Bukefalos 28 år!

Funderingar, kattunge, ev. 2, avmaskning osv

SweetPanther

Trådstartare
Jag har en 7årig honkatt, lugn och snäll, som jag har haft sedan hon var 1,5 år (kastrerad, utifall det spelar roll). Jag tog nyligen hem en stallkattunge, en livlig liten hona som hittar på mkt hyss dagligen. Den äldre honan "adopterade" den yngre nästan direkt när hon kom hem vid 13v ålder, och det har gått bra sedan dess. Dock är den lilla förstås mer piggelin på lek än den äldre, och nu visar det sig att ett ngt lugnare syskon till den yngre honan inte fått ett hem, och jag är lite sugen... Dock är det en hane, och den är väl 17v nu.

Jag är medveten om riskerna att försöka "göra om den" till innekatt, men å andra sidan så är den betydligt lugnare än den lilla galningen jag har hemma. Men jag tänkte att de kanske skulle kunna ha bättre utbyte av varandra, samtidigt som den äldre kan avlastas lite.

Till saken hör att under vet.undersökningen av den yngre (innan jag tog hem henne) så hade hon lite skabb. Jag fick hem medel för båda två, och det var inga problem. Enligt vet skulle jag även endast avmaska om det syntes ngt sedan, då advocate skulle ta spolmask också, vilket, vid 13 v ålder, skulle vara den enda risken just då. Nu är brodern äldre, så hur gör jag då? Kan jag avmaska honom samma dag, eller måste jag avmaska samtliga katter hemma? Vilket medel?

Hur lång tid tar det innan jag kan släppa ihop dem, just vad gällande avmaskning? Givetvis ska den nya undersökas också (och vaccineras), men om det ska bli aktuellt måste det vara praktiskt genomförbart. Och om det är helgalet måste jag tyvärr tänka om. Jag har inte sett skabb i öronen på brodern, men jag tar den inte gärna till vet och sen släpper ut den i stallet, måste jag då behandla alla tre samma för skabb?

Många frågor och funderingar, men jag är tacksam för input. Brodern är för söt, och älskar mänsklig kontakt, och även om jag inte kan rädda alla så vill jag helst kunna ge denna en förhoppningsvis ngt bättre framtid.
 
Sv: Funderingar, kattunge, ev. 2, avmaskning osv

*puttar upp*
Ingen som vet hur länge avmaskningsmedel måste verka innan masken inte smittar längre, och vad man ska använda till en kattunge på 17v (som ätit gnagare vad jag kunnat se)?

Skabben - smittar den om jag behandlar den samma dag som ihopsläpp/samma lägenhet åtminstone?
 
Sv: Funderingar, kattunge, ev. 2, avmaskning osv

Jag vet inte alls, men jag blir glad i hjärtat av att du vill ta hem den lilla kattpojken också !

Mina katter avmaskas på hösten, då blir de liksom innekatter efter att ha varit ute lite då och då på sommaren. Jag brukar ta drontal eller axilur.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur gör ni med avmaskning? Har läst att maskarna kan bli resistenta om man avmaskar för mycket och med samma avmaskninsmedel..Så då...
Svar
6
· Visningar
1 580
Senast: tolvis
·
A
Hästvård Jag har tänkt skicka in träckprov på hästen i år, men det är första gången jag gör det så nu hoppas jag ni står ut med mina (dumma?)...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Madick
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp