Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet du skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt?
Jag hade pratat med butikschefen. Ifall den som köpte laddaren kommer ihåg vilken dag den köptes är det jätteenkelt för personalen att gå in i systemet och hämta ut kvittot, så att du faktiskt har ett kvitto i handen. Väldigt dålig stil av personalen att inte ta tillbaka den och ge dig en ny. Kära nån, den kostar inte många kronor och det ger goodwill.
Prata med butikschefen ifall du inte redan gjort det. Har du pratat med butikschefen går du vidare högre upp i ledet - butiksägaren, konsumentverket.
Du kanske skulle läsa den svenska lagstiftning som rör just konsumenträtt innan du uttalar dig så tvärsäkert. En tillverkare kan välja att lämna garanti som sträcker sig utöver butikens men det är fortfarande inget krav. Det är helt frivilligt. Garanti innebär också att det åligger säljaren att påvisa att felet inte är ett fabrikationsfel till skillnad från kkl där bevisbördan övergår på köparen efter sex månader.
Inom min bransch lämnar vissa tillverkare garanti, andra inte.
Artikeln du hänvisar till handlar om just reklamationsrätt och inte om garanti.
Det är garanti på alla elektronik i två år har jag hört från min sambo som håller koll på sådant.
Fast jag tror att man behöver ett kvitto då så man kan bekräfta när saken införskaffades.
Själv lyckades jag "elda" upp vår radiosändare, som tydligen inte tålde 24V, ryckte ur den när den börja ryka. Så nu letar jag efter en som tål både 12V och 24V för att vara på den säkra sidan (dock är de svåra att hitta här verkar det som..)
Återigen, det beror helt på tillverkaren. Till exempel så har Samsung 24 månaders garanti på mobiler och tv men bara 12 månader på DVD och kameror och 60 månader på minneskort. Någon generell tvåårsregel finns inte. Däremot gäller då alltid reklamationsrätten i tre år.
Och återigen, orsaken till att svenska handlare håller stenhårt på den svenska konsumetlagstiftningen i stället för fabriksgarantien (som ger försljaren/tillverkaren bevisbördan under hela garantitiden) är att de efter 6 mnd inte behöver ta emot en produkt för reparation om inte kunden kan bevisa att det är innbygd funktionsfel eller fabrikationsfel.
Att ha reklamationsrätt i 3 år hjälper inte ett dugg om man som köpare inte är elektronikkunnig och kan bevisa att det är ett komponent fel...
Absolut! Jag menade mer att även om Pegasus hade haft rätt angående garantin så haltar ju resonemanget rätt rejält. Skulle han haft tätt skulle ju knappast någon handlare försöka hävda något annat.