finns tips och råd att inhämta om det skulle behövas?

Att köpa en häst är en stor sak, det är ett stort liv man plötsligen har ansvaret för. Samtidigt så är ingenting skrivet i sten - så skulle det inte funka av någon anledning så kan man faktiskt sälja/låna ut hästen på foder eller så.

Som sagt, jag tycker du ska följa ditt hjärta och köra på! :)
 
Sv: Funderingar för hästköp

TACK för svaret! :)
Det är ju faktiskt sant.. Bara att köra på! :D
Klart det kommer bli hårda dagar ibland men det blir det ju med allt.
Jag vet ju även att om jag inte tar henne så kommer jag alltid att ångra det.. Jag har alltid sagt att det är inte en häst jag ska ha utan det är henne!
Vi båda är livrädda för att hoppa ;) haha. Så vi passar.. Någon hoppning blir det inte!
Det är även en av anledningarna till att hon ska säljas.

Kändes bara så himla tråkigt att ingen kunde dela min glädje.. Men så är det ju ibland.. Mina föräldrar skulle inte ens stötta mig om jag ville ha en hamster så. Jag har ju 2 hundar även fast dom inte ''ville'' det och det funkar :)
Aja hur som hellst.. Dom får komma över det! Jag kommer väll garanterat hitta människor i stallet som förstår mitt val! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur hanterar ni er irritation kopplat till hästen? Har haft min häst sedan februari i år och hon är så fruktansvärt pillig med mulen...
2
Svar
27
· Visningar
2 450
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 979
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 356
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp