Funktionärer på tävling

kvandi

Trådstartare
Hur har ni det i era klubbar med funktionärer till tävlingar? Är det nånsin problem med att täcka upp alla uppgifter? Är det samma personer jämt? Står samma personer på sin uppgift hela tävlingsdagen eller byts man av?

Har ni nånsin varit med om att deltagandet i en tävling innebär automatiskt tvång att utföra nån funktionärsuppgift?

vakurrosset.jpg

(OBS klubben på rosetterna har inget med ovan ställda frågor att göra! Bara kul med bild i inlägget...)
 
Sv: Funktionärer på tävling

På våran hemma klubb brukar det vara samma personer som är funktionärer varje gång.
I collecting ring vet jag att de brukar skifta av men annars tror jag att man har sin egen uppgift under hela dagen.
Själv har jag tävlat varje gång med 2 olika hästar och har inte hunnit hjälpa till tyvärr.
Det brukar komma upp att de söks lite funktionärer men det har alltid funnits någon på alla platser.
 
Sv: Funktionärer på tävling

Vi brukar få ihop funktionären så det räcker men det är ofta samma personer. Ibland har man "bara" ett uppdrag per tävling ibland byter man med någon annan eller har flera uppgifter

Grannklubben har så som du beskriver att en deltagande medlem måste ställa upp som funktionär.
 
Sv: Funktionärer på tävling

Här i Danmark har man oftast två olika priser på startavgiften, lite billigare om man kan ställa upp som funktionär.
 
Sv: Funktionärer på tävling

Själv har jag tävlat varje gång med 2 olika hästar och har inte hunnit hjälpa till tyvärr.

Fast det där är ju egentligen en dålig ursäkt. Det finns ju saker att göra före och efter själva tävlingen drar igång också, så det är klart man kan hjälpa till ändå.
 
Sv: Funktionärer på tävling

Jo det är klart men nu räknade jag endast tävlingsdagen/dagarna, jag har t.ex hjälpt till med att spåna boxar, dra ogräs och bära plank till domarsekretariaten innan tävling t.ex.
 
Sv: Funktionärer på tävling

Jo, men även på tävlingsdagen är det ju arbete före och efter. Plocka in och ur grejer ur cafeterian, mocka området, sanera boxar osv. :)
 
Sv: Funktionärer på tävling

Jag ställer upp som funktionär trots att jag inte tävlar.
Är ju egentligen där för att titta på dom som rider och tjöta lite men funktionärer behövs ju alltid.
Det är inte kul att stå i caféet och inte se någonting av tävlingarna.
Och så baka en kaka i kväll och ta med.
Nästa gång kanske jag är med och tävlar förutsatt att klubbens medlemmar orkar hålla en med allt vad det innebär både före, under och efter tävlingen.
 
Sv: Funktionärer på tävling

När jag var nyinflyttad här försökte jag få kontakt med "funktionärsansvarig" i min nya klubb, men fick inget gehör alls. Några år senare fick jag frågan och ställde gärna upp, kände inte direkt någon annan, hade ändå en relativt trevlig dag. Snorkallt ute... Försökte igen att få kontakt genom att berätta att jag gärna ställde upp fler gånger, men ingen har hört av sig.

Nu har jag en liten bebis här så kommer kanske att åka och titta på tävling, men inte mer.

Jag vet att det alltid skriks efter funktionärer, men efter min erfarenhet så är inte alltid klubbarna så bra på att plocka upp de som visar intresse.
 
Sv: Funktionärer på tävling

Håller helt med dig!

Det klagas mycket på att "ingen vill ställa upp som funktionär" men å andra sidan verkar man heller inte fråga?....
PÅ de flesta tävlingar här nere blir man istället tvingad att göra något när man anmäler sig som tävlande.

Min brukshundsklubb skickar ut massmail inför sina tävlingar och ber om hjälp, och lockar med mat/fika och mysig gemenskap. Där får man skriva när och hur mycket man kan hjälpa till och så fogar de ihop ett vettigt schema.
Kanske är något att göra på islandstävlingar också?

Tänker också att man kunde göra ett system som på studentnationerna här i Lund. Om man hjälper till och jobbar får man en inplastad biljett som antingen kan användas för en middag/lunch eller så kan man samla ihop ett antal stycken och gå på sittning. Här kunde man kanske översätta det till Anmälningsavgift till träning eller tävling för ett visst antal biljetter?
Och självklart att funktionärerna får lite lunch under dagen.


Jag har också hört av mig till min klubb med lite åsikter, både positiva och negativa, om deras tävlingsrutiner och tävlingsplats, och även sagt att jag gärna är funktionär på framtida tävlingar. Inte hört något ;)
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 919
Senast: Barbabelle
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 354
Senast: zassoo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 086
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 113
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp