Bukefalos 28 år!

Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

*KL*

Tack för påminnelser om varför jag är less på utställningar...

Jag var inte på Hund 2009 i helgen och är nog glad för det.
Men lite allmänt kan man väl säga att det inte alls är ovanligt att domare ger fina priser till hundar som skyggar undan, till hundar som inte är rastypiska (fast det är väl ingen nyhet...:cool:) och dömer lite allmänt galet.

Det hade nog varit intressant om alla domarkritiker kunde finnas att läsa någonstans, just för att man då kanske förstått lite hur domare faktiskt dömer...
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

*kl*

Jag bänkade mig vid Schäferringen...... Fy fan villka fula hundar. Man kunde nästan förutse villken som skulle bli BIR, hunden med mest vinklar bak. Man såg nästan hur domarens blir drogs till den hunden, som självklart blev bäst.

Jag bara satt o ojjade mig. Och all denna stress runt ringen, ush. Tacka fan för att man har en hund som aldrig skulle platsa i ringen :grin:
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

kl

På chihuahua tycker jag domarna (med undantag som snördomare & vissa med konstig smak, har även jag sett hundar få CK!!!! som varit mkt skygga) börjat göra en insats för rasen imho. På de senaste jag ställt har hundar åkt ut med buller & bång. Lite olika vad olika domare "snöat in" på men det har varit mkt bett, fontaneller (tidigare önskvärt, nu ett fel) etc. Jag ställde i Älvsjö och där brukar kvaliteten vara rätt hög med tanke på konkurrensen men i öppenklassen var vi 13 anmälda och 2 kvar med ettor när första rensningen var klar. Aldrig varit så glad för en etta :D Men poängen är att den domaren skickade ut alla med hundar som inte verkade frimodiga och gick på bra. (Vissa åkte såklart av andra anledningar som jag inte vet, jag tyckte verkligen om vissa av hundarna.) Detta var rätt speciellt då det står i rasstandarden att chis ska vara tuffa så jag tycker et är helt rätt, men det visar ju hur lätt många kommit undan innan.

Så att utställningar inte gör ngt alls för en ras kan jag inte hålla med om :)
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Så att utställningar inte gör ngt alls för en ras kan jag inte hålla med om :)

Det är utställningarna som sett till att många raser ser ut som de gör idag :crazy: Men det är skönt att det tas tag i det och att faktiskt domarna slänger ut det som inte ska vara kvar i ringen enligt de nya riktlinjerna (glömt vad de heter)
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Jag har varit med om samma sak, fast där fick min hund ändå en slät 1a.
Var lite trist dock att hon bemötte domaren med positivitet, medan andra som gick vidare och fick ck ryggade för domaren rejält....
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

*lånar knapp*

Jag var enbart vid rottweilerringen, är väl hyfsat nöjd med bedömningen. Dock tycker jag att många av hundarna visades i överhull (inkl min egen, löp + stenhårt och fruset underlag är inte optimalt, dock var hon nog bland de lättare ändå).
Vad man hade önskat hade varit att domaren hade låtit hundarna springa lite mer, det är ju en bruksras som ska kunna röra sig också. Han var överlag väldigt snabb med bedömningen, tog nog 30 hundar i timmen (en hel del välförtjänta tvåor).
Något förvånande var det en unghundshane som blev BIR, BIM blev en juniortik. Inte helt vanligt...
Jo, en sak som jag blev riktigt irriterad på. Vissa fick tillsägelser för dubbelhandling (påstås till och med att en hund fick en 2:a av den anledningen), medans andra kunde skutta runt utanför ringen och tjoa utan tillsägelse. Det ska ju vara lika för alla.
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

*lånar knapp*

Jag var enbart vid rottweilerringen, är väl hyfsat nöjd med bedömningen. Dock tycker jag att många av hundarna visades i överhull (inkl min egen, löp + stenhårt och fruset underlag är inte optimalt, dock var hon nog bland de lättare ändå).
Vad man hade önskat hade varit att domaren hade låtit hundarna springa lite mer, det är ju en bruksras som ska kunna röra sig också. Han var överlag väldigt snabb med bedömningen, tog nog 30 hundar i timmen (en hel del välförtjänta tvåor).
Något förvånande var det en unghundshane som blev BIR, BIM blev en juniortik. Inte helt vanligt...
Jo, en sak som jag blev riktigt irriterad på. Vissa fick tillsägelser för dubbelhandling (påstås till och med att en hund fick en 2:a av den anledningen), medans andra kunde skutta runt utanför ringen och tjoa utan tillsägelse. Det ska ju vara lika för alla.

Direkt citat "Men ni begriper ingenting, det här är BRUKShundar förstår ni, de SKA springa i ringen" svarade en kärring när jag och vännen beklagade oss om dubbelhanteringen.

Själv skullle jag tycka att det var skit i koppel om min brukshund inte kunde springa ett par varv i en ring utan draghjälp från folk på utsidan.

Sen gick min vän ut med sin tik som enda veteran. Hon var visserligen inte mycket att hänga i julgranen men till och med hon kunde springa utan folk som lockade.
Sveriges största ras. En av sveriges största utställningar. Och EN veteran....
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Sen tycker jag också att det där med att hitta lämplig domare för raserna ska vara oerhört viktigt - stående fågelhundar ska inte dömmas av nån shih tzu-expert (stör mig fortfarande på det), inte konstigt att resultaten blir konstiga.

OBS officiell utställning innebär att domaren ska vara auktoriserad för den ras domaren dömer så även om domaren "är expert" på en annan ras ska h*n även kunna den ras som h*n dömer
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Nej det är inte utställningarna som är orsak till att vissa raser har så stora problem - det är okunniga uppfödare som avlar på extremer! Det är inte något som säger att den "perfekte" hunden med allt rätt enligt standard är det bästa avelsmaterialet.
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Fast visst är utställningarna ett stort problem för många raser - de extrema hundarna döms ju högst! Varför skulle uppfödarna annars avla mot det extremare hållet? Det går liksom hand i hand, domare som svävar ut alldeles för mycket i extrema vinklar och eget tycke och smak tillsammans med uppfödare som givetvis vill se sina hundar på prispallen och därför avlar extremare.
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

OBS officiell utställning innebär att domaren ska vara auktoriserad för den ras domaren dömer så även om domaren "är expert" på en annan ras ska h*n även kunna den ras som h*n dömer

Jag tror att lady_vip är fullt medveten om det... ;) vad hon menar är att hon, jag och säkert flera vill se bättre domare på raser som de dömer. Vår fick ju till och med smygläsa i papprena och dömde oerhört ojämnt!
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

..... Vår fick ju till och med smygläsa i papprena och dömde oerhört ojämnt!

jag säger inget om situationen som sådan, eller domarens kunskaper om rasen, men att domaren tittar i papprena av och till tycker jag oftast tyder på god insikt i sina egna brister... att man kollar upp om det man ser hos hunden verkligen är korrekt enligt rasstandarden. i den bästa av världar är ju självklart domaren som dömmer en ras expert på just denna, men i verkligheten, och speciellt i mindre raser, är det sällan så... och den där rackarns gruppauktoriseringen är jag något irriterad på :)
att inte döma jämnt är ju helt klart ett tecken på att man inte vet vad man pysslar med, och det är ju självklart inte bra, men att kika i rasstandarden då och då ser jag inte som något odelat negativt (ok, hade jag haft en schäfer så hade jag blivit förbannad, de är så många att domarna *censur* ska kunna rasen :D )
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Vad jag menade var att smygläser man i papprena, ok, men då ska man kunna döma jämnt också! :)
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Det är utställningarna som sett till att många raser ser ut som de gör idag :crazy: Men det är skönt att det tas tag i det och att faktiskt domarna slänger ut det som inte ska vara kvar i ringen enligt de nya riktlinjerna (glömt vad de heter)

Både håller med och inte med, stämmer väldigt bra på vissa raser kan jag tycka men hade utställningar varit skit för alla raser hade alla raser varit skit, och det är de inte. F ö handlade mitt inlägg (vilket man ser om man läser hela och inte klipper ut just den meningen du tog, men klipper man ut en enstaka mening kan man ju få fram i princip vad som helst ur vilket stycke som helst) om att jag tycker att det skett en positiv förändring nu senaste tiden. Och det tycker jag är bra :)

Sen att man inte håller med alla domare, så är det ju bara. Allt är fritt för tolkning och alla väger olika egenskaper olika tungt. Det är trots allt en subjektiv bedömning och inte en mattetävling så jag tror man får agree to disagree många gånger. :)
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

håller fullständigt med. ges 2a till en hund med ett fel, så ska nästa hund med samma fel också ha 2a (eller sämre, det kan ju vara övriga fel på den också :) ) konsekventa domare är alltså målet :)
tyckte bara det lät så "fy-fy inte läsa papper under bedömningen" att jag kände att en liten förtydling var befogad. :) (heter det verkligen förtydling, eller är det ett hemmasnickrat ord? *tilt i hjärnan fn*)
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Man måste ju också komma ihåg att det är HELA hunden som döms.

Om en hund exempelvis har för raka vinklar fram för domarens smak samt i övrigt inte är en speciellt fin hund i typen och därför tilldelas en 2:a så kanske nästa hund med raka vinklar fram kanske har många andra bra saker som väger upp de dåliga vinklarna fram.
Och därför sammantaget blir det en 1:a.

Dom ska ju döma hela hunden och måste då väga den negativa och dom positiva sakerna mot varandra.
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

självklart är det ju så, men som ex. inom vissa raser är gula ögon icke önskvärt. en del hundar får (på samma utställning, med samma domare) 2a pga detta (betonat i kritiken, gula ögon ej önskvärt), medan en annan med samma ögonfärg blir bim. det var det jag menade med konsekvens. vinklar och pälskvalitet och olika kroppslinjer och huvudformer osv är ju ofta mer en fråga om domarens tycke och smak, och därför något mer relativa. hunden med rakare vinklar kanske ändå "passar" i dem och rör sig bättre och mer rastypiskt än den mer vinklade, och bör ju då få "bättre betyg" än sin motståndare. o vad roligt det är med bedömningssporter :D
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

kl

Kom precis att tänka på en hund jag såg i veterinärkollen..en finsk spets som bara gallskrek när den skulle undersökas..fyfan så tragiskt. :(
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

OBS officiell utställning innebär att domaren ska vara auktoriserad för den ras domaren dömer så även om domaren "är expert" på en annan ras ska h*n även kunna den ras som h*n dömer

Jag är medveten om det, men jag betalar inte 350 spänn för att mina (jakt)hundar ska bedömmas av en domare som beskrivs som expert på extrema sällskapshundar. Jag menar, hur ska den domaren rimligtvis hålla koll på svängningarna inom rasen...? Den domaren dömer ju bara överlag vad som är en bra hund eller inte, jag vill veta om min hund är en bra weimaraner eller ej.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp