Funderingar på att betäcka mitt sto nästa säsong!

L

Lundqvist

Köpte mig ett sto och ska i första hand rida henne men då prognosen för mitt knä är lite ovisst så är föl ett alternativ. Vad tror ni om

http://www.blup.se/sv-se/horses/210844-daiquiri

Hon älskar människor men är väldigt hög i rang och lite skarp. Hon har 3 otroligt bra gångarter, lite nervig men är överkomligt. Bra hovar, överlinje och ben. Skulle vilja få ett lite lugnare temp men skarpheten gör mig ingenting och såklart är alltid lite bättre gångarter ett plus! Hon är väldigt nätt, skulle vilja avla fram en lite mer MAFFIG typ. Bryter gärna fuxtrenden.


Ravell, Blivit lite kär i honom.

http://www.blup.se/sv-se/horses/5148-ravell-swb

Vad tror ni, någon som kanske vet lite om honom? Hur stor tror ni fölet skulle bli, min dam är ca 1,65 och enligt någon hemsida är han 1,68. Temperament, storlek osv?

Annars, kan ni rekommendera någon annan hingst?
 
Sv: Funderingar på att betäcka mitt sto nästa säsong!

Tänk dels på att välja en väldigt stabil hingst temperamentsmässigt och tänk på hur du ska lösa det om sto eller föl av ngn anledning skulle skadas och måste stå på boxvila. Samt det är ännu inte helt klartlagt ooom denna typ av beteendestörningar kan ligga predesponibelt hos avkommorna.. snarast är det väl kanske att de finns en känslighet som nedärvs?
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar på att betäcka mitt sto nästa säsong!

Masse: Det skulle eventuellt vara intressant, tycker om typen. Hur mycket nedärvs oftast från pappan respektive mamman? Jag tänkte främst på exteriör?

Fenestra: Nu förstår jag inte riktigt hur du menar ang. boxvila, vad skulle vara problemet med det? :) Angående beteendestörningar så är det väll också så att det är svårt att veta hur mycket som är miljö och hur mycket som är genetik. Men är väll lite ute efter en hingst med trevligt temperament.
 
Sv: Funderingar på att betäcka mitt sto nästa säsong!

Det skulle eventuellt vara intressant, tycker om typen. Hur mycket nedärvs oftast från pappan respektive mamman? Jag tänkte främst på exteriör?
Det går inte att sä där rakt av. En avkomma får ju 50-50 från mamma och pappa. Men det är klart att vissa individer har vissa anlag som är dominanta. Om man tittar på Nobels statistik så verkar han har mer dominanta anlag för temperament än typ. Medans Ravell har ännu sämre statstik för typ än Nobel.

Men son någon klok person har sagt "man kan bevisa allt med statistik". Vad det blir i verkligheten det är en annan sak.
 
Sv: Funderingar på att betäcka mitt sto nästa säsong!

Man kan inte säga hur mycket som nedärvs från mamman respektive pappan. En del ston präglar sina avkommor oavsett hingst medan andra får avkommor präglade av hingsten och vice versa.
Min personliga erfarenhet är att den exteriöra detalj jag fixerade mig vid inte alls nedärves medan en annan jag inte tänkt på har gått vidare till alla avkommor.
 
Sv: Funderingar på att betäcka mitt sto nästa säsong!

Masse: Det skulle eventuellt vara intressant, tycker om typen. Hur mycket nedärvs oftast från pappan respektive mamman? Jag tänkte främst på exteriör?

Fenestra: Nu förstår jag inte riktigt hur du menar ang. boxvila, vad skulle vara problemet med det? :) Angående beteendestörningar så är det väll också så att det är svårt att veta hur mycket som är miljö och hur mycket som är genetik. Men är väll lite ute efter en hingst med trevligt temperament.

Med tanke på att hon inte trivs på box och kan väva när hon blir stressad så skulle jag ha med det i åtanke samt att som sagt välja en hingst som är känd för att lämna harmoniska avkommor.
Visst sen handlar väldigt mkt om miljö men somliga hästar kan stå i stressiga tävlingsstallar och slappna av utan problem medan somliga blir mkt stressade och kanske inte är lämpade som tävlingshästar.
Sen har du beskrivit henne som ranghög och att hon kan ha mkt åsikter, att hon kan resa sig om hon inte tycker samma, så därför tänka extra på temperamentet hos hingsten:)
 
Sv: Funderingar på att betäcka mitt sto nästa säsong!

Se till att se Ravell live innan. Jag blev jättebesviken när jag såg honom live :crazy:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Kanske ni som vet kolla detta sto, var hon berättigad Elit eller A? Stoet är död men jag fick höra att hon kan tilldelas Elit...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Charlottee
·
Avel Har slagit knut på mina tankar och har svårt att komma till någon lösning. Så nu skulle jag vilja veta vad ni hade lagt på detta stoet...
Svar
8
· Visningar
1 746
Senast: Peak
·
M
Avel Som så många andra sitter man ju och drömmer om att ev betäcka sitt kära lilla sto nån gång. Nu ligger detta längre fram i tiden, om det...
Svar
2
· Visningar
957
Senast: SussiLull
·
T
Avel Jag vet att jag är väldigt tidigt ute när jag frågar om detta men jag klarar inte vänta. :p Det är nämligen så att jag skal betäcka...
2
Svar
20
· Visningar
2 649
Senast: Gazque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp