Bukefalos 28 år!

Galoppsadel

Sv: Galoppsadel

Sadel på väg! :bump: Blev en lädersadel från Zilco, begagnad och ser utseendemässigt ut som den som rekommenderades, håller tummarna för att den passar.

Nu tillkom ju genast fler följdfrågor...


* Brösta/förbygel, brukar det behövas?
Behövs ytterst sällan när man träningsrider galoppörer men travare har en helt annan kroppsform med sämre sadelläge så det kan säkert vara en god idé.

*Annat märke på pad, letar lite på begagnatmarknaden.
Finns säkert en hel del olika imitationer och jag skulle tro att de flesta är ganska likvärdiga. PolyPad var först med "täckjacksmodellen" men det är inte rocket science precis..

*Stigbyglar, använda helt vanliga?
Jag rider i vanliga stora metallbyglar för det trivs jag bäst med. Bra att kunna använda samma på vintern också när man har vinterstövlar.


*Använder vi vanligt schabrak/vojlock under padden också?
Har viskastycken av gamla lakan som är lätta att tvätta och torkar snabbt. Gillar inte de tjocka av bävernylon för de är svåra att vrida ur, föredrar tunn bomull av den anledningen.
 
Sv: Galoppsadel

x1pN1mp8dKYgTHWxmBpLfHf7unerkGmS2dTQ-atbsmiHRvxKISyZp7oQcK2ywNfGWc2mJk2vVlavwAMGps9nYCXeblp5oZaobBaUZcYc1SgtLw


Sådär sadlar MalanMjöl här på buke (hoppas förtvivlat att det var ok att jag knyckte hennes bild från en annan tråd :crazy:

Oj den bilden var inte från igår! Men jo visst är det min bild! :laugh: Sadlar nog så fortfarande (men undviker de där hemska zilcosaldlarna...:angel:), evt en aningens längre bak.

Sämskinn använder vi också här i danmark på hästar där sadeln glider/runda åringar där den glider runt. Skulle dock inte säga att det suger upp någon svett eftersom hästen brukar vara som allra mest svett där det har legat. Vi använder handdukar under istället för viskasstycken.
 
Sv: Galoppsadel

Ja jo jag har också sett hästar där sadeln glider. Men också väldigt många hästar som klarar sig utan, men det används för sakens skull. Och sen pratar du om i löp, lite skillnad på löp och träning va?

Och halsrem har jag nästan alltid då våra hästar för det mesta är stubbade.
 
Sv: Galoppsadel

Hjälp vad obekvämt det där ser ut...

Ett annat tips - använd ett gjordskydd. Om man är ambitiös kan man sy tunnlar av flanell eller fuskfårskinnspäls. Om man är lat klipper man av ärmar av begagnade fleecetröjor eller flanellskjortor.
 
Sv: Galoppsadel

Tunnlar är bra skit :D Vi köpte Strömsholms utrustning när dom la ner galoppgymnasiet där nu i våras och fick med en hel drös med sadelljordstunnlar, hur bra som helst :D
 
Sv: Galoppsadel

Hjälp vad obekvämt det där ser ut...

Ett annat tips - använd ett gjordskydd. Om man är ambitiös kan man sy tunnlar av flanell eller fuskfårskinnspäls. Om man är lat klipper man av ärmar av begagnade fleecetröjor eller flanellskjortor.

Tro mig, det var det! :p Bilden är från mitt projektarbete från 2007 när jag var hos Tommy A. så ett tag sen. Sadeln var väldigt trevlig att rida kort i, men väldigt otrevlig att skritta/rida dressyr i... :angel: Även om den blev bättre efter några månader.

Vi har sadelgjordstunnlar av fleece eller handdukar.
 
Sv: Galoppsadel

kl

Oooookej... Jag fick på sadeln och kom upp, men SHIT vad jag har överskattat min balans! ?

Så... Fortsättning på projekt galoppträning i galoppsadel blir en vädjan om handfasta ridtips/teknik.

Visste inte riktigt var jag skulle lägga balanspunkten och tycker själv att jag låg lite vikt i midjan och lite nära halsen. Stigläder fick tjänstgöra som livlina, annars hade jag varit i närkontakt med marken vill jag lova! (bristen på bakvalv blev uppenbar :o)

Så, ni vänliga galoppmänniskor, har ni lite sitstips? :)
 
Sv: Galoppsadel

Vet inte hur kort du red första gången, men värt att tänka på kan ju vara att i princip ingen börjar rida "löpkort" från början.

Ha inte bråttom, andas och läng/korta i din egen takt för det första.

Träningssadlarna är ju oftast jämfört med "vanliga" sadlar inte suuuupersköna att sitta ned i, så det ger sig när du får ont i rumpan ;) :angel: (näää skojja bara)

Det kan vara lite läskigt att börja med balansträning "i skarpt läge"
Öva på marken :idea: skaffa/bygg balansbräda och träna på att stå i "träningssits" på den.

Lycka till
 
Sv: Galoppsadel


Finns absolut ingen anledning att hissa upp byglarna överhuvudtaget. Du har mycket bättre kontroll när du rider långt. Däremot är det bra att ha en ringfattning som Franke Lovato visar i sin video.
 
Sv: Galoppsadel

Jag passar på att ställa en fråga angående sadlarna. Visst stämmer det att på Zilcosadlarna sitter stiglädret fast i stigläderjärnet eller vad man nu kallar det? När jag hade en galoppsadel för många år sedan av annat märke så satt stiglädret inte fast utan om man fastnade så fanns det en liten hake som veks ner så att hela stiglädret åkte av. Hoppas att Ni förstår vad jag menar :D.

Hur är det idag med de olika sadlarna gällande detta?
 
Sv: Galoppsadel

Förmodar att du ridit med en Gibson träningsadel. Den har en sådan hake som kan öppna sig om stiglädret fastnar i något eller om, hoppas jag verkligen inte, ryttaren fortfarande hänger kvar med foten i stigbygeln. Åsikterna är lite olika om haken. En del rider med den stängd, andra öppen. Man ser ju inte vilket. Handlar nog om en egen övertygelse om vad som är rätt eller fel...

Gibsom sadlarna tillverkas än idag och jag tror inte det skiljer något mellan dem och min som är tjugo år gammal. Tror att Gibson Half Tree sadeln ( som det verkar är den de flesta har) designades 1960 och det har nog inte hänt så mycket med den sen mer än lite roligare färger och mocka. Engelsmän är rätt konservativa.

Har inte tänkt på det förrän nu när du säger det att på Zilco sitter stiglädret fast. Men det är mycket mer en löpsadel än en träningssadel...

Gibson Half Tree

http://www.gibsonsaddlers.com/product/gibson-half-tree-exercise-saddle-001sd/
 
Sv: Galoppsadel

Det stämmer nog att det var en Gibsonsadel, det var länge sedan ;). Jag har en kompis som rider i en Zilco och där sitter det definitivt fast vilket jag tycker är läskigt på nått vis. Jag pratade med en tränare som sa att han aldrig skulle använda sadlar där det satt fast som på Zilcosadlarna så smaken är nog som baken.
 
Sv: Galoppsadel

Är väl lite så att Zilco sadlarna är billigare att köpa och det är fler som säljer dem. De flesta som har en Gibson verkar hålla i dem rätt hårt...
 
Sv: Galoppsadel

...så där lärde då inte jag mig att rida på BRS. Speciellt början ser förskräcklig ut tycker jag med balansen mest i munnen på hästen. Inte konstigt att den springer som den gör.
 
Sv: Galoppsadel

I min sadel sitter stiglädren också fast, det är en australiensisk träningssadel om jag inte minns fel..
Dock har jag för mig att en vän som funderade på amatörlicens sa att detta var ett krav för att få rida löp i sadeln, eftersom man inte vill att stiglädren skall kunna lösa ut under ett lopp. Någon som vet om det stämmer? :)
 
Sv: Galoppsadel

Det blir ju lite skillnad mellan löp och träning. Riskbilden ser annorlunda ut. Håller med om att det inte skulle vara speciellt kul att bli av med stigläder och bygel på väg ut ut startboxen exempelvis. Sen är frågan vad som är säkrast under loppet om två ekipage krokar i. Sadlar där stiglädret kan släppa eller inte? Men har inte sett någon löpsadel där inte stiglädren sitter fast.

Men i den vardagliga träningen där man rider så mycket mer och längre i tid skulle jag nog inte vilja rida med en sadel där stiglädren inte kan lossna. Ett löp tar två minuter. Ett träningspass oftast längre än trettio minuter. Sannolikheten att något skall hända ökar i kvadrat med utnyttjandet.

Exempel...
Rider man trettio gånger i månaden så är chansen för ett tillbud eller en olycka kanske 2 på 30. Samma förhållande gäller om man rider trettio gånger i veckan. Men det betyder att risken för ett tillbud eller en olycka är fyra gånger större i månaden. Chansen att en olycka eller ett tillbud händer är med andra ord åtta gånger större. Så varför då öka risken att rida med en sadel i träning där konsekvenserna kan bli så mycket större vid en olycka?
 
Sv: Galoppsadel

Min sadel är en träningssadel zilco, den har möjlighet att "släppa lädrena". :-)

För övrigt har jag nu blivit vän med min sadel, har längt lädrena lite och hittat balansen.... MEN, jag lyckas bara fatta vänster galopp. Ibland blir det korsgalopp emellanåt. Hur ska jag tänka och göra? Ska tillägga att hästen inte är s.k ridhästmodell, har provat att fatta direkt ur skarp sväng, men blir ändå bara vänster eller kors... Ps2 detta är ju då en travare,, tanken är att träna mer varierat och i alla gångarter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 443
Senast: WBanna
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 411
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 473
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp