Bukefalos 28 år!

Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

T

tinajohnsen

Jag vet att jag är väldigt tidigt ute när jag frågar om detta men jag klarar inte vänta. :p
Det är nämligen så att jag skal betäcka mitt sto för första gången till våren och vet inte vilken hingst som passar henne bäst.
Mitt sto är -01:a efter Solos Carex, Ismir. http://www.blup.se/sv-SE/horses/129859-ebony-45swb

Hon har ett mycket bra psyke. Långlinjerad, bra benställning men halsen är lite brett ansatt och ryggen(eller länden?) är lite "stram" mot korset om ni fattar, vilket gör att man får känslan av att sitta i nedförsbacka. Ok gångarter med pluss för galoppen. Tävlat LA dressyr, 120 hoppning och Lätt fälttävlan. Kapacitet för mer.:)
Jag skulle vilja förbättre hennes exteriör, resning och gångarter (spec traven) för att få ett föl jag själv kan tävla o satsa dressyr med. En större hingst som passar hennes blodslinjer hade varit toppen att hitta! Har ni några förslag på vad som kan passa henne? Har gillar Ampere starkt men har ingen aning om det är e bra komb, eller vad som passar bäst. Vil inte lämna något åt slumpen:grin:
Vad tänker ni, kom med förslag o åsikter!! :D



Bifogar dét enda kortet jag hade på henne från sidan(ingen bra bild):crazy:
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

oj bilden ville inte med.. hur gör man?
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

Så nu har jag fixat några kort på henne! Inga riktiga uppställda men hoppas det är till hjälp:)
Ebony


Ebony


Ebony
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

sista forsöket innan jag ger upp:P

Tvlingmossochonsy411.jpg


Tvlingmossochonsy397.jpg


Tvlingmossochonsy357.jpg
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

Kom igen! Ingen andra som har kan hjälpa mig lite klokare?:crazy: :)
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

Det verkar som man hellre sitter och ger _hingst råd_ till travmärrar .

För i dom trådarna ramlar det alltid in massor av hingstråd:o

Sen brukar inte jag ge hingstråd eftersom jag inte anser mig vara så duktig ,men jag håller med om Kickis råd med Damino SD till ditt sto ;).

Tycker det låter spännande och jag gillar hans nedärvning av sitt framparti .

Mia
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

jag tror också att Damino kan passa. Särskilt vad det gäller det exteriöra.

Eller hitta en hingst som är riktigt "under sig" med bakbenen i alla gångarter. på bilderna så ser stoet ut att vara lite "bakom sig" med bakbenen - kan ju vara bilder i fel ögonblick, men det är iaf vad jag ser.

Jag är ju väldigt förjust i Bellagio - nu vet man ju inte alls hur hans avkommor blir, men han är grymt fin och rör sig ju bra spec i traven (skritten är väl sådär)
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

Hmm, men då får ni hjälpa mig istället! Så man får nått fint o se på treårstestet om några år :D Circus, nu e nog bilderna lite orättvisa men det är oavsätt precis som du säger att hennes bakben lätt hänger efter och hun har lite svårare änn andra att sätta dom under sig:) Jag har faktisk funderat mycket på Damino, har inte sett han "live" dock. Bellagio ska jag kolla på. Tack:D Vad tror ni om Aerline, vet han är mer hopp men jag har sätt några himla himla snygga avkommor. Han har lite brett ansatt hals, kanske blir katastrof på mitt sto som oxå har det?
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

Nej inte Aerline till det stoet.

Du kan ju också vänta tills i februari och sen om ngn kanon dyker upp på bruksprovet. Såg en fin Sir Donnerhall son på championaten som iaf var hingst då, den vore kul om den visades, han hade fantastiska gångarter men biljarderade en hel del, men om ditt sto har bra ben så gör det kanske inte så mycket
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

När det gäller Solos Carex är han 75% holsteiner hoppstam (med bra gångarter) och det verkar att ditt sto har fått en hel del från honom när man läser beskrivningarna från bruksprovet på Carex. Han ser lite annorlunda ut än det som man vill se hos unga dressyrhästar idag.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/121164-solos-carex

Vill du absolut ha en avkomma för dressyr , välj en dressyrhingst inte en hopphingst med bra gångarter. De är ofta helt olika byggda idag.
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

Jag satt också och klurade på Bellagio igår;) Solos Carex är ju en rätt stor häst, så kanske du skulle titta lite på trakehner inslag. Highlander och Highcruiser är ju e. Hohenstein -xx båda två. Nu vet inte jag om .Highlander, som är den som jag tycker bäst om av dessa två går i svensk avel till våren.
Herzendieb är väl ingen dum hingst heller.

Scandic har väl Michelangelo i tredje led, så därför har säkert kombinationen med Amiral blivit bra, eftersom det ligger lättare blod bak
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

Håller med om Sohn der Sonnen. Försökte att fiska i en annan tråd om det är någon som vet om han ska visas till våren. Hade passat min lilla Highlander som handen i handsken.

Jag tror att Sir Donnerhall-hingstar skulle kunna passa detta stoet. Det finns ju Shooting Star som hade en riktigt fin galopp.
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

Damino skall jag kolla upp lite bättre iaf:)
Shooting Star är för liten tycker jag för jag är nämligen 183 själv o vågar inte ta en liten hingst. Men jag gillar Sandro Hit blodet, hur skulle Sandreo vara tror ni? Samba Hit är inte godkänd i Sverige va?
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

Samba Hit har varit godkänd i Sverige men ingen verkar ha löst licens på honom på några år.
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

Damino verkar lämna stora avkommor, så är du så lång så är det nog inte helt fel. Har ett stoföl i stallet e.Damino där rumpan är över 150 cm och hon är bara lite styvt 5 mån. Långa ben och bra temperament.
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

Jag har hört att Stedinger inte rör sig så bra, dårlig bogfrihet men det kanske inte stämmer? Tror inte Sandreo kunde va nått då?
Hmm.. det är svårt men spännande att hitta den rätta, blir min första uppfödning med så det blir lite extra speciellt:banana:
 
Sv: Vilken hingst passar mitt Solos Carex-sto?

Längtar till bruksprovet redan:rofl:
 

Liknande trådar

Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 097
Senast: Långnos
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 116
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
956
Senast: AmyPond
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 977
Senast: Biotin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp