Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Jag ska se om det finns någon bild som jag kan visa er... Tyvärr blev mina kort fr just Stora Stockholm mörka som attan, men min kompis tog även hon en del bilder...

Vet inte hur jag lägger upp bilder, men det kan kanske någon duktig lära mej?!

/Swat
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Du lägger upp dem på tex. photobucket, sen högerklicka på den bilden och få adressen under egenskaper som du seda klistrar in här. Kolla under Datorer, de förklarar bra med bilder och grejer:)
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Ang vetkollen: Jag har själv stått som vet vid både Hund 2007 (tror jag) och WDS.
Det vi kollar är, svullna lymfknutor, positiv hostreflex och tecken på diarré. Lyfknutorna känner vi i käkvinkeln och vid bogbladet, sedan trycka på luftstrupen och lyfta svansen. Loppor och löss, vid en uppenbar infektion så ses detta då vi stryker över pälsen men det är nog få som ställer en hund med affekterad päls...

Ffa så ska man se oss som en signal, vi kanske inte kommer lyckas hitta allt genom våra undersökningar, men att vi står där avskräcker nog en del av de som skulle chansa annars...

Man får VÄLDIGT mkt skit (ffa på WDS) många är såklart trevliga, men det ställs sååå mycket hundar med kraftiga rädslor och taskig mentalitet och då blir det alltid tjaffs om att man minsamm inte behöver undersöka deras hund och att man är elak och att man inte får göra ditten eller datten.

Detta plus ffa tidsaspekten gör att man bara tar typ tre grepp på hunden för att söka allvarliga smittsamma saker.
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Tyvärr är detta den enda bild jag har just nu...

Får jag lov att presentera en SPORT-labrador!!

Nypon.jpg



/Swat

Ps. Oj så ljus den är... men ni får en liten vink i alla fall! :)
Hunden på bilden har eg. bra pigmenterad nos och är choklad-färgad...
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Åh så fint med brun :love:
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

En liten choklad-pralin! :D :love: ;)

Dessutom frisk och sund! (Hd A, Ed Ua, helt ok Mh)

/Swat
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Får jag lov att presentera en SPORT-labrador!!

QUOTE]

Vad innebär "sportlabrador"? Menar du dual purpose-varianten? Eller jaktvarianten? Eller finns det ytterligare en förutom utställningslabben?

Jag är inte alls insatt!
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Tror att jag såg din labbe :) Både jag och min syster hajjade till när ni gick förbi... (om det nu var ni :D )
Mycket mycket fin labbe iaf :)
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Sen tänker jag på smittrisken också med att ta med en hund i "onödan". Jag tycker det är många runt mig som åker på kennelhosta och sånt. Men det är säkerligen fler hundar som klarar sig utan problem än några enstaka fall, men man har ju lätt för att snöa in på sånt kompisar råkar ut för...
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Sen tänker jag på smittrisken också med att ta med en hund i "onödan". Jag tycker det är många runt mig som åker på kennelhosta och sånt. Men det är säkerligen fler hundar som klarar sig utan problem än några enstaka fall, men man har ju lätt för att snöa in på sånt kompisar råkar ut för...

Tack! :bow:

Ytterligare ett argument som stärker mitt beslut att inte ställa ut den ohängda skäggmumriken i valpklass. (för jag har ångrat mig lite, det vore ju kul...)

Jag tänkte inte ens på det. :o

Nej, jag avvaktar till Malmöutställningen eller någon liten inofficiell någonstans. :D
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Japp det är DP-labbar jag har... Många icke-insatta har dock ingen aning om vad DP är så jag tycker sport-labrador är mer talande!

Squarepants: Nja... Jag apporterar en del - dock inte tävlingsmässigt! Det är lydnad och bruks som tränas mest.

Donnorna: Ni skulle sagt hej!! :)

/Swat
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Jag kunde svurit på att du hade malle?

Tävlar du med labradoren? har det gått bra?

Jag hade ambitioner att tävla lydnad med vår dv.schnauzer men det blev bara utställningar, mh och korning för vår del. Nu är han 5 år och tja... nej... det är bara att inse att jag aldrig kommer tävla med honom. Men han är ingen sporthund heller, utan mattes soffprydnad! :love::bow:
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Tack för förklaring! :)

Visst förstår jag att det har med tidsaspekt att göra, men reagerade då det enda jag såg var att de kollade lymfknutor, en snabb titt i ansiktet (ögon eller nos?) och en snabb titt i rumpan. Inget med än så och en snabb "omklappning".
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Är labben på bilden egen uppfödning eller inköpt. Vill du dela med dig av kennelnamn (antingen här eller via PM). Är nämligen på jakt i framtiden efter dp-labbar och de känns inte direkt lätta att få tag i av bra kvalité, eller hur man ska säga.
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Är labben på bilden egen uppfödning eller inköpt. Vill du dela med dig av kennelnamn (antingen här eller via PM). Är nämligen på jakt i framtiden efter dp-labbar och de känns inte direkt lätta att få tag i av bra kvalité, eller hur man ska säga.

nu känner jag mig helt konfunderad. Hade inte du en lagotto? Eller har jag drömt? :o

Att swat hade malle trodde jag nog pga avataren, men jag minns att du (eller om det är ngn jag förväxlat dig med) hade en brun-vit lagotto.
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Japp det är DP-labbar jag har... Många icke-insatta har dock ingen aning om vad DP är så jag tycker sport-labrador är mer talande!

/Swat

Är det DP?? Betyder inte det "avlad mot utställning men fungerar inom ursprungsområdet"? Jag trodde att det var rena jaktlabbar du hade, eller är det samma sak som DP?

För inom Goldens så är det väl tre typer nu? Där fattade jag det som att det finns, jakt - utställning och DP som är ett mellanting, typ... eller har jag fel? :)
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Vad är definitionen för DP? enligt gammalt talesätt att hunden var ett första pris på utställing första dagen och ett första pris på jaktprov dagen efter. Men går man efter det behövs det inte många fingrar för att räkna ihop de hundarna idag... Man ska fundera på vad som döljer sig bakom ordet DP så man inte köper grisen i säcken. Bara för att hunden är lite mindre och fartig säger det inget om hundens arbetskvalité.
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Svarar till flera:

Jodå, jag har malle också.

DP-betydelsen tycker jag inte är 100%-ig, därav min egen benämning "sport-labrador". För mej är jaktlabbarna inte alls längre den typ av labrador som jag tycker uppfyller rasens standard bäst, detsamma gäller för de rena utst.labbarna.

Det jag strävar efter att avla på labradorer som är rastypiska till sitt utseende - men inte tunga/stora/tröga - och som kan och vill jobba - utan att bli "arbetsnarkomaner"/stressiga och få inslag av viss aggression (vilket inte är helt ovanligt inom vissa jaktlinjer!).

Dvs en hund som fungerar väl för arbete men som fortfarande ser ut som en "gammeldags" labrador.

Valpar ur mina kullar används till både tjänst, bruks, agillity, jakt, som stallhundar och som sällskap.
Jag firar dock när någon av dem får en två på utställning - eftersom "mina" valpar generellt är allt för lätta för att platsa band utställningshundarna. :)

/Swat
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp