Bukefalos 28 år!

Galoppsadel

Sv: Galoppsadel

Är inte helt enkelt det där. Jag tycker det är lite som att hantera en Speedway motorcykel när man skall in i kurvan. Man får liksom "ställa upp" hästen lite och hålla hårt på yttertygeln. Jag får nog säga att jag egentligen inte vet hur jag gör... *s* ...men jag lärde mig av en Steeplechase häst som var väldigt tydlig när han bytte aktion. Det gjorde det lättare för mig att hitta knapparna och sen prova det med nästa häst. Men jag kan tänka mig att det är svårare med en travare eller ridhäst som är mer van vid vanliga hjälper...

Kan ju ha fel men känner inte att det har så stor betydelse vilken galopp hästen har när den går ut ur kurvan. Den byter när den blir trött. Men byter den inte till rätt galopp när man går in i kurvan kan det bli spännande. Skulle rida en unghäst en gång och tränaren skulle ligga utanpå med en erfarnare häst. Tanken vara att vi skulle gå rätt fort. Bara det att tränaren inte hängde med efter första kurvan. Så fram till andra kurvan var jag ensam. Jag känner hur hästen inte byter utan vi fortsätter rätt fram och över staketet. Så nog blev det rätt spännande kan jag säga... *s*

Tränaren kom travandes rätt långt efter med sin häst som han först trodde hade brutit benet men förmodligen klämt "kulorna" på väg ut ur första kurvan då han fortfarande var med utanpå oss...
 
Sv: Galoppsadel

Nu rider jag inte i några svängar. rider intervaller i lite djupare sand, rakt fram. Vid själva fattningen, som jag alltid gör ur skritt eller halt, blir det automatiskt vänstergalopp.Efter ett tag känner jag hur han byter í bak, kanske 4-6 gånger på en 300 meters sträcka. Jag har tolkat det som att det helt enkelt beror på att han blir lite trött och inte kan/fattar att man också kan byta i fram. Är det ok att träna på i korsgalopp? Hästen är inte så mycket riden och inte så himla ridbar men gillar och funkar för övrigt med galoppträning.

Tycker mig se att hans överlinje blivit något bättre :) sedan vi började, dessutom ömmar han inte längre över ryggen vilket han ofta gjorde innan.
 
Sv: Galoppsadel

Hur funkar galoppen när du rider "vanligt"? Alltså, kan du fatta båda galopperna ordentligt när du sitter ned?

I annat fall låter det inte omöjligt att hästen är svag i högergaloppen. Jag red en ponny ett tag som (i början) aldrig fattade höger, hur man än gjorde (använde bommar osv). Henne fick vi jobba med på marken en del innan hon blev stark nog att kunna galoppera en längre stund i höger.

Kollat igenom hästen mha. kiropraktor/massör? Kanske sitter den fast någonstans?

Bara förslag, jättesvårt att säga när man inte sett er live :)

Kul att du börjar hitta balans :banana: heja!
 
Sv: Galoppsadel

Mmm...

Jag "lärde mig" av den äldre steeplechasehästen just på grund av att han inte var i tävlingskondition och bytte aktion ofta. De som är i tävlingskondition byter mer eller mindre aktion "friktionsfritt" oavsett var på banan man är. Men att din häst byter 4-6 gånger på en 300 meters sträcka låter ju lite som att han inte har styrkan eller konditionen. Eller att det kan vara något annat fel. Vet inte hur fort du rider honom men att din häst byter var tredje, fjärde sekund låter väldigt ofta...

Vet annars att det börja bli allt mer poppis att låta travhästar få komma ut och galoppera idag. Det stärker både fysiken och konditionen. Gäller bara att tänka på underlaget. Du har inte mätt upp sträckan du galopperar?
 
Sv: Galoppsadel

Rider inte så mycket vanligt, annat än i skritt och nu galopp då. Men, jag har aldrig lyckats fatta höger galopp, hur jag än har gjort. Jag vet att han har haft låsningar i ryggen innan, kiropraktorn visade mig hur jag skulle känna och kolla så att han inte går med det, men han känns fin och inget ont i ryggen - vilket han har varit från och till. Kontrollerad av veterinär nyligen, u a.

Har faktiskt provat att longera honom, men han blev så stirrig och jag är inget proffs så det var ingen hit :crazy:

Är det dumt att träna bara i en galopp/korsgalopp? Han blir jättefin och lösgjord efter lite galopperande!
 
Sv: Galoppsadel

Möjligtvis att han inte har styrkan? Vi har satt igång för inte så längesedan, så det är mycket möjligt att han helt enkelt blir muskeltrött. Överlinjen är inget att skryta med direkt. Tanig farbror, som trots att han tränar fantastiskt, inte bygger muskler av den "bulligare typen". Aktar mig för att sitta och rida för länge på honm i och med att han ser ut som han gör, men klättring och offroadskritt tränar vi rätt ofta.

Jag galopperar på en 300 meters sträcka, rider dubbelintervaller så jag måste stanna emellan.
 
Sv: Galoppsadel

Det kan mycket väl vara att han inte är tillräcklig stark ännu.

Är vanligt hos åringar också att de blir trötta, byter bak men orkar inte att genomföra hela bytet --> korsgalopp. Det jag brukar försöka är att man antingen driver fram dem i ett bättre tempo (lättare att byta i lite fart än när det går långsamt) så brukar de antingen byta fram också, eller så byter de tillbaka igen. Korsgalopp är nog inte världens bekvämaste gångart för dem heller! ;)

Alternativt så kan man försöka "störa" deras balans lite och "flytta" dem över på rätt ben genom att först ställa åt i ditt fall vänster och sen ställa om samtidigt som du flyttar vikten överdrivet mycket till höger. När de blir äldre, starkare och har lärt sig så behöver man oftast bara flytta vikten över (även om det är VÄLDIGT individuellt hur väl de svarar på det...)

Kom också ihåg att släppa fram honom ordentligt när han börjar byta bak så att du inte bromsar bytet genom att hålla han tillbaka för mycket i handen.
 
Sv: Galoppsadel

Tack för ett konkret tekniktips! Har kanske mesat lite med farten, rädd att han ska snubbla om han ska BÅDE springa snabbt och byta galopp!
 
Sv: Galoppsadel

Nu har jag ingen alls erfarenhet av travare så vet inte om det funkar på din häst men prova kan du ju alltid. Vet dock några som hade travare på ridskolan som också hade väldigt svårt för att få dem i den ena galoppen. Men om han går över i korsgalopp så är han ju halvvägs iaf! ;)

Självklart ska farten inte vara högre än att han är någorlunda balanserad annars kan han inte klara av att byta ändå. Men att släppa fram/trycka på en aning just omkring själva bytet underlättar ibland!

Lycka till!
 
Sv: Galoppsadel

Igår red jag lite igen, trots träningsvärk från :devil:! Rätt som det var red jag i högergalopp! Blev så glad att jag redan efter några språng tappade tygeln, farbror häst blev förvirrad, trasslade ihop benen, föll in i trav och jag tappade balansen :crazy:

Kände mig så svag i benen efter förra gångens pass så orkade inte riktigt..Jämfört med er så rider jag ju dessutom med väldigt långa läder..Måste nog träna lite mer för att orka, annars får jag nog smaka sanden snart... Är liksom van att sitta bakom. Löpträning har jag förstått att flera av er tränar.

Tror ni det är lättare med balansen i galoppstigbyglar? Rider i "ridstigbyglar" av typen australiensiska.
 
Senast ändrad:
Sv: Galoppsadel

Roligt att det går framåt om än vingligt (rider du med korsade tyglar?)! *ler varmt*

Mmm...
Rider med galoppstigbyglar ibland vid snabbjobb men annars oftast med australiensiska. Men tror inte balansen sitter i stigbyglarna. Handlar nog mer om styrka och kondition. Finns de som säger att man skall kunna ha sådan styrka att man kan cantra med ett spelkort eller en mobil inklämd mellan vaden och sadeln utan att tappa dem. Och det ligger nog något i att hålla "skänkeln" stilla... *ler*

Jag och även många andra idag cantrar med med stigbyglarna "vinklade" framåt. Du har säkert sett det på bild i galoppmagasinet. Jag har aldrig haft något problem med det men åter så handlar det nog om både styrka och balans. När jag rider med australiensiska så rider jag nog lite oortodoxt. Dvs. jag har skiftat höger och vänster stigbygel. Bågen gör att det är lättare att vinkla stigbyglarna framåt. Jag tycker att jag får bättre känsla så men det är nog mycket personligt. Men varför inte prova?

Pendelrörelsen blir mindre med kortare läder men det kräver å andra sidan mer balans och styrka. Finns nog ingen genväg utan handlar om att träna och träna igen. Rider sällan med korta läder. Har förmodligen bara något eller några hål kortare än hoppläder. Är bara vid snabbjobben jag kortar upp dem. Kämpa på bara. Rätt som det är så kommer du in i det!
 
Sv: Galoppsadel

Det är bara att träna träna och träna. Träna på att hitta din balanspunkt, det går utmärkt att träna det i skritt också. När man hittat balanspunkten så använder du också mindre muskelkraft till att hela tiden korrigera och hålla balansen --> du blir mindre trött!

Men att din häst fattar högergalopp är nog ett tecken på att han börjar bli starkare så då verkar det som det ger resultat iaf! Fortsätt kämpa! :D

Och nej, jag tror absolut inte att stigbyglarna gör det svårare! Snarare är det nog lättare att hålla balansen i stabila ridstigbyglar än små galoppbyglar! :)
 
Sv: Galoppsadel

Jag rider alltid med långa läder och tunga byglar. "The longer you ride, the longer you ride"

säger tanten i gänget.

Enda anledningen att hissa upp byglarna är för att rida fort. I långsammare tempon är det bättre att rida långt, det är när hästarna kommer upp i hög fart de behöver ryggen fri.

Och små aluminiumbyglar ska man inte rida i om man inte har löpstövlar.
 
Sv: Galoppsadel

Kul att det går framåt med högergaloppen! :bump:

Som sagt tidigare, stirra dig inte blind på läderlängd, det liksom kommer med tiden (om man nu verkligen är inställd på att rida löpkort, vilket jag inte ser jättestor mening i om hästen inte ska gå just lopp)

Du kan ge hästen bra förutsättning att träna/bära sig i galoppen utan att rida kort. Faktiskt så är det ju bättre för hästen ju bättre balans DU har = rid med bekväma läder i första hand. :idea:

Som ett exempel är här en bild där jag rider mycket långt. Just den här dagen var jag och gammelfarbrorn sällskap åt en grön tvååring men ändå...

http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/tagepigg.jpg

Vi får väl kanske inte absolut högsta stilpoäng, men då ska man veta att den här herren blir MYCKET taggad när han går med andra hästar :angel:
 
Sv: Galoppsadel

En annan fördel med tunga stigbyglar är om man skulle tappa dem när det går fort. De tyngre hänger ner medan de lättare flyger bak. Säger sig nog självt vilka som är lättast att få in fötterna i. Annars får man rida sydamerikanskt... *s*
 
Sv: Galoppsadel

"The longer you ride, the longer you ride"

.

Jag gillar den sayingen, tycker den kan betyda två olika saker.

1. "ju längre du har ridit, desto längre läder rider du i"

2. "ju längre läder du rider i, desto längre tid kommer du kunna rida" :D

En rolig parentes är att när jag red vanliga ridhästar fick jag ofta höra från tränare att jag red för kort, medan folk på banan troligen alltid tycker jag rider väldigt långt :banana:
 
Sv: Galoppsadel

Kl,

Supertack till er för all pepp och alla tips!! Ni är för schyssta!!:-)

Jag kommer fortsätta träna, ska också försöka skaffa en fotograf så ni får lite skojigheter att titta på som tack för alla tips! :-)
 
Sv: Galoppsadel

Jag gillar den sayingen, tycker den kan betyda två olika saker.

1. "ju längre du har ridit, desto längre läder rider du i"

2. "ju längre läder du rider i, desto längre tid kommer du kunna rida" :D

Prexis!:angel:

Dessutom sitter du kvar längre om de inte är helt rumsrena.

(det finns inte många som ridit längre än jag):p
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
357
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 446
Senast: WBanna
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 416
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 613
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp