Ge katten en tablett

Wille

Trådstartare
Jag har köpt avmaskningstabletter till mina katter. Det står att tabletten ges via munnen. Men hur gör man? Vet hur man ger till hund men har aldrig gett tabletter till katt (förutom tuggtabletter som katterna åt frivilligt). Kommer ju bli bråk om jag försöker stoppa ner tabletten i kattens gap.
 
Antingen gör jag som startpompe (om katten är lugn&snäll till sin art), eller så har jag den sittande i knät med ryggen mot mig, håller fast katten med vänster arm, fattar tag om kattens käkar "ovanifrån" med vänster hand, håller pillret i höger hand och trycker lätt neråt på underkäken mitt fram med ett finger så att munnen öppnas och så stoppar jag in pillret längst ned i svalget. Stäng munnen och kittla lite på halsen så katten sväljer. Om pillret hamnar för långt ut i munnen spottas det gärna ut, så det gäller att få det riktigt långt ned.

För att underlätta sväljning kan man spruta in lite mjuk mat med milliliterspruta efteråt (eller om katten är matglad och kan tänka sig att äta självmant efter den förnedrande tablettproceduren kan den få lite på ett fat istället).
 
Gömmer tabletterna I Vitakrafts mjuka catsticks. Som tur är äter alla utan att spotta ut tabletterna, dom är så goda att den lilla del de får sväljs utan att tuggas.

Hade en katt som fick många tabletter 2 ggr dagligen och eftersom alla måste få (de andra fick bara godiset) är det en invand ritual.
vitakraft-catsticks-mini-mit-huhn-katzengras.jpg
 
Man kan prova lägga tabletten i en klick blötmat. Det finns också speciella "pill assists" som är mjuka, formbara godisar som man lägger tabletten i. Om detta inte funkar ger man tabletten precis som till hund. Man öppnar kattens mun och trycker in tabletten långt bak mot svalget, stänger munnen och masserar halsen tills den sväljer. Om man har en riktigt envis katt där detta inte heller funkar kan man ibland lösa upp tabletten i en liten mängd (max typ 2 ml) vatten/tonfiskvatten och spruta in i munnen med en spruta, beroende på om tabletten får lösas i vatten eller inte. Det allra bästa är såklart att ge tabletten i en klick mat/med godis, för att det inte ska bli obehagligt för katten.
 
Om katten inte är så glad och man inte har en tablettingivare så kan man ta och kleta in tabletten i lite smör och sedan kleta fast längst ut på skaftet av en liten sked. Kleta sen fast tabletten långt bak i gomtaket på katten (brukar gå att öppna munnen nog mycket på glänt genom att ta handen och hålla fast hela katten huvud ovanifrån med tumme och pekfinger på varsin sida av huvudet och böja lite bakåt)
Om katten vill klösas/springa iväg, linda in i en handduk.

Gör så med vår ena katt som bits om man sätter fingrarna nära munnen 😅
(Den andra äter tabletter från handen i tron att det är godis 🙄)
 
Jag har köpt avmaskningstabletter till mina katter. Det står att tabletten ges via munnen. Men hur gör man? Vet hur man ger till hund men har aldrig gett tabletter till katt (förutom tuggtabletter som katterna åt frivilligt). Kommer ju bli bråk om jag försöker stoppa ner tabletten i kattens gap.
Du har fått många bra tips så det tänker jag inte upprepa. Mitt tips blir att köpa spot-on avmaskning istället så slipper du krångla med tabletter :)
 
Jag ger kattgodis, kattgodis, tablett, kattgodis. För det mesta slinker tabletten med :D
Annars gömmer jag i en liten klick blötmat. Jag har tidigare petat in i munnen och klappat försiktigt på strupen, men nuvarande katter är inte så glada i att vara fasthållna och bli potentiellt förgiftade. Men de är godtrogna när jag matar dem.
 
Du har fått många bra tips så det tänker jag inte upprepa. Mitt tips blir att köpa spot-on avmaskning istället så slipper du krångla med tabletter :)
Ok! Hade ingen aning om att sånt fanns.

https://www.apoteket.se/produkt/tablettingivare-buster-1-st-211876/
Tablettingivare är livräddande för kattägare.
Och tjocka handskar.

Jag hade en gång en katt som jag bara hanterade i fullt MC-ställ inklusive hjälm med visir.
Tack för tips!
 
Jag ger kattgodis, kattgodis, tablett, kattgodis. För det mesta slinker tabletten med :D
Annars gömmer jag i en liten klick blötmat. Jag har tidigare petat in i munnen och klappat försiktigt på strupen, men nuvarande katter är inte så glada i att vara fasthållna och bli potentiellt förgiftade. Men de är godtrogna när jag matar dem.
Jag ska testa detta som ett första försök. Hoppas mina är lika lättlurade.
 
Du har fått många bra tips så det tänker jag inte upprepa. Mitt tips blir att köpa spot-on avmaskning istället så slipper du krångla med tabletter :)
Fast det där tycker jag blir så kladdigt i pälsen? Eller så gör jag fel helt enkelt.

Tack och lov har jag en "lätt" katt som äter piller om de viras in i en skinkbit :) !

Edit: I och för sig är det fästingmedel jag har gjort så med förut, avmaskningen kanske inte är lika kladdig? Jag ber om piller mot fästingar också numera, eftersom min katt är så okomplicerad.
 
Med Nikita höll jag henne på rygg och stoppade in tabletten och strök henne över strupen för att vara säker på att den gick ner samtidigt som jag pratade med henne. Med Megara som har, um stor integritet, är det viktigaste att det går fort. Tar ett tag i nackskinnet och stoppar snabbt in tabletten och stryker henne över halsen. Att jag blir lite köttfärs är naturligt.

Edit att linda in katten är inte något jag kan göra med Megara, gjorde det tillsammans med någon i en djuraffär som erbjuder kloklippning. Det slutade med att kvinnan i affären föreslog att jag skulle gå till vet och sedera henne :meh:
 
Min ena går att lura genom att trycka in en tablett i mjukt godis. Den andra öppnar jag munnen på och kastar in tabletten, stänger igen o masserar strupen så hon sväljer. Den tekniken har jag dock slipat i flera år 🤣
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 354
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 967
Senast: MJLee
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
862
Senast: kolja
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp