Bukefalos 28 år!

Ge Metacam där datumet gått ut?

Lena Furberg

Trådstartare
Min veterinär skrev ut Metacam åt min hund idag, då han är lite hängig och inte sig själv och vi inte hittar någon orsak. Men Metacam är svindyrt och jag har en halv kartong kvar hemma från tidigare. Men, datumen gick ut 12/2007... Veterinären sa att jag fortfarande kunde använda dem. Någon annan kunnig här som vet om medicin av den typen bibehåller sin verkan efter utgånget datum?
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

Har du bara förvarat det som det står på förpackningen att du ska så hade jag använt det. Har för mig att läkemedelsföretagen måste skriva ett bäst-före-datum trots att preparatet fortfarande är användbart. Är dock inte helt säker på den uppgiften då jag fått den från en annan person.
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

Om vet. säger att det går att använda så skulle jag lita på vederbörande.
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

Jag använde metacam vid ett tillfälle då jag inte ens visste att flaskan gått ut och det gick allt!
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

Jag skulle ha testat eftersom det handlar om smärtstillande/antiinflammatoriskt.

Hade det gällt t.ex. anibiotika vore det en annan femma.;)
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

Jag hade också Metacam hemma (utskrivet för häst) som hade blivit "för gammalt", men behövde det snabbt till hästen innan jag fick tag på min veterinär. Jag tjansade och gav henne, när jag så fick tag på vet. sa han att det inte var några problem att ge fast det hade gått ut. Jag hade gjort alldeles rätt, sa han.

Så nog kan du ge det alltid.
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

Vad bra! Tack för alla svar! :laugh:

Så får vi bara hoppas voffsen blir piggare... Vete sjutton vad han har, när han är aktiv, tränar etc är han piggelin som vanligt, men så fort han kommer hem och stannar upp ... blir han jättehängig och verkar nästan deprimerad, och det är INTE normalt för honom! Han är inte trött och vill sova, som när han hade Borrelia, utan är bara hängig och ser lessen ut.
Han har också börjat om med sitt luftslickande... Suck!!
Blodproven visade som sagt ingen Borrelia etc och ingen infektionssjukdom. Några ideér om vad det kan vara? kan hundar vara vårtrötta och vårförkylda som vi människor?? Veterinären klämde honom på halsen också men tyckte inte han kändes svullen - annars kunde det ju vara tonsillerna igen, att dom inte fick bort allt vid operationen i januari?
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

Det är ingen fara alls att ge "för gammal" Metacam. Är den tok-jätte-gammal så brukar effekten försämras, men det skall inte vara "farligt".

Har ni kollat så att han inte är pollen-överkänslig?
Vår = pollen = trötthet/irritation i slemhinnor i nos/hals/öron
Ganska ovanligt men jag vet att det förekommer!

/Swat
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

Metacamet har du redan fått svar om men jag tänkte på det andra.. Min hund har varit lite likadan ett bra tag. Det är inget fel på honom heller men jag upplever honom väldigt dämpad/ledsen(?) hemma, inne. Min luftslickar dock inte.
Vid träning och när vi är ute i skogen så är han precis som vanligt.

Det jag nu är rädd för är att det ska vara hans höfter som börjar göra sig påminda:cry: Vill minnas att din hund också är en "höfthund"? Jag har ingen erfarenhet av hundar med, som i min hunds fall har D på sina höfter. Hur skall det börja yttra sig? Min hund är väldigt tålig och jag är rädd för att han skulle maskera smärta mycket bra.

Mvh
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

*KL*

ANg metacamet, så om det ger effekt är det ju lugnt. Men om det inte ger effekt, skulle jag prova med 'färsk' metacam innan jag ansåg det 'inte hjälpte'.

Min veterinär har flera ggr haft kunder som haft djur som stått på kontinuerlig metacambehandling, och där ägaren efter 7-8 månader kommit och tyckt att 'det fungerade bra tidigare, men nu hjälper det inte längre', och tror djuret blivit sämre. Men när de fått nytt recept på metacam har det hjälpt igen.

Det har ju en kort hållbarhet öppnat (6 månader, längre för kopiorna) liksom, och vissa djur är uppenbarligen känsligare än andra för när det börjar 'gå ner' i effekt sas.

Du skrev en halv kartong, nu är det ju i flaska, men är flaskan ÖPPNAD, och gick ut 2007? Då skulle jag faktiskt hosta upp pengar för ny metacam. Har den varit oöppnad men gick ut 2007 skulle jag prova
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

Jo, min hund har också D-höfter... :( Är det dom som börjat göra ont, vet jag inte vad jag tar mig till! Han är ju bara 3 år!!!
Men borde han inte visa ovillighet att röra sig då? Markera vid vissa rörelser etc???
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

Vi har tabletter i kartong, inkapslade en och en. Vi fick ett nytt recept och de är också på tuggtabletter. Vi har gett honom dem i 2 dar nu, men han är fortfarande nedstämd och sorgsen. Begriper ingenting!!! Luftslickat har han däremot inte gjort idag alls.
Om dom bara kunde tala!!! :cry:
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

Vad är det för ras på vovven? Det går ganska många visrusjukdomar just nu. Men du skrev att han hade inte förhöjda "vita" i blodprovet. Ge Metacamet, vänta och blir det inte bättre så är det nog bara att låta veterinären göra en vidare utredning med fler prover tagna.
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

ja man skriver en gräns, men i verkligheten har medlet ofta en två till tre gånger längre hållbarhet, det som kan hända är, att verkan kan avta lite ju äldre medlet blir. Det kallas för medeltidsfaktorn för fel, och man lägger ofta på den på läkemedel. Sen har olika länder olika gränser också. Exempel: Vet att i Norge har samma insulin, tre månaders hållbarhet, när man i Sverige sätter hållbarhetsgränsen för samma produkt till en månad. Och då får man tänka sej, att i Norge har man också två till tre månaders medeltidsfaktor tillagt på produkten också, så ofta i Sverige, är man mer försiktig och lägger sej på en kortare hållbarhetstid.
Så det beror på hur länge sen hållbarhetstiden gick ut för ditt metacam..kolla upp, och är det rimligt att det inte är längre tid än två till tre gånger från utgångsdatum, så är det ingen risk att använda medlet.
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

ja antibiotika skall man vara försiktig med, då det är levande bakteriekulturer..mögel.. och antibiotika kan omvandlas till nåt helt annat om det blir för gammalt.
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

Vad är det för ras på vovven? Det går ganska många visrusjukdomar just nu. Men du skrev att han hade inte förhöjda "vita" i blodprovet. Ge Metacamet, vänta och blir det inte bättre så är det nog bara att låta veterinären göra en vidare utredning med fler prover tagna.

Han är en kastrerad Beauceronhanne, 73 cm hög, 3 år gammal. Min älskling!
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

Det gick ut 12/2007. Ska kolla när det skrevs ut. Var nog nåt halvår innan.
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

Vi har tabletter i kartong, inkapslade en och en. Vi fick ett nytt recept och de är också på tuggtabletter. Vi har gett honom dem i 2 dar nu, men han är fortfarande nedstämd och sorgsen. Begriper ingenting!!! Luftslickat har han däremot inte gjort idag alls.
Om dom bara kunde tala!!! :cry:

Ah, ja då är det ju inga problem om det är öppnat och tagit hälften, så länge de legat i kartngen (mörkt) de andra.

Ja, om de bara kunde prata ja. Sen är ju ytterligare en 'problematisk' sak att de kan ha ont, men inte svara på preparat X men däremot preparat Y osv.

Håller tummarna han snart mår bättre!
 
Sv: Ge Metacam där datumet gått ut?

KL Tabletter skulle jag använda hur länge som helst så länge de ser ok ut. En öppnad flaska mixtur är mer tveksamt.
PL
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 561
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 945
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 412
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp