Ge katten en tablett

Ger katten vatten med en 10 ml spruta efter så den sjöljer ner ordentligt. Lite åt gången med pipen i mungipan.
 
Från en humorsida

Hur man ger en katt ett piller...
1. Lyft upp katten och håll den i ditt armveck så som ett spädbarn.
Placera höger hands pekfinger och tumme på var sida om kattens mun och tryck försiktigt så att munnen öppnas.
Låt pillret rulla in i munnen.
2. Ta upp pillret från golvet och hämta katten bakom soffan.
Upprepa sedan punkt 1.
3. Hämta tillbaka katten från sovrummet och släng det blöta pillret
4. Tag fram ett nytt piller, håll katten i vänster arm med ett hårt grepp om baktassarna. Tvinga upp käkarna och tryck in pillret
längst bak i munnen. Håll igen munnen och räkna till tio.
5. Ta upp pillret ur akvariet och ta ner katten från bokhyllan, ropa på din sambo.
6. Ställ dig på knä och håll fast katten hårt i fram- och bakbenen.
Be din sambo hålla fast huvudet kör in en linjal i munnen och låt pillret glida ner längs linjalen och gnid kattens hals för att
Stimulera sväljreflexerna.
7. Ta ner katten från gardinstången. Sopa upp skärvorna från de krossade porslinsfigurerna och glöm inte att laga gardinerna senare.
8. Lägg pillret i ett sugrör tvinga upp munnen och blås i röret.
9. Drick ett glas vatten för att få bort den äckliga smaken av pillret och kolla så det inte är skadligt för människor. Plåstra om din
sambo och torka bort blodet från mattan.
10. Stoppa katten i ett köksskåp och stäng så att endast huvudet sticker ut. Tvinga upp munnen med en sked och skjut in pillret
med ett gummiband.
11. Sätt upp skåpluckan med hjälp av en skruvmejsel. Ring din husläkare och fråga när du senast fick stelkrampsspruta. Släng
bort din nerblodade t-shirt.
12. Be din sambo köra dig till akuten. Sitt stilla när de syr ihop dina fingrar med tolv stygn och plockar ur resterna av pillret ur ditt
högra öga. Åk förbi en möbelaffär på hemvägen och komplettera lite.
13. Ring Djurens Vänner och be dem hämta katten, köp sedan en hund.
Hur man ger en hund ett piller...
1. Vira in pillret i en skiva bacon.
2. Ge det!
 
1683925980955.png
 
Från en humorsida

Hur man ger en katt ett piller...
1. Lyft upp katten och håll den i ditt armveck så som ett spädbarn.
Placera höger hands pekfinger och tumme på var sida om kattens mun och tryck försiktigt så att munnen öppnas.
Låt pillret rulla in i munnen.
2. Ta upp pillret från golvet och hämta katten bakom soffan.
Upprepa sedan punkt 1.
3. Hämta tillbaka katten från sovrummet och släng det blöta pillret
4. Tag fram ett nytt piller, håll katten i vänster arm med ett hårt grepp om baktassarna. Tvinga upp käkarna och tryck in pillret
längst bak i munnen. Håll igen munnen och räkna till tio.
5. Ta upp pillret ur akvariet och ta ner katten från bokhyllan, ropa på din sambo.
6. Ställ dig på knä och håll fast katten hårt i fram- och bakbenen.
Be din sambo hålla fast huvudet kör in en linjal i munnen och låt pillret glida ner längs linjalen och gnid kattens hals för att
Stimulera sväljreflexerna.
7. Ta ner katten från gardinstången. Sopa upp skärvorna från de krossade porslinsfigurerna och glöm inte att laga gardinerna senare.
8. Lägg pillret i ett sugrör tvinga upp munnen och blås i röret.
9. Drick ett glas vatten för att få bort den äckliga smaken av pillret och kolla så det inte är skadligt för människor. Plåstra om din
sambo och torka bort blodet från mattan.
10. Stoppa katten i ett köksskåp och stäng så att endast huvudet sticker ut. Tvinga upp munnen med en sked och skjut in pillret
med ett gummiband.
11. Sätt upp skåpluckan med hjälp av en skruvmejsel. Ring din husläkare och fråga när du senast fick stelkrampsspruta. Släng
bort din nerblodade t-shirt.
12. Be din sambo köra dig till akuten. Sitt stilla när de syr ihop dina fingrar med tolv stygn och plockar ur resterna av pillret ur ditt
högra öga. Åk förbi en möbelaffär på hemvägen och komplettera lite.
13. Ring Djurens Vänner och be dem hämta katten, köp sedan en hund.
Hur man ger en hund ett piller...
1. Vira in pillret i en skiva bacon.
2. Ge det!
När katten sedan kommer till mig från Djurens Vänner så behöver jag hjälm med visir.
Det är så skönt att känna sig förstådd!
 
Du har fått många bra tips så det tänker jag inte upprepa. Mitt tips blir att köpa spot-on avmaskning istället så slipper du krångla med tabletter :)
Det har jag till mina katter.
Däremot måste vi krångla med den ena när det gäller fästingtabletten. Frontline spot-on funkar inte på honom och han är allergisk mot fästingbett, han får stora sår med var.
 
Jag "sätter mig" på katten så den inte kan backa eller komma framåt, tvingar upp munnen och lägger tabletten så låmgt bak det går. Ibland kan det hjälpa att doppa tabletten i lite olja, så den glider bättre. Sen håller jag igen truten på kisse tills hon svalt. Fungerar alltid, ibland med lite mer jobb 😇
Små tabletter ger jag i godiset som länkas till ovan.
 
Jag "sätter mig" på katten så den inte kan backa eller komma framåt, tvingar upp munnen och lägger tabletten så låmgt bak det går. Ibland kan det hjälpa att doppa tabletten i lite olja, så den glider bättre. Sen håller jag igen truten på kisse tills hon svalt. Fungerar alltid, ibland med lite mer jobb 😇
Små tabletter ger jag i godiset som länkas till ovan.
Gjorde så med Lina igår. Funkade klockrent. Kisse blev kränkt. Hon är lyckligtvis inte långsint.
 
Sätter katten på en bänk eller bord med rumpan mot mig så dom inte kan backa. Sen snabbt ett stadigt tag bakom huvudet och snabbt ner med tabletten långt bak i munnen och sen lika snabbt fram med en skål mjukmat efteråt 😁 har ett gäng helvilda starka bengaler och har aldrig varit problem ens med hon som har en hel del temperament😅
 
Liquid snacks är väldigt bra när man ska ge tabletter. Bara hälla lite på en sked och gömma tabletten i. Katten slickar i sig allt och vill gärna ha mer ;)

Nuförtiden ger vi dock i en liten klick mat (på tesked) och strör lite fortiflora ovanpå. Vår katt tycker fortiflora är typ det godaste i hela världen. Vi ger tablett varje dag så funkar inte att hålla fast osv. Eller det funkar i några dagar, sen fattar hon direkt vad som är på gång och gömmer sig under sängen så fort man ger minsta tecken på att det är tablettdags. Mycket bättre med liquid snacks eller fortiflora, då är tabletten dagens höjdpunkt :)
Vår katt har nog inte så stora problem med tabletten i sig men hon blir kränkt när man håller fast henne ;)
 
Liquid snacks är väldigt bra när man ska ge tabletter. Bara hälla lite på en sked och gömma tabletten i. Katten slickar i sig allt och vill gärna ha mer ;)

Nuförtiden ger vi dock i en liten klick mat (på tesked) och strör lite fortiflora ovanpå. Vår katt tycker fortiflora är typ det godaste i hela världen. Vi ger tablett varje dag så funkar inte att hålla fast osv. Eller det funkar i några dagar, sen fattar hon direkt vad som är på gång och gömmer sig under sängen så fort man ger minsta tecken på att det är tablettdags. Mycket bättre med liquid snacks eller fortiflora, då är tabletten dagens höjdpunkt :)
Vår katt har nog inte så stora problem med tabletten i sig men hon blir kränkt när man håller fast henne ;)
Jag köpte hem liquid snacks en gång. Ena katten ratade det.
 
Liquid snacks är väldigt bra när man ska ge tabletter. Bara hälla lite på en sked och gömma tabletten i. Katten slickar i sig allt och vill gärna ha mer ;)

Nuförtiden ger vi dock i en liten klick mat (på tesked) och strör lite fortiflora ovanpå. Vår katt tycker fortiflora är typ det godaste i hela världen. Vi ger tablett varje dag så funkar inte att hålla fast osv. Eller det funkar i några dagar, sen fattar hon direkt vad som är på gång och gömmer sig under sängen så fort man ger minsta tecken på att det är tablettdags. Mycket bättre med liquid snacks eller fortiflora, då är tabletten dagens höjdpunkt :)
Vår katt har nog inte så stora problem med tabletten i sig men hon blir kränkt när man håller fast henne ;)

Jag har ju så galet kräsna katter så inget sånt fungerar här 😆
Misstänksamma deluxe och äter knappt något annat än sin mat.
Förutom Kantarell som man kan stoppa i vad som helst, allt är bra, allt är trevligt, kurr kurr ❤️
 
Jag köpte hem liquid snacks en gång. Ena katten ratade det.
Kräsen liten misse!
Jag har ju så galet kräsna katter så inget sånt fungerar här 😆
Misstänksamma deluxe och äter knappt något annat än sin mat.
Förutom Kantarell som man kan stoppa i vad som helst, allt är bra, allt är trevligt, kurr kurr ❤️
Haha! Pingpong är nog inte så kräsen, och hon älskar att få godsaker på tesked😁
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 350
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 960
Senast: MJLee
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: kolja
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp