Funderingar om Kokbok utan bilder

Jag är slav under recept när jag lagar mat men den gång jag högg en kokbok vid en utdelning av böcker blev jag besviken för den hade inga bilder. Det är ju bilder som ger en impulsen att stanna upp och läsa.

Dessutom tror jag att kokböcker spelat ut sin roll med tanke på alla bra receptsajter - förutom när det gäller praktverk med tjusiga bilder.

På resa skulle jag än mer använda internet, absolut inte släpa med en kokbok. Om jag måste ta med några särskilt kära recept så skulle jag kopiera och skriva ut, eller plåta och spara i mobilen. Inte leta efter en receptbok i pocket.
 
Troligen inte. Jag har köpt ett par kokböcker utan bilder just för att de innehåller massa grundrecept där bilden inte är nödvändig. Men jag skulle inte köpa en till eftersom jag i sanningens namn använder de bildlösa böckerna väldigt sällan.

Dessutom använder jag oftast mina kokböcker för att få inspiration. Inga bilder, ingen inspiration.
 
Nej, bilder är ett måste för mig. Jag har några gamla kokböcker där det inte finns bilder på alla recept, men där lagar jag bara dom recept som har bilder, utom tex kalla såser och liknande. Det är liksom bilden som gör mig sugen på att laga/baka just den rätten eller vad det nu är :)
 
Jag äger bara en kokbok. Den fick jag i present av mina morföräldrar för ca 8 år sedan. Den är aldrig använd. Jag hittar alla recept jag behöver på nätet och sedan sparar jag mina favoriter på datorn.

Skulle jag trotts allt köpa en kokbok någon gång så skulle det i så fall främst vara för vackra och inspirerande bilder, så en utan bilder skulle jag aldrig köpa.

Jag tror att vad gäller att göra kokböcker så måste man antingen satsa på något som är mer estetiskt tilltalande än konkurrenterna (Något folk vill ha framme i köket som en del av inredningen) alternativt ha hittat någon riktigt klurig nisch eller så som gör boken annorlunda och något som folk vill ha.
 
Nej - när jag väljer mat på jobbet måste jag se den förupplagda maten i "montern" oxå innan jag kan välja vad jag ska äta ;) Jag letar mest recept på nätet nuförtiden och även där är bilderna viktigast för valet av vad man ska laga.
 
Men kokbok när man reser, är det verkligen vanligt? Finns det nån marknad för det?
För mig låter det väldigt långsökt. Det är rätt sällan matlagningen faller på mig när jag reser.

Det närmaste jag kommer är att ha ett par kokböcker i sommarhuset (om man har ett sådant), och då får ju de böckerna stå där permanent. Jag bär dem inte med mig fram och tillbaka.
 
Jag skulle aldrig köpa en receptbok utan bilder. Det visuella är jätteviktigt för mig och om jag köper en kokbok så är det mest för inspirationen.
 
Jag skulle kunna komma på idén att köpa en kokbok utan bilder, tex om den på ett mycket utförligt och korrekt vis beskriver vad som sker fysikaliskt och kemiskt i matlagningsprocessen, och hur man kan påverka vilka smaker som utvecklas genom detta, och liknande. Då skulle jag kunna klara mig utan bilder, även om bilder även då vore att föredra.
 
Jag skulle kunna komma på idén att köpa en kokbok utan bilder, tex om den på ett mycket utförligt och korrekt vis beskriver vad som sker fysikaliskt och kemiskt i matlagningsprocessen, och hur man kan påverka vilka smaker som utvecklas genom detta, och liknande. Då skulle jag kunna klara mig utan bilder, även om bilder även då vore att föredra.

Åh nu påminde du mig om en bok som handlar just om matens kemi. Ska försöka komma på vad den heter.

Tillägg: det var inte den här jag tänkte på, men den här vill jag också ha

9789153437246_200_matmolekyler-kokbok-for-nyfikna


Ett tillägg till: Den här var det nog!

9789144095677.jpg
 
Senast ändrad:
@ylvali2 Den övre har jag.

Det lär även finnas någon extremt avancerad bok på temat i flera band, svindyr i minimal upplaga, troligen på engelska. Men jag lutar åt att det vore överkurs för min del.

PS. Den nedre kostar tyvärr över 500 kronor på adlibris. :(
 
Kokbok utan bilder - skulle ni köpa en sådan?
  • Om författaren skippade alla bilder och istället lade in kommentarer om matlagandet och/eller hur receptet kom till?
Mjuk storpocket (A5)?
  • Billig att köpa, lätt, att ha med på resa.
  • Lite svårare att torka av, svårt att ligga uppslagen utan att man böjer sönder bokryggen.
Spiralbindning, A4 och "fotobokskvalitet"?
  • Lite lättare att torka av eventuellt spill, lättare att ha liggande uppslagen.
  • Dyr att köpa, lite svår att ha med på resa, tråkig utan bilder (eftersom man förväntar sig bilder då sidorna är lite glansiga).

Ja, jag skulle göra det. Jag har gjort det, jag har en del kokböcker utan bilder som jag använder. Visst är bilder trevligt, men det är recepten jag köper kokböcker för, så de är mycket viktigare än bilderna. Kommentarer om matlagandet och hur recepten kom till känns inte så intressant, mer än ett par rader max. Att kokboken ska vara smidig att ha med på resa känns däremot helt oprioriterat, vem reser med en kokbok?
 
Om du inte heter Jamie Oliver eller Anthony Bourdain så är svaret nej. Jag köper inga kokböcker alls utom av dessa herrar och deras alster är liksom bara blädderinspiration, jag lagar extremt sällan efter recept ur kokböcker. Och jag slänger eller ger bort det köksbibliotek jag har sedan tidigare. Jag tycker nästan det är tragiskt (å författarens vägnar) att se alla nyutkomna kokböcker som ingen vill ha numera. Priset för att vinna sveriges mästerkock är att ge ut en bok och det är nästan så man småfnissar åt den entusiasm deltagarna visar för det priset..
 
@ylvali2 Den övre har jag.

Det lär även finnas någon extremt avancerad bok på temat i flera band, svindyr i minimal upplaga, troligen på engelska. Men jag lutar åt att det vore överkurs för min del.

PS. Den nedre kostar tyvärr över 500 kronor på adlibris. :(


Med lite tur borde man kunna hitta den nedre i begagnat skick. Kurslitteratur har ju den fördelen :up:
 
Jag skulle kunna komma på idén att köpa en kokbok utan bilder, tex om den på ett mycket utförligt och korrekt vis beskriver vad som sker fysikaliskt och kemiskt i matlagningsprocessen, och hur man kan påverka vilka smaker som utvecklas genom detta, och liknande. Då skulle jag kunna klara mig utan bilder, även om bilder även då vore att föredra.


Äkta Mat av Lisa Förare Winbladh (som jag avgudar, kul, snäll och toppenbra) är en sån. Mer faktabok än kokbok.
 
Jag hittar den mesta inspirationen och nya recept pa internet. Jag har en uppsjo kokbocker, men tycker att de sa fort blir "dated" numera. Det finns sa mycket nytt och frasht att hitta pa internet att jag inte behover bocker langre.
 
de kokböcker jag använder mest har inga bilder, men bra beskrivningar av arbetsmomenten, något som jag anser vara det intressanta i sammanhanget. Nu är de gamla ( 1800 tal till 1960 tal) och basic. Eventuella "krumelurer" är ju bara att lägga till och jag lagar förvisso en hel del nytt utan recept, går utifrån smaker och vad som kan vara gott just nu.
Har några modernare kokböcker med bilder och tycker man bläddrar igenom dem någon gång och sen aldrig mer. Text om hur maträtten kom till läser jag aldrig, bara massa ointressant dravel.
 
Jag älskar receptböcker med bilder, så det skulle inte falla mig in att köpa en utan bilder. Jag har sådana böcker också, som jag fått, men som jag aldrig använder eftersom jag inte får någon inspiration från bara text. Jag vill veta hur rätten ser ut. Sedan gillar jag också att bara bläddra igenom för att titta på bilderna.

Ta med en kokbok på en resa hade jag inte gjort. Om jag skulle behöva laga mat efter recept har jag appar på mobilen.
 
För att svara på ursprungsfrågan: nej. Och sannolikheten att jag skulle ta med en kokbok på resa är ungefär lika stor som sannolikheten att jag tar med en hyvelbänk.
 
Jag skulle inte köpt en kokbok utan bilder för jag gillar att se bilder. Oavsett om det gäller matlagning eller bakning. Brukar oftast heller inte göra något från nätet där ingen bild finns med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp