Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Jag undrar mest hur man kan åka till HUNDxx-utställningen för att försöka få sig en tvåa?? Det är ju liksom cream de la cream som kommer dit. Jag vet att många gör det, men hur resonerar man? Jag skulle lätt åkt på en "vanlig" utställning på någon lite ort om jag var osäker på att få min tvåa. Inte otrevligt frågat, utan nyfiket!
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Jag säger väl snarare "Varför inte?"

Om inga glada amatörer med sportigare hundtyp vågar visa sej där så kommer ju nyfikna blivande hundägare tro att det är som "utställnings extrem-typen" som visar hur en rastypisk hund skall se ut!
Hur många tror inte att en labbe är tjock, slö och lite mesig??

Dessutom är det få andra aktiviteter - bruksprov/jaktprov /lydnadsprov/läger - just denna tid på året, så varför inte passa på att vara inomhus en dag och vänstervarva lite?

Flera personer kom fram efteråt och frågade många olika saker:
* Om mina hundar var sk. jaktlabbar?
* Om mina hundar var renrasiga då de inte såg ut som övriga labbar?
* Varför mina hundar var så smala?
* Varför jag avlade som jag gjorde och inte som "alla andra"
* Om jag skulle ha någon kull snart?
* Om det gick att komma och titta när vi tränade osv osv.
Så visst finns det en brist på alternativa hund-typer!? :)

Visst är det kanske lite överkurs! Vi hade kunnat få våra tvåor i vilken "busk-utsällning" som helst, men...

/Swat
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Ursäkta OT, men Swat, jag är så himla nyfiken på hur dina hundar ser ut! :D
Du har möjligtvis inte en liten bild eller två? ;)
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Jag undrar mest hur man kan åka till HUNDxx-utställningen för att försöka få sig en tvåa?? Det är ju liksom cream de la cream som kommer dit.

Och jag anser att det är ett evenemang för alla och absolut inte bara för cream de la cream.

Hela HUNDXXXX vore ju totalt urtrist om det bara var uch med långa titlar som skulle ställa där :crazy:
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

SWAT:
Mkt bra skrivet!
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Jag tänker mest på att man kastar många pengar i sjön... Eller få ett lägre pris "bara för att" det är den stora utställningen. Onödigt med både tid och pengar.

Ja jag har ju skrivit på den utställningen i många år så...
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

För att det känns som en onödigt dyrt nöje som kanske inte ens ger en rättvis bedöming... För rätt domare hade ni kanske håvat in ett 1:a pris, eller om det gått illa, undvikit ett 3:e pris.

Så tänker jag så det är intressant att veta hur man tänker när man anmäler sig dit för att jaga ett 2:a pris.
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

kl

Kom precis att tänka på en hund jag såg i veterinärkollen..en finsk spets som bara gallskrek när den skulle undersökas..fyfan så tragiskt. :(

Undrar vilken det var? Vi var bara 4 i rasen och stod tillsammans utanför ringen. Ingen av hundarna betedde sig så i ringen.

Givetvis ska en hund inte skrika under vet. kollen om den inte blir extremt rädd av någon anledning.
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Fast visst är utställningarna ett stort problem för många raser - de extrema hundarna döms ju högst! Varför skulle uppfödarna annars avla mot det extremare hållet? Det går liksom hand i hand, domare som svävar ut alldeles för mycket i extrema vinklar och eget tycke och smak tillsammans med uppfödare som givetvis vill se sina hundar på prispallen och därför avlar extremare.

Glöm inte konsumenten. Om ingen köper så kan de inte heller föda upp den typen av hund. Jag tycker att alla tre har en viktig roll och behöver ta sitt ansvar.

KL

På en Lapphundspecial för några månader sedan så ställdes en supersnygg Lapsk hane. Han var verkligen bland det bästa jag har sett, men (och detta är ett stort MEN) så gillade han inte att hanteras av domaren. Han kröp ihop och ville inte alls vara med. Efter ett varv i ringen så stannade han en bra bit från domaren och ville inte gå längre. Jag vill inte påstå att hunden var skräckslagen, men detta är inget vi vill se någonstans, någonsin! Hunden åkte ut med en 2:a trots att han var super i övrigt :)
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Direkt citat "Men ni begriper ingenting, det här är BRUKShundar förstår ni, de SKA springa i ringen" svarade en kärring när jag och vännen beklagade oss om dubbelhanteringen.

Själv skullle jag tycka att det var skit i koppel om min brukshund inte kunde springa ett par varv i en ring utan draghjälp från folk på utsidan.

Sen gick min vän ut med sin tik som enda veteran. Hon var visserligen inte mycket att hänga i julgranen men till och med hon kunde springa utan folk som lockade.
Sveriges största ras. En av sveriges största utställningar. Och EN veteran....

Haha, vilken skojig typ! De fick ju inte ens springa i ringen, ett-två varv tycker jag inte räknas. Möjligtvis att det behövs bollkastning utanför på SSU när det ska dum-springas i 30-gradig värme.

Nästa år kommer det en veteran till, svärmor har en gosse som blir 8 då! Men överlag tycker jag att det var få rottisar, tråkigt också att det är så få i bruksklass också (får dock erkänna att vi ställer i öppen klass, men till våren ska det bli ändring på det, hon ska certas som TJH då).
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Fast..grejen är den att jag jagar inte ens en tvåa...:) Hade jag fått en trea så hade jag tagot det med samma jämnmod!

Ingen av mina kullar har hittills haft föräldradjur som varit utställda alls...

Så det var mest en kul grej! Och jag hade troligtvis gått dit någon av dagarna oavsett för att köpa billiga fällar....så, så mycket dyrare än en buskutställning blir det nog inte ändå för mej...

Men jag förstår vad du menar!

/Swat
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Undrar också över bilder? Jag tillhör nog de som tror att en labbe är tjock och sävlig :p

Lite OT men ang veterinärkollen. Vad är egentligen vitsen? Eller ja, jag fattar ju såklart att undvika att sjuka hundar kommer in men borde den så inte vara noggrannare? En snabb koll genom hunden, utan att ens kolla i pälsen efter ohyra, känns inte så givande.
Vet ingenting om hur det brukar vara, men reagerade på det.
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Bara för att hålla med om det du skrev först. Jag håller med om att bedömmningen var lite skev på sina ställen. I min ring också.. Det var en Juniortik, som jag sett många gånger och känner till väl! Hon är värd ett CK och är otroligt fin och välkroppad för åldern.. Men åkte ut med en 2a för att hon var för lång i länden. 3 hundar åkte ut på grund av för långa länder?! bl.a. en Norsk vinnare och en Svensk vinnare.. Som jag själv anser som väldigt bra hundar.. Men BIR blev en riktigt fin tik så där höll jag med dommaren. Men inte på övriga punkter.

Men jag håller med om att utställningsvärlden är lite korrupt.. Synd, men sant. Detta kommer dock inte att stoppa mig från att ställa mina hundar.

:bow:
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

*KL*

Det där med dubbelhandling undrar jag lite över. Jag har faktiskt inte sett bruksraserna på utställning, mer än en skitful schäfer på en inoffare en gång. Han stod och höll hårt i hunden en bit ifrån alla andra för hunden gjorde utfall när den kom nära andra. (Och med nära menar jag typ 10 meter ifrån.) Den gjorde även det i ringen. Men som sagt, det var en inoffare.

Vidare har jag sett dobbisar en gång med, eftersom jag har en själv var jag lite nyfiken. Fast jag gillade nästan inga av hundarna så jag blev inte där så länge. Däremot fascinerades jag över att dom kastade pipleksaker omkring sig i ringen. :crazy: I afghanringen får man knappt ha godis, än mindre en pipleksak som man kastar i rumpan på nån annan. :eek:

Men hur går det där till egentligen, det med dubbelhandling? Nån som står och tjoar vid sidan av, eller vad? Och varför? Jag har ju en ras som ska showa och visa upp sig, och vi springer varv på varv på varv ibland då domarna skall bedöma steget. Många gånger har jag blivit helt svettig av allt spring. Men inte behövs det att nån står och tjoar och har sig, hundarna orkar väl springa ändå? Eller vad missar jag?
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Jag undrar mest hur man kan åka till HUNDxx-utställningen för att försöka få sig en tvåa?? Det är ju liksom cream de la cream som kommer dit. Jag vet att många gör det, men hur resonerar man? Jag skulle lätt åkt på en "vanlig" utställning på någon lite ort om jag var osäker på att få min tvåa. Inte otrevligt frågat, utan nyfiket!

Jag förstår vad du menar, och jag har (igår!) kommit till insikten att min valp inte har på My Dog i Göteborg att göra. Jag var sååå nära att anmäla, för det vore sista chansen i valpklass med bara någon dags marginal, men ändrade mig i sista stund.

Jag kom på att utställningen är stor, underlaget kan för del hundar vara skrämmande, det är ett högt sorl av röster och tja.... risken är ganska stor att vi inte skulle göra så bra ifrån oss, jycken och jag.

Så, jag avstår även om det hade varit kul att visa henne och få en bedömning. Men om hon är fin (och det tycker jag), så kommer hon vara fin till sommaren också och då kan vi vara med på en vanlig utomhusutställning istället.

Men jag avstår inte för att konkurrensen skulle vara för hård. Det hade jag kanske om jag bara var ute efter en tvåa, men jag tror att hon kan få bättre än så och då kan vi vara med och konkurrera på riktigt. :)
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Men hur går det där till egentligen, det med dubbelhandling? Nån som står och tjoar vid sidan av, eller vad? Och varför? Jag har ju en ras som ska showa och visa upp sig, och vi springer varv på varv på varv ibland då domarna skall bedöma steget. Många gånger har jag blivit helt svettig av allt spring. Men inte behövs det att nån står och tjoar och har sig, hundarna orkar väl springa ändå? Eller vad missar jag?

Massa olika sätt. Allt ifrån folk som står utanför och ropar hundens namn, viftar med leksaker och i samband med att hundarna springer i ringen springer före på utanför ringen och hojtar mm

Den vanligaste ursäkten är att man är ute efter resta fina öron, att få hunden att spänna upp sig och ge ett alert intryck.

Har som ovana att ställa mig mitt i den "löpbana" som bildas runt vissa rasers ringar när jag står och tittar på :angel::devil:
Hade en kontrovers med en dam en gång som tyckte att jag skulle flytta på mig för "de ställde minsann ut schäfer här och behövde komma fram" Tittade lite halvdumt på henne och frågade om det var en specialklass eftersom deras hund tydligen skulle visas upp såväl inne som utanför ringen - Damens min var obetalbar :D

Önskar att fler domare skickade ut ekipage från ringen där det förekommer dubbelhandling. Att folk applåderar takt mm när alla hundarna springer, har jag inget emot för det gäller för alla men när det hojtas namn, pips med leksaker mm tröttnar man :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

men när det hojtas namn, pips med leksaker mm tröttnar man :cool:

Påminner mig om en gång när en vän stod inne i ringen med sin hund och en bekant till oss började tjoa och ropa på hunden där hon stod utanför ringen... Jag och min vän hade INTE sagt åt henne att göra så, men likförbannat stod hon och ropade på hunden för att "hjälpa till". Inte heller lyssnade hon på mig när jag sa åt henne att vara tyst...
Kanske ovanligt, men lite komiskt att det inte alltid är så att personerna i ringen vill ha dubbelhandling men att det blir så ändå. :p
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Jo jag har ju så klart egen erfarenhet av det ;) Juniorhandling!! Herregud vad gjorde jag där? Jag har väl knappt ställt förr eller senare. Jag har ställt max 5 ggr tror jag.

Sen är det tråkigt att folk blir ledsna och besvikna och tror att de har sämre hund än vad de har. Sen är det precis som du säger, en väldigt speciell miljö med t.ex. golvbrunnarna/golvlocken eller vad man nu ska kalla dem för. (På HUND då...)
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Som sagt jag är nyfiken och jag har inte kommit ihåg att fråga någon tidigare!

Jag ställer inte ut själv, men skriver för att hålla lite kontakt med hundvärlden och dessutom tjäna lite pengar :)
 
Sv: Galna bedömningar på Stora Stockholm 2009?!

Jag undrar mest hur man kan åka till HUNDxx-utställningen för att försöka få sig en tvåa?? Det är ju liksom cream de la cream som kommer dit. Jag vet att många gör det, men hur resonerar man? Jag skulle lätt åkt på en "vanlig" utställning på någon lite ort om jag var osäker på att få min tvåa. Inte otrevligt frågat, utan nyfiket!

Jag förstår vad du menar. Jag ställer bara min finaste hund, är det inte en hund som brukar lyckas få iaf CK är d inte värt pengarna att ställa mer än en.. In kommer jag ju då ändå o kan njuta av alla andra fina hundar! Visst jag tycker det vore dötrist om bara champions var där men för mig personligen vore det pengar i sjön och är man fattig student får man prioritera:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp