Bukefalos 28 år!

Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Återigen; inte alla höbönder VILL eller GÅR MED PÅ att du köper o hämtar hela partiet på hösten! Vi fick inte göra det t ex.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Ja du, vad säger man. Jag kan inte råda dig till något, men det känns som om man som hästägare är i andras våld på något sätt. Är det inte höleverantörer som fuskar, så kommer inte hovslagaren.

Jag själv köpte 100 st hösilagebalar á 40 kg i somras. Betalade 95 kr st. De väger nästan exakt 40 kg, även om ts har varierat lite. Det skulle vara analyserat och det skulle vara en hög kvot. Skitsnack, hästarna föll ur direkt så jag har fått ge nästan dubbelt så mycket som jag räknade på från början + kraftfoder som komplement. Dessutom har jag hittills slängt 11 balar pga mögel. Drygt 1000 kr upp i rök så att säga. Men jag ska försöka prata med leverantören och kolla vad h*n säger. När jag hämtade det så skulle det gå bra att få nya om det var dåligt. Men det är ju ingen garanti att de ev nya balarna är bra.

Det som är så tråkigt är ju att man måste jaga mer grovfoder i slutet på vintern eftersom det då inte räcker med det man räknat på. Ett svinn på mer än 10% + att analysen var helt fel är inte vettigt.


jag skulle bli rätt irriterad om någon som köpt ensilage ringde när 11 balar kasserats pga mögel. Givetvis ringer man som köpare långt tidigare. Du borde ringt direkt när du ansåg att det var fel på fodret. Det är mycket lättare att lösa problemet om man får reda på det direkt.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Återigen; inte alla höbönder VILL eller GÅR MED PÅ att du köper o hämtar hela partiet på hösten! Vi fick inte göra det t ex.

Ingen tvingar dig i så fall att använda den leverantören. Om du tycker en säljare är oseriös så varför alls köpa där?
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Men då är det ju enkelt; man byter leverantör till en som kan leverera det man vill köpa. Det går ju inte acceptera de förutsättingar som lämnas och samtidigt över att leverantören inte uppfyller alla krav. Det är väl en prioriteringsfråga?
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Nej jag känner inte att jag måste ge någon extra gåva till denne någon - det är inom familjen om vi säger så, och vi hjälper varandra. Skulle ngn, inom eller utom familjen, komma och be om min hjälp så skulle jag vara där utan att tveka. Denne någon VET hur mycket jag uppskattar och värderar tillgången till mark och maskiner.

Allt är inte pengar här i världen, man kan hjälpas åt en del också som sagt.
Att känna till kostnaderna det gör väl de flesta och att förstå att en företagare vill tjäna pengar på sitt företag det behövs det ingen Einstein för att begripa men ockerpriser känner jag igen när jag ser dem, liksom när en företagare inte har rent mjöl i påsen.

Man sätter ett pris, säljer den vara man faktiskt har utlovat och håller inte på med en massa konstrande - då är man en god företagare anser jag. De andra ska sållas bort enligt min mening.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

jag skulle bli rätt irriterad om någon som köpt ensilage ringde när 11 balar kasserats pga mögel. Givetvis ringer man som köpare långt tidigare. Du borde ringt direkt när du ansåg att det var fel på fodret. Det är mycket lättare att lösa problemet om man får reda på det direkt.

Sen beror det hur höet lagrats hos kunden också. Ex lagras det på cementgolv= mögelskador.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Då har vi problem nr 1; HITTA en höleverantör som har småbal.
Problem nr 2; hitta en med vettiga priser, dvs INTE 35 kr balen ( 8-10 kg:s balar )
Problem nr 3; Hitta ett vettigt hö med medelvärden och av god hygienisk kvalitet - inte helt lätt har jag märkt.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Se mitt svar till Tomas.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Det som kostar är ju att köpa in och driva alla maskinerna. Har man gjort den stora investeringen så lånar man inte gärna ut redskapen hur som helst, man vill hellre köra sönder dem själv... Om någon vill använda våra maskiner så hyr vi ut dem inkl traktor och förare enligt maskinringens prislista. Då vet jag att den som kör vet hur man använder grejerna (och jag riskerar inte heller att hydraulsystemen kopplas ihop med nån gammal traktor som inte bytt olja det senaste seklet).

Däremot har jag har gladeligen lastat hö och kört traktor dagar i ända för att hjälpa grannar/vänner, utan annan ersättning än några glas saft och vetskapen om att de hjälper mig om jag behöver. Men det tycker jag är en helt annan sak än att låna ut maskiner som mitt företag(!) betalat dyra pengar för och som jag dessutom är beroende av att de fungerar när jag själv behöver dem.

Jag håller helt med! Varför skall jag låna ut mina maskiner som jag betalat för så att andra skall kunna köra gratis? Det är ganska oförskämt att inte betala för sig faktiskt.

I så fall skulle jag överväga att köra maskinerna men då vill jag ha betalt. Det kostar pengar för mig att använda mina maskiner till min egen skörd så varför skall det inte kosta pengar när en hästägare vill ha masnkiner till sin skörd?
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Då har vi problem nr 1; HITTA en höleverantör som har småbal.
Problem nr 2; hitta en med vettiga priser, dvs INTE 35 kr balen ( 8-10 kg:s balar )
Problem nr 3; Hitta ett vettigt hö med medelvärden och av god hygienisk kvalitet - inte helt lätt har jag märkt.

Problem 3 och i viss mån problem 1 förstår jag. Det är dock varje företags rättighet att bestämma när och till vilket pris man skall sälja. Så om någon vill chansa på högre priser senare så är det väl ok.

Problem 3 handlar i så fall om att du inte är villig att betala vad fodret kostar. Om jag är lite elak kallar jag det snålhet.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Vad är ockerpriser? Och vad är problemet med höga priser? Det finns inget tvång att köpa en vara man tycker är för dyr.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Jag håller helt med! Varför skall jag låna ut mina maskiner som jag betalat för så att andra skall kunna köra gratis? Det är ganska oförskämt att inte betala för sig faktiskt.

I så fall skulle jag överväga att köra maskinerna men då vill jag ha betalt. Det kostar pengar för mig att använda mina maskiner till min egen skörd så varför skall det inte kosta pengar när en hästägare vill ha masnkiner till sin skörd?

Fast ärligt så är det väl ingen som påstått att man inte skulle betala för att hyra maskinerna/arbetskraft?

Här nere i Skåne så finns det en uppsjö med maskinstationer som bara håller på med detta att ta in hö till andra
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Tråkig attityd och inställning tycker jag att du har...och håller inte med om att allt är så JOBBIGT och dyrt o besvärligt med att ta eget hö, inte heller att folk som lånar maskiner skulle per automatik köra sönder dessa! Vet inte vad du omger dig med för folk men personligen är jag MER rädd om andras saker än om mina egna...

Allt annat du svamlar om väljer jag också att bortse ifrån.

Men det kostar pengar för en bonde att köra med en maskin. Det är avskrivning och slitage, kanske även räntekostnad. Dessa kostnader drabbas bonden av när han kör på sina egna fält. varför skall andra då få köra gratis? Är det för att du skall kunna få billigare hö än bonden själv kan?
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Fast ärligt så är det väl ingen som påstått att man inte skulle betala för att hyra maskinerna/arbetskraft?

Här nere i Skåne så finns det en uppsjö med maskinstationer som bara håller på med detta att ta in hö till andra

Jag håller ju med dig! Man hyr givetvis in någon för att göra det jobb man inte själv klarar av. Jag har även anlitat grannen och betalade givetvis för tjänsten.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Jag tror inte du har uppfattat det rätt, eller så förklarar jag dåligt...jag lånar av vänner o bekanta, familj och ger min hjälp tillbaka, lånar ut ngt som jag har och som de ev behöver - alltså ömsesidig ö k mellan familj o vänner. Anlitar jag folk utifrån eller maskiner utifrån så självklart tar jag reda på vad deras timtaxa är och rättar mig efter det. Inte så alltså att jag förväntar mig att en maskinstation ska låna ut maskinerna gratis eller mot en tjänst.

Jag reagerar mot bönder som inte levererar det de har utlovat, fuskar med kilo per bal etc OCH mot de som tar rena ockerpriser. Det finns alltid en sån risk på marknaden och det vänder inte förrän kunderna slutar konsumera p g a för höga priser eller väljer annan vara och först då justerar man sina priser.
Där tycker jag att hästägarna sitter illa till för vart ska man vända sig då och vad skulle man ge istället? Sälja sina hästar sitter långt inne för de flesta och det är "företagarna" nog mer än väl medvetna om:cool:
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Jag reagerar mot bönder som inte levererar det de har utlovat, fuskar med kilo per bal etc OCH mot de som tar rena ockerpriser. Det finns alltid en sån risk på marknaden och det vänder inte förrän kunderna slutar konsumera p g a för höga priser eller väljer annan vara och först då justerar man sina priser.
Där tycker jag att hästägarna sitter illa till för vart ska man vända sig då och vad skulle man ge istället? Sälja sina hästar sitter långt inne för de flesta och det är "företagarna" nog mer än väl medvetna om:cool:

Givetvis skall man leverera det man lovat och inte fuska med vikt osv.

Men vad är ockerpris egentligen? Jag har frågat innan men får inget svar.

varför får inte företagare sätta det pris han vill? Är det för dyrt så låter man bli att köpa, så enkelt är det.

Och om man som hästägare inte har råd med foder, vems problem är det? Jag kan inte förstå att det är foderleverantörernas problem. De flesta som säljer foder bedriver ingen välgörenhetsverksamhet.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Å ena sidan har du problem att hitta det du vill ha (småbal) å andra sidan är det för dyrt med 3.50 kr/kg. Bonden tar ut för mycket och du kan göra det billigare med gratis lånade grejor och inlånad arbetskraft.

Personligen tycker jag resonemanget haltar.

Är fodret fint tycker jag 3,50 kr/kg är bra pris för hö. Det är väl ungefär det jag ger för småbal som är skulltorkat där torken går varje vecka. För mig är det högst prisvärt. Men jag kan å andra sidan inte förlita mig på gratis arbetskraft och gratis maskinhyra utan räknar kallt med att betala vad det kostar att köpa in det som krävs för att hålla hästen.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

3,50 inkl moms antar jag dvs bonden får 2,80
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Personligen tycker jag resonemanget haltar.
Av någon anledning dyker hela tiden den där köttätande blomman, i filmen jag glömt namnet på, upp i skallen. "FEEEED ME"!! :laugh:

Skulltorken igång varje vecka blir kostsamt. Någon måste betala.

*Kl*
Men var det inte hösilage i småbal tråden handlade om från start? Att plasta in småbal i st f storbal är ju mycket kostsammare per kilo foder. Vanligen har man ju heller inte tillgång till press och inplastare som amatör.
Det blir lite svårt att hänga med om man hoppar mellan förutsättningar.

LIA
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Av någon anledning dyker hela tiden den där köttätande blomman, i filmen jag glömt namnet på, upp i skallen. "FEEEED ME"!! :laugh:

Skulltorken igång varje vecka blir kostsamt. Någon måste betala.

*Kl*
Men var det inte hösilage i småbal tråden handlade om från start? Att plasta in småbal i st f storbal är ju mycket kostsammare per kilo foder. Vanligen har man ju heller inte tillgång till press och inplastare som amatör.
Det blir lite svårt att hänga med om man hoppar mellan förutsättningar.

LIA

Trifiderna anfaller?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp