Bukefalos 28 år!

Galoppsadel

HerrKantarell

Trådstartare
Tänkte skaffa galoppsadel att galoppträna min travhäst i. VAD ska jag leta efter? Syntet, läder, storlekar osv? Passar de flesta sadlar de flesta hästar eller hur funkar galoppsadleriet? Vet bara att det är en djungel att hitta en passande vanlig sadel, rider inte speciellt mycket så skaffar hellre en för ändamålet :) Tacksam för tips!
 
Sv: Galoppsadel

Värt att tänka på är att det är bra att skaffa en pad (PolyP*d ex.). Jag tycker att vanligt schabrak är för tunt under galoppsadlarna. Lycka till
 
Sv: Galoppsadel

Oj då, har bara sett en sort - originalet antar jag. Men det kanske finns nya sorter som är bättre. Ett alternativ är de tjocka filtpaddarna men Poly Paddarna är lätta att tvätta i maskin.

Oj, kollade och de har skett en viss produktutveckling där. Jag har alltid haft den normala Classic och den har fungerat bra för mig men det kan inte skada att ta en något tjockare sort. Travare är ofta något smalare än mina fetknoppar...
 
Senast ändrad:
Sv: Galoppsadel

Sadel på väg! :bump: Blev en lädersadel från Zilco, begagnad och ser utseendemässigt ut som den som rekommenderades, håller tummarna för att den passar.

Nu tillkom ju genast fler följdfrågor...

* Brösta/förbygel, brukar det behövas?
*Annat märke på pad, letar lite på begagnatmarknaden.
*Stigbyglar, använda helt vanliga?
*Använder vi vanligt schabrak/vojlock under padden också?
 
Sv: Galoppsadel

Börjes i Tingsryd har imitationer av polypad så är väldigt billiga, har flera såna och dom håller bra trots låga priset.
 
Sv: Galoppsadel

Kul! Hoppas den passar bra.

Under Padden brukar jag (och många andra) ha ett s.k. viskastycke. Ett tunt "schabrakformat" tygstycke. Detta samlar upp svett bl.a.
jag har inget bra tips på exakt var du kan hitta såna, tyvärr.

De flesta har inte "vanliga" stigbyglar, utan några i lättare material, ofta lite mindre "klumpiga" än vanliga.

Martingal/brösta/förbygel är väl lite beroende på vad du behöver i vanliga fall. tror man får prova sig fram och se hur sadeln ligger kvar på hästen i fråga. Dock kan jag tipsa om halsring, ett ganksa bra säkerhetsbälte om hästen far och flyger lite.

Det finns olika butiker som säljer galopputrustning, men en som har ganska mycket är Täby Stall och Foder. (Googla ;) )

Lycka till!
 
Sv: Galoppsadel

http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

är det en sån här??

Inte som att leta selunderlägg direkt... Phu! :crazy:

PS: funkar fårskinnspad??
 
Senast ändrad:
Sv: Galoppsadel

Jag ser inte vilken du menar med den länken... :crazy:

Men tjocka Paddar som går att tvätta och verkar tryck/skav-avlastande borde ju funka.

Jag har inte själv haft fårskinnspad under galoppsadeln. Kanske att det går men det känns som de borde kunna "korva" sig (i ullen liksom) samt att de borde kunna bli väl varma...och därav svettiga.
Men det är bara vad jag tror/tänker.
 
Sv: Galoppsadel

Viskastycke är ganska lätt att fixa själv.. jag tog kuddöverdrag och delade i två delar, vart lite små men funkade jätte bra! Men annars går det ju ta från större lakan och klippa och sy lite själv :D
 
Sv: Galoppsadel

Jag brukar rida på travare med galoppsadel och jag har:
* En non-slip pad (ser ut som gummi-nät, ska vara fuktig, finns i galoppshoppar)
* Ett viskastycke (hemmagjort utav en gammal handduk som jag klippt till samma storlek som polypaden, blir väldigt lätt att tvätta då. Har även gjort en sadelgjordstunnel utav handdukar, så slipper sadelgjorden bli så skitig när det är dåligt väder.)
* 2 st single polypads (tycker att det blev för lite med en)

Och så använder jag en vanlig brösta som man har när man kör och fäster den högst upp runt sadelgjordsstropparna. Vet egentligen inte om det behövs, men det skadar ju inte att använda och om du är i ett travstall så finns den redan där :) Jag har vanliga stigbyglar fast i plast (dom är lättare och blir inte kalla på vintern). Och som tidigare nämnts i tråden så är halsring ett hett tips!
 
Sv: Galoppsadel

De flesta viskastycken brukar vara gjorda i bävernylon. Ofta med en bård på och tränarens initialer (tror LOCA i Täby syr upp sådana). Antagligen för att det ser snyggt ut när man hänger upp tvätten utanför stallet vid dagens slut. För man ser ju inte viskastycket under padden... *s*

Jag använder ofta ett viskastycke i nylon i kombination med ett fuktigt sämskinn under. Det suger upp svetten bra. Annars är förslaget om att använda en handduk bra. Har det ibland istället för viskastycket i nylon.

En polypadd känner jag lite är den bästa padden. Lätt att tvätta och passar bra. En fårskinnspadd blir nog fort rätt så ohygienisk. Förr, innan polypaddar och liknande var det vanligt med en padd i tjock ull. Då var det förmodligen ännu viktigare med ett viskastycke under för att inte ullpadden skulle suga upp för mycket svett. Risken för ringorm och liknande parasiter är ju också stor om man inte kan tvätta padden...
 
Sv: Galoppsadel

Vill nog också slå ett slag för bröstan. Gärna en med halsrem eller i kombination med halsrem. Det är rätt tråkigt om sadeln åker bak när man sitter på hästen...
 
Sv: Galoppsadel

Fast det beror ju på hästen, väldigt många hästar som inte behöver ha brösta. Och ha brösta bara för sakens skull känns ju lite onödigt.. :)
 
Sv: Galoppsadel

Tack för ert engagemang! Är det någon som har en bild på färdigsadlad galoppsadel? Ska hämta ut den idag, spännande!! :)
 
Sv: Galoppsadel

x1pN1mp8dKYgTHWxmBpLfHf7unerkGmS2dTQ-atbsmiHRvxKISyZp7oQcK2ywNfGWc2mJk2vVlavwAMGps9nYCXeblp5oZaobBaUZcYc1SgtLw


Sådär sadlar MalanMjöl här på buke (hoppas förtvivlat att det var ok att jag knyckte hennes bild från en annan tråd :crazy:
 
Sv: Galoppsadel

Att ha sämskinn under var något jag lärde mig hos Yvonne Durant. Det funkar på många sätt. Dels blir det ju lite "non slip" och suger upp svett. Sen kan jag tänka mig att det kyler på ett behagligt sätt. Kan ju bli rätt varmt under sadeln. Brukar skölja ur sämskinnet, krama ut vattnet och lägga upp den på ryggen, sen på med viskastycket, padden och sadeln.

Jag rider hellre med brösta en gång för mycket än en gång för lite. Träckade en häst till start där tränaren/ägaren diskuterat länge och väl om hur hårt de skulle dra gjorden. Hästen vann faktiskt löpet men det hängde på håret. Sadeln hade glidit femton centimeter bakåt under löpet vilket syntes rätt bra på både målfotot och filmen. Det kunde ha slutat rätt illa...

Men sen finns det ju hästar som inte gillar att ha brösta eller halsrem och då får man ju anpassa sig eller hitta orsaken. En häst jag red brukade ställa sig när man skulle gå igång med galoppen. Ägaren brukade använda ett rep med en stor knut på som halsrem. Knuten slog på bringan vilket störde hästen. Men den tunnare, normalt förekommande halsremmen som jag red med störde den inte alls. Var en ren tillfällighet att vi kom på det...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
355
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 443
Senast: WBanna
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 411
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp